Katt som har fallit från hög höjd

carmarnic

Trådstartare
Våran katt ramlade ner från balkongen idag.. Från 7:e våningen :crazy:
Vi har inglasad balkong men hade visning på lägenheten och de som tittade hade öppnat fönstret där ett snäpp mer än vad som är går för att katten inte ska kunna ta sig ut så katten tog sig såklart ut.

I alla fall så verkar kisse må hyfsat men är trött. Har klämt igenom honom och han markerar inte att någonting gör ont. Vi har haft telefonkontakt med veterinär som sa att om han inte blödde ur nosen eller hade konstig andning så behövde vi inte åka in med honom idag om han inte blev sämre.

Någon som har erfarenhet av katter som fallit från hög höjd? Kan de verka må bra fast de egentligen är jättedåliga?
 
Sv: Katt som har fallit från hög höjd

Herregud, jag skulle aldrig haft nerver att låta bli att åka till veterinären på stört! :eek:
En grundlig koll IRL är det minsta man bör göra om en katt har fallit från så hög höjd, finns säkert mycket man kan missa och som kan komma upp senare. Jag menar, man låter väl inte bli att åka till läkaren med sitt barn efter en bilkrasch även om barnet bara verkar vara trött? Det var bara för att ta ett exempel, allt syns eller märks inte direkt.
Förstår inte alls veterinärens råd, de flesta stora kliniker jag känner till i sthlm skulle råda en att komma in på stört.
 
Sv: Katt som har fallit från hög höjd

Jag tycker du omgående bör ta katten till en vettig veterinär med kattkunskap, gärna en större klinik som kan undersöka så det inte finns invertes skador som behöver åtgärdas.
 
Sv: Katt som har fallit från hög höjd

Vi tänkte såklart åka in direkt men veterinären vi pratade med sa att vi kunde avvakta tills idag om han inte verkade må dåligt. Hade såklart koll på honom hela tiden och har det fortfarande.
Vi fick en tid till veterinären här i stan i morse så nu är kisse undersökt och genomröntgad. Allt verkar okej, han hade verkligen tur!
 
Sv: Katt som har fallit från hög höjd

Skönt att katten mår bra, jisses det är ett under att en katt överlever ett fall från 3e våningen utan att spränga urinblåsan eller skaffa sig inre skador på organ samt yttre så att falla från 7e är ju änglavakt.
 
Sv: Katt som har fallit från hög höjd

Visst är det otroligt men faktiskt så klarar katter fall från högre höjd bättre än fall från typ tredje våningen. Faller de från högre höjd så hinner de fälla ut benen ordentligt som gör att luftmotståndet ökar och hastigheten minskar.



TS:

Verkligen härligt att katten är ok!
 
Sv: Katt som har fallit från hög höjd

Jag fattade det som att hon som jag pratade med på försäkringsbolaget menade att de hinner tömma blåsan när det är högre fallhöjd. Vet inte om det är sant?
Kisse verkar i alla fall vara helt återställd nu och beter sig precis som vanligt :)
Känns helt otroligt att han klarade sig så bra när man tänker på hur många meter det är ner..
 
Sv: Katt som har fallit från hög höjd

Efter vad jag hört så klara katter generellt bättre en högre höjd än en lägre, var nu gränsen går. :confused: Risken finns att de spräcker blåsa, bröstkorg, får tandskador, biter sig i tunga/mun eller bryter sig. Nu verkar ju din katt ha klarat sig men jag hade aldrig vågat vänta och se utan åkt in på en undersökning direkt. :crazy:

Min katt föll ca 10 m ner på asfalt en gång och hade lättare skador i munnen efteråt men inget i övrigt, vi åkte in med henne på undersökning för att vara på den säkra sidan.
 
Sv: Katt som har fallit från hög höjd

Skönt att det gick bra med missen. Min ena katt ramlade ner från 2 våningen den fick 5 frakturer på bäckenet. Återställd nu syns dock att hon är lite sned när hon sitter ner, ena bakbenet petar ut lite men vet man inte om det så lägger man inte märke till det. Tack å lov för försäkringen återbesök i 7 månader :bow:
 
Sv: Katt som har fallit från hög höjd

Skönt att höra att kisse klarat sig så bra! När mamma var kattvakt åt min katt på den tiden hon var kattunge halkade hon(katten alltså) från en trappavsats och föll. Eftersom hon verkade medtagen efteråt åkte mamma i ilfart till en kvällsöppen veterinärklinik några mil bort. Väl framme var mitt yrväder till katt alldeles för upptagen med att undersöka mottagningen, högt och lågt, för att vilja låta veterinären undersöka henne så veterinären kunde bara skrattande konstatera att hon inte verkade tagit någon skada.
 
Sv: Katt som har fallit från hög höjd

Alldeles rätt :) En katt klarar fall från 3 och 4 våningen sämst, då den inte hinner tömma urinblåsan, varpå den kan spricka, och även spräcka andra inre organ. Fall över den höjden är alltså mindre farliga, även om det självklart finns någon slags övre gräns... Det värsta jag hört var en kompis katt som bodde på foder, den drattade ur från nionde våningen rätt ner i betong och kom undan med en spricka i käken :S
 
Sv: Katt som har fallit från hög höjd

Jag hade en kattunge en gång som föll från 3:e våningen och landade på stenplattor. Den klarade sig ganska bra. Den spräckte en trampdyna och slog i en canin-tand så att det blödde lite. Veterinären behövde inte göra annat än att tvätta trampdynan lite.
Nu till mitt råd : Katter kan vara väldigt tåliga och visar inte alltid när de har ont. Men om min katt hade fallit ifrån så hög höjd, så hade jag nog inte vågat annat än att låta en veterinär titta på den. Det skulle ju vara synd om katten hade inre blödningar. Om den har det så går den en plågsam död till mötes.
-Lycka till!
 

Liknande trådar

Övr. Katt Detta kommer säkert vara osammanhängande o lite luddigt men jag är otroligt upprörd o ledsen just nu... Vid 12-tiden idag så hade jag...
2
Svar
32
· Visningar
7 634
D
Katthälsa Hej, Skulle vara evigt tacksam för lite råd. Vi har en katt blandras norskskogkatt/bondkatt. Vi har även en ragdoll katt som vi köpte...
Svar
1
· Visningar
1 607
Senast: Tispe
·
Övr. Katt Jag har blivit med katt, min svärmor kunde inte ha kvar henne hemma då katten gjorde henne jättedålig och hon kräktes varje dag och sånt...
2
Svar
29
· Visningar
8 320
Senast: _Sascha_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Lösa hundar
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp