Kat D som tävlar Msv klasser - häst eller ponny?

break_a_leg

Trådstartare
Jag är helt på det klara med att kat D ekipage som har lägst sex placeringar i de högsta ponnyklasserna har rätt att starta MsvB klasser på regional tävling.

Men får man göra det under samma år som man tävlar som ponny?

På ett ställe i TR står det att "Ponny, som tävlat i dressyrklass för ridhäst får inte starta i dressyrklass för ponny".
 
Sv: Kat D som tävlar Msv klasser - häst eller ponny?

"Ponny, som tävlat i dressyrklass för ridhäst får inte starta i dressyrklass för ponny".

Jag förstår inte riktigt heller det eftersom min ponny tävlat upp till Msv bland storhäst med förra ägaren (han fick storhäst licens eftersom ryttaren fyllt 18) och nu tävlar jag honom bland ponny igen utan problem
 
Sv: Kat D som tävlar Msv klasser - häst eller ponny?

Fast i ditt fall är det okej, i samband med att du köpte ponnyn klassades den ju ned igen.

Jag var mest ute efter om man kan tävla elitdressyr och Msv-klasser samma år...
 
Sv: Kat D som tävlar Msv klasser - häst eller ponny?

Alltså menar du om man får starta ponnytävlingar en del av året och sedan storhästtävlingar?
 
Sv: Kat D som tävlar Msv klasser - häst eller ponny?

Ur TR-ändringarna 2006:

"Kat D-ekipage, som har lägst sex placeringar i klasser där öppna, sluta och enkla byten ingår, äger rätt att starta Medelsvår B-klasser vid regionala tävlingar för ridhästar.
(Obs - tillkommer)

Ekipaget får starta på sin ponnylicens. Kat D-ekipage som deltar vid regional tävling för ridhäst får även under samma meeting starta en Lätt A-klass om sådan finns.



Ponny, med ryttare som under året fyller minst 19 år, äger rätt att tävla i klasser för ridhästar i dressyr t o m Medelsvår B-klass på regional tävling. Detta kräver licens för häst respektive senior.

Ponny, som på detta sätt startat i dressyrklass för ridhäst får inte starta i dressyrklass för ponny."

Alltså får ett ponnyekipage rida MsvB bland ridhästar och sedan får ekipaget tävla bland ponnyer igen - förutsatt att ryttaren har åldern för det och har ovanstående kvalifikation. Så tolkar jag det i alla fall.
 
Sv: Kat D som tävlar Msv klasser - häst eller ponny?

Man får göra både och samma år. En från min klubb gjorde det i fjol.
 
Sv: Kat D som tävlar Msv klasser - häst eller ponny?

KL

Tror nog att om man inte får starta som både ponny & häst samtidigt så får man nog starta ponnytävlingar och sen gå över och starta hästtävlingar samma år. Alltså om ponnytävlingarna kommer före hästtävlingarna... Det är väl ändå det logiska? Men TR är inte alltid logiskt iof sig.. :rofl:

Men har för mig att det är/var så i hoppning iaf.
 
Sv: Kat D som tävlar Msv klasser - häst eller ponny?

Hur är det med Kat C?
Kan jag tävla en lokal (där krävs ju ingen licens?) tävling i storhästklass och sedan kan en ryttare med åldern inne tävla ponnyklass regionalt (ponnyn har ponnylicens)

Nirak
 
Sv: Kat D som tävlar Msv klasser - häst eller ponny?

Är du säker?? Det krävs ju ingen licens på lokal nivå¨, då borde det väl inte ställa till problem vg licenserna.
Att man inte kan rida den på reg nivå samtidigt som den har ponnylicens förstår jag. Men lokal borde väl inte omfattas då det inte krävs licens?

Nirak
 
Sv: Kat D som tävlar Msv klasser - häst eller ponny?

Ja, jag är säker eftersom vi har en kat C hemma som jag tävlade som häst och det var på tal att hon skulle lånas av en yngre tjej paralellt & gå i ngt lag. Men det fick man inte. Det blir ju lite annorlunda än i det andra exemplet eftersom det är två olika ryttare, en som rider ponny & en som rider häst. Och detta är ju bara tillåtet om man rider på lite högre nivå, inget alla kat d ekipage kan ägna sig åt.
 
Sv: Kat D som tävlar Msv klasser - häst eller ponny?

Men då hade din kat c-ponny storhästlicens va?
Är det inte annorlunda om den tävlar lokala klasser som storhäst = utan storhästlicens. Jag har förstått att det är en licensfråga, dvs att hästen inte kan ha två licenser?

Nirak
 
Sv: Kat D som tävlar Msv klasser - häst eller ponny?

Inte de första åren. Då tävlades hon bara lokalt och hade ingen licens. Men enligt Ridsportförbundet var det inte ok ändå. Man får välja sa de, ponnyn kan inte vara både häst & ponny under samma år. Men ring & fråga, så vet du säkert om det skett några förändringar sen jag frågade dem.
 

Liknande trådar

Tävling Hej! Jag skulle behöva hjälp med att tyda TR dressyr... blir inte klok hur mycket jag än läser. Jag är 30 år gammal o rider ponny, har...
Svar
11
· Visningar
1 784
Senast: hhere
·
Gnägg Hej! Den här tråden är för alla oss som har en PRE eller som gillar rasen PRE eller som bara vill diskutera PRE. :) Vore kul att få...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 525
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 142
Senast: Cambrie
·
Dressyr Jag vet inte om den här tråden ligger på rätt ställe. Den kan möjligtvis hamna under utrustning också, men jag vill främst diskutera...
Svar
13
· Visningar
1 992
Senast: Jeps
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Kemisk kastration?
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp