Katt som plötsligt är vrålhungrig...

Piek

Trådstartare
Min lilltjej (birma på 2,5 år) har alltid vart väldigt liten i maten, på den nivån att jag nästan varit orolig för att hon får i sig tillräckligt. Dock har hon aldrig vart mager om än jag hade önskat lite mer hull.

NU däremot den senaste två månaderna ca har hon kommit på att mat är det bästa som finns och vill äta, äta och äta hela tiden! När maten är slut lägger hon sig och sover en stund för att sen vakna och skrika "MAAAAAAAT".

De får mat tre gånger om dagen, endast Bozitas blötmat och rekommenderad mängd vilket hon håller sig fin i hullet på. Hon är pigg, glad, leker mellan sov och skrikaeftermat stunderna och gör sina behov helt normalt.
Hon steriliserades när hon var ett halv år gammal.

Kan något vara fel eller hur ska jag hantera situationen? Att ge mer mat hjälper inte och inte heller att dela upp den rätta mängden på fler mål...
 
  • Gilla
Reactions: ptr

Fast kan mask ge enbart ökad aptit? Hon har som sagt inte gått ner i vikt utan gått upp till lagom hull, är inte dålig i magen, är fin i pälsen, Inga tecken på mask i bajset, sover lite mycket som vanligt och är pigg när hon är vaken, kräks inte mer än enstaka hårboll då och då främst i pälsbytestider (med andra ord hon kräks inte oftare än innan).

Tror ni fortfarande på att det kan vara mask då?
 
Ska lägga till att det är en innekatt som aldrig satt en tass på marken utanför. Jag är medveten om att de kan drabbas av mask ändå men att risken är betydligt mindre.
 
Fast kan mask ge enbart ökad aptit? Hon har som sagt inte gått ner i vikt utan gått upp till lagom hull, är inte dålig i magen, är fin i pälsen, Inga tecken på mask i bajset, sover lite mycket som vanligt och är pigg när hon är vaken, kräks inte mer än enstaka hårboll då och då främst i pälsbytestider (med andra ord hon kräks inte oftare än innan).

Tror ni fortfarande på att det kan vara mask då?

Fast är inte det vad just mask innebär, ökad aptit utan viktökning, eller tom minskning. Är hon utekatt eller enbart innekatt? Ingen aning om det är mask men det kan vara en möjlig förklaring. Det absolut säkraste är att ta katten till en vet och få den kollad ordentligt med blodprov etc.

Edit: Såg just att det är en innekatt, ja då minskar risken för mask otroligt mycket, även om det har hänt i enstaka fall att ägaren dragit in det under skorna eller liknande. Som sagt, kanske ändå viktigare med ett vet besök. Är din katt försäkrad hos Agria kan man alltid ringa deras telefonvet gratis (annars kostar det 250 kr) för en konsultation.

Helt OT men legenden säger att Coco Chanel hade en bindmask i magen med avsikt för att hålla sig smal. Ingen aning om det är sant eller inte dock ;)
 
Hittade det här:

Ökad aptit
Det är svårt att avgöra vad som är normal aptit hos en katt, men en plötslig aptitökning kan ha medicinska orsaker och därför kan det vara bra att låta en veterinär undersöka katten om den får ökad aptit. En plötslig aptitökning kan bland annat bero på:

  • Diabetes
  • Sköldkörteltumör
  • Njurfel
  • Pankreatit (sjukdom i bukspottkörteln)
  • Maskangrepp
 
Fast är inte det vad just mask innebär, ökad aptit utan viktökning, eller tom minskning. Är hon utekatt eller enbart innekatt? Ingen aning om det är mask men det kan vara en möjlig förklaring. Det absolut säkraste är att ta katten till en vet och få den kollad ordentligt med blodprov etc.

Helt OT men legenden säger att Coco Chanel hade en bindmask i magen med avsikt för att hålla sig smal. Ingen aning om det är sant eller inte dock ;)

Jo precis hon har ökat aptit och har gått upp i vikt och håller sig nu i bra hull när hon får den mängden mat som är rekommenderad för hennes idealvikt, så som det sig bör för en frisk katt alltså. Det är därför jag tycker det känns lite orimligt med mask, men absolut ett alternativ som jag tar med mig! :)

Problemet är att hon är så vansinnigt hungrig hela tiden, skulle hon få den mängden mat hon skulle vilja äta skulle hon rulla fram strax...

Hon är en innekatt. Ja jag tanker nog ringa vet och rådfråga iallafall om de har någon idé och då samtidigt ta upp maskfrågan.

(ni får ursäkta stavningen på visa ställen, datorn korrigerar allt till engelska.... :meh:)
 
Min lilltjej (birma på 2,5 år) har alltid vart väldigt liten i maten, på den nivån att jag nästan varit orolig för att hon får i sig tillräckligt. Dock har hon aldrig vart mager om än jag hade önskat lite mer hull.

NU däremot den senaste två månaderna ca har hon kommit på att mat är det bästa som finns och vill äta, äta och äta hela tiden! När maten är slut lägger hon sig och sover en stund för att sen vakna och skrika "MAAAAAAAT".

De får mat tre gånger om dagen, endast Bozitas blötmat och rekommenderad mängd vilket hon håller sig fin i hullet på. Hon är pigg, glad, leker mellan sov och skrikaeftermat stunderna och gör sina behov helt normalt.
Hon steriliserades när hon var ett halv år gammal.

Kan något vara fel eller hur ska jag hantera situationen? Att ge mer mat hjälper inte och inte heller att dela upp den rätta mängden på fler mål...
Hej! Jag inser att detta är en gammal tråd, vet inte ens om du finns kvar här på forumet? men anledningen är att vi har precis samma problem med våran katt, också en Birma, tänkte höra om du fick någon klarhet om vad problemet var? mvh
 
Hej! Jag inser att detta är en gammal tråd, vet inte ens om du finns kvar här på forumet? men anledningen är att vi har precis samma problem med våran katt, också en Birma, tänkte höra om du fick någon klarhet om vad problemet var? mvh
Hej jag finns kvar här 😅 får erkänna att jag inte alls har något minne av den här tråden men katten finns iallafall kvar. Vi har iallafall inte varit till veterinär med det här problemet så det var nog en fas. Katten påtalar fortfarande att hon är hungrig väldigt tydligt men har nu lärt sig sina mattider och börjar påminna om att det det är dags ungefär en timme innan 😉

Katten mår bra och har haft bra värden de gånger hon varit hos vet av andra orsaker och tagit prover. Bättre svar än så kan jag nog tyvärr inte ge
 
Hej jag finns kvar här 😅 får erkänna att jag inte alls har något minne av den här tråden men katten finns iallafall kvar. Vi har iallafall inte varit till veterinär med det här problemet så det var nog en fas. Katten påtalar fortfarande att hon är hungrig väldigt tydligt men har nu lärt sig sina mattider och börjar påminna om att det det är dags ungefär en timme innan 😉

Katten mår bra och har haft bra värden de gånger hon varit hos vet av andra orsaker och tagit prover. Bättre svar än så kan jag nog tyvärr inte ge
Nu blev jag lugn, antar att jag skämt bort henne med för god mat kanske? ska ta och byta märke på katt maten så kanske hon lugnar ner sig, skönt att höra att det bara var en fas och att din katt mår bra, tack för svaret:)
 

Liknande trådar

Katthälsa Skrev i den andra tråden men mår så himla dåligt över detta så skriver här med om någon har tips hon har mått illa i ca en vecka...
Svar
14
· Visningar
1 536
Senast: Dorinda
·
Katthälsa (Med hänvisning till min tidigare tråd om torrfoder till mager katt, ”N”, detta är min andra katt :meh:) ”P”: kasterad katthona, Devon...
Svar
7
· Visningar
968
Senast: MJLee
·
Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 225
Senast: Blyger
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
6 266
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Hundrädda
  • Airtags, selar etc

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp