Bukefalos 28 år!

Kladdkakans dag - era favoritrecept?

Houdinie

Trådstartare
Idag är det alltså kladdkakans dag, dela med er av era favoritrecept!

kladdkaka-grundrecept-722982.jpg
 
Detta brukar jag gilla. Bäst kylskåpskall dagen efter men om du bakar den nu hinner den svalna till eftermiddagen ;)

Ingredienser

2 ägg
3 dl socker
100 g smält smör
1,5 tsk vatten
4 msk kakao
1,5 dl mjöl

Rör ägg och socker. Blanda i resten. Grädda i en smord och bröad form i 150° i 35 minuter.
 
Detta brukar jag gilla. Bäst kylskåpskall dagen efter men om du bakar den nu hinner den svalna till eftermiddagen ;)

Ingredienser
2 ägg
3 dl socker
100 g smält smör
1,5 tsk vatten
4 msk kakao
1,5 dl mjöl

Rör ägg och socker. Blanda i resten. Grädda i en smord och bröad form i 150° i 35 minuter.
Mitt favorit är också som ovan. Helt vanlig kladdkaka :D tycker inte om avvikelser.
 
Recept och recept... kör en standardvariant, och använder gärna ankägg så ofta jag kommer över.
Och RÖR ihop allt med kniven jag skär smöret med. Smöret rumsvarmt, ej smält. Rejält med salt i smeten, och givetvis anchochili.

Smaksätter därmot ofta:
- lakritspulver
- pepparmyntaolja
- pepparkakskryddor
- kaffe
- etc...

Eller varför inte sticka ner bitar från en chokladkaka i smeten, eller låta nougat smälta på toppen av den färdiga kakan?

Eller kladdkakemuffins med saltlakritsfrosting?

1F6F40A6-C965-4788-B55F-9C567524A01F.jpeg
 
Eller gör muffins med typ en dumle nertryckt i, smält en annan dumle ovanpå direkt efter ugnen. Sen spritsa grädde och toppa med geléhallon.
515DD6CB-3288-4021-B7C2-C7EF11003438.jpeg


Med spraygrädde på burk gick det snabbt att bereda dessa på ridhusläktarn invid träning som avfallningstårta.
 
Vi gör också kladdkaka rätt ofta.. Det är ju så enkelt och gott. Den vanliga sorten blir klar på 10 min i ugnen så det är ju en riktig höjdare när fikasuget sätter in.
Till kalas gör jag ofta en variant med kola ovanpå. Till vuxna använder jag smält choklad med havssalt eller chili ii kolan för en lite vuxnare touch.
Idag gjorde vi dagen till ära en ljus variant med vit choklad och hallon. Himmelskt!
 
Jag gjorde en kladdkaka efter mitt "vanliga" recept, och gjorde ett toscatäcke ovanpå. Det blev så jäkla gott :love:

Mitt standardrecept:
2 ägg
2 dl socker
150 gram smör
1 tsk salt
1 tsk vaniljsocker
1 dl kakao
1,5 dl vetemjöl

Gräddade den i en mindre men högre form än vanligt, så den skulle kunna så i ugnen tillräckligt länge för toscans skull, utan att bli torr.
 
Önskemål: Recept på allra godaste veganska kladdkakan. Hit me. :d

3 dl svarta bönor
8 dadlar
2 msk kokosolja
2-3 tsk kokosblomsocker
3 msk kakaopulver.
1 tsk bakpulver
0,5 tsk vaniljpulver

Mixa alltihop och sen 175 grader ca 30 min. Brukar använda bakplåtspapper.

Ja, och jag vet inte vad kokosblomsocker är för nåt, brukar ta typ 1-2 msk agavesirap.
 
Herregud, så gott! Vilka recept :d!
Detta gränsar till tortyr! Jag kom hem sent efter träning med hästen och är såååå sugen :arghh:. Det får bli fler kladdkakor i helgen, banne mig!
 

Liknande trådar

Mat Saknar en ren surdegstråd här, så jag tänkte att jag startar en! Jag är själv ganska ny på surdeg och experimenterar mig fram med min...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
4 179
Senast: WildWilma
·
Mat Blev lite hastigt och lustigt med en aubergine idag. VAD gör jag med den? Något favoritrecept? Jag har något avlägset, svagt minne av...
Svar
13
· Visningar
693
Senast: Soapbubble
·
F
Tjatter FÖR FJÄRDE ÅRET I RAD kör vi ytterligare en omgång av 90 dagar. 2024 års period sträcker sig mellan 1 januari - 30 mars på grund av...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
5 272
Senast: zassoo
·
Kultur Hur firar ni Miniatyrrävens dag? För er som inte vet vad det är så är det den i särklass viktigaste dagen för små och mindre...
Svar
15
· Visningar
999

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp