Bukefalos 28 år!

Klantig medryttare behöver råd???

Sv: Klantig medryttare behöver råd???

(Nu har jag inte läst alla trådar och vet inte om min fråga finns med dessa)

Om jag inte missat något har hon väll tagit hästen och ridit utan lov? Hon skulle väll bara hälsa på? Eller har jag missat något. Har hon gått in i stallet och sadlat hästen och ridit är det ett brott som kan polisanmälas. Även om hon har varit medryttare men det är hon ju inte längre.

"ok sa jag, hon skulle skritta ut en liten sväng" står i ts så jag antar ägaren gett tillåtelse till att skritta ut men inte mer...
 
Sv: Klantig medryttare behöver råd???

hej. har du provat att blanda in polisen. dom brukar vara väldigt bra när de är sånna här problem. speciellt om du har vittnen angående denna händelse. jag skulle ha kontaktat polisen om de va min häst de hade handlat om och kvinnan de handlar om ej vill betala.
 
Sv: Klantig medryttare behöver råd???

Men hur tänker du nu? Vad skulle polisen göra åt detta? Det är inget brott som har begåtts.
 
Sv: Klantig medryttare behöver råd???

dom kan hjälpa till angående att få henne att betala. dom hjälpte oss när något liknande hände. eller så kontaktar hon en advokat.
 
Sv: Klantig medryttare behöver råd???

Som sagt; polisen utreder brott, detta är inget brott. Och det är Kronfogden som handhar oreglerade skulder.
 
Sv: Klantig medryttare behöver råd???

Oj, herregud! Vilken soppa! :O
Du borde verkligen kräva ersättnig - det är en vuxen människa som borde kunna stå för det hon har gjort.

Lycka till!
 
Sv: Klantig medryttare behöver råd???

Som sagt; polisen utreder brott, detta är inget brott. Och det är Kronfogden som handhar oreglerade skulder.

Det är riktigt. Kronofogden kommer nog också ha svårt i detta fallet så jag skulle råda ts att kontakta advokat/jurist för hjälp...
 
Sv: Klantig medryttare behöver råd???

Hade en bil kört över sadeln hade det varit en annan fråga!

Men då så, bara att ställa sadeln ute på vägen o invänta nästa bil :p.
Som liten_virrig sa, det kanske är en idé att kontakta en jurist och höra vad som gäller, om försäkringen inte täcker så kanske du kan kräva henne på pengar?
 
Sv: Klantig medryttare behöver råd???

Detta är verkligen en riktigt sorglig historia. Du ska inte ge dig utan kräva ersättning. Hon har förstört något som är ditt. Kronofogden tycker jag låter bra om hon inte betalar. Prata med en jurist om vilka chanser du har o ser det bra ut så stäm henne för skjutton gubbar. Så här gör man INTE. Vuxen människa som hon är ska du inte ha några som helst skrupler. Hon SKA betala dig för sadeln o ersätta veterinärkostnaderna. Nåt annat kan inte vara rätt.
Lycka till!
C
 
Sv: Klantig medryttare behöver råd???

Ett litet knapplån kanske borde tilläggas, jag är inte TS! :p
 
Sv: Klantig medryttare behöver råd???

Hej Alla ;)
Jag har nu kontaktat en advokat, som tycker jag ska göra ett skadeståndskrav mot henne. Han hjälper mig att skriva ett brev till henne, så nu ska jag skriva ihop något till honom om vad han ska skriva och hur mycket jag vill att skadeståndskravet ska vara på! Han tyckte detta var en solklar grej hon ska betala.
Det känns skönt! Ska jag ringa henne och berätta vad jag tänker göra eller ska jag bara låta henne få ett brev på posten??? Vad tycker ni?
Advokaten tyckte jag skulle ta med kostnader för sadeln, min självrisk samt tid, bensin och pengar jag lagt ut i och med vet besöket.
Egentligen vill jag ju bara ha pengar för sadeln, men det kanske e lika bra att "fläska" på medans man ändå är igång? :grin:
 
Sv: Klantig medryttare behöver råd???

Jag tycker att du ska säga till henne att du tänker ta till advokat och så, för då kan hon "välja själv" om hon vill få den pricken eller inte...

Jag tycker också att det är lika bra att fläska på lite, tänk på all negativ energi som det här har bidragit med, samt att du faktiskt inte kunnat rida som du hade velat.
 
Sv: Klantig medryttare behöver råd???

Tycker inte du ska ringa och berätta innan.. Hon har gjort alla fel hon kan och inte visat någon samarbetsvilja så låt det komma som en käftsmäll.. :angel:
Och ta med vet-kostnader och det med, om advokaten tror på det..
Även om själva olyckan nu skulle varit en olyckshändelse så red hon hästen efteråt vilket är otroligt vårdslöst. Jag hade gjort livet så surt jag kunnat för henne..
Hur går det med hältan/såren btw?
Lycka till!
 
Sv: Klantig medryttare behöver råd???

Ring henne och berätta att saken nu går vidare till advokat (och advokatens namn) och att det kommer att ställas ett skadeståndskrav. Det kan ju vara bra för henne att veta, att hon behöver skaffa en advokat...
 
Sv: Klantig medryttare behöver råd???

Var försiktig nu bara så att du själv inte åker på en saftig advokaträkning. Det vore ju inte direkt första gången en advokat tror stenhårt på något som sen inte går igenom och personen står där med en stor räkning och inte har fått något för det.

Nu hoppas jag allt går bra för dig och att ni kan lösa detta snabbt och enkelt om hon nu förstår att du menar allvar. :)
 
Sv: Klantig medryttare behöver råd???

Var försiktig nu bara så att du själv inte åker på en saftig advokaträkning. Det vore ju inte direkt första gången en advokat tror stenhårt på något som sen inte går igenom och personen står där med en stor räkning och inte har fått något för det.

Nu hoppas jag allt går bra för dig och att ni kan lösa detta snabbt och enkelt om hon nu förstår att du menar allvar. :)

Tack för tipset, men advokaten i fråga är min fars bästa och äldsta vän, dessutom har jag rättsskydd i min hemförsäkring :idea:
 
Sv: Klantig medryttare behöver råd???

Jag hade nog inte ringt till henne och sagt att det gått till en advokat, utan jag hade nog låtit advokaten ta hand om allting.
Liten fundering bara, kan du möjligtvis även få ersättning för den tiden som du inte kommer att kunna rida hästen pga. skadan och sadeln. Som typ "utebliven ridning", om du hänger med i hur jag tänker?
 
Sv: Klantig medryttare behöver råd???

gud, vilken hemsk människa! :@
Lycka till med ersättningen och hästen!
 
Sv: Klantig medryttare behöver råd???

Jag hade talat om att jag övervägde att kontakta en advokat och försökt nå en uppgörelse. Om detta inte går hade jag kopplat in advokaten med syfte att nå en uppgörelse. Även om du har rättsskydd och får vänskapspris av advokaten ska du vara medveten om att du 1) Får betala motpartens rättegångskostnader om du går till domstol och förlorar målet 2) Kanske vinner målet men din motpart har inga tillgångar och kan ändå inte betala det du ska ha....
Jag tror därför att det klokaste är att ställa ett rimligt krav och förhandla fram en uppgörelse om det går. Att ha rätt och få rätt är inte alltid samma sak, tyvärr!
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 486
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 332
Senast: Mabuse
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 400
Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
3 571
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avliva aggressiv hund
  • Uppdateringstråd 29
  • Försäkring

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp