Bukefalos 28 år!

Kastrering, vaccination och lite andra bekymmer?

nangiialaa

Trådstartare
Har sedan lite över en månad tillbaka en han kattunge i min ägo, en riktig liten ögonsten :)
Fick han för tidigt då hans mamma, tyvärr, blev överkörd och nu är han cirka 12 - 13 veckor.

Min första fråga är när är han redo för kastrering?
Han kommer tillbringa sitt liv inne, alltså en innekatt. Jag kommer inte heller ta ut honom i koppel då jag inte tycker om kopplade katter, de ska springa fritt. Även om inte inomhus är fritt men bor i lägenhet så att ha utekatt kan bli ganska komplicerat. Dessutom finns här många STORA aggressiva katter och jag är rädd om mitt lilla liv. Undrar därför om det är vettigt att vaccinera honom, isf mot vad och vid vilken ålder?
Har googlat en hel del på detta men får alltid olika träffar.

Sedan har jag ett smärre "bekymmer" med honom. Han biter, iofs bara för att busa, men fy fan vad han biter hårt. Finns det något man kan göra åt detta, kommer det försvinna med tiden eller har det att göra med att hans tänder snart kommer att tappas/bytas?
En annan fråga är hur fan lär man han att klösa på klösbrädan? Jag har en vanlig, som han totalt ignorerar. Sedan har jag en i papp, som det är kattmynta på som jag köpte efter rekommendationer av en kollega vars katt var helt tokig i den.
För tillfället klöser han på mina dörrmattor och min datorstol. Dem går inte sönder så visst, det är väl okey men jag tillåter inte han att göra det ändå. Jag tar han och sätter han på klösbrädan, gång efter gång när han klöser på fel ställe.

Tacksam för alla former av tipps och råd :)
 
Sv: Kastrering, vaccination och lite andra bekymmer?

Både kastrering och vaccinering rekommenderas. Kastrera jan du göra från 12 veckors ålder, det hänger på vilken veterinär du går till. Kattpest kan man få med sig med skorna så du bör vaccinera och vaccinera bör du göra så fort som möjligt.

Det här med klöseri kan vara meckigt. Se till att klösträden/brädorna står där katten vistas ofta. Du kan preppa dem med kattmynta eller Felifriend för att göra dem mer attraktiva. Lyft katten till en klösbräda när du kommer på att den klöser där den inte får och beröm den så fort den klöser på rätt ställen. Du kan även klösa på brädorna/träden själv för att få katten att fatta vinken. Sist men inte minst, ha tålamod.
 
Sv: Kastrering, vaccination och lite andra bekymmer?

Aah okey, får höra med vetrinäkliniken i närheten då om både vaccination och kastrering :)

Det där med att kösa själv kanske kan vara en bra ide då han gärna apar efter det man gör. Hur nu en katt kan göra människogöra men ja, iaf. Man är ju ändå hans "mamma" så han kanske fattar den vinken.... :)
 
Sv: Kastrering, vaccination och lite andra bekymmer?

Hej
Intressant att du inte tycker att katten ska gå i koppel men tycker det är ok att han är innekatt. Testa om din katt gillar att gå i koppel och gör han det efter ett par gånger så svälj din åsikt och låt katten visa vad den vill. Det är ok att ändra sig. :D
Det har jag själv gjort så jag talar av egen erfarenhet. Hade en katt som älskade att gå i koppel men som inte ville springa själv.

När det gäller ditt klösträd så hoppas jag det är tillräckligt högt för katter vill gärna sträcka på sig när de polerar naglarna.:D Vad är det täckt av?
Kan vara att han inte gillar det materialet, prova tex att sätta på en dörrmatta på klösträdet så kanske han gillar det mer. :idea:

Bitandet får du bara säga nej till och gå ifrån honom varje gång han gör det så lär han sig att man måste vara försiktigt för annars blir man ignorerad.

Fortsätt att flytta honom när han klöser fel till sist lär han sig. Du kan sätta din doftmarkering på klösträdet genom att stryka in din svett i det. Låter kanska äckligt men det vi tycker luktar skunk älskar våra fyrfota vänner. Du kan även hänga upp ett par smutsiga strumpor där för att markera det med din doft.

Vaccinera kan du göra nu och det är bara att ringa en vet och boka grundvaccinering så vet de vad han ska ha, kattpest och kattsnuva.

Lycka till
 
Sv: Kastrering, vaccination och lite andra bekymmer?

Har funderat på att testa det där med koppel. Som sagt man kan ändra sig och han gillar det kanske :)

Jo då, det är högt så det räcker och blir över :) haha
Det där med att sätta på dörrmatta på klösbrädan var ju en idé, men kommer han inte fortsätta att klösa på själva dörrmattan då eftersom då är det 'ok'?
Flyttar honom gör jag, men tålamod är inte min starka sida men djur är djur så det är bara att anpassa sig.

Bitandet, tja. Jag säger nej, gång på gång på gång och puttar bort honom. Inte går han därifrån utan tycker det är roligare och hoppar på en igen och biter ännu mera. Jag fyar honom och går därifrån tillslut men då jagar han fötterna istället. Känns lite hopplöst det där :P
 
Sv: Kastrering, vaccination och lite andra bekymmer?

Kattungar som inte varit tillräckligt länge med sin mamma kan bitas mer, eftersom det är en av de saker mamman säger ifrån när de gör. Jag brukar skrika som att det gör ont när någon biter, och då släpper de ofta taget.

Varför får han inte vässa klorna på dörrmattan? Dörrmattor är oftast billigare att byta ut än en rejäl klösbräda, så här får de gärna nöta på dörrmattorna också. Mina katter klöser inte på några andra mattor. Dörrmattan är frestande, eftersom där kommer in främmande dofter utifrån, och då vill de gärna sätta sin doft på med tassarna. Ibland kan det vara enklare att ändra på någon princip man har än att ändra på katten.
 
Sv: Kastrering, vaccination och lite andra bekymmer?

Iofs inget fel med att han klöser på dörrmattorna men jag har lite dyrare dörrmattor och vill inte att dem ska gå sönder/slitas lika fort. Jo jag vet, dubbelmoral så det skriker om det, jag trampar ju på dem med skor nästan varje dag.
Sedan tycker jag att jag ska kunna ha mina grejer ifred när han har egna :)
 
Sv: Kastrering, vaccination och lite andra bekymmer?

Bara för att de tvättar tårna på ett ställe så behöver de inte göra det på ett annat ställe om det finns bättre ställe. :D

Prova att sätta upp mattan på lagom höjd och testa om det blir bättre med klösandet.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Eftersom jag är både en klant och ganska godtrogen blev jag pålurad en omplaceringshund som har orsakat mig mycket bekymmer. Det är...
Svar
19
· Visningar
2 179
M
Katthälsa Jag har tå katter. Mamma katt är 1.5 år ungefär och ungen snart ett halvår. Honor båda två och mamman är kastrerad för inte allt för...
Svar
13
· Visningar
2 303
Senast: Meteorologen
·
C
Övr. Katt Åh jag måste verkligen skriva av mig lite! Jag har nu i 30 minuter haft en diskussion på nätet med två kompisar som tycker att man...
Svar
8
· Visningar
1 615
Senast: Vaccan
·
Övr. Hund Hej igen! För en vecka sedan fick vi ju hem vår första hund, en fyraårig Springerhane som behövde ett nytt hem p g a skiljsmässa. Han...
Svar
6
· Visningar
992
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • Dagens naturupplevelse
  • Kyltäcke/ kylfilt

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp