Katter och spädbarn

sthu

Trådstartare
Om ca en månad har vi en bebis i huset. Jag insåg att jag inte förberett katterna alls på det! De har ingen barnvana alls, speciellt inte spädbarn.

Det är väl främst Maggan jag är orolig för, hon är en väldigt ängslig själ och blir stressad lätt. Tuva är gammal och klok så hon tar det nog med ro. Lina kommer nog mest vara nyfiken tror jag.

Finns det något jag kan göra för att förbereda dem på vad som komma skall?
 
Vi förberedde inte våra katter. Vi har låtit dom "vara" tillslut har de själva valt att närma sig barnet.
De har fortfarande lite svårt med "toddlers" men kommer nog att vänja sig successivt när vårt barn växer upp.
Just nu sitter vi alla i soffan, jag, barn på 5 månader, och två katter, alla på en yta av 1 kvm 😆
 
Sätta några feliway-adaptrar i eluttagen? Jag vet egentligen inte hur stor effekt det har men jag brukar göra det vid stora förändringar, tex innan och efter flytt.
Har ingen erfarenhet av att Feliway fungerar alls faktiskt.. Tyvärr :(
 
Vi förberedde inte våra katter. Vi har låtit dom "vara" tillslut har de själva valt att närma sig barnet.
De har fortfarande lite svårt med "toddlers" men kommer nog att vänja sig successivt när vårt barn växer upp.
Just nu sitter vi alla i soffan, jag, barn på 5 månader, och två katter, alla på en yta av 1 kvm 😆
Skönt att det fungerat bra!
Jag är som sagt mest orolig för Maggan. Hon blir väldigt osäker för minsta lilla, det kan räcka att vi möblerar om så springer hon och gömmer sig och kommer inte fram på flera dagar..
 
Har ingen erfarenhet av att Feliway fungerar alls faktiskt.. Tyvärr :(
Tycker det är svårt att veta. Man vet ju liksom inte hur det varit utan feliway, de gånger man testat. Tänker oavsett att det inte skadar, förutom att det kostar pengar såklart.
 
Tycker det är svårt att veta. Man vet ju liksom inte hur det varit utan feliway, de gånger man testat. Tänker oavsett att det inte skadar, förutom att det kostar pengar såklart.
Sant. Det kanske skulle varit ännu värre.

Har inga bra uttag här i huset, de flesta är bakom möbler.. ska se om det går att flytta runt lite och koppla in en dosa i varje fall.
 
I ye olden days så ansågs det ju att katter stal bebisars andedräkt och därför måste bort. Numera så rekommenderas att man ser till att katter har ställen där de kan dra sig undan, både på höjden men även andra delar av huset där de inte behöver höra på de underliga lätena.

De flesta katter är inte förtjusta i barn (desto mer i barnsängar och barnvagnar och andra ställen för barn) eftersom deras rörelsemönster är så annorlunda och ryckigt.
 
I ye olden days så ansågs det ju att katter stal bebisars andedräkt och därför måste bort. Numera så rekommenderas att man ser till att katter har ställen där de kan dra sig undan, både på höjden men även andra delar av huset där de inte behöver höra på de underliga lätena.

De flesta katter är inte förtjusta i barn (desto mer i barnsängar och barnvagnar och andra ställen för barn) eftersom deras rörelsemönster är så annorlunda och ryckigt.
Ja, katterna kommer ju även i fortsättningen ha hela huset (nåja, inte källaren) att röra sig i och gott om gömslen.

Tänker mest om de blir väldigt stressade av ett barn som skriker mycket till exempel. Men det är klart, jag vet inte om barnet kommer bli så skrikigt och hur sjutton förbereder jag katterna på något sånt?

Läste någonstans att barnskrik kunde påminna om kattungeskrik och trigga stress hos katterna. Sant eller ej, ingen aning. Låter lite långsökt kan jag tycka.
 
Ja, katterna kommer ju även i fortsättningen ha hela huset (nåja, inte källaren) att röra sig i och gott om gömslen.

Tänker mest om de blir väldigt stressade av ett barn som skriker mycket till exempel. Men det är klart, jag vet inte om barnet kommer bli så skrikigt och hur sjutton förbereder jag katterna på något sånt?

Läste någonstans att barnskrik kunde påminna om kattungeskrik och trigga stress hos katterna. Sant eller ej, ingen aning. Låter lite långsökt kan jag tycka.

Spela upp barnskrik och se hur katterna reagerar? Kanske vänja dem vid det innan barnet kommer och du inte kan stänga av när de blir stressade? Lite mer skrik varje dag.
 
Vår katt är en gammal vildkatt som är nervöst lagd. Det har inte varit några problem alls sedan vi fick barn. Han vill kunna gå undan när hon är vild och högljudd bara.
Låter lovande!

En del av mig tänker att även om katterna kanske tycker det är jobbigt borde de förstå att det är ett naturligt, och för dem ofarligt, ljud.

Vi kommer givetvis inte tvinga katterna till nånting. Vill de inte vara i samma rum så behöver de inte.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej alla! (Längre inlägg) Jag har i många år längtat efter en hund men har pga omständigheter inte haft den möjligheten förrän ett år...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
5 507
Senast: Mabuse
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 758
Senast: Snurrfian
·
Juridik & Ekonomi I mars bokade jag flyttfirma för utlandsflytt den 15 maj. Fick skriftlig bokningsbekräftelse efter att ha godkänt offert och allt var i...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
8 666
Senast: ameo
·
  • Artikel
Dagbok När jag köpte mitt nuvarande lilla hus så ”avslöjade” säljarna på kontraktsdagen att de inte skulle komma att tömma huset, utan att det...
Svar
7
· Visningar
1 897

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp