Bukefalos 28 år!

Klara sig på 10 000 i månaden

Status
Stängd för vidare inlägg.
Utan dragkrok blir jag helt handikappad. Drog släp senast i förra veckan då jag behövde få bort tallris från tomten. Då kan jag bara transportera mig själv men inte få hem skrymmande saker (eller få bort saker). Jag behöver i dagsläget inte kunna dra tungt.

Men det är väl att inte tänka på ekonomin ..... att köra tallris? att lägga tid och bensin och bilmil på att tallris ska bort från tomten, det mesta kan man såga upp till mindre vedbitar, win win.
 
Men alltså sök recept på under tian så blir det 30kr om dagen, plus kanske två frukter: 12kr till (nej inte mango och stjärnfrukt men definitivt äpple, apelsin, banan. Går att köpa ett kilo äpplen för 16-20 kr i påse och då är den prislappen för frukt/dag mycket generöst räknad), en tallrik fil och flingor där en tjuga fil räcker till fyra dagar och trettio spänn müsli räcker tre veckor så är du hemma. Om morgonmålet inte är ett under-tian-mål utan havregrynsgröt (med ett av de ovan beskrivna tvåkronorsäpplena), en kopp te med påspris 17 öre och 1 dl mjölk à 2kr så hamnar vi långt under hundra kronor.

Att du fascineras betyder inte att det du fascineras av nödvändigtvis är något fascinerande i det stora hela. jag tänker att konsumentverkets uträkning att mat kostar 3700kr/månad också ”sätter en standard” som gör att det är lättare att fascineras av vanlig, billig mat. Så som vi åt när jag var liten är otroligt mycket mer kostnadseffektivt än hur jag (och många med mig) äter nu. Det betyder inte att som jag/man äter nu nödvändigtvis är bättre. Bara en lyxigare norm, som också får låg matekonomi att bli något fascinerande fast det är så otroligt många människors vardag.
Jag ska absolut kolla upp det :)
 
Vad tänker du själv du ska göra avkall på för att komma under 10 000 kr?
Jag vet verkligen inte. Jag har grunnat på det där i åratal. Suttit med min budget och funderat. Men inte hittat någon lösning. Har tänkt tanken att omplacera katterna men då blir jag ju jätteledsen. Jag kämpar ju för att överleva liksom och att då ta bort sånt som ger mig anledning att fortsätta kämpa känns inte som en bra idé.

Kollektivtrafiken här är ju också ett skämt. Har funderat på att skaffa moppe i stället för bil och åka 8 km till ett ställe där bussen går oftare. Men då är frågan hur jag ska hantera min panikångest. Och hur får jag t.ex. hem vedklyven när jag behöver låna den om jag inte har bil? (Köper färdigkluven ved men ofta är den inte kluven i rätt storlek så jag måste klyva den själv till rätt storlek.) Hur tar jag mig till Örebro? Går ju tåg 7 km hemifrån men det är panikångesten som hindrar mig. Och går det ens att åka moppe på vintern i mörker och dåligt väglag på en väg med hetsig och tung trafik?

Klädinköp är ju redan nerdraget till ett minimum. Har kollat över försäkringarna. Har bytt mat till katterna. Har inte varit till frisören sedan någon gång i vintras och lär inte kunna fortsätta klippa mig.

Maten är nog det enda jag kan tänka mig att jag kan spara något på. Men annars har jag inga idéer alls.
 
Ja man får ha lite intresse för det ekonomiska kring maten för det ska fungera förstår jag :)

Jag saknar den biten totalt 😀
Jag har intresse av att lägga pengar på annat än just mat. Förr när jag låg i @Wille inkomsthärad var jag tvungen att tänka efter och det lärde mig nog ett tankesätt kring hur jag handlar och vad jag äter. Nu har jag egentligen råd att lägga mer men vill hellre göra annat för pengarna än att äta oxfilé och dyra frukter.

Idag åt jag yoghurt (inköpt när det var två för billigt) och müsli till frukost, nu till lunch blir det en variant av pyttipanna med ägg, sen någon frukt och wasa färdigknäcke på väg till stallet och innan läggdags troligen två mackor med pålägg och ett glas Pepsi Max. Alt kokar jag ägg och lägger på mackan.

Ugnsbakad falukorv, 2/3 ring, lök, potatis, morötter, soltorkade tomater och färdigriven ost över hela klabbet ger typ 4-5 middagar.

Frukost två mackor med något pålägg, gärna någon grönsak på och thé är nog min standard.

Köttfärssås och spaghetti, inga krusiduller, helst eko-kött.

Nu var det nedsatt pris på fläskytterfilé, en sån för 70kr räcker till ca 4 måltider och så ugnsbakade potatisklyftor och morötter plus mangorajasås eller smaksatt cremefraiche till.

Jag är absolut ingen kock så kör enkla grejer.
 
90 kr räcker inte till någonting , man måste vara extremt prisjägare eller leva på nudlar och makaroner och korv om man ska äta 2 måltider plus dryck för 90 kr.

Som sagt vore intressant att se en exakt matsedel för en vecka :)
Nu bor jag utomlands och har billigare mat men äter nog ungefär för samma ändå.
Frukost: müsli och yoghurt eller 2 rostmackor med smör och ost. Varierar mellan de båda.
Lunch: jag älskar pasta så det blir mycket pasta. Till det äter jag pesto, korv, köttbullar eller nör jag lyxar till det fläskfilé samt div grönsaker.
Utöver det:
Kyckling med ris och currysås, Korv stroganoff med ris, fisk med ris, pinza, pannkaka, paj, pannbiff m potatis
Kvällsmat: jag jobbar sent och här är tradition att inte äta lagad mat på kvällen så vintertid: risgrynsgröt med kanel, yoghurt m müsli, eller smörgåsar men gör de lite mer matiga än vid frukost. Sommartid ät jag sällan hungrig på kvällen så då blir det oftast melon och 2 skivor knäckebröd med pålägg.
Utöver det frukt efter säsong.
Snittar på 70 Euro/vecka men då är kattströ och hygienartiklar samt extra grönsaker (som jag inte äter) till hamstrarna med i beloppet.
Äter ute 1-2 ggr i månaden med vänner. Det är inte med men kostar ca 40-50 Euro totalt.
 
1/2 dl havregryn är att vara liten i maten.
Ja jag har nog blivit det , förut låg det på 1 dl men det är billigt det också. Jag äter bara -som regel- frukost vid 11.00 och lagad mat vid 19.00 och nån frukt emellan, eller knäckemacka. Jag äter det inte för att spara, utan det är det jag gillar, kan tillägga att vårt matkonto förut årligen låg på 150.000 kr och då inte inräknat eget kött. Nu ligger det lite lägre.
 
Ja och de två stora utgifterna som kan påverkas är ju tyvärr katterna och bil

Att göra avkall på dragkrok gör att du kan gå ner i storlek och få mer bränsleförbrukningen. Men frågan är om det skulle räcka

Hur tänker du själv i det hela, ser du att du kan dra ner på något?

Om det mest är i trädgårdssyfte man behöver dra släp så duger det utmärkt med en sån som jag har; en 207:a med dragkrok. Det fanns flera som hade drag när jag köpte min, och den fixar att dra en kärra med ris eller få hem grejer som är för stora för att packa inne i bilen. När jag letade bil prioriterade jag just drag för att det gör att jag klarar mig med min pyttebil alla gånger det bara är jag och en matkasse som ska transporteras.
 
Jag vet verkligen inte. Jag har grunnat på det där i åratal. Suttit med min budget och funderat. Men inte hittat någon lösning. Har tänkt tanken att omplacera katterna men då blir jag ju jätteledsen. Jag kämpar ju för att överleva liksom och att då ta bort sånt som ger mig anledning att fortsätta kämpa känns inte som en bra idé.

Kollektivtrafiken här är ju också ett skämt. Har funderat på att skaffa moppe i stället för bil och åka 8 km till ett ställe där bussen går oftare. Men då är frågan hur jag ska hantera min panikångest. Och hur får jag t.ex. hem vedklyven när jag behöver låna den om jag inte har bil? (Köper färdigkluven ved men ofta är den inte kluven i rätt storlek så jag måste klyva den själv till rätt storlek.) Hur tar jag mig till Örebro? Går ju tåg 7 km hemifrån men det är panikångesten som hindrar mig. Och går det ens att åka moppe på vintern i mörker och dåligt väglag på en väg med hetsig och tung trafik?

Klädinköp är ju redan nerdraget till ett minimum. Har kollat över försäkringarna. Har bytt mat till katterna. Har inte varit till frisören sedan någon gång i vintras och lär inte kunna fortsätta klippa mig.

Maten är nog det enda jag kan tänka mig att jag kan spara något på. Men annars har jag inga idéer alls.
Då tror jag att det bästa och mest kloka nog är att släppa att leva på 10 000 kronor. Du kommer ju inte må bättre genom att försöka göra något omöjligt 💙
 
ja dessa sunkiga ettor verkar finnas överallt:)

Äter du var tredje dag?
Eller hur liten i maten är du isåfall?
Mat är snordyrt numera. Tror inte på att man kan äta för 2000 i månaden om man äter ordentligt med frukost lunch mellanmål kvällsmat.

1500 i månaden handlade jag mat för för femton år sedan och då hade jag ätstörningar och åt någon gång om dagen och aldrig något godis eller snacks.

Mitt matkonto ligger på typ 2 k per månad. Äter frukost, lunch och kvällsmat. Lagar mat typ en dag i veckan och äter samma sak varje dag. En macka till frukost, fil med Granola till lunch när jag jobbar dag och knäckebröd med kokt ägg när jag jobbar kväll.
På helgerna äter jag oftast chips till middag 😋
 
Om det mest är i trädgårdssyfte man behöver dra släp så duger det utmärkt med en sån som jag har; en 207:a med dragkrok. Det fanns flera som hade drag när jag köpte min, och den fixar att dra en kärra med ris eller få hem grejer som är för stora för att packa inne i bilen. När jag letade bil prioriterade jag just drag för att det gör att jag klarar mig med min pyttebil alla gånger det bara är jag och en matkasse som ska transporteras.
Jo men frågan är om att få ner bränsleförbrukningen skulle räcka. Om man åker 60 mil i månaden och går från en bil som drar 0.7 l milen till en som drar 0.5 och bränslet kostar 20 kr litern så minskar man kostnaden med 240 kr per månad.
Men kanske sjunker skatt och försäkring också så att totalsumman räcker?
 
Då tror jag att det bästa och mest kloka nog är att släppa att leva på 10 000 kronor. Du kommer ju inte må bättre genom att försöka göra något omöjligt 💙
Livet känns bara mer och mer omöjligt att klara av att leva. Kommer ju landa i ett fängelse (lägenhet) med soc-bidrag till slut. Inte kunna jobba för jag kan inte ta mig till jobbet utan bil och för att det inte finns jobb i närheten.

Livet är en ekvation som är omöjlig att lösa.
 
Livet känns bara mer och mer omöjligt att klara av att leva. Kommer ju landa i ett fängelse (lägenhet) med soc-bidrag till slut. Inte kunna jobba för jag kan inte ta mig till jobbet utan bil och för att det inte finns jobb i närheten.

Livet är en ekvation som är omöjlig att lösa.
Fast det är inte omöjligt. Det är bara inte möjligt för dig där du är just nu.
Som jag tjatat om innan så vet du inte vad framtiden innebär. Du går ju på arbetsintervjuer och i ett läge där du har ett arbete kan ju situationen se annorlunda ut. Samma sak om du får mer ork framåt så kan det ändra saker

Men här och nu är det inte möjligt att behålla bil och katter och komma under 10 000. Och det har ju varit okej tidigare, så låt det vara okej framåt med. Och titta igen på situationen när något förändrats
 
Var då nånstans :confused:

Här ligger snittpriset på en portion skolmat på mellan 16 (billigaste kommunen) och 23 kr (dyraste kommunen)

Ah jag googlade fram snittet och hitta en undersökning från 2022. Kan försöka hitta den igen 🙂
Men poängen går igenom ändå om det är 23kr

Tror de var nått de räkna med, arbetskraft eller så 😅
 
Jo men frågan är om att få ner bränsleförbrukningen skulle räcka. Om man åker 60 mil i månaden och går från en bil som drar 0.7 l milen till en som drar 0.5 och bränslet kostar 20 kr litern så minskar man kostnaden med 240 kr per månad.
Men kanske sjunker skatt och försäkring också så att totalsumman räcker?

Nä, totalkostnaden i just det här fallet kanske inte blir så mycket lägre. Det var just att kravet på dragkrok skulle vara något som drar upp priset som jag är tveksam till?

Just min modell valde jag för att den blir billigast för mig som inte kör så mycket varje månad (billig i inköp, extremt låg värdeminskning, billig försäkring etc, den dyraste enskilda posten är parkering), men i långa loppet är tex däck billigare i mindre dimensioner, och andra grejer som man kanske inte tänker på från början.
 
Nä, totalkostnaden i just det här fallet kanske inte blir så mycket lägre. Det var just att kravet på dragkrok skulle vara något som drar upp priset som jag är tveksam till?

Just min modell valde jag för att den blir billigast för mig som inte kör så mycket varje månad (billig i inköp, extremt låg värdeminskning, billig försäkring etc, den dyraste enskilda posten är parkering), men i långa loppet är tex däck billigare i mindre dimensioner, och andra grejer som man kanske inte tänker på från början.
Jag tänkte inte så mycket på priset på bilen som utbudet. Det är färre bilar (särskilt små) som har dragkrok än som inte har det.
 
Fast det är inte omöjligt. Det är bara inte möjligt för dig där du är just nu.
Som jag tjatat om innan så vet du inte vad framtiden innebär. Du går ju på arbetsintervjuer och i ett läge där du har ett arbete kan ju situationen se annorlunda ut. Samma sak om du får mer ork framåt så kan det ändra saker

Men här och nu är det inte möjligt att behålla bil och katter och komma under 10 000. Och det har ju varit okej tidigare, så låt det vara okej framåt med. Och titta igen på situationen när något förändrats
Jag utgår från att jag aldrig kommer att få jobb och att jag aldrig kommer få mer ork.
 
Ah jag googlade fram snittet och hitta en undersökning från 2022. Kan försöka hitta den igen 🙂
Men poängen går igenom ändå om det är 23kr

Tror de var nått de räkna med, arbetskraft eller så 😅
Räknar det totalpriset inklusive tillagning eller priset för råvarorna. Det lär bli en stor skillnad.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Ska det inte vara mer än så här? Räcker det inte snart? Igår fick jag ytterligare 2 käftsmällar nu ekonomiskt. Inte nog med att kroppen...
Svar
10
· Visningar
2 139
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 404
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Året var 1994. Jag var trött på att bo i en förort. Jag ville ut på landet. Några år tidigare hade jag avslutat en 2-årig...
Svar
0
· Visningar
1 242
Senast: Wille
·
  • Artikel
Dagbok På ett sätt tycker jag att det går bra att försöka strama åt min ekonomi, men på ett annat sätt så funkar det uruselt. Det som fungerar...
Svar
0
· Visningar
721
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp