Bukefalos 28 år!

Kattschampo - kisse luktar

C

CassyJo

Jag behöver akut ett kattschampo till kattungen men vet inget bra man kan köpa. Jag vet inte vad kattungen gjort men han luktar inge vidare mysigt i pälsen.

Ska jag köpa något speciellt schampo eller fungerar ett milt parfym fritt barnschampo (något jag redan har hemma)?
 
Sv: Kattschampo - kisse luktar

Människoschampo är normalt sett för starkt. Jag hade köpt en riktigt kattschampo på närmaste djuraffär imorgon för att inte riskera att det blir klåda och elände utav det hela. Det hjälper inte helt att schampot du har är parfymfritt utan det är hur snällt det är mot kattens hud, päls, ögon och slemhinnor som räknas. Du kan ju prova att bara skölja katten med vatten och se om det hjälper lite iallafall så länge.
 
Sv: Kattschampo - kisse luktar

Jag tvättar alltid mina katter med Yes. Hon blir perfekt i pålsen med det och det är giftfritt och milt.

Jag fyller en låda med vatten och häller i diskmedlet. Sen sänker jag ner katten i vattnet för det blir mindre bråk då och det funkar perfekt.
Sen gnuggar jag katten när hon står i vattnet men är väldigt noga att huvudet inte blir blött och att hon inte får vatten i öronen.
Efter detta spolar jag av henne i lite kallare vatten än jag själv gillar.

Ibland schamponerar jag henne med lite minkolja på ryggen för att få lite extra glans där.

Lycka till med badandet.
 
Sv: Kattschampo - kisse luktar

Ett milt schampo som doftar gott och fräscht är Espree Rainforest Shampoo. Det går bra till kattungar över sex veckors ålder (finns med hund- eller kattetikett, men det är samma schampo). Om du väljer något av deras andra doftande schampon ska det stå Kitten safe på baksidan, för alla går inte till katt.

Barnschampo går också bra.
 
Sv: Kattschampo - kisse luktar

Jag skulle nog ta grönsåpa. "naturligt" och milt.

Så naturlig och mild nu en färgad och parfymerad produkt kan vara som tillverkats av en biprodukt från pappermassatillverkning, nämligen tallolja, något som jag inte skulle använda till en katt. Det finns alltför många ämnen som är giftiga för katter på kort eller lång sikt för att man ska chansa utan att veta säkert att det är ofarligt.
 
Sv: Kattschampo - kisse luktar

KL

Inte riktigt riktat till TS, men som en allmän parantes om luktande katter.

Det kan bero på allvarliga problem med njurarna! Vår katt började gå och småskvätta lite i kattlådan och luktade riktigt illa, fränt liksom. Vi badade honom och det blev bättre, men sen kom det tillbaka och blev värre och värre, så vi tog honom till veterinären som sa att hans njurar hade lagt av och att det var för sent att göra något i det stadiet. Det märktes inget på honom i övrigt, han verkade frisk.

Så en liten varning bara som kan vara bra att tänka på eftersom det är så himla vanligt att våra tamkatter får problem med njurar och urinvägar.
 
Sv: Kattschampo - kisse luktar

KL

Inte riktigt riktat till TS, men som en allmän parantes om luktande katter.

Det kan bero på allvarliga problem med njurarna! Vår katt började gå och småskvätta lite i kattlådan och luktade riktigt illa, fränt liksom. Vi badade honom och det blev bättre, men sen kom det tillbaka och blev värre och värre, så vi tog honom till veterinären som sa att hans njurar hade lagt av och att det var för sent att göra något i det stadiet. Det märktes inget på honom i övrigt, han verkade frisk.

Så en liten varning bara som kan vara bra att tänka på eftersom det är så himla vanligt att våra tamkatter får problem med njurar och urinvägar.

Har läst något om det men tror inte så är fallet här. Nu luktar han inte illa längre och håller sig luktfri.:)
 

Liknande trådar

Kläder & Bli fin Vi fick lite bebiskläder av en släkting som denne haft i en källare. Mest troligt i alla fall för alla plagg luktade väldigt unket...
Svar
6
· Visningar
862
Senast: Zacci
·
Hundhälsa Förlåt för en brutalt lång text Våra två tikar har precis löpt(dom är extremt synkade och löper typ exakt samtidigt). Sedan löpet har...
Svar
4
· Visningar
1 219
Hundhälsa Hej, Jag har i 2 års tid haft PROBLEM med min tik som nu är 2,8år och alltså levt 2 år av sitt liv med denna hemska MAGKATARR SOM...
Svar
11
· Visningar
1 927
Senast: Pilot
·
Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
2
Svar
27
· Visningar
2 470
Senast: Hazel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Flämtningar
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp