Bukefalos 28 år!

Katt och småfåglar

Ja om de senare blir sociala är det ju en annan sak. Men jag tror ändå det är bra för hyacinth att börja i en annan ände än med katter som överlevt just för att de lärt sig jaga.

Ja jag har svårt att se en sådan som INTE tar fåglar. De tar allt.

Lukas är idag en trind herre trots att han får bantarmat inne och väldigt begränsat. För han jagar fortfarande och tar (och äter upp) enormt mycket byten. Och jag tror aldrig han kommer sluta med det heller.
 
Ja, det såg jag ju! Men inte att du skulle ha några andra krav på utseende.

Katthemskatt tror jag skulle kunna bli svårt. Jag var fadder åt KKS i många år, jag skulle säga att de flesta katterna där var hittekatter eller intagna kolonier. Och de har ju överlevt genom att lära sig jaga.

Så jag tror att du tänker rätt med lugnare raser. Men: med katter är så hemskt mycket individer, är min erfarenhet. Även om du väljer en lugn ras kanske individens högsta lycka i livet är att fånga småfåglar. Med katter får man lite grand ta vad man får, det mesta kan man inte veta.

Sen säger min inre Krösa-Maja att det kanske inte blir lite helt lätt att fasa in en katt i ekvationen två brötiga hundar - en katträdd unge - en brötig liten knodd. Även om hundarna är ”kattvana” och katten är ”hundvan” så måste de ju funka som individer också. Och det låter inte som att det kommer att finnas så många lugna hörnen för en katt som kommer till en helt ny miljö.

Det är stort, så plats att dra sig undan på finns. Men jag vill ju den ska trivas också.
En ”vanlig katt” liksom, men jag är glad om den inte slaktar enorma mängder småfågel.
Så en ungkatt av lugnare ras?
 
Jag fattar ju att många katter gärna jagar. Men jag ser det som ett problem med katter som decimerar småfågelbestånden.
 
Det är stort, så plats att dra sig undan på finns. Men jag vill ju den ska trivas också.
En ”vanlig katt” liksom, men jag är glad om den inte slaktar enorma mängder småfågel.
Så en ungkatt av lugnare ras?
Ja, kanske. Om du har tur med individen. Katter tenderar att älska småfåglar.
 
Jag fattar ju att många katter gärna jagar. Men jag ser det som ett problem med katter som decimerar småfågelbestånden.

Det är därför det är bra med en vuxen lite tuffare katt som man vet inte är en fågeljägare och som man också vet klarar av en familj med barn och hundar. Och som sagt, även om vissa raser är bättre jägare så är det mycket individuellt. Jag tror att du kan hitta rätt katt från ett katthem men det kan ta lite tid och att du kontaktar olika katthem, berättar om dina behov och ber dem kontakta dig om det kommer in en katt som de tror passar dig och din familj. Alternativt försöker hitta en omplacering som redan är van att vara ute på egen tass eftersom man aldrig vet innan hur stor jaktlust och vilka byten en fd innekatt föredrar.

Första gången Nikita är ute på egen tass någonsin, innekatt från födseln. Jag står med kameran för att föreviga hennes första promenad.

7690553026_6afecddabb_m.jpg


7690575182_42286f4699_m.jpg


7690574114_d0df489f47_m.jpg


7690573074_3dc4275212_m.jpg


7690572498_c6ddbda254_m.jpg


Fler bilder blev det inte eftersom hon dök upp med en halvdöd näbbmus i munnen och jag slängde kameran för att försöka stoppa henne ta in den i huset. :crazy: Tack och lov är hon inte intresserad av fåglar.
 

Liknande trådar

Övr. Katt Jag leker rätt ofta med tanken på att köpa en katt. Jag har inte haft hund på två år, jag kommer inte köpa en ny hund och ingen häst...
2 3
Svar
56
· Visningar
4 997
Senast: cirkus
·
Övr. Katt Vi funderar lite löst på om vi vill skaffa katt igen. Vi har haft två huskatter från katthem innan. Gjorde en del misstag som...
2
Svar
36
· Visningar
3 077
Senast: Sel
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
7 790
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
6 025
Senast: Farao
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Senast tagna bilden XV
  • Försäkring

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp