Bukefalos 28 år!

Katt som inte äter, sondmatning?

Kratus

Trådstartare
Min lillkisse ligger inne på Slöinge sen i lördags då hon inte äter. :( Veterinären hittar inget fel på henne, alla prover är bra, röntgen och UL ser bra ut. Hon kräks, dreglar och är allmänt påverkad. Ingen feber.
Hon får dropp, antibiotika och medicin mot illamående och smärtstillande.

Hon har inte ätit ordentligt på över en och en halv vecka, i måndags för en vecka sen upptäcktes misstänkt FORL och i torsdags så togs tandsten och två kindtänder bort. Hon åt lite mat hemma under natten till fredag, men efter det har hon inte ätit alls.

Enligt vet så har hennes tillstånd nu inget med FORL att göra.

De vill gå vidare med en gastroskopi och sondmatning eftersom levern inte mår bra av att katten inte äter.

Jag och syrran har nästan kommit fram till att låta henne somna in, men är det någon som har haft liknande erfarenheter där katten blivit bra efter en sondmatning?!

Syrran hade dessutom hittat nått om att symptomen kunde vara FIP, ska höra med veterinären när de ringer imorgon om vad de tycker och tänker om det.


:cry::cry::cry:
 
Sv: Katt som inte äter, sondmatning?

Usch vad tråkigt :( Är katten frisk i övrigt eller vad man säger, så skulle jag satsa på sondmatning alt tvångsmata. Det kan vara svårt att få igång en katt som slutat äta av smärta eller illamående, för dom är det ju maten som gör att dom får ont/mår illa. Jag tvångsmatade i 3 v en gång, varannan timma från jag kom hem från jobbet tills jag åkte tillbaka. Jobbigt, men ändå.
FIP's symptom stämmer in på så mycket, så rita inte fan på väggen för det.
Håller tummarna för er!!
 
Sv: Katt som inte äter, sondmatning?

Tvångsmatning känns inte som att det är ett alternativ, och hur sjutton lyckas med det egentligen?

Syrran är inte så säker på att hon tycker att vi ska utsätta katten för sondmatning heller, men samtidigt så tycker jag att kan jag få hem henne och hon kan börja äta igen så.

Hon är frisk i övrigt, förutom sin övervikt som jag tog tag i ordentligt för 2 månader sen. Hon hade gått ner ½ kg på knappt två månader och har nu sista veckan gått ner nästan ½ kg till när hon legat inne :crazy:.
Hon hade herpes eller nått annat virus när hon var kattunge, men sen har hon varit frisk.

Sen har hon iofs problem med pälsen också som lätt tovar till sig när hon är stressad.

Jag ska iaf ringa försäkringsbolaget nu på morgonen för att höra vad de säger och om de ersätter.

Tack för tummarna!
 
Sv: Katt som inte äter, sondmatning?

Ofta behöver man inte tvångsmata så länge utan kommer katten bara igång igen så brukar den börja äta själv. Jag har tvångsmatat som längst i tre dagar och då var katten fruktansvärt sjuk och det var tre långa dagar men helt klart värt det. Vänder bara själva sjukdomen så brukar det räcka med att katten känner att den börjar må bättre så äter den ju själv igen.
När man tvångsmatar en katt så är det en stor fördel om man är två som kan hjälpas åt. En som håller och en som matar. Är man själv så kan man linda in katten i en handduk för att lättare kunna hålla i den. Man börjar med att värma specialmaten som man har köpt hos veterinären till ätvänlig temperatur dvs. kroppstemperatur. De heter Hills A/D och Royal Canin Recovery. Det de har gemensamt är att de är väldigt energitäta så det räcker med ganska lite mat för att kattens näringsbehov ska vara täckt. Sedan lägger man i maten som nu har blivit lite rinnig i en spruta (finns på apoteket, det är samma som man ger småbarn alvedon i). Man placerar sprutan i mungipan på katten och sprutar sakta in maten i munnen på katten. Katten måste hinna med att svälja så man måste ta det väldigt försiktigt och katten ska ha samma ställning på kroppen som när den äter själv för att minska risken att maten hamnar i lungorna.
 
Sv: Katt som inte äter, sondmatning?

Min katt slutade av någon anledning äta i somras typ. Hon fick jättedåliga levervärlden och var superdålig. Jag blev rekommenderad sondmatning, men jag ville inte utsätta katten för det eftersom jag inte trodde hon skulle ta en inläggning på ett bra sätt. Istället tvångsmatade jag henne i drygt två veckor. Hon drack inte heller så jag sprutade in vatten med. Uppvärmd a/D-mat funkade bra att spruta in. Ett jäkla jobb men katten blev bra och lever och frodas idag. Kan även rekommendera näringspasta till katt som ska innehålla mycket kalorier och vitaminer och mineraler.

Jag lider med dig. Hoppas att du kommer fram till en lösning som funkar för lilla katt.
 
Sv: Katt som inte äter, sondmatning?

*kl*

Tack för svar! Idag har hon faktiskt ätit 2 msk torrisar efter aptitstimulerande medicin både morgon och eftermiddag och har verkat mycket piggare.
Så jag fick ta hem henne på permission över natten iaf. :)
Jag hoppas att hon ska äta hemma nu också, men än så länge har hon inte gjort det.:( Hon sätter sig vid matskålen och väntar på att jag ska servera, men sen äter hon ändå inte. :meh: En gång satte hon sig verkligen ordentligt till rätta som hon brukar när hon ska äta men efter en liten stund så ändrade hon sig igen. Men å andra sida så har hon ju ätit rätt så mkt idag, jag hoppas att hon ska ta och äta imorgon åtminstone annars blir det nog sjukhuset igen.

Sen är hon riktigt sur över att hon inte får gå ut, men jag vet inte om jag vågar låta henne gå ut. Visserligen så brukar hon komma in igen efter bara några minuter, men jag vet inte...
 
Sv: Katt som inte äter, sondmatning?

Nej för guds skull släpp inte ut henne. Har du otur så känner hon sig så dålig att hon går och gömmer sig och inväntar döden :( Min sambos katt ville också ut när han var svårt sjuk så min sambo följde med honom ut men han fick kasta sig efter honom för han försökte smita under huset och därifrån hade vi aldrig fått ut honom. Katter gör ju så när de blir svårt sjuka att de drar sig undan och då är det om man har otur svårt att hitta dem sedan.

Skönt att du har fått hem henne iallafall. Hoppas att hon repar sig nu.
 
Sv: Katt som inte äter, sondmatning?

Nä, hon får bli inne! Men det tycker hon är jätteelakt. :p

Men hon har inte ätit något här hemma... Hon sätter sig vid matskålen och väntar på servering och så sätter hon sig till rätta som för att äta när jag fyllt på mat. Sen går hon där ifrån utan att äta iaf. :(
 
Sv: Katt som inte äter, sondmatning?

Har du testat med tonfisk eller annat super mumsigt? Min blev dålig i våras och vii fick verkligen börja trixa med saker för att få honom att äta men sedan kom han igång som vanligt och numera äter han som han ska igen.

Gick åt måånga potionspåsar blötmat där han bara åt såsen i början..men vad gör man inte? :)
 
Sv: Katt som inte äter, sondmatning?

Har du testat med tonfisk eller annat super mumsigt? Min blev dålig i våras och vii fick verkligen börja trixa med saker för att få honom att äta men sedan kom han igång som vanligt och numera äter han som han ska igen.

Gick åt måånga potionspåsar blötmat där han bara åt såsen i början..men vad gör man inte? :)

Önskar att det kunde funka, men denna kattdam är extremt kräsen och äter bara torrfoder och inget annat. :cautious:
 
Sv: Katt som inte äter, sondmatning?

Hoppas hon kommer i gång o äter snart!

Det finns en sorts probiotika för katt som heter FortiFlora. Det innehåller bla en väldigt smaklig buljong som brukar gå hem. Annars kanske du kan prova med ett riktigt "skittorrfoder", typ Friskies eller Whiskas för de brukar lukta oemotståndligt.
 
Sv: Katt som inte äter, sondmatning?

Jag fick åka in med henne igen... De vill göra en gastroskopi, men försäkringsbolaget krånglar så vi vet inte om vi kommer få någon ersättning för någonting ännu. Jo, om vet hittar något och det är ju inte säkert att man gör.
 
Sv: Katt som inte äter, sondmatning?

Jobbigt läge. :( Jag märkte att min ena katt inte åt för några veckor sen. Han är också kräsen och åt inte vad jag än frestade med. Tonfisk var det enda som intresserade, det slickade han av spadet på. Fick ett tips om att smörja in frambenet med rå äggula för då får de i sig lite när de börjar att tvätta av det. Gjorde detta ett par gånger och det verkade nog aptitstimulerande för sen började han sakta men säkert att äta sin vanliga mat igen. Han hade spytt några gånger innan han slutade äta och förknippade nog det obehaget med maten.
 
Sv: Katt som inte äter, sondmatning?

Kisse är mycket bättre! :banana: Hon fick cortison igår och sen har hon faktiskt till och med ätit blötmat! :eek: Så veterinären har kommit fram till att det är magkatarr. Hon får fortsatt kortison och så får vi se hur hon verkar imorgon!
 
Sv: Katt som inte äter, sondmatning?

Jag får ta hem henne idag! Ska få med lite sån mjukmat som hon tydligen tyckte var gott. :)
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej, Vi har en 10-månaders katt som sista två månaderna ungefär har börjat kräkas lite mer regelbundet och vi har svårt att klura ut...
Svar
12
· Visningar
1 275
Senast: Sassy
·
Katthälsa (Med hänvisning till min tidigare tråd om torrfoder till mager katt, ”N”, detta är min andra katt :meh:) ”P”: kasterad katthona, Devon...
Svar
7
· Visningar
996
Senast: MJLee
·
Övr. Katt Hejsan! Jag har en katt som beter sig väldigt konstigt på kvällarna och nätterna. Merida är en 2 årig ragdoll som bott hos mig hela...
Svar
8
· Visningar
2 406
Katthälsa Min älskade älskade katt började plötsligt kräkas och få minskad aptit för två veckor sen. Efter jagande av veterinärer lyckades vi få...
Svar
12
· Visningar
1 970
Senast: cambodia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Guldfasanerna
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp