Kattförsäkring

Zondell

Trådstartare
Jag orkar inte ringa runt utan vill ha er proffshjälp. Vilken kattförsäkring är bäst, billigast och rekommenderas av er? Vi har två huskatter födda i november 2007. De är katstrerade och väldigt friska. Utekatter. Vill ha en bra veterinärvårdsförsäkring om de blir skadade. Tack på förhand!
 
Sv: Kattförsäkring

Jag har Agria men det är för att jag föder upp och anser att de har bäst villkor för mig. Det är säkert möjligt att du kan få en billigare och fortfarande väldigt bra veterinärförsäkring hos något annat bolag. De flesta bolag ger kostnadsförslag via sina hemsidor.

Kolla upp om det finns några särskilda restriktioner för utekatter. Ibland kan den finnas restriktioner när det gäller trafikolyckor.
 
Sv: Kattförsäkring

Jag har valt Agria som försäkringsbolag och tycker att det passar mig och mina behov (kolla gärna in deras hemsida, www.agria.se där man själv kan göra kalkyler över hur mycket de olika försäkringarna kostar osv). Jag har valt Agria bas för mina katter, med 1100kr i grundsjälvrisk och så tillkommer det 10% av den totala summan. D.v.s. kostar ett veterinärbesök 10 000kr så betalar jag 2100kr och får 7900kr i ersättning. Jag har valt 60 000kr som högsta ersättning (kostar endast 14 kr mer per år än att ha 30 000kr som högsta ersättning).

Denna försäkring kostar 770 kr/år. Men man får 10% rabatt för ID-märkning, 30% rabatt för första året om katten man försäkrar är högst 4 mån (de brukar vara ganska snälla med det där - även om kattungen är 5 mån t.ex.), 10% rabatt om man är med i en av deras 'godkända' kattklubbar (kanske bara raskattklubbar) och 15% rabatt om man har tre katter försäkrade på samma ägare.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Kattförsäkring

"Bäst" och "Billigast" är nog svårt att hitta i samma försäkring...

Jag har Agria, jag tycker dom är lite svåra att ha att göra med ibland, vi har haft flera despyter, men ändå det som jag tycker passar mig bäst.
 
Sv: Kattförsäkring

Tack för alla svar. Jag hittade en sida som jämnförde försäkringar och tog den billigaste. Villkoren var bra och samma som för dyrare försäkringar.
 
Sv: Kattförsäkring

Berätta gärna vilken sida det var och vilken försäkring du tog. Det är alltid intressant att veta :) och så kanske det hjälper någon annan i framtiden.



Nussikan: Vad har du haft för problem med Agria? Jag har vissa fördomar mot försäkringsbolag och en av dem är att det alltid är så bökigt med att få ersättning och att det väldigt lätt blir så att man måste försvara sin 'rätt' till ersättning extremt mycket. Samtidigt som jag förstår fullt att de måste ha full koll på vilka som får ersättning och varför - just för att deras verksamhet ska fungera.
 
Sv: Kattförsäkring

Jag vill inte dra hela historien här, men det har som du skriver varit problem med att få ut någon ersättning, speciellt då det har hamnat under den sk "avels/liv-försäkringen". Jag hade två veterinärer som intygade att det var som jag skrev och att katten ifråga mist sitt avelsvärde pga medicinska skäl, men Agria vred till hela historien och skrev ett brev som bara innehöll rena fel och påhittade påståenden till varför ingen ersättning skulle utbetalas. Det är löst nu men jag har lärt mig en dyr läxa om hur man smeker försäkringsbolagen medhårs...
 
Sv: Kattförsäkring

Jag tror det handlar mycket om vilken handläggare man får och vad saken gäller. När jag begärt ersättning för akut kastrering pga. livmoderinflammation och operation av diafragmabråck har det inte varit några som helst problem att få ut ersättning.

Däremot blev det ett jäkla strul när jag ville ha ersättning för en kattunge som utreddes pga. ett hjärtfel.
 
Sv: Kattförsäkring

Det blev Sveland. En enkel försäkring utan liv (bondkatter) men med bra veterinärskydd om olyckan skulle vara framme. 425 kr/år. helt OK pris tycker jag.
 
Sv: Kattförsäkring

Nä, jag förstår att man kanske inte vill dra hela historien - men jag undrade mer allmänt och det du berättade var det jag undrade över :) Jag tror precis som Sol att det till stor del beror på vilken handläggare man får. Men man blir ju så förbannad när det krånglar (nu har jag själv lyckligtvis aldrig behövt få ersättning från försäkringsbolag).

Zondell: Vad kul att du hittade en så billig försäkring. Ska kolla upp den också, även om jag troligtvis stannar vid Agria hela livet :) Bara man är nöjd och har en försäkring som täcker sina behov så spelar det ju ingen roll vilket bolag det är vid. Ibland kan det vara smidigare att ha Agria eftersom de är störst, men jag tycker absolut inte att man ska vara rädd för att testa något annat.
 
Sv: Kattförsäkring

Ja handläggaren som hade hand om det ärendet var verkligen helt blåst (om man får uttrycka sig så), men mitt ombud i Göteborg är jätte bra, det är skönt att ha bra kontakt med någon som vet vad dom pratar om samt som står på din sida :)
 
Sv: Kattförsäkring

Ja just det, ombud - det är väl personer som inte jobbar för själva försäkringsbolaget men får provosion för tecknade försäkringar osv?

Själv bor jag 4 minuter från Agrias huvudkontor i Sthlm och kan möta dem på plats om det skulle vara något :) Min erfarenhet från Agria har bara varit positiv, men så har jag aldrig behövt använda min försäkring hehe.
 
Sv: Kattförsäkring

Jag vet inte hur det funkar riktigt faktisk, om hon är anställd eller inte, hon har alltid röd Agria-jacka på sig iaf ;)

Haha, ja så länge man inte behöver använda försäkringen så fungerar det jätte bra! :D ;)
 
Sv: Kattförsäkring

Jag tyckte också det var lite skumt. Det enda försäkringsbolaget som Insplanet samarbetar med och som har kattförsäkringar verkar vara Sveland - vilket gör hela jämförelsen ganska dålig. Agria finns inte ens med t.ex.

Om man sedan läser i avtalen så ser man att när katten uppnått 7 års ålder så sänker de succesivt högsta ersättningen ända ner till 7000kr. Agria sänker ner till 10 000kr (om man börjar med 30 000kr) och ner till 25 000kr (om man börjar med 60 000kr).
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Kattförsäkring

Ja... 25% blir ju ganska mycket om det blir en allvarlig opertion på ca 40 000:- Sen var maxbeloppet 40 000:-, hos Agria är det 60 000:- samt då bara 10% på överstigande belopp.

Så om katten råkar illa ut och det blir veterinärvård för 40 000:- så får man alltså betala:

Sveland: Självrisk 1100:- + 25% (10 000:-) = 11 100:-
Agria: Självrisk 1100:- + 10% (4000:-) = 5100:-

Det blir alltså mer än dubbelt så billigt (eller hälften så dyrt?) med Agria och det skiljer bara 114:-/år
 
Senast ändrad:
Sv: Kattförsäkring

Japp, högsta ersättningsbeloppet (den försäkringen som kostar 770kr/år utan rabatter) är 60 000kr och för mig verkar det mer fördelaktigt. Jag betalar hellre en liten högre premie än betalar en fjärdedel av veterinärkostnaden om jag skulle ha otur att kanske behöva operera en katt eller dylikt. Men det är ju individuellt och man ska ta en försäkring som passar en själv. Själv när jag jämfört så har jag bara sett fördelar med Agria.

De 300kr extra per år försvinner direkt vid lite dyrare veterinärvård plus att man sen bara kan få 7000kr i högsta ersättning. Det kommer man inte långt med...


Just den försäkringen jag gett som exempel har ju ganska hög premie, man kan ju sänka premien genom att kanske välja 20% som rörligt - men personligen vill jag ha så låg rörlig och fast som möjligt :)
 
Sv: Kattförsäkring

Jag räknade på 60 000:- och jag fick en premie på 539:-/år. Då räknade jag på Veterinärvård BAS, det blir ju dyrare med PLUS

Självklart ska man välja den försäkring som passar en själv bäst, jag tycker bara det är fult av många försäkringsbolag att locka med så låg premie och sen blir det så mycket dyrare ifall något skulle hända och man verkligen har nytta av försäkringen...
 
Senast ändrad:
Sv: Kattförsäkring

Nä, mer än 114kr blir det. 770kr (utan rabatter) vs 425kr (rabatt där?) är ju 345kr/år :).
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag måste köpa ny bil (haft förmånsbil och ska nu byta jobb) och vet inte riktigt vad jag ska ha. Just nu har vi tre fyrbenta, jag har...
Svar
0
· Visningar
281
Senast: attheedge
·
Ekonomi & Juridik Jag har två hästar, betalar 2500 för varje häst i månaden för lösdrift med full service. Skulle vilja veta om det finns billigare...
2 3
Svar
55
· Visningar
5 949
Senast: nexxa
·
Övr. Katt Hej, Har precis skaffat två kattungar (Maine Coon). Den ena flyttade in tre veckor före, M, och H kom 3 veckor efter och är således tre...
Svar
5
· Visningar
1 164
Senast: MissFideli
·
Katthälsa Kortfattat så börjar jag bli orolig efter att min katt stått på 1/4 2.5 mg Prednisolon var 3e dag i drygt två år. Hon är snart 15 år och...
2
Svar
23
· Visningar
1 303

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Uppdateringstråd 29
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp