Bukefalos 28 år!

katters kondition

L

lenizen

är dom kortdistansare eller är dom långdistansare? Eller är det olika? (Förstår någon vad jag menar överhuvudtaget?)

Har studerat mina katter och dom är "explosiva kortdistansare" (eller bekväma latmaskar kanske? ;) )
Sen sa en granne när jag diskuterade med honom att "katter är inga djur som rör på sig och går längre sträckor i onödan därav deras sämre uthållighet" (ungefär så).
Är det så?




:)
 
Min (inne)katt brukar gå med oss när vi går på promenad när hon är ute på landet, då brukar hon inte orka så långt utan lägger sig ner och flämtar med jämna mellanrum... nu är hon ju inte så smal :o precis.. så det kanske beror på det också... men "stilen" på katter är väl mer kortdistans tror jag..
 
Katter är väl av naturen sprinters. När de skall röra sig långa sträckor går de långsamt för att spara energi till jakten och jakten går snabbt, de orkar inte hålla på hur länge som helst. Man kan jämföra med kattens kusiner på de afrikanska slätterna, de ligger mest och slöar, kanske promenerar de runt och markerar revir men den mesta energin går åt till jakten och jakten är kortvarig. Snabbt och explosivt.
 
mina är explosiva i starten, ivart fall om man ser på hur mattorna ligger i små högar.
De brukar raca järnet några vändor för att sedan ligga och vila en stund innan det börjar igen
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 591
Kropp & Själ Varning för långt inlägg. Jag har haft problem med yrsel i tre veckor nu. Jag opererade bort en godartad tumör i armhålan en vecka innan...
2
Svar
33
· Visningar
3 721
Senast: tott
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 631
Senast: jemeni
·
Katthälsa Hej, jag håller på att förgås av sorg och dåligt samvete. Jag har tre hittekatter, varav den äldstes ålder har av veterinär uppskattats...
Svar
15
· Visningar
3 466
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp