Bukefalos 28 år!

Klara sig på 10 000 i månaden

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag borde alltså hålla hoppet uppe?
För att det även skulle kunna vara litet lönsamt för mig?
Tiden får utvisa hur det går med det.
Produktionen är bra i varje fall.
Anläggningen fullständigt vräker ur sig el.
Det beror helt på elpriserna skulle jag säga. Installationen är dyr men senaste två vintrarna har ju elpriset legat ganska högt så det drar ju ner antal år det tar för dem att "betala sig".
 
Du slipper ju nätavgiften när de producerar? Den är iaf i mitt fall så jäkla mycket högre än elkostnaden. :meh:
Ja de ger inkomst.
Och med de låga räntor som var förut så hade det varit en bra investering.
Men nu är räntan så hög att ett vanligt räntebärande bankkonto av ett litet bättre slag skulle givit en större inkomst på pengarna.

Men om ränta går ner och inflationen tuffar på så kan ju förutsättningarna ändra sig.
Jag har ju kvar anläggningen medan pengar skulle förlora i värde.
Och det blir ingen inkomst från något bankkonto när räntan är låg.

Så tiden får utvisa om det blir någon ekonomi i det hela. Annars så får jag se det som gratis reservström. Det går att få ström ut anläggningen även vid strömavbrott.
 
Du slipper ju nätavgiften när de producerar? Den är iaf i mitt fall så jäkla mycket högre än elkostnaden. :meh:
Men man betalar ju en nätavgift för att få skicka ut sin egenproducerade el på det allmänna nätet också. Vet dock inte hur den är i förhållande till den för att köpa in el. Men man slipper inte nätavgift helt med solceller.
 
Men man betalar ju en nätavgift för att få skicka ut sin egenproducerade el på det allmänna nätet också. Vet dock inte hur den är i förhållande till den för att köpa in el. Men man slipper inte nätavgift helt med solceller.
När du direktanvänder den el som de producerar, så minskar du din inköpta el och därmed nätavgiften (den del som baseras på elleveransen).
Det är därför som det är så svårt att beräkna när solcellerna har betalat sig.

Jag som är hemma en hel del på dagtid när cellerna producerar som bäst, kan ju då se till att köra det som drar el, t.ex. tvätt/tork, diskmaskin, laga storkok osv.
Hade jag haft elbil så skulle jag naturigtvis ladda den då också.
Då tjänar man på sina solceller (d.v.s. man slipper köpa samma mängd el med skatter och moms).
Att sälja sitt elöverskott tjänar man inte så många ören på, men det beror såklart på anläggningens storlek och vilket nätbolag man är kopplad till (det "valfria" monopolet ni vet...).
 
Och det är just det där som så lätt slår fel. Att man avsätter tex 200 kr per månad för veterinärbesök och tror man då slipper ifrån att vetbesök är en katastrof. 2400 kr per år är knappt en självrisk. Dvs när något elände händer så du står där med en veterinärräkning på 8000 kr så kraschar ekonomin om det inte finns just 8000 kr sparat någonstans sen innan. Dvs besöket blir en katastrof för ekonomin.

Sen kan det lika gärna vara så att tio år senare har man 24 000 kronor på kontot och katten har inte behövt besöka vet för att annat än vaccinering en enda gång. You just never know...

3 katter, 6 års tid
Katt 1 har svalt en boll, fått buköppnas akut plus ett återbesök, summa efter försäkring cirka 15 000 kr plus resa 20 mil x 4
I övrigt nada

Katt 2 fick hastigt och olustigt opereras för juvertumör plus två återbesök. Kostnad efter försäkring ca 10 000 kr. I övrigt nada.

Katt 3 har kostat multum konstant. Allergi vid 8 års ålder. Artros. FORL/TR. Diskbråck Öroninflammation. Urinsten. Har kostat minimum 10 000 kr I veterinärvård per år, många år flera gånger det.

Och det är helt rimligt budgetera för scenarion i stil med katt ett eller två. Men råkar du då ha en katt nummer tre måste du endera ha extra pengar eller hjärta att ge bort eller ta bort katten. Annars kommer ekonomin krascha helt.
Utgår vi då från en knapp ekonomi, så är det ju helt enkelt så att det finns problem som inte kan lösas. Det är ju inte ett argument mot att ha lite pengar undanstoppade för sina djur. Då löser man åtminstone mindre veterinärgrejer. Kan man sedan inte lösa en större veterinärgrej, så är det väl så då.
 
Det beror helt på elpriserna skulle jag säga. Installationen är dyr men senaste två vintrarna har ju elpriset legat ganska högt så det drar ju ner antal år det tar för dem att "betala sig".
De ger ingen el på vintrarna.
De ger el på sommaren, mitt på dagen när elen är billig.
 
Men man betalar ju en nätavgift för att få skicka ut sin egenproducerade el på det allmänna nätet också. Vet dock inte hur den är i förhållande till den för att köpa in el. Men man slipper inte nätavgift helt med solceller.
Det är faktiskt tvärt om.
Man får betalt för s.k. nätnytta.
Det beror på att nätet läcker mindre ström vid produktion ute i periferin.
Trycket i ledningarna blir jämnare.
 
Jag har hittills inte betalat någon nätavgift för min anläggning.
När det kommer så kommer anläggningen att vara ännu mindre lönsam.
Om dessutom 60 öringen i skattereduktion försvinner så går nog anläggningen back faktiskt.
Det är enbart om man skickar ut egenproducerad el på nätet som man betalar för det. Är du off grid och bara producerar för eget bruk så betalar du inget.
 
Det är enbart om man skickar ut egenproducerad el på nätet som man betalar för det. Är du off grid och bara producerar för eget bruk så betalar du inget.
Alltså jag har en solcellsanläggning och vet därmed precis vad jag får ersättning för och vad jag betalar för.
Det står på min väl specificerade faktura.
 
De ger ingen el på vintrarna.
De ger el på sommaren, mitt på dagen när elen är billig.
Jo jag vet, jag har paneler också. Däremot ligger vår sommarproducerade el som en.. vad ska man kalla det.. tillgodo? Dvs vi behöver betala elen först när vi använt upp vår tillgodo. Förra året var det tunt där på hösten. Vår juliproduktion när det var molnigt hela tiden var ju inget att skryta med så att säga. Sen blir det ju en viss produktion de höst-vinterdagarna när solen tittar fram. Även om dagarna är lite korta.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Ska det inte vara mer än så här? Räcker det inte snart? Igår fick jag ytterligare 2 käftsmällar nu ekonomiskt. Inte nog med att kroppen...
Svar
10
· Visningar
2 148
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 504
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Året var 1994. Jag var trött på att bo i en förort. Jag ville ut på landet. Några år tidigare hade jag avslutat en 2-årig...
Svar
0
· Visningar
1 242
Senast: Wille
·
  • Artikel
Dagbok På ett sätt tycker jag att det går bra att försöka strama åt min ekonomi, men på ett annat sätt så funkar det uruselt. Det som fungerar...
Svar
0
· Visningar
721
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp