Bukefalos 28 år!

Kattunge luktar illa i mun.

C

CarolineRalf

Hej!

Min 5 månader gamla kattkille (Brittisk korthår) håller just nu på att tappa sin tänder. I samband med detta så luktar han illa i munnen. Jag vet att katter normalt inte luktar gott i munnen, men den här "nya" doften är lite värre tycker jag.
När jag tittar på han tänder ser jag att han har en hörntand kvar att tapp som nu är gulfärgad. Han är även lite rödaktig i tandköttet runt denna och en annan tand. Jag funderar över om det kan vara något annat på gång.

Är det någon som har erfarenhet om detta eller liknande?

Tack för hjälpen! :)
 
Sv: Kattunge luktar illa i mun.

Det är helt normalt att katterna luktar fruktansvärt i munnen när de byter tänder! Så avvakta någon månad du så ska du se att det blir bättre. :)

/Erica
 
Sv: Kattunge luktar illa i mun.

har den ena hörntanden bytts ut och en ny växt ut menar du, men inte på andra sidan? Det låter inte helt normalt, tänderna byts normalt i princip samtidigt som den motsvarande på andra sidan i samma käke. Har du möjlighet att visa upp det för en veterinär? En permanent tand som inte kommer fram kan växa fel inuti käken och påverka andra tänders rötter.
 
Sv: Kattunge luktar illa i mun.

Tack Erica :)



Pimy: Ja på en sidan har han 1 hörntand (antar att det är en ny) och på andra sidan har han 2 hörntänder. Så jag antar att två nya har kommit och att det är en gammal som inte släppt än. Då ska det väl vara OK?
 
Sv: Kattunge luktar illa i mun.

Om han har två tänder på den sidan där han inte tappat ännu så är det nog helt normalt. De är allt lite söta med sina dubbla huggtänder. :)

/Erica
 
Sv: Kattunge luktar illa i mun.

Då är jag med! :) Håll bara koll så mjölktanden på "dubbla" sidan lossar snart, annars kan den göra så den permanenta inte kommer riktigt rätt!
 
Sv: Kattunge luktar illa i mun.

Tack för hjälpen!

Den otappade tanden är väldigt lös nu, och tappas nog snart!
 

Liknande trådar

Katthälsa Min katt är junior och håller på och få nya tänder, men usch vad det luktar illa ur mun kan det vara för tänderna eller foder? Nån som...
Svar
3
· Visningar
1 315
Senast: Sol
·
Övr. Katt Min lilla katt och jag har olika synpunkter på vad som är lämpliga kattleksaker. Hon fullständigt älskar sladdar - laddsladden till...
Svar
6
· Visningar
887
Senast: MJLee
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
165
· Visningar
20 307
Hundhälsa Hej! Jag skriver detta för att förhoppningsvis få andras synpunkter på vårat problem, men också för att problem ibland blir enklare...
Svar
14
· Visningar
4 111
Senast: nullo-modo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Barmarksdrag/canicross
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp