Bukefalos 28 år!

Klara sig på 10 000 i månaden

Status
Stängd för vidare inlägg.
Om du vet att avloppet kommer bli utdömt och måste bytas, så skulle jag personligen göra det ganska omgående sedan när pengarna finns och därefter börja spara till solceller/annan stor utgift.

Dvs göra klart 1 kostsamt projekt först, innan jag började spara och planera för nästa.
Jag skulle nog vara försiktigare. Vi pratar om avlopp för en person ute på landet, så graden av akut bör vara låg nästan hur det än ser ut. Reglerna och best practices ändras hela tiden och gör man i förväg är risken att man får göra om. Men spara är rätt så att det inte blir en chock när investeringen påtvingas från kommunen.

Och solceller tänker jag får läggas på hyllan tills det ekonomiska utrymmet är bättre. Det är något där man måste ligga ute med kapital i 8-10 år innan man fått tillbaka investeringen.
 
Formuleringen är spara till avlopp och när det sparmålet är nått, direkt börja spara till solceller.
Tolkas inte som att avloppet ska göras innan nästa sparande sätts igång.
Jag skrev "När det är avklarat" och menade att både sparande och arbete med avlopp är avklarat.
 
Jag hade nog börjat med att stryka solceller från prio-listan i sparandet.
Det håller jag verkligen med om.
Jag har köpt solceller för en förmögenhet.
Och det lönar sig verkligen inte.
Om jag hade tänkt på min egen ekonomi så hade jag placerat pengarna på ett räntebärande konto i stället.
Det hade varit bättre rent personligen för mig.

Jag gjorde det för att jag kunde och för att bidra till elproduktion i ett kritiskt läge. Privata små solcellsanläggningar installerade 2023 ger lika mycket el som ett kärnkraftverk. Elpriset sjönk för alla, vilket är jättebra. Och det är fossilfritt.
 
Om du vet att avloppet kommer bli utdömt och måste bytas, så skulle jag personligen göra det ganska omgående sedan när pengarna finns och därefter börja spara till solceller/annan stor utgift.

Dvs göra klart 1 kostsamt projekt först, innan jag började spara och planera för nästa.
Nej absolut inte.
Medan jag har väntat så har ett nytt prejudikat kommit som flyttar bevisbördan från fastighetsägaren till miljökontoret.

Förut så var fastighetsägaren tvungen att bevisa att avloppet inte påverkade miljön.
Numera så måste miljökontoret bevisa att avloppet är skadligt för människor eller miljö.

Mitt avlopp är inte skadligt för någon men uppfyller inte korrekt standard enligt tidigare bedömningar. Så att vänta har för mig blivit att aldrig behöva åtgärda.
Ingen kommer att kunna mäta någon påverkan på naturen från mitt avlopp.
 
Det håller jag verkligen med om.
Jag har köpt solceller för en förmögenhet.
Och det lönar sig verkligen inte.
Om jag hade tänkt på min egen ekonomi så hade jag placerat pengarna på ett räntebärande konto i stället.
Det hade varit bättre rent personligen för mig.

Jag gjorde det för att jag kunde och för att bidra till elproduktion i ett kritiskt läge. Privata små solcellsanläggningar installerade 2023 ger lika mycket el som ett kärnkraftverk. Elpriset sjönk för alla, vilket är jättebra. Och det är fossilfritt.
Jag tycker att solceller är toppen. Gläds när jag ser dem på grannarnas uthus.
Men! man måste ha kapitalet att köpa, sätta upp dem och ansluta.

Det skulle skuldsätta mig väldigt länge och bli en en utgift. Alltså blir det inga under min livstid.

I TS fall skulle det vara en investering för sinnesron och klimatet. Inte för att göra livet bättre. Snarare tvärtom. Det är dyrt. Jättedyrt. Och TS kämpar med ekonomin.
 
I TS fall skulle det vara en investering för sinnesron och klimatet. Inte för att göra livet bättre. Snarare tvärtom. Det är dyrt. Jättedyrt. Och TS kämpar med ekonomin.
Precis så.

Det är inte något som man skall ge sig på när ekonomin är besvärlig.
Jag hade tjänat mera pengar per år på att ha pengarna på ett räntebärande konto i stället.
 
För mig hade solpaneler varit intressantare om jag hade bott i ett land som verkligen var soligt större delen av året. Jag tycker annars också att det är en trevlig idé, men har nog nästan gett upp tanken eftersom jag skulle behöva låna pengar i så fall.
 
För mig hade solpaneler varit intressantare om jag hade bott i ett land som verkligen var soligt större delen av året. Jag tycker annars också att det är en trevlig idé, men har nog nästan gett upp tanken eftersom jag skulle behöva låna pengar i så fall.
Enda orsaken till att jag skaffade solpaneler är att det bidrar till att lätta på trycket på elsystemet.
Det blev kritiskt i.o.m. att vissa länder i EU inte längre köper Rysk gas.

Det var det snabbaste sättet att påverka produktionen av el på.
 
För mig hade solpaneler varit intressantare om jag hade bott i ett land som verkligen var soligt större delen av året. Jag tycker annars också att det är en trevlig idé, men har nog nästan gett upp tanken eftersom jag skulle behöva låna pengar i så fall.
Sedan måste man väl också kontrollera så att solen verkligen kommer åt panelerna maximal tid, så att det är lönt även på det viset. Har ts kollat det?
Vet några som skulle sätta upp solpaneler på halva sitt ladugårdstak då det var idealiskt. Anlitade ett företag som kom och satte upp dem . på den andra delen av taket som skyldes rejält av stora träd......vilket fastighetsägaren upptäckte när h*n kom hem efter att ha jobbat. Skulle inte ha gett mycket energi från den takdelen.
Det slutade med en kompromiss, h*n betalade 25 000 kr och firman satte upp solpaneler och tog resterande kostnad.
 
Sedan måste man väl också kontrollera så att solen verkligen kommer åt panelerna maximal tid, så att det är lönt även på det viset. Har ts kollat det?
Vet några som skulle sätta upp solpaneler på halva sitt ladugårdstak då det var idealiskt. Anlitade ett företag som kom och satte upp dem . på den andra delen av taket som skyldes rejält av stora träd......vilket fastighetsägaren upptäckte när h*n kom hem efter att ha jobbat. Skulle inte ha gett mycket energi från den takdelen.
Det slutade med en kompromiss, h*n betalade 25 000 kr och firman satte upp solpaneler och tog resterande kostnad.
Jupp. Tänkte på det redan innan jag köpte huset. Söderläge. Inga skymmande träd.

Men taket är knepigt med flera olika lutningar och små ytor.

Så jag har tänkt om och tror att en markställning vore bättre.
 
Att svälta själv?

Men jag har redan köpt massor av sättpotatis så jag kan livnära mig på potatis i vinter.
Klart du inte ska göra dig av med nån av dina katter!!! HerreGUD!

Bra med potatisen! Den innehåller, vad jag förstått, väldigt många viktiga näringsämnen så du kan livnära dig bra på potatis - och nåt till. Gillar du vitlök? Jag sätter massor med vitlök och klarar mig länge på det. Hur fungerar morötter - går de att spara? Här där jag bor finns färska morötter året om, tack vare att de täcker odlingarna från frosten och skördar allt eftersom. Det kanske inte fungerar där du bor? Men lök kan du väl bli självförsörjande på? Bönor? Jag har precis sått bönor, såna där platta (hjärnsläpp här...) som jag sen ska frysa ner, om vi inte äter upp allt. Tomater kan man också frysa ner hela om man inte ids hacka dem. Redan där har du bas till riktigt bra måltider. Köp sen en säck ris. Vi äter mycket quinoa, eftersom det är väldigt proteinrikt. Kokar det med en buljongtärning, lägger till lite vita bönor. Dem kan man köpa i tetrapak eller koka själv i storkok om man orkar (jag köper tetror.....).
 
Normalt sett vet ingen förutom den varnade om att den varnas, i detta fall ville jag informera då det ledde till en dags banning, det innebär också att TS inte kan svara just nu. Jag skulle då kunna låsa tråden, men väljer att hålla den öppen, men ta det lite lugnt tills TS är tillbaka.

Jag har rensat bort lite fler inlägg runt varningar och banningar, de hör inte hemma i denna tråd.
 
Min pappa har satt upp solpaneler på taken till en stor lada i sydligt läge. Den här vintern gjorde att de kommer betala sig mycket tidigare än de räknat med. De kunde tom sälja lite el förutom i december och delar av januari.
Jag borde alltså hålla hoppet uppe?
För att det även skulle kunna vara litet lönsamt för mig?
Tiden får utvisa hur det går med det.
Produktionen är bra i varje fall.
Anläggningen fullständigt vräker ur sig el.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Ska det inte vara mer än så här? Räcker det inte snart? Igår fick jag ytterligare 2 käftsmällar nu ekonomiskt. Inte nog med att kroppen...
Svar
10
· Visningar
2 148
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 504
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Året var 1994. Jag var trött på att bo i en förort. Jag ville ut på landet. Några år tidigare hade jag avslutat en 2-årig...
Svar
0
· Visningar
1 242
Senast: Wille
·
  • Artikel
Dagbok På ett sätt tycker jag att det går bra att försöka strama åt min ekonomi, men på ett annat sätt så funkar det uruselt. Det som fungerar...
Svar
0
· Visningar
721
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp