Klädsel som gäst på sannolikt snorvarmt bröllop

Tusen tack för alla era svar! Jag är helt förälskad i den första klänningen men jag tänkte också på det här att den kan vara varm pga flera lager tyg. Tror dock att jag ska pröva att beställa hem den och se hur den känns.


Sedan glömde jag att nämna den lilla detaljen att jag är knappt en tvärhand hög, vilket innebär att alla klänningar alltid är minst 1 dm längre på mig än på modellerna. De du visade @Lovisaleonora tror jag därför att det blir lite märklig längd på, men man kan ju lägga upp dem förstås...

Maxiklänning blir också lite svårt av denna anledning @Centaur, det blir oftast för långt och det passar dessutom inte min kropp riktigt bra. Tycker inte heller att det verkar särskilt svalt, även om din senare beskrivning "makes sense", men jag håller med om att det är elegant!

Gillar modellen på den du visade @Emtherlia men även jag är lite rädd att färgen är för mörk. Sen är den aningens för simpel också tycker jag, men elegant i all sin enkelhet!

Hatt är en bra idé, och det vet jag att många andra kommer att ha också. Hur ska man tänka där, ska den vara i samma färg som klänningen eller blir det löjligt?

Jag har 5 månader på mig, så jakten kan fortgå ett bra tag till om så skulle behövas! :)

Får man fråga vad du hade på dig i Madrid @niphredil? Lite samma klimat, fast varmare, där tänker jag...
 
@Mineur Absolut! Jag hade samma klänning på två bröllop och vi hade nog strax över 40 grader varmt på båda bröllopen.

image4xxl.jpg



image1xxl.jpg





Den var i två lager men lagren var så fina och tunna att den inte var varm. Den var dock PÅ TOK för kort för att jag skulle känna mig bekväm i den, trots att det inte fanns en särskild klädkod. Så skulle jag göra om det hade jag haft en likadan klänning, tunn och fin och barryggad, men längre.
 
@Mineur Absolut! Jag hade samma klänning på två bröllop och vi hade nog strax över 40 grader varmt på båda bröllopen.

image4xxl.jpg



image1xxl.jpg





Den var i två lager men lagren var så fina och tunna att den inte var varm. Den var dock PÅ TOK för kort för att jag skulle känna mig bekväm i den, trots att det inte fanns en särskild klädkod. Så skulle jag göra om det hade jag haft en likadan klänning, tunn och fin och barryggad, men längre.
Ah, men den där klänningen känner jag igen! Tycker mig minnas att du också startade en tråd för att få tips, och slutade med denna kreation? :D
 
Jag har för övrigt frågat bruden själv om råd nu, och hon sa bara att hon inte bryr sig ett dugg om vad andra har på sig men gillar den röda klänningen bäst. Så nu är den beställd tillsammans med de två ljusblå, så får vi se om någon av dem blir bra!
 
är det utomhus så hade jag helst haft en klänning som går strax under knäet (så man inte behöver oroa sig för att den blåser upp lika lätt :p). sen så tycker jag att vitt, svart och rött inte riktigt hör hemma på bröllop, är det i ett mönster (t ex blommigt) med en hög med andra färger så är det ok, men inte enfärgat.

hade försökt undvika polyester så långt det går (dock svårt med sommarklänningar) men är iofs stor skillnad på polyester och polyester väljer man en så mjuk och skir kläning som möjligt så kommer man nog undan den värsta svetten. men en skir bomulls/polyester blandning är nog trevligast.

bra att tänka på vad man har för bh också :p då min syster gifte sig utomhus i 30+ så hade jag någon billig axellös bh som blev skitvarm :/, dvs bomull är trevligt där också (+ sen är det bra ha med ombyte för festen efteråt så att man inte behöver stinka alldeles för mycket svett ;))
 
Ska man tro gammat tråkigt skrock betyder röd klänning på bröllopet att man legat med brudgummen. Helt förlegat och av Ribbing förkastat, men jag vet inte hur det är utomlands. Och även här hemma håller folk på att tramsa om just rött på bröllop.

Skulle jag gifta mig sådär inför massa folk skulle jag ha röd klänning för jag har bannemig legat med brudgummen :D
 
Skulle jag gifta mig sådär inför massa folk skulle jag ha röd klänning för jag har bannemig legat med brudgummen :D
Ja ska man hålla på färgerna så får man bara ha vitt om man är oskuld :p.
Men är typ bara rött och svart som folk kommer ihåg vad det har för betydelse.
 
P.S: Om någon skulle vilja komma med klänningsförslag eller liknande så måste det vara så att man kan beställa till Storbritannien, och så helst inte dyrare än 1500 kr ungefär. :)
Kolla på märket Phase Eight. De kan ligga i dyraste laget, men de har jättebra reor, så passa på när de säljer ut, vilket de borde göra typ nu och sen i juni.

Deras klänningar är riktigt fina och många i lätta, svala material som är gjorda för varmare väder.

Glöm bara inte att kvällen kan bli svalare, och det är väldigt skönt att kunna gömma sig i skuggan med en stor sjal i siden, fint linne eller så.
 
är det utomhus så hade jag helst haft en klänning som går strax under knäet (så man inte behöver oroa sig för att den blåser upp lika lätt :p). sen så tycker jag att vitt, svart och rött inte riktigt hör hemma på bröllop, är det i ett mönster (t ex blommigt) med en hög med andra färger så är det ok, men inte enfärgat.

hade försökt undvika polyester så långt det går (dock svårt med sommarklänningar) men är iofs stor skillnad på polyester och polyester väljer man en så mjuk och skir kläning som möjligt så kommer man nog undan den värsta svetten. men en skir bomulls/polyester blandning är nog trevligast.

bra att tänka på vad man har för bh också :p då min syster gifte sig utomhus i 30+ så hade jag någon billig axellös bh som blev skitvarm :/, dvs bomull är trevligt där också (+ sen är det bra ha med ombyte för festen efteråt så att man inte behöver stinka alldeles för mycket svett ;))
Mycket bra tips där! Ja svettas kommer jag att göra i vilket fall som helst även om jag så skulle gå naken, men det kan ju i alla fall vara trevligt att ha något som är mer okej att svettas i än annat haha. Ska definitivt undersöka möjligheten att ta med mig ombyte dit!

Den var superfin och härlig färg, men återigen blir jag lite fundersam till om den inte kommer att bli lite märkligt lång på lilla mig. Sluta typ halvvägs ner på skenbenet eller nått... Jag brukar liksom försöka handla från butikers petite-avdelning och finklänningar är ofta lite för långa till mig. Men kanske att det skulle gå!

Kolla på märket Phase Eight. De kan ligga i dyraste laget, men de har jättebra reor, så passa på när de säljer ut, vilket de borde göra typ nu och sen i juni.

Deras klänningar är riktigt fina och många i lätta, svala material som är gjorda för varmare väder.

Glöm bara inte att kvällen kan bli svalare, och det är väldigt skönt att kunna gömma sig i skuggan med en stor sjal i siden, fint linne eller så.
Du dem tittade jag faktiskt på före jul när jag började fundera på det här kalaset, men tyckte inte att de hade något då. Förmodligen på grund av säsongen. Ska ta mig en titt igen jag! :)
 
Nu har två av klänningarna jag beställde kommit hem och jag har blivit ännu mer kär i den röda... Den är förvisso gjort av ganska kraftigt tyg, men den är vansinnigt skön och sitter som en smäck. Blir väldigt snygg till solbränna och mitt hår som blir nästan platinablont på sommaren.

Den ljusblå är blåare än den ser ut på bilderna men jag får fortfarande lite brudklänningsvibbar av den. Dessutom är den på gränsen till för kort och puffig (den har ett helt lager tyll under kjolen, plus två andra lager tyg), också tror jag den hade gjort sig bättre på nån med större bröst liksom. Men jag vet inte...

Åsikter?

dsc_0103_56b902cbddf2b37314810d05.jpg


20160208123312_1_56b903299606ee3ef5ae5842.jpg


dsc_0113_56b902d42a6b22a2e3b82d2c.jpg


dsc_0124_56b903382a6b22a1a22a003c.jpg
 
@Mineur Jag tror inte du behöver ha med dig ombyte om du inte har otroliga problem med värme.

Angående klänningarna: Tycker röda är mycket finare på dig än den blå. En smaksak såklart men jag fixar inte halteröverdelar och särskilt den där tyckte jag såg osmickrande ut. Den röda är för min del lite väl stark, den ser inte så himla somrig ut tycker jag (vet inte varför) men den satt ju som en smäck verkligen!
 
@Mineur Jag tror inte du behöver ha med dig ombyte om du inte har otroliga problem med värme.

Angående klänningarna: Tycker röda är mycket finare på dig än den blå. En smaksak såklart men jag fixar inte halteröverdelar och särskilt den där tyckte jag såg osmickrande ut. Den röda är för min del lite väl stark, den ser inte så himla somrig ut tycker jag (vet inte varför) men den satt ju som en smäck verkligen!
Nä men det var lite så jag kände om den blå också. Den är finare på galgen än på mig, typ. Den får åka tillbaka tror jag! Jag behåller den röda i vilket fall som helst, det är knappast så att den var superdyr, så får jag se hur det känns längre fram i tiden liksom. Mycket kan hända på fem månader!
 
hade försökt undvika polyester så långt det går (dock svårt med sommarklänningar) men är iofs stor skillnad på polyester och polyester väljer man en så mjuk och skir kläning som möjligt så kommer man nog undan den värsta svetten. men en skir bomulls/polyester blandning är nog trevligast.

Varför då? Jag brukar försöka klä mig mest i polyester när det är som varmast. Träningskläder är ju också oftast i det. Bomull är ju rena döden om det är varmt O_o.
 
Nu har två av klänningarna jag beställde kommit hem och jag har blivit ännu mer kär i den röda... Den är förvisso gjort av ganska kraftigt tyg, men den är vansinnigt skön och sitter som en smäck. Blir väldigt snygg till solbränna och mitt hår som blir nästan platinablont på sommaren.

Den ljusblå är blåare än den ser ut på bilderna men jag får fortfarande lite brudklänningsvibbar av den. Dessutom är den på gränsen till för kort och puffig (den har ett helt lager tyll under kjolen, plus två andra lager tyg), också tror jag den hade gjort sig bättre på nån med större bröst liksom. Men jag vet inte...

Åsikter?

dsc_0103_56b902cbddf2b37314810d05.jpg


20160208123312_1_56b903299606ee3ef5ae5842.jpg


dsc_0113_56b902d42a6b22a2e3b82d2c.jpg


dsc_0124_56b903382a6b22a1a22a003c.jpg

Är det samma röda som i trådstarten?! Tyckte inte alls om den där men på din bild och på dig är den jättefin.
 
Varför då? Jag brukar försöka klä mig mest i polyester när det är som varmast. Träningskläder är ju också oftast i det. Bomull är ju rena döden om det är varmt O_o.
Är är skillnad på polyester och polyester. Vissa är riktigt plastiga utan att andas öht, och andra är flor tunna och mer åt silkes hållet.
Lite det som skiljer en 100kr blus från en 1000kr blus oftast.

Tränings kläder är sällan helt i polyester, de är oftast blandade med något elastiskt material och ofta med någon % bomull eller annat natur material.

Jobbar i butik som är åt det dyrare hållet, 99% av det vi har är med polyester. Och det är väldigt många äldre damer som ser på polyester som om det vore bakelit, men som sagt är kvalitén på polyester nu inte som den var för 15 år sedan ens. Även om billig polyester fortfarande kan var väldigt varm.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Lösa hundar
  • Aktivering/leksaker
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp