Bukefalos 28 år!

Kastrering eller inte?

Sv: Kastrering eller inte?

Jo men jag tänker till alla som skriver att jag inte orkar hålla honom. Det var inte riktat mot dig :)

Jag hoppas du inte tog min rekommendation med sele som har handtag som att jag inte trodde du kunde halla honom... Var inte sa det var menat alls!

Har sjalv statt dar i ett "oh shit" lage (med en mindre tung hund ska tillaggas) bredbent som en amerikansk fotbollsspelare och tva hander pa halsbandet for att fixa att halla hunden... det var inte kul. Enda gangen jag verkligen varit radd for att tappa hunden och bromsen inte funkade. (Han tankte ata pundare han... :crazy: )

Vi kallar dom skamtsamt for "holy shit" handles... kan vara skont att ha, san dar "omitufallatt" om man har en riktigt stark hund med "lite umpf".
 
Sv: Kastrering eller inte?

Jag har en fråga som riskerar att framstå som dryg, men det är absolut inte mitt syfte. Jag är uppriktigt nyfiken och vill gärna ha din och andras syn på denna fråga.
Hur kommer det sig att man vill ha hundar av den sorten som enligt rasstandard ska vara mindre intresserad av att samarbeta med människor?

Jag själv har en hund av mer "will to please"-ras, men önskar att han hade mer av den varan.
Så ursäkta min inskränkthet, men vad är det som gör att man vill ha en sådan ras?

Nu bortser jag från de raser som man använder åt ett annat uppenbart syfte som t.ex. draghundar.
 
Sv: Kastrering eller inte?

För mig själv. Jag är allergisk och hade ett smalt rasutbud. Ville inte ha en trubbnos då jag anser dem osunda. Ville inte ha en pudel då jag bara träffat bjäbbiga studsbollar.
Sen ville jag ha en stor hund. Ingen liten.
Det gav ett smalt utbud och det stod mellan Akita och portugisisk vatten.
Varför valet föll på akita var för att ett erbjudande om en valp dök upp. Lite hastigt, ja. Valet i efterhand var kanske inte smart, men jag avgudar min hund och skulle jag skaffa en ny skulle rasen ändå vara självklar :)
Visst, jag önskar kanske att jag hade kunnat träna lite mer, begära lite mer. Men det här ställer krav och utvecklar och jag får försöka vara smartare än honom helt enkelt :)
 
Sv: Kastrering eller inte?

Absolut inte! Finns som sagt ett handtag på kopplet närmast där haken fäster i selen. :)
 
Sv: Kastrering eller inte?

Jag har en fråga som riskerar att framstå som dryg, men det är absolut inte mitt syfte. Jag är uppriktigt nyfiken och vill gärna ha din och andras syn på denna fråga.
Hur kommer det sig att man vill ha hundar av den sorten som enligt rasstandard ska vara mindre intresserad av att samarbeta med människor?

Jag själv har en hund av mer "will to please"-ras, men önskar att han hade mer av den varan.
Så ursäkta min inskränkthet, men vad är det som gör att man vill ha en sådan ras?

Nu bortser jag från de raser som man använder åt ett annat uppenbart syfte som t.ex. draghundar.

Haha, så tänker jag också ibland.
Jag är nog en vallhunds- och retrievermänniska ut i fingerspetsarna tror jag. Älskar samarbetsvilliga hundar & har slitit mitt hår ibland när jag umgås med morsans inte-så-samarbetsvilliga som liksom mest tittar på en och säger "Nej, jag tror faktiskt att jag skiter i dig. Den här gången också."

Tänker ofta att samarbetsvilliga hundar tittar på en & frågar "Vad kan VI göra för att VI ska ha det så trevligt som möjligt idag?"
Icke samarbetsvilliga säger nog mest "Vad kan JAG (eller du) göra för att JAG ska ha det så trevligt som möjligt idag?" :p

Men man är väl olika, en del står ju inte ut med t ex border collies för att de upplever att det är "maskiga, fjäskiga, mjäkiga hundar utan någon egen vilja" typ (vilket jag iof upplever helt fel), men anyways. Och så finns det ju så klart tillfällen där extremt självständiga hundar behövs; & då är det ju toppen att de finns. :)

Sen tänker jag också att det är en motivationsfråga, lite grann. Alltså; en "mindre samarbetsvillig hund" som ändå är väldigt lättmotiverad är ju ändå rätt käck att jobba med tycker jag. Problemet kommer nog inte förrän de är 1) väldigt självständiga & 2) ointresserade av det vi kan erbjuda dem. Min hund är förvisso samarbetsvillig, men det finns också belöningar som hon skulle gå genom eld för - detta har ju inte alla hundar - eller det har de väl, men då kanske problemet är att det inte är motivation VI kan tillhandahålla så enkelt som en boll. Motivationen kanske är just att käka andra hundar eller att para sig med varenda stilig eller inte stilig tik som finns...?
 
Senast ändrad:
Sv: Kastrering eller inte?

Lyckligtvis är min en sådan som gillar att stila.

T.ex vi var på klickerkurs.
Ett test var att sätta en pall mitt på golvet och sen klicka när hunden tittade på den, och sen se vad dom bjöd på.
Klickade Ailu en gång när han tittade, sen en gång till. Slyngeln kliver helt sonika upp på pallen med framtassarna och börjar vinka. :D
Men de var ju för att alla andra tittade på och uppmuntrade honom med vilken tjusig och duktig kille han var.
Hemma med bara matte *gäsp, njaa, orkar inte*
 
Sv: Kastrering eller inte?

Lyckligtvis är min en sådan som gillar att stila.

T.ex vi var på klickerkurs.
Ett test var att sätta en pall mitt på golvet och sen klicka när hunden tittade på den, och sen se vad dom bjöd på.
Klickade Ailu en gång när han tittade, sen en gång till. Slyngeln kliver helt sonika upp på pallen med framtassarna och börjar vinka. :D
Men de var ju för att alla andra tittade på och uppmuntrade honom med vilken tjusig och duktig kille han var.
Hemma med bara matte *gäsp, njaa, orkar inte*

Det där känner jag igen från de akitor jag haft på kurs, det är verkligen fascinerande hundar & när det finns anledning för dem, så JÄKLAR. Tre minuter senare så kan den anledningen vara puts väck och hundarna säger "DU kan vara en klicker". Typ... :D
 
Sv: Kastrering eller inte?

Fniss. Jo, så är det. Lika frustrerande som roande när den attityden kommer. :D
 
Sv: Kastrering eller inte?

Attans. Skulle filma nu när jag gick ut men batteriet var urladdat.
Våran allé ligger längs med grannens hus och deras var ute på lina när vi gick förbi, Den skällde som en dåre och hoppade och studsade. 50-70m bort.
Ailu ställde upp sig och tittade på honom och gick sedan vidare O_o
Överlag jättefint uppförande på promenaden.
Hem så började han tidigt spänna upp sig så då gick vi bakvägen hem istället.
 
Sv: Kastrering eller inte?

Problemet kommer nog inte förrän de är 1) väldigt självständiga & 2) ointresserade av det vi kan erbjuda dem.

Jag är så pass extrem att jag tycker att när faktor
3) Rasbunden köns/hundaggressivitet och
4) stor storlek,

finns med i kombinationen så ska man fråga sig om hundarna öht är lämpliga att ha som sällskapsdjur.

Och jag håller med flera i tråden som inte riktigt tycker att TS verkar förstå hur stor fara hon utsätter omgivande hundar för när hon går med sin hund utan munkorg och dubbla koppel.
 
Sv: Kastrering eller inte?

Jo men inga andra raser än BC är ju bra enligt dig så dina ord lägger jag inte så stor vikt vid.
 
Sv: Kastrering eller inte?

Vilken tur för dig att du kan hitta en orsak att slippa lyssna på mig också.:meh:
 
Sv: Kastrering eller inte?

*KL*

Något jag tycker du TS ska fundera på, är hur du ska undvika att din hund klipper en annan hund FASTÄN du kan hålla honom osv.

Min hanhundsaggressiva som jag kastrerade var en riesenschnauzer. 70 cm i mkh och 40 kg så en lättviktare jämfört med din. Jag kunde hålla honom, inte ett problem (jag hade ogärna sele då han såg selen som en ren uppmuntran, jag hade stryp - men whatever works liksom. Jag har stryp på min nuvarande med, mest för jag tycker det är bästa halsbandet bland folk). MEN.. andras jävla hundar. Från små munsbitar i femkilosklassen med en pensionär i andra änden på flexikopplet till stora hanhundar som matte/husse inte orkade hålla. Och andra lösa hundar.. Det var ALLTID en risk att en annan hund skulle komma fram till mig och min kopplade. Och om jag då inte kunde garantera att min hund inte klippte den andra hunden, ens om den provocerade och själv gjorde utfall, så var det ett potentiellt livsfarligt problem.

Och nej, jag kunde inte garantera att han inte skulle bita. Jag kunde platsa honom och fösa undan den lilla papillonen som kom med utrasslande flexi, vars farbror till husse tyckte "den vill bara leka". Vilket dels var osant, den var mopsig som fan, men dels så vad den än ville så MIN hund ville inte leka alls. Jag kunde ryta i åt andra lösa hundar att gå hem osv. Men faktum kvarstod att den gången en annan hund kom fram och utmanade min så skulle han svara. Oj vad han skulle svara. Och beroende på storlek på den andra hunden skulle det sluta mellan katastrofalt och illa.

DET såg jag som ett jävla problem faktiskt. Jag bor på landet etc, så jag HADE kunnat resonera som att "ja okej jag har en hanhundsaggressiv hund, men det gör inte så mycket för vi möter knappt några andra hanar förutom min andra". Men det var inte tillräckligt för mig, dels för jag ville ta med honom och dels för att även på landet kommer folk med sina hundar ibland, jakthundar skenar lösa etc.

Så vänd på situationen poisonus - tänk inte bara på "jag kan hålla osv", tänk på vad alla andra inte kan och vad risken är.
 
Sv: Kastrering eller inte?

Absolut. Och naturligtvis ska han tränas också men det känns som att kastrering är en bit på vägen. Ett hjälpmedel till att få honom att tappa udden så att det går att få kontakt med honom.
Jag förstår att den omvända situationen också är viktig men jag måste ju se till mig och min hund först och jag kan inte träna i större utsträckning då jag inte får kontakt.
 
Sv: Kastrering eller inte?

Absolut, men fram tills dess så skulle jag allvarligt överväga att ha munkorg på. Det har dessutom en klart positiv effekt på vilken kontroll ANDRA har över sina små liv. Stor hund med munkorg = hjälp den kommer äta upp min hund, bäst hålla min hund därifrån. Vilket är ganska perfekt i ditt läge ;)
 
Sv: Kastrering eller inte?

Måste tillägga ytterligare. Jag har inte problem att hålla honom, jag har skrivit att han är stark, ja. Förbannat stark, men jag har än så länge inga problem att hålla honom. Expanderkopplet sätter jag runt midjan och när han studsar så har jag kopplet knäppt runt midjan + att jag håller i extra handtaget i ringen närmast selen.

Skönt att du tänker på att köpa både munkorg och halti ivf.
Risken finns ju alltid att du tappar honom ändå, eller att han drar omkull dig. Ipod, som väger 28 kg, har dragit omkull mig flera gånger när jag inte varit beredd på det (t ex om det hoppat över rådjur precis framför oss) och det varit slirigt underlag. Både i lera och på is.
 
Sv: Kastrering eller inte?

Jo, vi har funderat på det eftersom han verkligen ser ut som en stor snäll björn. :)
 
Sv: Kastrering eller inte?

Jag är så pass extrem att jag tycker att när faktor
3) Rasbunden köns/hundaggressivitet och
4) stor storlek,

finns med i kombinationen så ska man fråga sig om hundarna öht är lämpliga att ha som sällskapsdjur.

Och jag håller med flera i tråden som inte riktigt tycker att TS verkar förstå hur stor fara hon utsätter omgivande hundar för när hon går med sin hund utan munkorg och dubbla koppel.

Ja där är jag helt med!
Mitt inlägg handlade bara om heleneK:S inlägg om samarbetsvilja rent generellt, inte alls om TS hund. :)
 
Sv: Kastrering eller inte?

Stämmer, så han skulle kunna ha högre testosteronnivåer än en normal intakt hane.

Kulorna varmt ökar tumörrisken med.

Fast sannolikheten för att det skall utvecklas testikelcancer är mindre än att det tillstöter allvarliga komplikationer i samband med narkos/operation.

KL
Det var ett djävla tjat om dominans, dominans existerar inom en befintlig flock individer av samma art, typ en grupp hundar som bor ihop.
Flockledardravlet är oxå tröttsamt, hundar försöker inte klättra i rang för att "ta över" ledarskapet.
http://dogma.nu/artiklar/flockbildning-och-ledarskap/
http://dogma.nu/artiklar/den-missuppfattade-dominansen/

Det går inte att jämföra häst, hund o katt vad gäller kastrering, det är tre helt olika arter. Så varför kommer det ideligen upp?

Hade jag varit i TS sits hade jag förmodligen kastrerat o hoppats på att det skulle hjälpa åtminstone en aning.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp