Katter och spindlar?

Pazuzu

Trådstartare
Ja, som de flesta vet brukar katter mumsa i sig spindlar när tillfälle ges (toppen för mig som spindelfobiker, bara att bussa katten på spindeln;)), men hur nyttigt är det egentligen? Alla spindlar är ju mer eller mindre giftiga, men det kanske är för små mängder för att det ska utgöra någon fara för en katt? Någon som vet?

Känner katten kanske på något vis att spindeln är giftig och låter bli? Annars borde det ju vara en del som stryker med utomlands där alla giftspindlar finns.:crazy:
 
Sv: Katter och spindlar?

Inte en aning, men flugor är ju fulla med vansinniga bakterier och de äts de med, så jag tror inte det är ngn större fara, tror det är värre med en burk tonfisk med kvicksilver i, när vi pratar normala spindlar och inte svarta änkor typ ;)

jag skrattade gott åt detta förresten när jag såg rubriken, för mina katter är livrädda och kommer och hämtar mig och skäller och "pekar" när de ser en spindel. de skulle aldrig ge sig på den. :rofl:
Jag har bott utomlands många år med min äldsta katt, och jag glömmer aldrig dagen då en 7 cm lång kackerlacka kom klättrande nedför ett rör i köket. Katten kom och hämtade mig och skrek och "pekade" och var livrädd och ville att jag skulle fixa problemet. :rofl:

den yngre katten har aldrig sett såna monster som kackerlackor på 7 cm, men hon är livrädd för spindlar ändå.
 
Sv: Katter och spindlar?

Det finns säkert en och annan som stryker med utomlands, ungefär som alla de hundar och katter som dör av ormbett.

Mina dödar kvickt alla spindlar (framförallt min äldre hona, hon är en riktig insektskiller, mina föräldrar vill låna henne på somrarna :D) och äter upp dem. Åtminstone den yngsta skulle utan problem ge sig på en orm också, hon är mycket upprörd över att hon inte får "leka" med vår orm som ändå är 1,5 meter...

(Då gör hon som mackans, piper upprört och hämtar matte: "Matte, matte, husse har en orm runt armen. Jag ska rädda honom, jag kan döda den!")
 
Sv: Katter och spindlar?

Vår Pixie har som livsuppgift att utrota alla de hemska insekter och spindlar som nästlar sig in i vårt hem. Hon begriper inte att man kan äta annan mat än torrfoder MEN spindlar, flugor och annat, det slinker ner direkt. :)

Hon blir sjukt frustrerad om det är en Spindel/fluga/mygga nåt annat flygfä som flyger upp/sitter på väggen så hon inte når. Då försöker hon komma åt den via bokhyllor, tvapparater, sängar...allt hon kan. Funkar inte det heller jamar hon på matte/husse/lillmatte som får komma och försöka jaga ner den stygga flugan i nivå så hon kan ta den.

Och det är lika bra att försöka, för hon lugnar sig inte förrän den är utrotad och uppäten. :D
Jag som har spindelfobi har nytta av lille katt. Om nu inte spindelkräket sitter uppe nånstans där inte katten når. :S
 
Sv: Katter och spindlar?

Det finns säkert en och annan som stryker med utomlands, ungefär som alla de hundar och katter som dör av ormbett.

Mina dödar kvickt alla spindlar (framförallt min äldre hona, hon är en riktig insektskiller, mina föräldrar vill låna henne på somrarna :D) och äter upp dem. Åtminstone den yngsta skulle utan problem ge sig på en orm också, hon är mycket upprörd över att hon inte får "leka" med vår orm som ändå är 1,5 meter...

(Då gör hon som mackans, piper upprört och hämtar matte: "Matte, matte, husse har en orm runt armen. Jag ska rädda honom, jag kan döda den!")

På tal om ormar, för ett par år sedan var min ena katt ute på gården och lekte, såg senare hur han försvann iväg bort mot en dunge i utkanten av gården. Hörde hur det prasslade och antog att han hittat en mus eller ett löv att leka med. Jag gick in och fixade lite, var på väg ut en tio minuter senare, och gissa om jag satte andan i halsen när jag ser min katt komma släpandes på en riktigt stor fullvuxen död huggorm.

Jag blev rädd att han gjort sig illa men han har oskadad. Tycker lite synd om den stackars huggormen som fick sätta livet till också, men som sagt, är glad att katten min fick överleva.
 
Sv: Katter och spindlar?

De katter jag har haft under åren har alla varit förtjusta i att äta spindlar, så fort en syns till blir den kattmat. Jag skulle inte tro att det är för giftigt, den mest nitiska spindelätande kattdamen jag haft blev 20+ år gammal och var väldigt fräsch under sin livstid.
 
Sv: Katter och spindlar?

Spindlar som är giftiga för människor borde väl också vara det för katter och andra djur? annars tror jag inte "mera vanliga" spindlar är någon fara, det finns ju inte särskilt mkt giftspindlar i sverige tackolov. Min kisse är tokig i nattfjärilar:angel: hon verkar tycka att de är extra smaskiga än alla andra småkryp. Fast en och annan död fluga slinker ner då och då.
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 510
Senast: Snurrfian
·
Tjatter Jag skulle vilja flyga, men jag är livrädd för det. Jag vill såklart egentligen inte flyga, men grejen är att jag vill till USA och så...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
5 653
Senast: Paddington
·
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 412
Senast: Calmiche
·
  • Artikel
Dagbok Jag behöver hitta idéer på billig mat! Problemet är att när jag googlar efter tips på billig mat så får jag bara fram en massa saker som...
2
Svar
24
· Visningar
2 200
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Kattsnack 10
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp