Bukefalos 28 år!

Kastrering eller inte?

Sv: Kastrering eller inte?

Fast sannolikheten för att det skall utvecklas testikelcancer är mindre än att det tillstöter allvarliga komplikationer i samband med narkos/operation.
.

Kanske det. Jag har haft tre hanar. 1 fick testikelcancer och kastrerades för det vid 9 års ålder. Sövningskänslig ras. Nr 2 kastrerades 4 år gammal och nr 3 kastrerades 8 mån gammal.

Inga komplikationer. Av alla hanar jag vet som är kastrerad - inga komplikationer. Men visst, det finns en risk, det gör det alltid.

Men det du glömmer säga är att risken det ska tillstöta allvarliga komplikationer - är extremt liten. Även om den är större än risken för testikeltumör (som är underdiagnosticerat men) så är den extremt liten.

Du är lika ANTI kastrering som jag är FÖR det, vilket är värt ta med i det hela - du kommer att använda de argument som talar emot, jag tvärtom. ;)
 
Sv: Kastrering eller inte?

KL
Det var ett djävla tjat om dominans, dominans existerar inom en befintlig flock individer av samma art, typ en grupp hundar som bor ihop..

Antagligen för de flesta, inklusive mig själv, saknar bättre ord för att beskriva den sortens hund som alltid måste förvissa sig, bortom rimliga gränser, om att alla andra hundar kommer att "gå undan" för den, och som tar till slagsmål om det inte händer.

Vet inte vad man ska kalla de annars, med ett bättre ord, än dominant?

Jag kallar ju min förra dominant, han skulle liksom (med andra hanar) alltid se till att de accepterade honom som "den som bestämde". Och han gjorde det in absurdum. Han tryckte ner i backen och höll kvar, han "slog ner" minsta lilla antydan att den andra hunden visade "underdånighet".

Alltså helt utan att hamna i slagsmål, om den andra hanen accepterade det hela var det lugnt. Problemet var ju att få hanar gör det ;)

Och vidare ang dominansprat, med tanke på att vissa hundar visar enorm underkastelse mot andra hundar - så vad är motsatsen, alltså ett bra ord för det, om inte dominera/dominans?
 
Sv: Kastrering eller inte?

Jag har en fråga som riskerar att framstå som dryg, men det är absolut inte mitt syfte. Jag är uppriktigt nyfiken och vill gärna ha din och andras syn på denna fråga.
Hur kommer det sig att man vill ha hundar av den sorten som enligt rasstandard ska vara mindre intresserad av att samarbeta med människor?

Jag själv har en hund av mer "will to please"-ras, men önskar att han hade mer av den varan.
Så ursäkt ha min inskränkthet, men vad är det som gör att man vill ha en sådan ras?

Nu bortser jag från de raser som man använder åt ett annat uppenbart syfte som t.ex. draghundar.
Jag ville ha en ras med mindre aktiveringsbehov än mina tidigare brukshundar men som ändå kunde ge mig och mitt hundägande utmaningar. Det har varit mycket lärorikt.

Jag är dock tacksam att tibetanska terrier inte är större:p
 
Sv: Kastrering eller inte?

Hej!jag heter Nina och har en mellanpinscherhane på 14månader
Vi kastrerade honom nu för två månader sedan och ser positiva sidor komma fram igen,han var väldigt duktig och social innan könsmognaden ochblekte med allt och alla. När han blev könsmogen ändrades det radikalt och han blev till sist en arg mördar"maskin" som skulle hävda sig mot alla hannar han mötte,och han blev väl inte så väl mottagen av andra fertila hannar heller

Nu är han lugnare,vi tränar hundmöten dagligen och det går bättre, framförallt är de hundar vi möter även lugnare mot honom då han inte luktar hane. Jag ångrar inte en sekund att vi kastrerade honom....
Jag hoppas det löser sig för er och tänkte bara dela med mig om hur vi har det.
/NinA
 
Hej!

Jag hittade precis denna sida.

Hur har det gått? Har du kasserat din hane?
Anledningen till att jag skriver är att jag själv har en en Am.Akita hane som är 3 år.

Överlag så är Akitan väldigt svår precis som du skriver med andra hundar, speciellt det egna könet. Det är bara så de är. Och det får man acceptera, tyvärr!
Akitan mognar inte förens den är runt 3-5 år överlag och det är en dominant ras som man måste vara tydlig men vänlig mot. Annars kan det vända och man kan få en ännu svårare hund

Min hund är inte kastrerad, han gillar inte dominanta hanar och det gäller att se sig för när vi är ute och går. Men däremot går det bra med tikar. Han är också vaktig, MEN det ligger i deras natur. Vakt- och jakthund.

Du får gärna ställa frågor till mig om du har några.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp