Bukefalos 28 år!

Klara sig på 10 000 i månaden

Status
Stängd för vidare inlägg.
Bara jag som ser en sparmöjlighet på maten? Jag köper typ det jag vill ha, äter kött (men aldrig lyxvarianten), unnar mig god ost/finare skinka mm och räknar in hygien och godis och snacks och då snittar jag på ca 2-2200kr/mån. Handlar 90 % i min ICA nära så ingen stormarknad. Om jag planerar och drar ner på "onödigheterna" skulle 1500kr/mån funka. Inte roligt eller lyxigt men absolut ok.
Hur får du runt det? Jag som brukar tycka att jag äter himla billigt hamnar inte så lågt. Och Konsumentverket som ju inte räknar högt ligger över det med. Kollade nyss och de räknar på 3700 kr. Jag ligger på ca 3000 kr allt inräknat (dvs även snask och läsk) och äter laktos- och glutenfritt vilket ökar priset en del. Men för att hamna på 2 k eller under skulle jag typ behöva äta mat enbart en gång per dag alt leva på linser mm om det skulle rymmas kött.

Så klart imponerad
 
Bara jag som ser en sparmöjlighet på maten? Jag köper typ det jag vill ha, äter kött (men aldrig lyxvarianten), unnar mig god ost/finare skinka mm och räknar in hygien och godis och snacks och då snittar jag på ca 2-2200kr/mån. Handlar 90 % i min ICA nära så ingen stormarknad. Om jag planerar och drar ner på "onödigheterna" skulle 1500kr/mån funka. Inte roligt eller lyxigt men absolut ok.
Håller med o gör lika,ligger mellan 1800-2500,fast jag luvläser reklamen o handlar därefter
 
Bara jag som ser en sparmöjlighet på maten? Jag köper typ det jag vill ha, äter kött (men aldrig lyxvarianten), unnar mig god ost/finare skinka mm och räknar in hygien och godis och snacks och då snittar jag på ca 2-2200kr/mån. Handlar 90 % i min ICA nära så ingen stormarknad. Om jag planerar och drar ner på "onödigheterna" skulle 1500kr/mån funka. Inte roligt eller lyxigt men absolut ok.
Jag!

11 vuxenluncher och 4 barnluncher (barn under 12 år) per vecka, frukost och middagar, hygienprodukter osv till oss 4 går loss på ca 5000/månad hos oss. Snacks borträknat. Kräver dock att man handlar smart och lagar allt från grunden. Mycket vegetabilier och mycket ägg blir det men det är nyttigt har jag hört 😁
 
Hur får du runt det? Jag som brukar tycka att jag äter himla billigt hamnar inte så lågt. Och Konsumentverket som ju inte räknar högt ligger över det med. Kollade nyss och de räknar på 3700 kr. Jag ligger på ca 3000 kr allt inräknat (dvs även snask och läsk) och äter laktos- och glutenfritt vilket ökar priset en del. Men för att hamna på 2 k eller under skulle jag typ behöva äta mat enbart en gång per dag alt leva på linser mm om det skulle rymmas kött.

Så klart imponerad
Jag vet inte. 😅 Iom jag i princip bara handlar på Ica så ser jag ju hela tiden vad jag handlar för och förra året tror jag det totalt landade på runt 23000. Jag planerar handlandet kring månadsbrytning så jag tex storhandlar i början av månaden och sen i slutet för att komma över lägsta återbäringen som ligger på 2000 och sen månaden emellan handlar jag mindre. Äter lunch ute kanske en gång i månaden. Köper det som råkar vara nedsatt även om jag inte har det i planen men vet att det är något som förr eller senare går åt.

Så jag handlar nog väldigt medvetet till 80% och sen det jag vill ha utan att reflektera över kostnad på 20% och därför känns det inte som jag snålar.
 
Sjukvård och läkemedel är ”lätta” att budgetera eftersom vi har ett fantastiskt högkostnadsskydd i Sverige ❤️
Läkemedel 2 850 kr per och sjukvård 1 400 kr per år är gränserna just nu = 354 kronor per månad i budget.
För många blir det billigare än så men man bör ju i en budget räkna med ”worst case scenarie” så jag skulle räkna på 350 kr (eller 354 kr om du vill räkna med kronor, jag brukar avrunda till tior)
 
Jag vet inte. 😅 Iom jag i princip bara handlar på Ica så ser jag ju hela tiden vad jag handlar för och förra året tror jag det totalt landade på runt 23000. Jag planerar handlandet kring månadsbrytning så jag tex storhandlar i början av månaden och sen i slutet för att komma över lägsta återbäringen som ligger på 2000 och sen månaden emellan handlar jag mindre. Äter lunch ute kanske en gång i månaden. Köper det som råkar vara nedsatt även om jag inte har det i planen men vet att det är något som förr eller senare går åt.

Så jag handlar nog väldigt medvetet till 80% och sen det jag vill ha utan att reflektera över kostnad på 20% och därför känns det inte som jag snålar.
Mm. Det som är nedsatt, vad kan det vara? Är det råvaror eller kanske mer halvfabrikat eller torrvaror eller rubbet?

Jag undrar om det är det där med gluten- och laktosfritt som ställer till det för mig. Är liksom sällan erbjudande på glutenfri pasta t ex. Samtidigt är det väldigt lite färdigt eller halvfabrikat jag kan köpa så de borde jämna ut sig. Trots episkt dyrt bröd..
 
Hur får du runt det? Jag som brukar tycka att jag äter himla billigt hamnar inte så lågt. Och Konsumentverket som ju inte räknar högt ligger över det med. Kollade nyss och de räknar på 3700 kr. Jag ligger på ca 3000 kr allt inräknat (dvs även snask och läsk) och äter laktos- och glutenfritt vilket ökar priset en del. Men för att hamna på 2 k eller under skulle jag typ behöva äta mat enbart en gång per dag alt leva på linser mm om det skulle rymmas kött.

Så klart imponerad
Jag kollade förra månaden och handlade då mat (plus "onyttigt" och hygien/städprylar) för 4000 kr för 2 personer. Sedan äter jag pedagogiska luncher för 380 kr/mån också. Handlar på Willys och Lidl.
 
Jag kollade förra månaden och handlade då mat (plus "onyttigt" och hygien/städprylar) för 4000 kr för 2 personer. Sedan äter jag pedagogiska luncher för 380 kr/mån också. Handlar på Willys och Lidl.
Två personer är billigare iom kan köpa större förpackningar, märks tydligt på semestern när särbo är här hela tiden. Matkontot minskar.

Men 4000 kr för två plus lunch är ju inte nämnvärt billigare än mitt 3000 kr för en iofs
 
Men frågan är om du sitter och jobbar med en budget eller bara vill spara pengar?
För lättaste sättet att spara pengar är ju att strunta i vad budgeten ”tillåter” och helt enkelt bli jättesnål och inte handla något alls än vad man absolut måste. Oftast har man ju kläder för ett år framåt, och ett skafferi att rota i, och möjlighet att ställa in nöjen för att slippa köra bil/göra bort pengar… och så är man snål tills man ser att man sparar mer än man gör av med.
 
Mm. Det som är nedsatt, vad kan det vara? Är det råvaror eller kanske mer halvfabrikat eller torrvaror eller rubbet?

Jag undrar om det är det där med gluten- och laktosfritt som ställer till det för mig. Är liksom sällan erbjudande på glutenfri pasta t ex. Samtidigt är det väldigt lite färdigt eller halvfabrikat jag kan köpa så de borde jämna ut sig. Trots episkt dyrt bröd..
Med nedsatt menade jag veckoerbjudande de har. Har de tex falukorv två för 80kr så köper jag det även om det kommer räcka i flera månader för mig. Pålägg samma och så slänger jag in det i frysen, osv. Men kan även rota i kort datum-låda och dylikt.
 
Fast om du får pengar/avdrag för mockning mm så är det oclså en inkomst 🙃. Oavsett är det nästan ingenting. 10.000 idag är dock inte det samma som för 5 eller 10 år sedan.

Att jag får en säck pellets för att jag mockar åt min kompis osv är väl ändå försumbart då det var ett litet, privat stall.. skulle jag mocka åt 10st istället för 2, ja då är det ju skillnad.
Just nu har jag inte 10papp i månaden längre(har mindre), och jag mockar inte vännernas boxar heller... det handlade om mindre än 1000kr/månad.
 
Med nedsatt menade jag veckoerbjudande de har. Har de tex falukorv två för 80kr så köper jag det även om det kommer räcka i flera månader för mig. Pålägg samma och så slänger jag in det i frysen, osv. Men kan även rota i kort datum-låda och dylikt.
Jo menade just vilken typ av mat du passade på att köpa när det var erbjudande.

Jag köper gärna billigt och fryser in med, men det var lättare med stor frys 😅
 
Jo menade just vilken typ av mat du passade på att köpa när det var erbjudande.

Jag köper gärna billigt och fryser in med, men det var lättare med stor frys 😅
Det mesta som jag vet går åt inom överskådlig framtid dvs inte två st 1kg ketchup för 60kr eller vad de kostar då jag inte ens gör åt en liten om året. 😆 Har de erbjudande på Findus färdigrätter köper jag det, om inte köper jag en som reservlunch. Ostar har jag nog haft en påbörjad och två oöppnade som mest. De går åt och håller ofta iaf i 6 mån oöppnade.

Får min butiks veckoerbjudande i mail så brukar scrolla igenom det när jag är i butiken och plocka med mig det som är relevant och i övrigt ta det jag ändå tänkt/vill ha.
 
Mm. Det som är nedsatt, vad kan det vara? Är det råvaror eller kanske mer halvfabrikat eller torrvaror eller rubbet?

Jag undrar om det är det där med gluten- och laktosfritt som ställer till det för mig. Är liksom sällan erbjudande på glutenfri pasta t ex. Samtidigt är det väldigt lite färdigt eller halvfabrikat jag kan köpa så de borde jämna ut sig. Trots episkt dyrt bröd..
Mitt skittråkiga råd är: sluta köpa glutenfria/laktosfria produkter om du vill komma ner i pris. Dvs håll dig till rotsaker, krossade tomater som såsbas osv istället. Eller möjligen leta upp pasta på Matsmart. Tror jag sett glutenfritt där vid några tillfällen. Vill du ha bröd finns det bakrecept som har annan bas än det där gnisslande, svindyra glutenfria mjölet om man tittar runt lite.

Skafferivaror, ost, färs, morötter osv är sånt vi köper på oss på extrapris. Kan man frysa kan man köpa extra. Kan det lagras på annat sätt kan man köpa extra. Det mesta går att lagra på något sätt. Om inte annat så i mat som sen kan frysas. Det bakas en del (bröd, pizza, piroger osv). Musli är hemmagjort.
 
Hur skulle det funka om du betalar alla dina fasta räkningar.
Behåller pengar på kontot för mat till dig och omkostnader för katterna, lite bilbudget. (Dvs så mycket som du räknat ut det kostar per månad) Sen lägger du in i princip allt resterande på sparkonto? Jag lägger undan på två olika sparkonton och i en fondrobot direkt efter alla fasta kostnader och räkningar är betalda. Då ser jag att aha jag har detta att använda mig av denna månad då får jag lösa det.
 
Det mesta som jag vet går åt inom överskådlig framtid dvs inte två st 1kg ketchup för 60kr eller vad de kostar då jag inte ens gör åt en liten om året. 😆 Har de erbjudande på Findus färdigrätter köper jag det, om inte köper jag en som reservlunch. Ostar har jag nog haft en påbörjad och två oöppnade som mest. De går åt och håller ofta iaf i 6 mån oöppnade.
Knepigt. Det låter på ytan som vi gör ganska lika
Jag köper bröd, och det är aldrig på rea. Ost och skinka köper jag nästan uteslutande på rea/erbjudande/kort datum. Mjölken är sällan någon rea eller liknande på. Köper dock på kort datum om det finns men det gör nästan aldrig det.
Färdigmat kan jag nästan aldrig köpa tyvärr pga ingredienserna. Kött och köttfärs, fisk och kyckling köper jag uteslutande på rea/erbjudande/kort datum. Äter dock varken korv eller köttbullar får erkännas. Ris köper jag i säck från lokal asiatisk handlare.

Kanske är det helt enkelt de glutenfria basvarorna som drar upp det? Som dels har ett högre pris och dels aldrig är på erbjudande 🤔

För jag tycker jag äter billigt och alltid gjort men plånboken håller inte riktigt med längre...
 
Mitt skittråkiga råd är: sluta köpa glutenfria/laktosfria produkter om du vill komma ner i pris. Dvs håll dig till rotsaker, krossade tomater som såsbas osv istället. Eller möjligen leta upp pasta på Matsmart. Tror jag sett glutenfritt där vid några tillfällen. Vill du ha bröd finns det bakrecept som har annan bas än det där gnisslande, svindyra glutenfria mjölet om man tittar runt lite.

Skafferivaror, ost, färs, morötter osv är sånt vi köper på oss på extrapris. Kan man frysa kan man köpa extra. Kan det lagras på annat sätt kan man köpa extra. Det mesta går att lagra på något sätt. Om inte annat så i mat som sen kan frysas. Det bakas en del (bröd, pizza, piroger osv). Musli är hemmagjort.
Jag behöver (tack och lov) inte spara, bara blev nyfiken på hur Kirre mfl kunde komma ner så mycket i pris då jag tycker jag äter billigt. Men inser det sannolikt är just det glutenfria som drar upp. Men det är ju i sig en fördel, för då finns utrymme att minska kostnaden om det behövs (genom precis det du säger)
 
Två personer är billigare iom kan köpa större förpackningar, märks tydligt på semestern när särbo är här hela tiden. Matkontot minskar.

Men 4000 kr för två plus lunch är ju inte nämnvärt billigare än mitt 3000 kr för en iofs
Nja, det vet jag inte precis. Kan faktiskt inte komma på någon sak som jag köper i större förpackning till två personer än vad jag skulle göra till en?
 
Sjukvård och läkemedel är ”lätta” att budgetera eftersom vi har ett fantastiskt högkostnadsskydd i Sverige ❤️
Läkemedel 2 850 kr per och sjukvård 1 400 kr per år är gränserna just nu = 354 kronor per månad i budget.
För många blir det billigare än så men man bör ju i en budget räkna med ”worst case scenarie” så jag skulle räkna på 350 kr (eller 354 kr om du vill räkna med kronor, jag brukar avrunda till tior)
Det finns läkemedel som inte ingår i högkostnadsskyddet, det är avgifter på hjälpmedel, det är avgifter på vårddygn vid inläggning...
Dessutom tillkommer reskostnader och de kan bli typ hur höga som helst om man har lite avstånd, behöver använda "fel" sorts färdmedel eller åka akut.
Nej, man kan inte anta att 350 kronor/månad är en bombsäker budget.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Ska det inte vara mer än så här? Räcker det inte snart? Igår fick jag ytterligare 2 käftsmällar nu ekonomiskt. Inte nog med att kroppen...
Svar
10
· Visningar
2 137
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 389
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Året var 1994. Jag var trött på att bo i en förort. Jag ville ut på landet. Några år tidigare hade jag avslutat en 2-årig...
Svar
0
· Visningar
1 241
Senast: Wille
·
  • Artikel
Dagbok På ett sätt tycker jag att det går bra att försöka strama åt min ekonomi, men på ett annat sätt så funkar det uruselt. Det som fungerar...
Svar
0
· Visningar
721
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp