Bukefalos 28 år!

Klantig medryttare behöver råd???

Sv: Klantig medryttare behöver råd???

*kl

Man blir ju lite fundersam.
Hur kan så många vara inne på att personen ska betala veterinärräkningen?

Om ni låter någon kompis, familjemedlem, fd medryttare etc rida er häst - hästen skadar sig av olyckshändelse - skulle ni då verkligen irl tvinga den att betala för olyckan??? :confused:
Skulle ni även kräva ersättning om hästen skadar sig när den tas ut/in till/från hagen, eller vid annan hantering som någon annan gör?

Det är ju inte så att kvinnan tagit ut hästen utan lov, utan ts har sagt att hon får komma och skritta hästen.

Men det är ju just det där med att hon inte ringde och berättade som jag tyckte lät konstigt. Om jag skulle ridit ut på en häst, och en olycka hänt, skulle jag direkt ringa ägaren. Och om jag känner att olyckan på något sätt kunde vara mitt fel, så skulle jag be att få betala åtminstonde en del av veterinärkostnaden.
 
Sv: Klantig medryttare behöver råd???

Det lär ju vara upp till "medryttaren" att lösa det med sitt försäkringsbolag, du ska bara ha in pengarna från henne. Hur hon löser det är inte ditt problem och inte heller något hon kan använda som ursäkt.

*peppar*

:bow::bow::bow:
 
Sv: Klantig medryttare behöver råd???

Hur har det gått?

Har din s.k medryttare ersatt dig för sadeln eller vad har hänt?
 
Sv: Klantig medryttare behöver råd???

Så om hon hade ringt skulle hon itne behövt betala veterinär? :confused:

Nu frågade jag inte hur ni skulle göra, utan hur man kan tycka att någon annan ska betala när en OLYCKA sker. ;)
Jag skulle ju personligen aldrig få för mig om att kräva betalning när jag ex bett någon rida min häst, eller ta den till hagen om det skulle ske en olycka.
Skulle personen däremot galoppera på en hal stig full med stenar och rötter och den då skulle gå omkull - ja då tycker jag absolut man ska kräva ersättning. Då är det ju inte längre fråga om olycka.


Givetvis är det fel av henne att inte ringa upp. Väldigt oansvarigt och väldigt dumt!
 
Sv: Klantig medryttare behöver råd???

Hej
Då jag läser din berättelse går mina tankar direkt till att hon är ute efter hämnd. Hemskt att säga det men kan hon ha gjort det med flit?!

Rent statistiskt händer inte detta som du berättat. Helt otrolig historia?
Om hästen var skadad, varför ringde hon inte till dig?
Var försiktig med en sån människa men självklart ska du ställa frågor om vad som hänt.
Såg någon händelsen eller var hon själv i stallet/ridhuset?
Hon har ju inte varit normalt aktsam om man säger så.
Hon har ju "lånat" häst och utrustning och då har du rätt att kräva ersättning om hon skadar eller förstör det hon lånat.
I värsta fall får du stämma henne i Länsrätten där du bor.
mvh Leolina
 
Sv: Klantig medryttare behöver råd???

Jag hade blivit så förbannad på den där männsikan att jag hade dött.

KRÄV ERSÄTTNING!
 
Sv: Klantig medryttare behöver råd???

Jag tycker att hon ska ersätta sadeln.
Kliniken var ditt val och inte självklart att hon ska betala.
Dålig stil av henne att inte ringa dig och berätta vad som hänt.
 
Sv: Klantig medryttare behöver råd???

Hej alla! Jag har inte fått någon ersättning av varken henne, hennes försäkringsbolag eller mitt försäkringsbolag.
Hennes förklaring är att sadeln kan omöjligt ha gått sönder av det hon gjorde, utan att den var redan trasig när jag fick den redan begagnade sadeln av sadelbutiken.... - Stackars mig som blivit så lurad - tycker hon.
Hästen var ju inte alls halt eller skadad när hon åkte från stallet utan detta han gjort själv i hagen efteråt....
Att jag har TVÅ vittnen på både sadeln incidenten samt att hästen haltade och blödde på knäna när hon red i ridhuset, förklarar hon genom att: Dom bara ljuger....:crazy:
Summan av kardemumman enligt henne är att jag har ju en sån himla otur!!!
Och hon tänker inte ta något som helst ansvar för sina handlingar för hon har inte gjort något fel!!!
Detta är SISTA gången jag någonsin lånar ut min häst, skaffar medryttare eller lånar ut något jag äger överhuvudtaget - jag har lärt mig av detta misstag!!!:devil:
 
Sv: Klantig medryttare behöver råd???

Så om hon hade ringt skulle hon itne behövt betala veterinär? :confused:

Nu frågade jag inte hur ni skulle göra, utan hur man kan tycka att någon annan ska betala när en OLYCKA sker. ;)
Jag skulle ju personligen aldrig få för mig om att kräva betalning när jag ex bett någon rida min häst, eller ta den till hagen om det skulle ske en olycka.
Skulle personen däremot galoppera på en hal stig full med stenar och rötter och den då skulle gå omkull - ja då tycker jag absolut man ska kräva ersättning. Då är det ju inte längre fråga om olycka.


Givetvis är det fel av henne att inte ringa upp. Väldigt oansvarigt och väldigt dumt!

Nej men iom att hon inte ringde upp känns det som att hon försöker dölja något, alltså att det var hennes fel inte någon olycka. Särskilt nu när jag läste att hon säger att vittnena ljuger etc.
Om det var en olycka skulle personen självklart inte behöva betala, men nu när medryttaren betér sig så skumt så får jag känslan av att det var hennes fel, men hon vill inte ha skulden och lägga ut pengar, alltså ringer hon inte efter händelsen, säger att vittnena ljuger och låtsas som om det förmodligen hade hänt i hagen.
Om det inte hade varit hennes fel skulle hon förmodligen ringa och berätta vad som hände, för då riskerar hon inte att betala någonting iom att det var en olycka. Jag vet inte, det är så jag känner iallafall.
 
Sv: Klantig medryttare behöver råd???

I det här läget och när du har två vittnen så det läge att skaffa en bra advokat/jurist och driva det vidare. Oftast brukar jag avråda från det men i detta fallet så tycker jag att du ska göra det.
Har du tur så kommer det att räcka med att ditt ombud skriver till henne och att hon förstår att du menar allvar. Men med de belopp det handlar om den försäkring du har så kommer det troligen att löna sig att driva detta vidare.
 
Sv: Klantig medryttare behöver råd???

jag tycker som masse, driv ärendet vidare! Du verkar ha såpass mycket på fötterna att du kommer komma långt. Hon däremot har bara saker som talar mot henne.

Lycka till, du ska inte behöva stå för kostnader hon orsakat!
 
Sv: Klantig medryttare behöver råd???

fy att hon inte kan stå för de hon har gjort! De minsta hon kan göra är ju iaf att betala sadeln!
 
Sv: Klantig medryttare behöver råd???

Men gud!!! :eek: Hur tänker människan!?

Jag red själv som medryttare i ca 6 månader (därefter fodervärd i 1 ½ år på samma häst) på ett varmblod som en dag gick ner på framknäna i skritt (ett känt problem med denna kille.. Van vid en platt o fin travbana...) så jag gick självklart hem med hästen och ringde ägaren och frågade vad hon ville att jag skulle göra. Och denna gången blev det inte ens ett ytligt märke men hästen var lite varm + ett litet sår på mulen efter dykningen. Fick stå dagen efter, sen skrittade vi 2 dagar men det märktes inget.

Man kan aldrig vara för försiktigt med hästar (och speciellt inte en annans häst!!). En gång när jag hoppade hästen gick tränset sönder då han vägrade o jag flög över huvudet och han trampade på tygeln. Ett väldigt dyrt och fint träns (inköpt för 1,400:- och 6 mån gammalt) men ägaren var där och såg allt och ville inte begära några pengar av mig då detta kunde hända vem som helst. Ren olycka. Dock betalade jag henne hälften av vad tränset kostade och köpte ett nytt då för 700:-

Tycker absolut din medryttare ska betala för sadeln!! En sån sak är ju inte ens en olycka när man inte spänner sadeln, det är som att vänta på att den ska falla av...!! Och det är klart man ringer om man skadat en annans häst!! Jisses..!
 
Sv: Klantig medryttare behöver råd???

Det här tycker jag var helt sjukt..! Själv är jag medryttare och tycker det verkar helt otroligt att ens överväga att göra som din medryttare gjort. Jag hålelr med de andra och inte låta henne rida din häst längre. Och klart hon ska betala för sadeln. Det hade varit en sak om det varit så att hästen trillat och hon ridit hem. Men just nu undrar jag bara hur dum man kan bli :confused:
 
Sv: Klantig medryttare behöver råd???

I det här läget och när du har två vittnen så det läge att skaffa en bra advokat/jurist och driva det vidare. Oftast brukar jag avråda från det men i detta fallet så tycker jag att du ska göra det.
Har du tur så kommer det att räcka med att ditt ombud skriver till henne och att hon förstår att du menar allvar. Men med de belopp det handlar om den försäkring du har så kommer det troligen att löna sig att driva detta vidare.

Instämmer i detta. Usch vad jag blir arg på människor som "medryttaren", jag förstår inte hur det kan vara så ***** svårt att ta ansvar för det man gör! :devil:
 
Sv: Klantig medryttare behöver råd???

Kl

vilken jävla SJUK människa. :devil: blir riktigt irriterad. låt henne inte vinna.:mad:
 
Sv: Klantig medryttare behöver råd???

(Nu har jag inte läst alla trådar och vet inte om min fråga finns med dessa)

Om jag inte missat något har hon väll tagit hästen och ridit utan lov? Hon skulle väll bara hälsa på? Eller har jag missat något. Har hon gått in i stallet och sadlat hästen och ridit är det ett brott som kan polisanmälas. Även om hon har varit medryttare men det är hon ju inte längre.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 486
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 332
Senast: Mabuse
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 400
Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
3 571
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avliva aggressiv hund
  • Uppdateringstråd 29
  • Försäkring

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp