Klädråd anställningsintervju

garanterat att jag kände mig bekväm! ... och självförtroendet var på topp
Absolut viktigast.

Att INTE passa in enligt gällande klädkod på den aktuella arbetsplatsen vid intervjun är helt ok och kan tom vara ett plus i kanten; om det matchas med självförtroende och att det i intervjun framgår att man är rätt person för jobbet.
 
Lite OT kanske men jag undrar vad det är för fel med att bära gympaskor? Hur ser ni på converse? *nyfiken*
 
Lite OT kanske men jag undrar vad det är för fel med att bära gympaskor? Hur ser ni på converse? *nyfiken*
Gympaskor används vid träning, de svettas du i och springer genom lerpölar med (eller har inomhus på gymmet, och då är det ju inte aktuellt ändå att promenera med dem till anställningsintervju).
Converse är ju sneakers. Så länge de är hela och rena säger jag; kör!
 
Fast lerpölarna försöker man väl ändå undvika när man springer? För mig som lätt svettas om fötterna är det ingen uppenbar skillnad på att ha skor man tränat och svettats i, och skor man gått eller suttit och svettats i. Givetvis under förutsättning att båda är hela och rena.
 
Fast lerpölarna försöker man väl ändå undvika när man springer? För mig som lätt svettas om fötterna är det ingen uppenbar skillnad på att ha skor man tränat och svettats i, och skor man gått eller suttit och svettats i. Givetvis under förutsättning att båda är hela och rena.
Fast att det inte är någon större skillnad för dig innebär inte att det inte är två olika typer av skor ;)
 
Har två jobb, ett mer kroppsarbetande och ett kontor (stort och statligt). Inget av ställena skulle tycka att det var det minsta konstigt med gympaskor på fötterna. Eller sneakers.

Angående kläderna så är hel o ren bra på bägge, är det bara "modernt" och inte bara uppklätt hade kavaj, klackar och finare kläder funkat även på arbetsplatsen där man jobbar med kroppen och blir skitig...
 
För mig spelar sneakers, converse och jogging-/gympaskor i samma liga. Hade inte haft något av det på en intervju om det inte är ett ställe där det passar med jeans och t-shirt på intervjun.
 
Gympaskor används vid träning, de svettas du i och springer genom lerpölar med (eller har inomhus på gymmet, och då är det ju inte aktuellt ändå att promenera med dem till anställningsintervju).
Converse är ju sneakers. Så länge de är hela och rena säger jag; kör!

Jag gar ett antal olika gympaskor som alla skulle kunna användas att springa/träna i, men jag använder dom till olika saker.
Några för militärträningen, de blir ofta leriga och genomblöta (men rengörs förstås efteråt), några för ren löpning, ett par för promenader och ett par för jobb/promenader. Utöver de skorna som har dubbar så skulle du inte se någon skillnad på skorna.
 
Gympaskor används vid träning, de svettas du i och springer genom lerpölar med (eller har inomhus på gymmet, och då är det ju inte aktuellt ändå att promenera med dem till anställningsintervju).
Converse är ju sneakers. Så länge de är hela och rena säger jag; kör!
För mig som är lite äldre är sneakers/converse det som man hade på fötterna på gympan/när man idrottade. Sedan har skor för gymnastik och idrott utvecklats mot mer fotvänliga modeller och converse lyckas med ngn slags reklamkampanj hänga kvar som modeskor trots att de inte är bra för fötterna (benen, ryggen).

Jag skulle nog undvika alla slags gymnastikskor på en anställningsintervju, om man inte har speciella skäl för annat. På ungdomar kan det vara mer accepterat med t ex sneakers, men de ska vara "snygga" och inte sticka ut så man bara ser skorna. På min arbetsplats förekommer det gymnastikskor, men då är det i regel för att personen har ngt problem med fötterna som gör att den (tillfälligt) inte kan ha vanliga skor. Då är det i regel "diskreta" modeller.
 
När jag gick mitt jobbs kurs i hur man håller i anställningsintervjuer var det väldigt viktigt att man inte diskriminerade någon pga tex klädsel. Det är personliga egenskaper och kompetens vi anställer inte en klädstil. Så på mitt jobb spelar det ingen roll vad man har på sig eller har på fötterna vid en intervju. De flesta kommer ju direkt från sitt nuvarande jobb på lunchen eller efter arbetstid. De man intervjuar via skype ser man inte fötterna på ;) Dock hade man nog reagerat lite på om någon kom uppklädd. Tror de flesta anställda har gympadojor/sneakers i någon form idag, jag har iofs sandaler för det är varmt. Är det verkligen ok att diskriminera pga kläder/skor på så många arbetsplatser? Jag kan förstå om man har dresscode eller kundkontakt att man har vissa guidelines men annars?
 
Är det verkligen ok att diskriminera pga kläder/skor på så många arbetsplatser?

Var får du det ifrån? Att det handlar om diskriminering? Det är ju inte URVALET i diskuterar.

Oavsett vad vi vill och har för ambitioner bildar vi oss rätt snabbt en bild av folk utifrån våra intryck. Delvis intryck, av det yttre människan presenterar oss.

För att maximera min framställan av "Lovis" tycker jag det känns bra att presentera mig så väl som möjligt, så alla som möter mig får en rättvis bild över vem jag är. Inte att jag klär ut mig och föreställer någon annan. Utan att jag är tydlig med vem jag är. Oavsett vem jag är.
 
När jag gick mitt jobbs kurs i hur man håller i anställningsintervjuer var det väldigt viktigt att man inte diskriminerade någon pga tex klädsel. Det är personliga egenskaper och kompetens vi anställer inte en klädstil. Så på mitt jobb spelar det ingen roll vad man har på sig eller har på fötterna vid en intervju. De flesta kommer ju direkt från sitt nuvarande jobb på lunchen eller efter arbetstid. De man intervjuar via skype ser man inte fötterna på ;) Dock hade man nog reagerat lite på om någon kom uppklädd. Tror de flesta anställda har gympadojor/sneakers i någon form idag, jag har iofs sandaler för det är varmt. Är det verkligen ok att diskriminera pga kläder/skor på så många arbetsplatser? Jag kan förstå om man har dresscode eller kundkontakt att man har vissa guidelines men annars?

Den som ställer krav på att få klä sig väldigt personligt (med det menar jag inte t ex sjal eller annan religiöst/kulturellt kopplad klädsel) passar kanske inte på alla jobb? Om man ska representera ett företag/en myndighet så ska man kunna göra det utan att någon reagerar eller att man sticker ut som person . Om en person är mer intresserad av sig själv än av företaget där man söker arbete så kan det också märkas om klädvalet är extremt. Generellt så tycker jag att mer "utsvävande" klädstilar är något som hör ungdomen till och därför kan accepteras hos yngre men inte i samma utsträckning hos äldre.

Och det är mycket lättare att se människans förtjänster om man inte distraheras av originell klädsel.
 
När jag gick mitt jobbs kurs i hur man håller i anställningsintervjuer var det väldigt viktigt att man inte diskriminerade någon pga tex klädsel. Det är personliga egenskaper och kompetens vi anställer inte en klädstil. Så på mitt jobb spelar det ingen roll vad man har på sig eller har på fötterna vid en intervju. De flesta kommer ju direkt från sitt nuvarande jobb på lunchen eller efter arbetstid. De man intervjuar via skype ser man inte fötterna på ;) Dock hade man nog reagerat lite på om någon kom uppklädd. Tror de flesta anställda har gympadojor/sneakers i någon form idag, jag har iofs sandaler för det är varmt. Är det verkligen ok att diskriminera pga kläder/skor på så många arbetsplatser? Jag kan förstå om man har dresscode eller kundkontakt att man har vissa guidelines men annars?

Jag har också gått kurs i det som då kallades kompetensbaserad rekrytering. Jag anser att det handlar om att explicit specificera vad det är man söker för en viss tjänst och därefter sätta ihop en rekryteringsprocess som gör det möjligt att fånga och bedöma det hos de sökande. Till skillnad från att gå på magkänslan, som ofta leder till att rekryteringen blir mer lik en själv och/eller gruppen.

Exempelvis kan förmågan att bedöma vilka kläder som är olämpliga (eller i vilket fall undvika dem), förmågan att snabbt smälta in i en grupp, förmågan att kommunicera, förmågan att hantera oväntade frågor/situationer m.m. bedömas under en intervju, beroende på vilken tjänst det handlar om för det är ju såklart olika. I slutändan är valet naturligtvis en kombination av bedömningen av en massa olika faktorer, där ens valda stil vid intervjutillfället bara är en del som påverkar intrycket av personen. Men det har inget med diskriminering att göra.
 
Jag gar ett antal olika gympaskor som alla skulle kunna användas att springa/träna i, men jag använder dom till olika saker.
Några för militärträningen, de blir ofta leriga och genomblöta (men rengörs förstås efteråt), några för ren löpning, ett par för promenader och ett par för jobb/promenader. Utöver de skorna som har dubbar så skulle du inte se någon skillnad på skorna.
Men att jag inte ser skillnad på dina gympaskor och dina gympaskor har väl inte med tråden att göra?
 
Men att jag inte ser skillnad på dina gympaskor och dina gympaskor har väl inte med tråden att göra?

Det var väl apropå att vissa användare tyckte att en del gympaskor är okej och andra inte, kategoriserat efter vad de används till. Om gympaskor kort och gott är gympaskor, så gäller ju inte den kategoriseringen "okej gympaskor" och "inte okej gympaskor". Så läste jag det, och då blir det ett inlägg i debatten.
 
Intressant att vi ser så olika på gympaskor. Jag skulle aldrig reagerat på det vid en rekrytering. Nu när ni uppmärksammat mig på det här med skor har jag gått och ständig glott på folks fötter. Jag har kommit fram till att det är många som har gympaskor på sig som, av klädseln i övrigt att döma, inte använder dem till träning utan just som bekväma bra för fötterna skor. En skiljelinje verkar gå någonstans en bit över 50 och över. Där verkar det vara tämligen få som tycker det är nått att ha på sig. Kan det vara dels en åldersskäl hur vi ser på det och dels yrkesmässig? Undrar om det finns liknande skillnader i hur vi ser på skjorta vs t-shirt?
 
Intressant att vi ser så olika på gympaskor. Jag skulle aldrig reagerat på det vid en rekrytering. Nu när ni uppmärksammat mig på det här med skor har jag gått och ständig glott på folks fötter. Jag har kommit fram till att det är många som har gympaskor på sig som, av klädseln i övrigt att döma, inte använder dem till träning utan just som bekväma bra för fötterna skor. En skiljelinje verkar gå någonstans en bit över 50 och över. Där verkar det vara tämligen få som tycker det är nått att ha på sig. Kan det vara dels en åldersskäl hur vi ser på det och dels yrkesmässig? Undrar om det finns liknande skillnader i hur vi ser på skjorta vs t-shirt?
Som sagt - jag tror det har att göra med klädsel i övrigt.

Jag skulle aldrig drömma om att tvinga på mig ett par jeans. Jag trivs inte och ser bara besynnerlig ut. Samma med gympaskor. Till den klädsel jag har normalt så skulle gympaskor se barockt ut. Jag skulle aldrig heller drömma om att ha ett par fotriktiga sandaler. Jag har samma stil från hals till fot.

Självklart finns det yrkesmässiga skillnader också.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • Tjockistråden 3
  • Köpa hus

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp