Klädråd anställningsintervju

Jag skäms jag med! Jag vet att det är varierande kvalité på kontoren och det är inte självklart att man pratat igenom detta med kläder. För den delen är det inte säkert att man pratat igenom bemötande heller men det är nog en egen tråd. Jag har semester nu men den här tråden har peppar mig till nya diskussioner om kläder som jag kommer ta när jag är tillbaka på jobbet.
 
Jag har kommit fram till att det är många som har gympaskor på sig som, av klädseln i övrigt att döma, inte använder dem till träning utan just som bekväma bra för fötterna skor. En skiljelinje verkar gå någonstans en bit över 50 och över.
Vilken tur att min mamma är 48 år och inte över 50, för hon använder gympaskor väldigt ofta i sin vardag och på sitt jobb. Mest pga att hon behöver stödet för fötterna och att det är skonsammare för hennes knän. Men hon jobbar som lärare (för barn med funktionshinder) så där är det väl inte så petigt, men när hon klär upp sig brukar hon ha andra skor såklart. Som när hon gick på en arbetsintervju för ett jobb som mellanstadielärare/mentor för en klass. :p (hon fick jobbet btw, tror inte det hade med klädseln att göra dock haha)
 
Intressant att vi ser så olika på gympaskor. Jag skulle aldrig reagerat på det vid en rekrytering. Nu när ni uppmärksammat mig på det här med skor har jag gått och ständig glott på folks fötter. Jag har kommit fram till att det är många som har gympaskor på sig som, av klädseln i övrigt att döma, inte använder dem till träning utan just som bekväma bra för fötterna skor. En skiljelinje verkar gå någonstans en bit över 50 och över. Där verkar det vara tämligen få som tycker det är nått att ha på sig. Kan det vara dels en åldersskäl hur vi ser på det och dels yrkesmässig? Undrar om det finns liknande skillnader i hur vi ser på skjorta vs t-shirt?

Jag är en bra bit från 50 och verkar tillhöra det mer "konservativa" gänget. För mig handlar det mer om vilken tjänst och organisation det handlar om, än ålder på personen.
 
Som jag skrev i mitt inlägg kan jag förstå att det finns arbetsplatser med dresscode eller kundkontakt där det kan finnas skäl till att använda intrycket av hur någon klär sig. Jag ifrågasatte om det verkligen var så vanligt att klädseln spelar roll. Om man låter sig distraheras av en människas klädstil är man inte direkt någon professionell rekryterare.

Jag håller inte med om det sista. Så fort du tar intryck av något som inte är relevant för tjänsten vid urvalet om det finns "lika" kandidater är det diskriminering.

Men det kan ju vara relevant för tjänsten? Förstår inte hur det kan vara så upprörande att det finns tjänster där all klädsel inte är ok. Att totalt misslyckas med att göra den bedömningen är då relevant för tjänsten, även om det oftast inte är den mest avgörande faktorn. Hur vanligt det är kan jag dock inte svara på, det är inte så länge som jag sysslat med rekrytering och i mina fall har det oftast inte varit särskilt relevant. I de fall man skulle kunnat anmärka på en olämplig klädsel så har kandidaterna inte heller räckt till i andra avseenden.

Det handlar mer om att undvika klädsel som kan bli helt fel, än att det handlar om att träffa exakt en klädsel som är rätt. Är det å andra sidan helt otänkbart för en att skippa det som anses som "fel", så ska man inte heller skippa det på en intervju tycker jag. Som arbetsgivare vill jag ju veta vem som kommer att jobba hos mig, och som anställd vill jag ju trivas på jobbet. Att förställa sig, om man inte kan tänka sig att fortsätta med det vid en anställning, gör ingen av parterna glad i längden.

Är det något specifikt jag söker efter som spelar roll så föredrar jag att prata om det explicit, hellre än att bilda mig uppfattning i mitt eget huvud. Att visa att man är bekväm att klä sig i uniform är t ex väldigt svårt att visa på en intervju :D Därför skulle jag inte avgöra det utifrån den sökandes klädsel. Har jag anledning att undra över det, så skulle jag ställa en direkt fråga och höra hur den sökande resonerar om saken.
 
Inte så att jag har kostym eller dräkt på mig, men snygga byxor och blus är ju alltid ett säkert kort. Likaså en dressad tröja eller en kavaj. Har svårt att se hur det skulle kunna bli för välklätt, det är vad jag kan ha på mig till vardags också.. Men det är garanterat tillräckligt för den typen av jobb jag har varit aktuell för.

Det kan det ;) (det fetade). Men svaret ligger ju i din sista mening, det beror på vilket jobb det handlar om. I vissa jobb är mallen snävare (t ex som myndighetsrepresentation eller kundkontakt, framför allt internationell) och i andra är mallen mer generös eller t o m obefintlig.
 
När man har att göra med människor i svår kris tycker jag att man kan ta situationen på allvar...

Detta fick mig att tänka på ett annat område. Jag har haft en del med domstolar att göra, och där är det väldigt varierande klädsel. Domarna som håller i rättegången är oftast väldigt propert klädda, men bland nämndemännen framför allt, men även åklagare och advokater är klädseln väldigt varierande. Jag tycker att det är jätteviktigt vid ett sådant tillfälle att visa på alla sätt man kan att man tar sitt uppdrag på allra största allvar. Det är dock en intressant fundering om det är en kavaj eller en hoodie som inger mest förtroende i rättssalen...
 
Det kan det ;) (det fetade). Men svaret ligger ju i din sista mening, det beror på vilket jobb det handlar om. I vissa jobb är mallen snävare (t ex som myndighetsrepresentation eller kundkontakt, framför allt internationell) och i andra är mallen mer generös eller t o m obefintlig.
För mig handlar utseende och klädsel om att visa respekt f din omgivning. Vid Viktiga händelser som en jobbintevju behöver man visa att man bryr sig genom att vara proper och adekvat klädd. Proper är hel och ren och kläder som är i bra skick. Men adekvat handlar om att kunna anpassa sig efter branschen - söker du jobb som lärare kan du ha en mer vardaglig stil än om du söker jobb som advokat! Personlig är ngt annat - det kan du markera genom färgval eller assocearer.
Man kan givetvis välja att inte bry sig men då riskerar man att uppfattas som nonchalant och respektlös vd intervjun.
 
Jag kan personligen inte fatta hur converse blivit så populära (och kosta en förmögenhet!). jag tycker de är rent av fula, men det är ju en smaksak. För mig är det barn- (möjligtvis ungdomsskor) skor. Jag reagerar negativt om en vuxen person kommer till en anställningsintervju i dessa.
Så för att du tycker att Converse är fula får den sökande minus från början om hen har sådana på sig? Trots att Converse är en helt acceperad modesko till vissa stilar?
 
Så för att du tycker att Converse är fula får den sökande minus från början om hen har sådana på sig? Trots att Converse är en helt acceperad modesko till vissa stilar?[/QUOTE

Ja, jag tycker de är fula men jag är professionell nog att inte låta mitt personliga tyckande påverka en så viktig sak som en anställning.
Men som jag skrivit i ett annat inlägg så bidrar kläder, skor, frisyr, smycken, make up o s v till helhetsintrycket. Jag kan visst acceptera converse om de passar till övriga out fiten och till den person som har det. Det viktigaste är dock att personen passar för de krav som jobbet innebär. Jag hade tyckt det var väldigt konstigt om man kom i högklackat till ett arbete som stallansvarig även om jag tycker det är betydligt snyggare skor än converse.
 
Det kan det ;) (det fetade). Men svaret ligger ju i din sista mening, det beror på vilket jobb det handlar om. I vissa jobb är mallen snävare (t ex som myndighetsrepresentation eller kundkontakt, framför allt internationell) och i andra är mallen mer generös eller t o m obefintlig.
Men hur skulle något som för många människor ingår i vardagsoutfiten kunna vara för välklätt? Det är ju jättevanligt med en kavaj med uppvikta ärmar över tex jeans och blus/tröja, det har folk på sig till skolan/jobbet hela tiden.
Till vilken typ av jobb skulle det vara fel? Passar jag inte in om jag gillar att ha snygga kläder på mig till vardags?
 
Jag har nog utan att tänka igenom det gått runt med inställningen att människor kommer till intervjun som de är normalt sett. Sen är det upp till mig att förmedla den policy som finns och diskutera eller förtydliga den. Jag ser inte att kläderna under intervjun nödvändigtvis måste vara rätt men människan måste vara ok med det som gäller på arbetsplatsen, uniform eller ej. Tänker att det är något man växer in in. Någon skrev tidigare i tråden att det inte handlade så mycket om att det blev helt rätt utan mer om att det inte fick vara helt galet. Det kan jag nog sympatisera med.

Helt klart är det så att hela vår varelse skickar ut signaler om vem vi är och efter att ha funderat en del så är nog min ståndpunkt idag, kan ändras, att jag föredrar människor som lyser starkt både i själen och skalet även om det inte alltid passar min egen personliga stil och smak. Vi kanske är lite förmycket på min arbetsplats men vi försöker att ha en arbetsgrupp med varierande ålder, jämn könsfördelning och tydliga olika personligheter.
 
Jag tror inte att man ska haka upp sig på enstaka plagg. Ett helt, rent och städat intryck är det viktigaste. Jag har gått på intervju i jeans-skjorta, svarta jeans och helsvarta converse. Många nono's egentligen, men just det snittet på skjortan och kombinerat med snygga jeans gav ett ordentligt och ordningsamt intryck ändå. Har även haft neutrala klänningar ( fick alla jobb). Och som andra har sagt, glöm inte hår och naglar!
 
Just det där med hår och naglar gör mig helt nervös. Jag gör aldrig något åt mina naglar, de är rena (innan stallet) that's it - jag tycker att det är så fruktansvärt underligt att lägga pengar och tid på naglar. Håret - alltid uppsatt i tofs - jag kan ha mer ellermindre snygga hårsnoddar det är på den nivån jag är. Jag har verkligen varken tid eller lust att lägga pengar på sånt. Tur att jag är så gammal att jag förhoppningsvis aldrig mer behöver söka jobb och på min tid så dög det bra med rent hår uppsatt i tofs och rena naglar
 
Men hur skulle något som för många människor ingår i vardagsoutfiten kunna vara för välklätt? Det är ju jättevanligt med en kavaj med uppvikta ärmar över tex jeans och blus/tröja, det har folk på sig till skolan/jobbet hela tiden.
Till vilken typ av jobb skulle det vara fel? Passar jag inte in om jag gillar att ha snygga kläder på mig till vardags?

Det beror ju på vilket jobb du söker. T ex för ett jobb hos en mjölkbonde är kavaj och blus inte vad jag skulle välja.
 
Det beror ju på vilket jobb du söker. T ex för ett jobb hos en mjölkbonde är kavaj och blus inte vad jag skulle välja.

Jag håller med här! Det finns absolut yrken och tillfällen då kavaj och blus kan vara "för fint".
Jag tycker absolut det helt beror på vad för yrke man söker hur man bör klä sig.
Jag hade tex aldrig sökt jobb på en advokatbyrå eller konservativt kontorsyrka av något slag där jag förväntas ha kundkontakt eller liknande och kommit i jeans och sneakers. Skulle jag däremot söka jobb som förskolelärare kanske jeans och sneakers hade varit toppen.

Jag jobbar ju med häst, som tränare. Även där märker man ju av hur man genom hur man klär sig kan påverka hur en del människor ser på en. Om jag åker och gör problemlösningar i en liten by på landet klär jag mig mer ofta i jeans och lite mindre nytt och flashigt än om jag ska ha dressyrlektioner på en större anläggning i en storstad. Jag har fått kommentarer likt "oj, ska du ha märkesskor i stallet..?" (inte positivt..)när jag kommit i gamla Puma-vandringskängor. Och man märker att hur man sminkar sig och ev fixar håret även det påverkar. På vissa ställen ska det vara så funkis som möjligt och man bör inte vara fåfäng sas. På andra ställen uppskattas det om man är prydlig och har dyra saker på sig. Vissa tycker ju att det speglar framgång om man har dyrt och prydligt på sig. Andra vill inte att det ska vara för mycket framgångs-frontande. Då kan ju kunderna tro att man tar överpriser etc..

Så visst spelar det roll vad man har för kläder på intervjun i en hel del yrken. :)
 
Just det där med hår och naglar gör mig helt nervös. Jag gör aldrig något åt mina naglar, de är rena (innan stallet) that's it - jag tycker att det är så fruktansvärt underligt att lägga pengar och tid på naglar. Håret - alltid uppsatt i tofs - jag kan ha mer ellermindre snygga hårsnoddar det är på den nivån jag är. Jag har verkligen varken tid eller lust att lägga pengar på sånt. Tur att jag är så gammal att jag förhoppningsvis aldrig mer behöver söka jobb och på min tid så dög det bra med rent hår uppsatt i tofs och rena naglar
Så länge naglarna är rena är det okej. Inget avskavt nagellack och ingen smuts! ;) Måste inte vara mer avancerat.
 
På senaste jobbintervjun hade jag topp, snygg kavaj, vanliga mellanblå jeans och svarta läderconverse och jag fick jobbet! Blev tvungen att åka till intervjun direkt från mitt andra jobb på annan ort och fick köpa nya kläder eftersom det enda jag hade var jeans, converse, t-shirt och hoodie... Eftersom jag inte ansåg det rimligt att köpa en helt ny outfit så kompromissade jag med att införskaffa kavaj och topp som jag ändå tycker höjer statusen på ett par jeans. Hade jag haft större valmöjligheter hade jag valt kostymbyxor eller chinos, eller möjligen ett par välsittande svarta eller mörkblå jeans. Nu visste ju dessutom intervjuarna att jag kom direkt från jobbet så de kanske hade lite överseende med det. De var själva klädda i kostym och skjorta (ej slips).

Jag brukar försöka klä mig så likt de andra anställda som möjligt när jag går på intervju, det man vinner på det är att man visar redan från början att man "passar in i gänget".
 
Jag har sa svart att forsta skilnaden mellan "gympaskor" och sneakers. Definitionen av sneakers are skor med gummisula, tyg eller lader ovansida och snorning. Vad ar gympaskor? jogging skor, skor man gar i, spelar tennis i, bastet skor? Phu ... Har ar sneakers allt som har gummisula och snorning. ;)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Katter och spädbarn
  • Hundhantering

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp