Bukefalos 28 år!

Kennelhosta?

MizzFail

Trådstartare
Min pappas hund och våran hund brukar leka tillsammans, samt tar vi koppelpromenader med dom, och tränar å så.
Vi gör detta flera gånger i veckan !
Men pappas vovve har börjat torrhosta, och får inte luft när hon anstränger sig, hon kan gå korta promenader utan problem.
Men leka med min hund, eller gå längre, det klarar hon inte.
Nu har hon även börjat hosta, och det gör även en liten hund som hon brukar umgås med,
samt en till hund som ägarna till den lilla hunden brukar ha på nätterna då ägaren jobbar natt.

Min är vaccinerad mot det, och har bara träffat henne en gång sen hon började och inte få luft, då på koppelpromenad i skogen, men dom satt tillsammans i bilen och pussas mkt och sådär.

Hur stor risk är det att min blivit smittad eller att dt ens är kennelhosta?
Hur vet jag att han är smittad och kan man förebygga på ngt mer vis än vaccin?

Orolig för min stora vovve :crazy:
 
Sv: Kennelhosta?

Låter som kennel hosta , den smittar mkt lätt . Får en hostande hund också andnöd , feber åk direkt till vetrinären , då har den troligtvis fått lunginflamation mkt vanligt vid kennelhosta . Min boxer hade alla dessa symtom i februari - torrhosta , lät ibland som att han harkade sig - hade något i halsen , 3 dagar med hostan fick han andnöd - feber = lunginflamation.
 
Sv: Kennelhosta?

Kennelhosta är ett samlingsnamn för flera "förkylningar" som en hund kan få. Trots att du vaccinerat din hund har den inte skydd mot alla dessa. Det låter som om hunden har kennelhosta efter den beskrivning du ger. Kontakta veterinär. Det finns mediciner som hjälper din hund vid torrhosta samt om den har slem i halsen som behöver hostas upp. Och som Anneli skriver kan hunden få lunginfammation till följd av sjukdommen.
 
Sv: Kennelhosta?

Tack så mkt för svaren !

Ska hålla mycket koll på min herre så han inte visar några tecken, blir vet direkt isf !

Meddelade pappa direkt att hon nog fått lunginflammation (lyssnar man på henne så skrollar det som f*n)..
Så dom fick tid hos vet imrg, så får hoppas på att hon inte är alltför sjuk !
 
Sv: Kennelhosta?

Tänk på att hunden inte ska sitta i väntrummet bland andra hundar då det smittar lätt.

Hoppas din slipper hostandet.
 

Liknande trådar

Hundträning Hej! Jag skulle bli jätteglad om ni som har / har haft två hundar ville dela med er av era bästa tips för att ensam kunna ta harmoniska...
2
Svar
36
· Visningar
2 696
Senast: alicegard
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 250
Senast: Migo
·
Hästhantering Jag har haft min häst sedan 2015 nu och vi kommer väldigt bra överens. Hon är väldigt ranghög och bestämd, visar tydligt missnöje men...
Svar
3
· Visningar
1 616
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 653
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Flämtningar
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp