Bukefalos 28 år!

Klädsel som gäst på sannolikt snorvarmt bröllop

39a4867e3d9799456601c7bbf3a11814.jpg

753101-992ff056-dbd9-11e3-bb5e-bb14174cd6c1.jpg


Brudtärnor på kungliga bröllop i Nederländerna respektive Danmark.
 
Nu går jag lite OT, men jag var på ett bröllop (i kyrka med tillhörande middag) där jag kom i lång gråmönstrad kjol, vitt linne och vit tillhörande kofta. Och blev fullständigt nedsablad offentligt då jag hade den dåliga smaken att klä mig i vitt på bröllop.

Say what? Skulle jag på något sätt i den klädseln kunna förväxlas med bruden?! Knappast.
 
Nån luftig och somrig jumpsuit kan vara elegant och snyggt till ett bröllop:

azz16314_nude_xl

Eller så kanske du kan utöka sökningen genom att ha med playsuits? De flesta ser ju ut som klänningar, men då har du fler val. :)
 
Ja herre jösses, vem anade att en liten färg skulle orsaka såhär mycket huvudbry! Så fort jag bestämt mig för att strunta i alla eventuella myter och åsikter om rött så kommer det något litet som gör mig osäker igen... :grin:

Jag har som sagt frågat bruden själv och även brudens mamma, och de har sagt att de inte bryr sig ett dugg om vad andra har på sig. Så det handlar väl mer om den övriga församlingen i så fall, men jag vete tusan hur mycket jag bryr mig om den för att vara helt ärligt.

Rött är min favoritfärg, det är en färg som passar mig väldigt bra och jag är kär i min röda klänning. Så är det bara. Att hela kalaset inklusive ceremonin sedan kommer att utspela sig utomhus och från kl 17 och framåt gör att jag känner att jag kan komma undan med rött mer än jag skulle göra i t.ex. en ljus kyrka mitt på blanka dagen.

Gästerna kommer att vara huvudsakligen brittiska och sudanesiska, så lite kulturkrockar kommer det att bli hur vi än vänder och vrider oss. Jag känner inte till att någon 65+ ska medverka, så det här med att äldre kunde tänkas reagera är inte aktuellt. Rent spontant tror jag inte att det kommer att vara någon som a) har så mycket koll eller b) bryr sig om gammalt skrock.

Slutligen så har jag frågat i princip varenda tjej på hela kontoret där jag jobbar (för ett modeföretag, kan jag tillägga), och det är väl kanske i genomsnitt 3 av 10 som ställt sig lite fundersamma till just färgen rött i kombination med bröllop. De är britter allihopa, så visst verkar myten ha fått visst fäste även här, men något stort drama har det inte blivit om saken.

Så jag tror jag kööör helt enkelt! Om inte något alldeles fantastiskt skulle landa framför mina fötter innan dne 10 juli, det vill säga. Man vet aldrig... :)

Tack för er input allihopa, fortsätt gärna diskutera!
 
En äldre släkting, född - 14 så jag antar att hon kan räknas till den äldre generationen, hade rött på sin dotters bröllop i början av 70-talet och det här är en kvinna med bra koll på vett och etikett. Ingen av de i den äldre generationen som jag frågat har förstått vad jag menat när jag frågat om det är OK att ha rött på bröllop utan jag har fått svar som "Ja om du passar i det så". Men det kanske är i väldigt specifika kretsar som folk ser snett på en?

@Mineur den röda klänningen satt jättebra på dig och jag tror den kan passa ganska bra på den typen av bröllop du beskriver.
 
En fundering. Är det ett katolskt bröllop i kyrkan? Då kanske man får fundera på det här med bara axlar, visa knäna osv, men det kanske inte är någon som bryr sig? Axlarna fixar man ju lätt med en sjal. Annars var det jättefina klänningar!
 
Gurun säger:
---
Jag får också ofta frågan om man som bröllopsgäst kan bära röd klänning, fortsätter Magdalena Ribbing. Rött är glädjens färg, en kunglig färg, den kan man absolut använda som bröllopsgäst.Men vit och svart klänning är inte okej, enligt Ribbing. Inte vit för då konkurrerar man med bruden, mönstrad klänning på vit botten går dock bra. Och inte svart klänning på bröllop, eftersom svart är sorgens färg.
---
http://www.dagen.se/livsstil/så-får-du-koll-på-bröllopsetiketten-1.248872

Eller varför inte (också Ribbing):
---
Ja, som jag nyss har sagt i TV4:s Nyhetsmorgon så är det där med att kvinnor som har rött som bröllopsgäster så otroligt löjligt att jag inte förstår hur någon normalt tänkande person kan tro på det. Det skulle alltså signalera att den rödklädda har haft ett förhållande med brudgummen. Ack ja. Hur dum får man vara, undrar jag, så kallad praxis eller etikett ska grundas i förnuft och det kan man ju inte påstå att den där tanken är. Vilken kvinna visar frivlligt upp sitt kärleksliv genom att välja en viss klänningsfärg? Glöm det!
---
http://www.tv4.se/nyhetsmorgon/artiklar/bröllopschatt-med-magdalena-ribbing-4fc39d4404bf72228b0091bf
 
Gurun säger:
---
Jag får också ofta frågan om man som bröllopsgäst kan bära röd klänning, fortsätter Magdalena Ribbing. Rött är glädjens färg, en kunglig färg, den kan man absolut använda som bröllopsgäst.Men vit och svart klänning är inte okej, enligt Ribbing. Inte vit för då konkurrerar man med bruden, mönstrad klänning på vit botten går dock bra. Och inte svart klänning på bröllop, eftersom svart är sorgens färg.
---
http://www.dagen.se/livsstil/så-får-du-koll-på-bröllopsetiketten-1.248872

Eller varför inte (också Ribbing):
---
Ja, som jag nyss har sagt i TV4:s Nyhetsmorgon så är det där med att kvinnor som har rött som bröllopsgäster så otroligt löjligt att jag inte förstår hur någon normalt tänkande person kan tro på det. Det skulle alltså signalera att den rödklädda har haft ett förhållande med brudgummen. Ack ja. Hur dum får man vara, undrar jag, så kallad praxis eller etikett ska grundas i förnuft och det kan man ju inte påstå att den där tanken är. Vilken kvinna visar frivlligt upp sitt kärleksliv genom att välja en viss klänningsfärg? Glöm det!
---
http://www.tv4.se/nyhetsmorgon/artiklar/bröllopschatt-med-magdalena-ribbing-4fc39d4404bf72228b0091bf

Min Ribbingfavorit i den här frågan:

Johan: Stämmer det att om man bär en röd klänning på bröllop så har man haft ihop det med brudgummen? Jag var på ett bröllop förra helgen där tre gäster hade röda klänningar.

Magdalena Ribbing: Den som tror att en kvinna frivilligt väljer en viss färg för att demonstrera sitt sexliv ska avstå från att ha röd klänning som bröllopsgäst. Alla kvinnor som har ett uns sunt förnuft och kan tänka själva har röd klänning om de vill - och de som kommenterar detta färgval är sorgligt okunniga och faktiskt, tycker jag, lite lite korkade. En liten notering i sammanhanget: den holländske kronprinsens brud hade tolv tärnor i röda klänningar.
http://www.dn.se/nyheter/sverige/sa-manga-fragor-om-dessa-egentligen-oartiga-farger/ :D
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp