Bukefalos 28 år!

Klara sig på 10 000 i månaden

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag är fashionerad, menar inte att vara otrevlig och om du tycker det är sjukt att jag inte tror dig så låt bli att svara bara.
Du skrev iofs både i inlägg 185 och 188 att du inte trodde det var möjligt och sedan i inlägg 191, förvisso att det skulle vara intressant, att du ville se kvitto. Det sjuka var nog mer en kommentar till mig själv att jag faktiskt visade. Jag tar dock illa vid mig av att inte bli trodd. Borde egentligen som du säger, inte svara.
 
Som arbetslös och sjukskriven så får jag ut cirka 11000 kronor. Så framtiden är i princip redan här. Nu har jag dock ett tillfälligt jobb på 25% så jag får ut något mer. Jobbet räcker dock bara månaden ut.

Jag måste alltså försöka klara mig på väldigt lite pengar. De extrapengar jag kan tjäna är mest en bonus och inget jag kan räkna med.
Din situation är inte unik. Vi är många som lever under liknade villkor.
Och vi klarar oss.

Din oro ställer till det för dig. Låt den inte ta över, den är handlingsförlamande.
 
Jag utgår från att jag aldrig kommer att få jobb och att jag aldrig kommer få mer ork.
Och då finns det två alternativ. Det ena är att fortsätta som du gör nu, dvs ha kvar det du har nu men leva på lite mer än 10 000 kronor per månad.

Det andra är att ta bort någonting ur ekvationen för att kunna leva under 10 000 kr per månad.

Att försöka göra det omöjliga och ha kakan kvar samtidigt som du äter upp den kommer ju bara göra dig olycklig!
 
Din situation är inte unik. Vi är många som lever under liknade villkor.
Och vi klarar oss.

Din oro ställer till det för dig. Låt den inte ta över, den är handlingsförlamande.
Men HUR gör ni? Jag förbrukar ju från mitt sparkonto varje månad för att få ihop det. Och det håller inte i längden. VAD gör jag när sparkontot är tomt?

Och då finns det två alternativ. Det ena är att fortsätta som du gör nu, dvs ha kvar det du har nu men leva på lite mer än 10 000 kronor per månad.

Det andra är att ta bort någonting ur ekvationen för att kunna leva under 10 000 kr per månad.

Att försöka göra det omöjliga och ha kakan kvar samtidigt som du äter upp den kommer ju bara göra dig olycklig!
Fast VAD ska jag ta bort?
 
Fast VAD ska jag ta bort?
Det hårda svaret är tyvärr katter eller bil. Det är utifrån det du delgett där som det ser ut att finnas möjlighet dra ner. Och bilen behöver du så ja då är det katterna. Om det räcker för att komma under 10 000 vet jag inte men det har du säkert stenkoll på. Kanske räcker det med en katt mindre?

Och JA jag förstår vad katterna betyder och att du är beroende av bil osv. Och NEJ jag tycker inte du ska göra dig av med katterna eller bilen. Det är därför jag säger att jag tycker du ska släppa ekvationen att hamna under 10 000 kr för just nu skulle det bara göra dig olycklig!
 
Skulle behöva sätta fart och renovera min friggebod så jag kan flytta ut dit och sen hyra ut mitt hus under sommaren. Då skulle jag kunna få mina boendekostnader betalda av andra.

Edit. Fast under sommaren kan jag för all del bo i tält också.
 
Men HUR gör ni? Jag förbrukar ju från mitt sparkonto varje månad för att få ihop det. Och det håller inte i längden. VAD gör jag när sparkontot är tomt?


Fast VAD ska jag ta bort?
Vad är det du tänkt att använda sparkontot till? För mig är det inte orimligt att du använder sparpengar till större utgifter så som exempelvis glasögon, något på bilen eller huset går sönder osv. Jag har två olika potter av sparande; ett till framtida utgifter (hus eller lägenhet) som jag inte kan ta av lätt, samt sånt som glasögon. Det är inte konstigt att du behöver ta av sparkontot - det är väl det du har det till? :)
 
Skulle behöva sätta fart och renovera min friggebod så jag kan flytta ut dit och sen hyra ut mitt hus under sommaren. Då skulle jag kunna få mina boendekostnader betalda av andra.

Edit. Fast under sommaren kan jag för all del bo i tält också.

Akta nu så du inte hamnar i att investera pengar (i material) till något du kanske inte har orken att genomföra och som därför inte ger dig det resultat du vill ha.
Att låta bli att handla/använda pengar kan ibland ses ned på (dumsnålt att inte investera för framtida vinning) men för många av oss är det enklaste sättet att spara pengar att faktiskt inte använda dem 😇 för investeringar kan slå fel. Vet att många här lyckas med att inhandla stora volymer till bra pris och därigenom få ned kostnaden men det förutsätter att man är duktig på att se till att saker genomförs (används) och jag är inte säker på att det är det enklaste för dig?
 
Skulle behöva sätta fart och renovera min friggebod så jag kan flytta ut dit och sen hyra ut mitt hus under sommaren. Då skulle jag kunna få mina boendekostnader betalda av andra.

Edit. Fast under sommaren kan jag för all del bo i tält också.
Behöver du inte vatten och kök?

Det låter som att du har ganska många projekt ibland och stress att behöva fixa mycket.

Men det är ju onekligen så att på vissa platser kan man hyra ut ett hus/friggebod veckovis för ganska mycket pengar.
 
Men HUR gör ni? Jag förbrukar ju från mitt sparkonto varje månad för att få ihop det. Och det håller inte i längden. VAD gör jag när sparkontot är tomt?
Att du tar från sparkontot betyder att din löpande budget är orealistisk, en skrivbordsprodukt. Du behöver en budget som är som flera skrivit: kolla ALLA dina utgifter under förra året och dela med 12. Där är din budget, dina utgifter. Vissa månader kommer sedan att kosta dig mer än budget, andra mindre. I slutändan jämnar det antagligen ut sig.

Tillägg: ditt tankefel är att du ser t ex veterinärkostnader, glasögon, bromsok osv som oförutsedda utgifter. Det ska de inte vara, de ska in i budget - som du får fram genom att dela ALLA utgifter från förra året med 12
 
Oj...Fick för mig att räkna efter att ha läst här och nu i april har vi nog handlat för 8000 typ ?!? Fast är ju en del av dessa till djuren hygien osv men det ni skriver fick mig att öppna ögonen och bli mera medveten även om vi äter vanlig mat så att säga.
 
Men vad äter du? Tex en vanlig dag?
Bara att köpa ett paket smör och en ost är ju långt över 100 kr och sen pålägg på det och dryck?
Du äter liksom för under 100 kr om dagen?
Jag är fashionerad, menar inte att vara otrevlig och om du tycker det är sjukt att jag inte tror dig så låt bli att svara bara.
Alltså när jag käkade havregrynsgröt till frukost med mjölk och sylt och sen körde lunch från portionen under tian till lunch och middag åt jag också under 100 kr per dag. Det är ju inte omöjligt men lite tråkigt.

Det är ju knappast att man äter ett paket smör och en ost per dag liksom så fattar inte varför det tas upp. :laugh:
 
Man ser ju vad jag prioriterar i onödan när du gäller mat och annat typ toapapper,schampo och sådant från matbutiker. Det här är utslaget på 2023. En del utkandsköp på semestern undantaget.
 

Bifogade filer

  • Screenshot_20240508_100429_Swedbank.jpg
    Screenshot_20240508_100429_Swedbank.jpg
    70,4 KB · Visningar: 108
Baserat på de siffror du uppgett i tråden @Wille så behöver du 13.053 kr/per månad för att det ska gå ihop.
Gissningsvis och realistiskt sett så behövs mer för att täcka bränsle och sånt.
Med reservation för att det finns uppgift om bränslekostnad i tråden som jag missat.

Att minska kostnaderna med minst 3000 kr/månad är nog ganska svårt om man redan lever snålt.
 
Vad är det du tänkt att använda sparkontot till? För mig är det inte orimligt att du använder sparpengar till större utgifter så som exempelvis glasögon, något på bilen eller huset går sönder osv. Jag har två olika potter av sparande; ett till framtida utgifter (hus eller lägenhet) som jag inte kan ta av lätt, samt sånt som glasögon. Det är inte konstigt att du behöver ta av sparkontot - det är väl det du har det till? :)
Fast om man tar av sparkontot varje månad kommer det ju (precis som Wille själv skrivit) ta slut. Och vad gör man då?

Jag gör som dig normalt - men jag sparar ju också till sparkontot varje månad. Dvs varje månad kommer det in pengar på sparkontot och vissa månader går det ut pengar från sparkontot.

Nu när min ekonomi inte går runt pga långtidssjukskrivning så hamnade jag i Willes sits. Jag tog ut från sparkontot varje månad och kunde inte sätta in, så sparkontot minskade och minskade. Det gick ju bra i början då det fanns rejält med pengar men efter några år så insåg jag att om x månader är det "konkurs". Nu har jag turen och förmånen ha en fantastisk särbo som går in och stöttar ekonomiskt. Men hade jag inte haft det hade jag varit tvungen att helt enkelt göra avkall och ta tuffa beslut (läs göra mig av med hästen och minst en katt samt göra mig av med eller i alla fall byta ut bilen mot en markant billigare)
 
Jag har intresse av att lägga pengar på annat än just mat. Förr när jag låg i @Wille inkomsthärad var jag tvungen att tänka efter och det lärde mig nog ett tankesätt kring hur jag handlar och vad jag äter. Nu har jag egentligen råd att lägga mer men vill hellre göra annat för pengarna än att äta oxfilé och dyra frukter.

Idag åt jag yoghurt (inköpt när det var två för billigt) och müsli till frukost, nu till lunch blir det en variant av pyttipanna med ägg, sen någon frukt och wasa färdigknäcke på väg till stallet och innan läggdags troligen två mackor med pålägg och ett glas Pepsi Max. Alt kokar jag ägg och lägger på mackan.

Ugnsbakad falukorv, 2/3 ring, lök, potatis, morötter, soltorkade tomater och färdigriven ost över hela klabbet ger typ 4-5 middagar.

Frukost två mackor med något pålägg, gärna någon grönsak på och thé är nog min standard.

Köttfärssås och spaghetti, inga krusiduller, helst eko-kött.

Nu var det nedsatt pris på fläskytterfilé, en sån för 70kr räcker till ca 4 måltider och så ugnsbakade potatisklyftor och morötter plus mangorajasås eller smaksatt cremefraiche till.

Jag är absolut ingen kock så kör enkla grejer.
tips, willys har den för 59kr denna veckan
 
Jag är där. I läget där sparkontot tog slut.
Efter att jag beviljats "sjukpenson" blev det bättre och jag kan börja spara igen. Dvs betala av kontokortet och privatlån. Och samtidigt spara till mig själv.

Jag lever i illusionen att allt ordnar sig - på det ena eller andra sättet. Och det har det gjort, hela livet.
Det är oerhört sällan himlen ramlar ner. Och gör den det sitter den uppe näsa morgon igen.

Kan verka klämkäckt. Men så har livet funkat.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Ska det inte vara mer än så här? Räcker det inte snart? Igår fick jag ytterligare 2 käftsmällar nu ekonomiskt. Inte nog med att kroppen...
Svar
10
· Visningar
2 139
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 403
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Året var 1994. Jag var trött på att bo i en förort. Jag ville ut på landet. Några år tidigare hade jag avslutat en 2-årig...
Svar
0
· Visningar
1 242
Senast: Wille
·
  • Artikel
Dagbok På ett sätt tycker jag att det går bra att försöka strama åt min ekonomi, men på ett annat sätt så funkar det uruselt. Det som fungerar...
Svar
0
· Visningar
721
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp