Bukefalos 28 år!

Klara sig på 10 000 i månaden

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag vet sällan VAD jag ska äta till mellanmål. Därför blir det inga mellanmål fast jag behöver.

Men behöver du det verkligen eller är det en vana?
En dagvecka äter jag frukost 08.20, lunch 11,20, en banan 14,45 och sen middag vid 18 - 19, lite beroende när jag kommer hem från stallet.
Bara middagen är lagad mat, gör ett storkok en dag i veckan och äter samma sak varje dag.
Till lunch äter jag fil och granola, går att äta ett kokt ägg på sidan för mer protein och längre mättnad.
Har ett fysiskt jobb + häst.
Som jag skrev tidigare är mat väldigt mycket vana och eftersom jag äter likadant varje dag i en vecka fungerar det väldigt bra, både kropp och hjärna är inställd på det matmönstret.
 
Sälj bären annars? Finns kanske någon som vill köpa så får du in lite pengar också
Jag kan nog bara sälja genom reko-ring och resan dit och hem lär kosta mer än bären.

Är det viktigt göra sylt av just de bären? Eller är det viktigare få ner matkostnader/få mer färdiglagad mat att värma? Bara du vet svaret. Men banan och bär är ju relativt enkla att återanskaffa.

(Jag brukar rensa min frys typ vartannat år. Allt som legat orört sen förra rensningen åker ut. Tex vinbären jag skulle göra gele av. Har jag inte gjort gele på 2 år finns bättre nytta av frysutrymmet. Och skulle jag plötsligt få akut feeling får jag väl skaffa nya vinbär. Sen jag började göra så har det blivit mer direkt ätbar mat i frysen och mer utrymme
Jag kan inte. Jag har ju lagt ner en massa jobb på att plocka bären. Och det är tänkta att ersätta köpt sylt. Det kändes svårt nog att behöva skänka bort ett helt syltkok med röda vinbär för att jag inte klarade av att göra sylten själv.

Hundratals människor engagerar sig i just dig, dina trådar är längre än alla andra trådar på forumet. Ändå är du kränkt?
Inte tacksam för att halva forumet bryr sig om dig?
Finns så många dagbokstrådar som får noll eller ett fåtal svar trots att det handlar om ungefär precis samma saker som dina.
Blir du själv glad över att få kränkande råd om viktminskning när det inte var frågan? Jag uppskattar inte kvantiteten i svaren utan kvaliteten.
 
Men behöver du det verkligen eller är det en vana?
En dagvecka äter jag frukost 08.20, lunch 11,20, en banan 14,45 och sen middag vid 18 - 19, lite beroende när jag kommer hem från stallet.
Bara middagen är lagad mat, gör ett storkok en dag i veckan och äter samma sak varje dag.
Till lunch äter jag fil och granola, går att äta ett kokt ägg på sidan för mer protein och längre mättnad.
Har ett fysiskt jobb + häst.
Som jag skrev tidigare är mat väldigt mycket vana och eftersom jag äter likadant varje dag i en vecka fungerar det väldigt bra, både kropp och hjärna är inställd på det matmönstret.
Jag skulle inte klara det där.
 
Jag brukar försöka " äta ur" frysen då och då. Dels för att tömma den men också spara lite pengar den månaden. Behöver ju inte handla så mycket nytt om jag baserar måltider på vad som finns i frys och skafferi och skulle behöva ätas upp.

Frysen är ju efter ett tag nästan tom och kan frostad av vid behov och sedan börjar jag fylla på med färdiga matlådor etc.

Kan du tex göra ugnspannkaka med bär som måltid? Är ju ganska enkelt att röra ihop smeten och sedan grädda i ugn. Borde gå att göra samtidigt som du med hjälp av boendestöd lagar någon annan rätt också? Jag gör 2-4 portioner av ugnspannkaka och fryser sedan in bitar.

Äter 1 bit med bär som hel måltid men 1/2 bit fungerar även som mellis/ frukost vid behov. Eller så blir det soppa och den mindre biten som hel måltid.
 
Jo, men var ska jag lagra all mat? Den får inte plats i varken kyl eller frys. Jag känner att jag egentligen skulle behöva köpa en tredje frys. (Jag har försökt tömma min ena frys under några år nu utan att lyckas, för att kunna frosta av den. )


Jo, men då är vi åter tillbaka till matlagning. Och matlagning klarar jag inte. Den enda matlagning jag klarar själv är att koka potatis eller ris eller något annat motsvarande. Klarar att koka ägg. Klarar att steka fiskpinnar.

Men detta sträcker sig till att klara av att laga ett mål mat om dagen. Att göra detta två gånger om dagen blir för svårt.
Njae. Att ta en näve kirskål, lite olivolja och knäcka två ägg över och lite vatten eller grädde i en panna och en nypa salt o peppar är inte svårt och kan nog knappt kallas matlagning. Inget hackande, inget förberedande och tar sådär 5 minuter från start till mål. Snabbare än att värma en frysrätt i mikron.
 
Har du inte Facebook? Borde finnas någon lokalgrupp där du kan skriva i och så får folk hämta hemma hos dig. Annars tinar väl bären om du kan ta det till någon reko-ring (jag vet tyvärr inte vad det är)
Jo. Men jag bor 2,5 mil från ett samhälle och 1,5 mil från ett annat samhälle. Jag ser det inte som så sannolikt att folk kommer att åka hit för lite bär. Förvisso bor det folk längs vägen men tvivlar på att jag hittar kunder där.

Bären hinner inte tina om jag säljer via reko-ring. Man plockar bären ur frysen innan man åker dit och sen lämnar man över bären till kunden som beställt. Det tar max en timme. I kylbox klarar de sig bra.
Varför skulle du inte klara av det?

Jag äter frukost 8, en banan eller minimorötter vid 10:30 och sen lunch 12:30. Lunch är antingen en sallad, färdigrätt eller rester från dagen före. Sen äter jag runt 19 och då är det lagad mat. Så ser alla vardagar ut. På helgerna blir det mat 1-2 gånger per dag.
För att jag blir hungrig. Och jag är livrädd för att få blodsockerfall. Det är sjukt ångestframkallande.
 
Njae. Att ta en näve kirskål, lite olivolja och knäcka två ägg över och lite vatten eller grädde i en panna och en nypa salt o peppar är inte svårt och kan nog knappt kallas matlagning. Inget hackande, inget förberedande och tar sådär 5 minuter från start till mål. Snabbare än att värma en frysrätt i mikron.
Inte svårt för andra men svårt för mig.
 
Jo. Men jag bor 2,5 mil från ett samhälle och 1,5 mil från ett annat samhälle. Jag ser det inte som så sannolikt att folk kommer att åka hit för lite bär. Förvisso bor det folk längs vägen men tvivlar på att jag hittar kunder där.

Bären hinner inte tina om jag säljer via reko-ring. Man plockar bären ur frysen innan man åker dit och sen lämnar man över bären till kunden som beställt. Det tar max en timme. I kylbox klarar de sig bra.

För att jag blir hungrig. Och jag är livrädd för att få blodsockerfall. Det är sjukt ångestframkallande.
Fast du vet ju inte. Om du vill få plats i frysen och få in lite pengar så lägg ut. Köper folk så köper dom. Köper dom inte så får du göra sylt eller använda upp bären på annat sätt.

Okej jag vet inte om jag någonsin haft blodsockerfall (googlade lite snabbt men kände inte igen mig i det) så om du har stora problem med det så måste du verkligen ta kontakt med vården.
 
Ursäkta om det drar iväg men om det är det enda du har i frysen, plusminus något du inte minns och det klarar sig fint i en kylbox någon timme, vad är det som hindrar dig att frosta av då? Jag slänger antingen in fryssakerna i kylen under tiden jag frostar av (drar gärna ner gradantalet precis under tiden också) alt gör det en dag på vintern när det är minus ute och lägger allt ute. Kylbox med isklampar så håller det ännu längre.
Om du vill frosta av vill säga. Upplever du det inte som ett problem så låt det vara.
 
Jag brukar försöka " äta ur" frysen då och då. Dels för att tömma den men också spara lite pengar den månaden. Behöver ju inte handla så mycket nytt om jag baserar måltider på vad som finns i frys och skafferi och skulle behöva ätas upp.

Frysen är ju efter ett tag nästan tom och kan frostad av vid behov och sedan börjar jag fylla på med färdiga matlådor etc.

Kan du tex göra ugnspannkaka med bär som måltid? Är ju ganska enkelt att röra ihop smeten och sedan grädda i ugn. Borde gå att göra samtidigt som du med hjälp av boendestöd lagar någon annan rätt också? Jag gör 2-4 portioner av ugnspannkaka och fryser sedan in bitar.

Äter 1 bit med bär som hel måltid men 1/2 bit fungerar även som mellis/ frukost vid behov. Eller så blir det soppa och den mindre biten som hel måltid.
Jag försöker äta ur frysen hela tiden men lyckas inte eftersom jag har noll förmåga att improvisera ihop mat. Mycket blir liggande för jag vet inte vad jag ska göra med det.
Har du testat och gett det en tid?
Självklart kommer det vara jobbigt i början men man vänjer sig och jag upplever att kroppen mår väldigt bra av rutinerna.
Sen är det väldigt skönt att inte tänka så mycket på mat och vad man ska äta.
Speciellt när man är autistisk, rutin, samma sak, slippa tänka.
Min rutin är frukost (antingen proteinpannkaka eller musli), lunch (värma lagad mat), till kvällen två ostmackor, före läggdags vet jag inte vad jag ska äta (har brukat ta en modifast men har provat med havregrynsgröt)
@Wille om bären bara blir liggande och tar upp plats i frysen är det ju bättre försöka ändra plan för dem. Kan du äta upp dem istället för att göra sylt då? Tex till din proteinpannkaka osv? Smoothie? (kan ersätta modifast vissa dagar kan ske så sparar du lite extra pengar med)
Det är aroniabär. De är inte goda naturella. Hade det varit andra bär hade jag kunnat lägga en dl över frukostpannkakan.
 
För att jag blir hungrig. Och jag är livrädd för att få blodsockerfall. Det är sjukt ångestframkallande.
Hunger och bliodsockerfall hänger inte ihop på det viset.
Om du äter 4 gånger om dagen så klarar det sig bra.
Man behöver inte vara mätt för att inte få blodsockerfall.

Havre är ett mycket bra livsmedel för att stabilisera blodsocker.
Det fungerar annorlunda än de övriga 3 sädesslagen.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Ska det inte vara mer än så här? Räcker det inte snart? Igår fick jag ytterligare 2 käftsmällar nu ekonomiskt. Inte nog med att kroppen...
Svar
12
· Visningar
2 632
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
5 181
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Året var 1994. Jag var trött på att bo i en förort. Jag ville ut på landet. Några år tidigare hade jag avslutat en 2-årig...
Svar
0
· Visningar
1 312
Senast: Wille
·
  • Artikel
Dagbok På ett sätt tycker jag att det går bra att försöka strama åt min ekonomi, men på ett annat sätt så funkar det uruselt. Det som fungerar...
Svar
0
· Visningar
729
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp