Bukefalos 28 år!

Katt som börjat kissa inne?!

Sv: Katt som börjat kissa inne?!

Många bra tips du har:bow:

När det skar sig mellan mina två katter och den ena började desperatpinka så fort skyddande mamma, dvs jag, inte var hemma gick jag upp från en låda till två, därefter till tre. Två öppna och en med huv, i badrum-sovrum-vardagsrum.

Numera har jag bara en katt, har tagit undan en låda men min enda katt får alltså behålla två lådor, en öppen i badrummet och en med huv i vardagsrummet. Det har nämligen visat sig att han vill ha det så. Han går helst i badrummet, där kissar han - men han bajsar i huvlådan i vardagsrummet.

Visserligen har han aldrig gjort något utanför men vill han ha två så får han det - om katten själv får välja:D
 
Sv: Katt som börjat kissa inne?!

Om du vill göra kattlådetestet, som enligt min veterinär funkar i 85% av fallen gör du det i tre steg. Du behöver tre kattlådor och tre olika sorters sand, gärna mjuk, finkornig och klumpbildande.

Ännu ett välskrivet tips att spara! Tackar och bockar :)
 
Sv: Katt som börjat kissa inne?!

Jag har också haft en honkatt som kissade (och bajsade) inne. Det visade sig att hon inte trivdes som innekatt. Så hon fick flytta till ett pensionärspar ute på landet.

Hennes bror som vi behöll finner sig väldigt bra med allt. En helcool katt. Men så för ett par veckor sedan så ville han inte äta riktigt, bajsade i hallen, ville inte leka och så. Åkte in till veterinären med honom men konstaterade då att han var frisk. Hon sa att han kan vara stressad så hon rekomenderade Feliway som man sätter i vägguttaget.

Funkar utmärkt. Har inga problem med honom längre och nu är han gladare och roligare än någonsin!

Vi använder oss av låda med huv. Vi har två katter och två lådor, båda likadana. Och sanden är en billig kristallsand som suger åt sig kisset, klumpar sig inte. Luktar inte. Köpte märket på hornbach för knappt 100-lappen.

Ps. Alla katter är individer och Alla katter gillar inte den sand alla rekomenderar. Prova dig fram.
 
Sv: Katt som börjat kissa inne?!

Jag har också haft en honkatt som kissade (och bajsade) inne. Det visade sig att hon inte trivdes som innekatt. Så hon fick flytta till ett pensionärspar ute på landet.

Hennes bror som vi behöll finner sig väldigt bra med allt. En helcool katt. Men så för ett par veckor sedan så ville han inte äta riktigt, bajsade i hallen, ville inte leka och så. Åkte in till veterinären med honom men konstaterade då att han var frisk. Hon sa att han kan vara stressad så hon rekomenderade Feliway som man sätter i vägguttaget.

Funkar utmärkt. Har inga problem med honom längre och nu är han gladare och roligare än någonsin!

Vi använder oss av låda med huv. Vi har två katter och två lådor, båda likadana. Och sanden är en billig kristallsand som suger åt sig kisset, klumpar sig inte. Luktar inte. Köpte märket på hornbach för knappt 100-lappen.

Ps. Alla katter är individer och Alla katter gillar inte den sand alla rekomenderar. Prova dig fram.

Eller så väljer man att istället för att dämpa stresskänslorna genom Feliway åtgärda det som orsakar stressen, t.ex. genom att förbättra lådsituationen och kattanpassningen i hemmet.
 
Senast ändrad:
Sv: Katt som börjat kissa inne?!

Ps. Alla katter är individer och Alla katter gillar inte den sand alla rekomenderar. Prova dig fram.

Fast det är betydligt vanligare att katterna trivs med en finkornig, dammfri, luktfri sand som klumpar bra (och som givetvis rengörs ofta!).
Man får ju ändå göra sitt bästa för att rätta till situationen när det blivit fel. Inte bara symptombehandla som jag till viss del anser att man gör med just feliway. Det är en sak att använda feliway ett tag, men jag skulle inte se det som en permanent lösning.
 
Sv: Katt som börjat kissa inne?!

Alla katter är sina egna individer..

Vi blev rekommenderade feliway i en månad för att se om det blir bättre.
Men vad jag kan se nu så är han sig själv. Sover, äter och uträttar sina behov där han ska. Så får vi se när feliway är slut.

Huvudsaken är att han mår bra nu. Att han är frisk och glad.
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 540
Katthälsa Att avliva två älskade katter. När ingen enskild faktor är avgörande nog att definitivt ta det stora beslutet... men ackumulativet av...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
10 668
Senast: Murphy
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 774
Senast: Snurrfian
·
Hundhälsa Jag har skrivit här innan om min 5 åriga Border Collie hane som får katastrofal diarré var 4-6 vecka. Vissa gånger är han så dålig att...
2
Svar
20
· Visningar
3 127

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp