Kattnybörjare!

pepp

Trådstartare
Jag och sambon är i svängarna och ska skaffa en liten kisse, båda är totala nybörjare, så har lite frågor!

- Vad behöver vi? (toalåda, klösbräda, skålar o sånt)
- Hur vet man vilket kattfoder/kattsand som är bäst?
- Hur har ni med balkong gjort?
Våran kommer vara innekatt, vi bor på andra våningen, är katter allmänt lockade att hoppa ner från balkongen? :P
- Vi har hund nu, som inte är kattvan, hur introducerar man dom på bästa sätt?

Vi kommer vara lediga en vecka för att kunna hålla koll på hund och katt och se till att den kommer trivas!
 
Sv: Kattnybörjare!

Jag och sambon är i svängarna och ska skaffa en liten kisse, båda är totala nybörjare, så har lite frågor!

- Vad behöver vi? (toalåda, klösbräda, skålar o sånt)
- Hur vet man vilket kattfoder/kattsand som är bäst?
- Hur har ni med balkong gjort?
Våran kommer vara innekatt, vi bor på andra våningen, är katter allmänt lockade att hoppa ner från balkongen? :P
- Vi har hund nu, som inte är kattvan, hur introducerar man dom på bästa sätt?

Vi kommer vara lediga en vecka för att kunna hålla koll på hund och katt och se till att den kommer trivas!

- Jag köpte skålar, kattoalett, klösbräda, borstar, leksaker, sele (min katt får komma ut på promenader), transportbur (om den ska resa) etc. Säkert mer saker, men det finns ju sidor om "nybörjare" för katt, så det är bara att läsa. :)
- Prata med uppfödaren, kolla vad dom har för foder och kattsand. Det kan vara bra att ha samma till en början, annars blir det så stor omställning för deras magar om man byter foder direkt, speciellt när dom har kommit till ett nytt hem. Jag köper Ever Clean kattsand, finns på djurmagazinet etc. 199:- för 10 liter, super bra sand! Köper även Royal Canins foder, riktigt värt för pengarna!
- Vi har ej rustad balkong. Jag brukar gå med henne och promenera i sele utomhus så att hon får komma ut. Dock behöver man inte det.
- Sök på internet, finns många olika sidor hur man ska vänja katt och hund. Har dock inte hund, så jag har ingen aning. :)

Hoppas svaren var till någon hjälp!
 
Sv: Kattnybörjare!

En klotång kan vara bra att ha om ni tänker klippa klona själva, samt en borste för fällperioden. sele och transportbur.

Angående balkongen så bor även jag på andra våningen. till en början släppte vi inte ut katterna på balkongen förens de vant sig vid oss och hemmet. Första gången vi släppte ut dem hade de sele eftersom vi inte har skyddsnät eller dyligt, sedan fick de gå utan och slutligen själva. ingen av dem har någonsin försökt hoppa ner från balkongen. Ett tips är att ha ett bord eller en plattform som katten kan komma upp på och se över kanten det gillar mina.
Annars kan man sätta hönsnät runt balkongen som hindrar katten från att ramla ner och fåglar att hacka på den.

När man väljer kattströ så finns det en mängd olika att välja bland, jag tycker att klumpbildande strö är bäst men ni kan fråga i djuraffären om ni känner er osäkra på vad som passar er. Ett tips är att köpa en kattlåda med lock så slipper ni att katten skvätter på golvet och att hunden äter kattbajs.:crazy:
Enklaste sättet att lära katten att gå på lådan är att lägga lite vatten i ströt och sätta dit katten eller krafsa lite med kattspaden i ströt.


När ni introducerar kattungen till hunden kan det vara bra om hunden fått en riktig långpromenad innan så att den inte är på högvarv. se även till att det inte finns mat, leksaker eller dyligt som hunden känner att den behöver försvara mot kattungen. Om hunden är väldigt mån om sitt revir kan neutral mark vara bra vid första mötet. Båda bör närvara när hund och katt träffas första gången, en som har extra koll på hunden och en på katten. Vissa har hunden lös och eller en gallergrind mellan dem när de träffas första gången innan de får nosa på varandra. vi hade vår hund som var jakthund kopplad första gången hon träffade katterna ifall hon skulle göra utfall. När de hälsat och hunden inte visade tecken på aggrisivitet släppte vi henne och de kom bra överens efter en stund för sig själva.

Viktigt att tänka på är att katten och hunden har separerade matplatser, katten får gärna äta högt upp så att hunden inte stör eller äter upp dess mat. vissa katter vill inte dricka om vattnet står bredvid matskålen så ett allternativ är att ha ett glas/ skål med vatten någon annan stans. mängd mat står oftast på paketet som brukar heta junior och vara mindre bitar än vuxenmaten.
Katter brukar även bli glada av att få gräs att äta på, kan antingen odlas (finns lådor man häller vatten i och ställer i ett fönster) eller plockas utifrån.

Glöm inte att vaccinera, idmärka och försäkra katten, och avmaska nån gång ibland, om katten vräker i sig mat och tunnar ut brukar vara tecken på mask. kolla så att öronen inte är geggiga eller luktar illa om så torka försiktigt ur med tops.

Slutligen lycka till med allt:) och plocka undan prydnader som ni är rädda om ifall katungen hoppar upp och välter ner dem.
 
Senast ändrad:
Sv: Kattnybörjare!

Är det inte typ lag på att man ska ha nätad balkong om katten har tillgång till den :confused: Även om de inte hoppar ner så kan de ramla och bli skadade (det är en myt att katter aldrig slår sig).

Veterinärvårdsförsäkring behöver ni nog också och att lämna kattunge och hund ensamma efter en vecka känns lite...riskabelt. :crazy:

Och så hoppas jag kattungen är minst 12 veckor. :cool:
 
Sv: Kattnybörjare!

Tack för mycket bra svar!

Klotång, kam och transportbur finnes redan då det finns till hunden :) Jag tror inte det kommer vara några problem med hunden egentligen, han har ju träffat katter förut, men aldrig några längre stunder. Han har nog varit mer rädd än för på ;) han är väldigt lugn och ickerevirtänkande, men ska ändå ta bort leksakerna!
Kommer nog ta samma försäkringsbolag som hunden har, så man har båda samlade där!

Hunden kommer för övrigt vara med mig på jobbet efter den lediga veckan, så dom kommer inte vara ensamma utan uppsikt :)
 
Sv: Kattnybörjare!

Men vilket drygt svar, varför ta för givet att katten INTE är tolv veckor, elelr att djuren bara ska lämnas efter en vecka? Balkongfrågan läste jag mer som att OM de var lockade, nte att de skulle sätta ut katten där.

Men håller med dig om försäkring. :)

TS; Jag tycker det är olika, min ena katt älskade klösträet, men hatade klösbrädan man hängde på dörren, medan den andra var tvärtom. Den ena ville bara kissa i sand medan den andra gillade de där pelletsen. (Sen var den ena utekatt och den andra inne, olika behov då kanske? )

Min stora hund fick en uppläxning av katten dag ett, sen koma han fram till att katter var livsfarliga, så så fort hon rörde sig låg han som ett ljus. Den lilla hunden tyckte inte vi var så duktiga på att ta hand om kattungen, så hon ville gärna hjälpa till där :p Men överlag gick introduceringen väldigt smidigt. "nu har vi katt, jahopp" inte mer med det likosm. :) (Innan uppläxningen var den stora ganska intresserad när de sprang, men det handlar egentligen om lydnad, katten är off limits, basta! Och hos mig funkade det bra. )

Oh, ja! lucka till kattlådan, fy fan vad äckligt det är när hundarna äter kattskit, och det är tydligen bland det mest delikata som finns att äta :crazy:
 
Sv: Kattnybörjare!

Okej, man får pröva sig fram med sand/pellets då :) allt känns så himla nytt o spännande, man är ju så himla inne och van vid hund! Våran har blivit uppläxad av diverse katter då han varit lite för på ibland, så nu är han mer avståndstagande!

Du svarade på frågan jag inte ens ställde :D våran älskar kattbajs :crazy:, så jäkla äckligt! Det finns alltså kattlådor med färdiga luckor? :o
 
Sv: Kattnybörjare!

Japp! som små "hus" likosm med lucka :D Beroende på hur stor hund ni har kan det ju komma till att hunden också lär sig använda den dock :crazy:
 
Sv: Kattnybörjare!

KL

Ang kattlåda och hund.. :p
Vi kör samma princip som med klåfingriga ettåringar som kryper runt och ska peta i allting ;) (även i kattlådan..) Barngrind :laugh:
Alltså detta beror ju lite på hur man bor, men vi hade ett utrymme i hallen där det gick att stänga av med barngrind från ikea.
Väldigt praktiskt, katten kommer in bakom (skuttar över eller går emellan) ..barn och hund får stå och se på bakomför ;)
Nu har vi hus och kattlåda i källaren där varken hundar eller små barn är välkomna ensamma så det löste sej av sej självt :)

Om hunden inte är kattvan så låt dem vänja sej på håll -se till att katten alltid har en fri flyktväg och låt dom inte vara ensamma i början. Stäng av och låt dem vara i olika rum i början isf.
Beroende på vad ni har för hund så klart, jag själv har inte haft några kattätare (!) till hundar men jag har bekanta vars hundar tagit ihjäl katter när de vart ensamma hemma (huskys och en rottis) ..men det där måste ni ju veta själva :laugh: hur hunden är.

I övrigt så tycker jag inte att svindyr kattsand från djuraffären är såpass mkt bättre än Pussy, everclean och diverse andra är typ samma lika (förutom priset). Jag gillar INTE pelletsarna (det luktar..) och inte kristallsand heller.

Leksaker.. alla katter leker inte med allt, våra gillar små leksaksmöss men BARA om det är riktigt skinn i dem, annars ratas de även om det är mynta i. Du/ni får pröva er fram helt enkelt :laugh:
Klösträdet får gärna vara rejält så att katten kan stå på tårna och klösa nedåt, är det för kort får de kroka så väldigt med ryggen när de blir större.
Det är individuellt hur mkt nöje de har av ett sånt här stort katt-träd med avsatser och hålor, ett sånt som går till taket. Vi har haft EN katt som velat lega i det (av fem under årens lopp). Så jag köper då inga fler sådana, men er katt kanske kommer tycka det är roligt vad vet man :laugh:

Lycka till :laugh:
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Kattnybörjare!

Tack igen för svar! Ikväll hämtar vi hem våran lilla tjej :) blir att köpa dom sista grejerna idag! Spännande spännande!
 
Sv: Kattnybörjare!

Oja, det lär komma upp! :) nu är det bara en timma kvar, sen åker vi!
 
Sv: Kattnybörjare!

Åååhhh kunde inte varit med avundsjuk! :love: Längtar tills jag själv ska skaffa mig en liten kisse, men får nöja mig med att frossa i andras katter under tiden :) Vad är det för en du ska hämta?
 
Sv: Kattnybörjare!

Hittade ingen bildtråd, så lägger upp här :)
040-2.jpg

036-1.jpg

030-1.jpg

001-14.jpg


Våran lilla Siri :)
Det går helt okej med hunden o henne, hon fräser när han kommer för nära och då drar han sig tillbaka. Hoppas verkligen hon mjuknar sen i livet så dom bli kompisar. Allt är ju så stort och nytt för henne nu i början!
 
Sv: Kattnybörjare!

Söööööööt!!! :love: Håller också tummarna för att hon och hunden blir kompisar. Det borde säkert gå bra nu när hon kommer in som liten.
 
Sv: Kattnybörjare!

Vilken liten söt! :love:

Angående fräsandet mot hunden så fräste båda mina
katter ganska ordentligt åt hunden i början men så fort dem insåg att
han varken attackerade, skällde eller jagade efter dem lugnade det ner sig ganska så snabbt.
Ingen av dem hade träffat hund innan och
nu ligger dom för det mesta alla 3 och myser tillsammans i sängen. Kissarna
hänger även med oss på morgonpromenad ibland och ofta ser man hur någon
av dem går o stryker sig mot hunden o kelar. :love:

Så ge det lite tid och försök se till att hunden är lugn i närheten av katten nu i början så den inte blir skrämd. :)
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Övr. Katt Det här inlägget, lade jag på en annan sida och tänkte att det kunde passa här med, med tanke på att "katter är katter och 'ska ha sin...
Svar
5
· Visningar
2 212
T
Övr. Katt Hej Ber om ursäkt då detta säkert blir lite långt men ska försöka hålla det kortfattat.. Jag skaffade min katt för ungefär 6 år sedan...
Svar
2
· Visningar
1 634
Senast: Tass
·
Hundavel & Ras Ska börja med att skriva att ingenting är bestämt men vi funderar. För egen del vill jag ha så opartiska tips som möjligt eftersom att...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
6 027
Senast: Dandylinn
·
Övr. Katt Jag kommer att avliva min gamla katt under den kommande veckan pga sjukdom hos katten och den stundande flytt som jag kommer göra...
Svar
1
· Visningar
520
Senast: Elisha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundhantering
  • Akvarietråden IV
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp