Bukefalos 28 år!

Klara sig på 10 000 i månaden

Status
Stängd för vidare inlägg.
Är det inte bättre att acceptera att just nu kan du inte spara så mycket pengar för du har så låga inkomster. Du är ju redan mitt uppe i massor av annat? Ta det lite lugnt vänta till utredningar är klara osv. Att försöka spara pengar i en redan pressad ekonomi kommer nog mest bara ge dig mer ångest?

Det enda jag kan komma på att lyfta bort ur livet är eventuella onödiga abonnemang som spotify, netflix eller liknande eller medlemskap i föreningar som man inte längre är aktiv i. Ta inte bort sådant som ger dig något tillbaka som katterna, bilen eller mat (eftersom du redan har svårt med maten). Det kan ju också vara så att du sparar när det är säsong, tex nu är det snart sommar då går elräkningen ner och kanske även matkostnaderna då du ju odlar endel själv, då kanske du får ett överskott att sätta in på sparkontot.

Hur som helst är mitt tips att inte pressa dig själv i en redan utsatt ekonomisk situation.
Jag kan ha fel men jag har tolkat @Wille som att hon försöker anpassa till en situation som kan bli högst reell i en framtid. Alltså att anpassa sina kostnader till en framtida inkomst nivå. Inte att maxa sparande här och nu? Men jag kan ha missförstått
 
Mja, om man redan har ett sparkonto med pengar på är det väll inte nödvändigt att man har ett aktivt sparande bara för att man har hus?
Eftersom Ts flera gånger berättat om att det inte finns pengar nog för att fixa stora investeringar som kommer så har jag räknat med att det behövs ett aktivt fortsatt sparande. Om det finns nog på sparkontot att täcka förväntade kommande utgifter och en buffert för de oväntade så behövs det såklart inte.

Dock var det över redan innan sparandet när jag försökte skissa på att få plats med både bil och katt tyvärr ☹️
 
Egentligen är frågan som ska ställas. Hur mycket behöver jag ha för att leva efter att de fasta kostnaderna är betalade. Om man bor in en 1:a med 2500 i hyra och kollektivtrafik så man inte behöver bil och utan husdjur, så kan man leva mycket gott och spara.

Har du boendekostnader på drygt 4000 + bil + husdjur + trädgård så blir det naturligtvis svårare. De största kostnaderna som boende är det svårt att spara in på.
Men är det vanligt att hitta så billiga lägenheter här kostar en etta med kokvrå (utan balkong) 3500 kr i månaden + el bredband, försäkring och dyl och jag befinner mig inte i närheten av någon större stad snarare tvärtom.
 
Om det varit försumbart för dig hade du inte gjort det och du skulle inte fått det som ersättning och inte heller hade det varit värt att nämna. För den med högre inkomst hade det varit försumbart, men har man lite så gör lite en noterbar skillnad.

@Wille säljer väl växter och honung som inte kostar några stora summer men den typen av inkomster kan vara skillnaden mellan att klara sig och inte.
Med försumbart menar jag i lagens/skatteverkets intresse. Tror inte de skulle ha brytt sig om jag hade blivit anmäld.
 
Hehe, jag hade inte en tanke på skatteverket :)
All inkomst har ju skatteverket med att göra. För mig var det mycket värt att få samåka, en säck pellets, etc. Det höll nere mina utgifter, men kan inte räknas som inkomst i lagens mening då det är så små summor och mellan vänner.
 
Jag tog det mer som ett exempel på hur vad som spelar roll är inte vad som kommer in utan vad som går ut.
Okej då förstår jag nog inte ditt inlägg alls. Men vad jag förstår så har sparandet inget egenvärde för TS, behovet av att spara kommer av att hon vill kunna bo kvar i sitt hus i framtiden om något händer. Att bo i en lägenhet för att kunna spara fyller ju då inget syfte.
 
Okej då förstår jag nog inte ditt inlägg alls. Men vad jag förstår så har sparandet inget egenvärde för TS, behovet av att spara kommer av att hon vill kunna bo kvar i sitt hus i framtiden om något händer. Att bo i en lägenhet för att kunna spara fyller ju då inget syfte.
Jag tolkade @MJLee som att svaret på frågan om det går att leva på under 10 000 kr per månad beror väldigt mycket på ens förutsättningar vad gäller bostad, behov av bil mm

Dvs ett allmänt svar i en diskussionstråd mer än ett svar på hur TS med sins förutsättningar ska kunna göra det.
 
Okej då förstår jag nog inte ditt inlägg alls. Men vad jag förstår så har sparandet inget egenvärde för TS, behovet av att spara kommer av att hon vill kunna bo kvar i sitt hus i framtiden om något händer. Att bo i en lägenhet för att kunna spara fyller ju då inget syfte.

Vad jag menade var att det viktiga i sig är inte 10,000 i inkomst, utan de fasta utgifterna. Om du har låga fasta utgifter så räcker 10,000 väl och du kan spara. Om du har högre fasta utgifter så räcker inte 10,000.
 
Vad jag menade var att det viktiga i sig är inte 10,000 i inkomst, utan de fasta utgifterna. Om du har låga fasta utgifter så räcker 10,000 väl och du kan spara. Om du har högre fasta utgifter så räcker inte 10,000.
Okej mitt svar blir nog då ändå att de flesta människor i Sverige i dag skulle ha väldigt svårt att leva på 10 000 kr i inkomst om man inte delar hushåll med någon. Det kostar ju att jobba, man behöver se vettig ut, kunna transportera sig och vara nåbar och se vettig ut. För mig blir också matkostnaderna högre för jag mäktar inte med att laga matlådor när jag jobbar och det blir oftare att jag måste ta mig något "i farten" vilket blir betydligt dyrare än att äta en linssoppa hemma. Så det kostar mig ungefär 4000 kr i månaden att arbeta (pendling + mat). Vill jag jobba hemifrån så kostar det mig i uppkoppling.
 
Okej mitt svar blir nog då ändå att de flesta människor i Sverige i dag skulle ha väldigt svårt att leva på 10 000 kr i inkomst om man inte delar hushåll med någon. Det kostar ju att jobba, man behöver se vettig ut, kunna transportera sig och vara nåbar och se vettig ut. För mig blir också matkostnaderna högre för jag mäktar inte med att laga matlådor när jag jobbar och det blir oftare att jag måste ta mig något "i farten" vilket blir betydligt dyrare än att äta en linssoppa hemma. Så det kostar mig ungefär 4000 kr i månaden att arbeta (pendling + mat). Vill jag jobba hemifrån så kostar det mig i uppkoppling.
Fast det går utmärkt att se vettig ut även i second hand, och helt allvarligt behöver man ju inte mer än kanske två civila outfits om man arbetar och inte får uniform. Man kan också köpa med sig ett paket nudlar istället för till exempel ett "lunchpaket". :) Uppkoppling har väl ändå de flesta ändå som standard hemma? Det blir ju liksom inte en extrautgift bara för att man jobbar, det behöver man för att kunna vara arbetslös också.
 
Fast det går utmärkt att se vettig ut även i second hand, och helt allvarligt behöver man ju inte mer än kanske två civila outfits om man arbetar och inte får uniform. Man kan också köpa med sig ett paket nudlar istället för till exempel ett "lunchpaket". :) Uppkoppling har väl ändå de flesta ändå som standard hemma? Det blir ju liksom inte en extrautgift bara för att man jobbar, det behöver man för att kunna vara arbetslös också.
Ja man behöver det för att vara arbetslös men inte för att vara pensionerad eller ha sjukersättning på samma sätt. Det går att köpa billigt på second hand men gratis är det inte som det blir om jag inte köper några kläder alls utan går i mina lappade kläder hemma. Klippning kostar ju också pengar går jag hemma kan jag klippa mig själv, men det ser ju inte så representativt ut. Så det är en utgift om jag ska se civiliserad ut.

Det går såklart att äta på ett billigare sätt men det är inte funktionellt för mig eftersom jag äter mitt enda lagade mål mat till lunch då jag inte orkar äta/laga middag.

Men måste jag inte arbeta så orkar jag laga mat och då äter jag billigt hemma, nu går ju energin åt till arbetet. Mindre energi = dyrare lösningar. Men också arbete = mer pengar in.
 
Ja man behöver det för att vara arbetslös men inte för att vara pensionerad eller ha sjukersättning på samma sätt. Det går att köpa billigt på second hand men gratis är det inte som det blir om jag inte köper några kläder alls utan går i mina lappade kläder hemma. Klippning kostar ju också pengar går jag hemma kan jag klippa mig själv, men det ser ju inte så representativt ut. Så det är en utgift om jag ska se civiliserad ut.

Det går såklart att äta på ett billigare sätt men det är inte funktionellt för mig eftersom jag äter mitt enda lagade mål mat till lunch då jag inte orkar äta/laga middag.

Men måste jag inte arbeta så orkar jag laga mat och då äter jag billigt hemma, nu går ju energin åt till arbetet. Mindre energi = dyrare lösningar. Men också arbete = mer pengar in.
Alltså är det verkligen SÅ knipigt att man inte har råd med en second hand outfit eller två per år kan man lägga ut en sökesannons på FB under gratis eller gå till någon lokal välgörenhet, detsamma gäller i och för sig med maten... men nog tycker jag ett paket nudlar med eventtuellt strössel av frusna grönsaker räknas som ett mål lagad mat?
Klippningen förstår jag är ett större problem, men det går slänga en sjal runt huvudet och se representabel ut också.

Jag hör vad du säger, men tycker samtidigt att om det är just för att Spara pengar man inte vill gå över budget en tid finns det många sätt att göra det på.
Har man så lite pengar att det inte går leva vettigt långsiktigt (utan att spara) får man söka hjälp.
 
Eftersom Ts flera gånger berättat om att det inte finns pengar nog för att fixa stora investeringar som kommer så har jag räknat med att det behövs ett aktivt fortsatt sparande. Om det finns nog på sparkontot att täcka förväntade kommande utgifter och en buffert för de oväntade så behövs det såklart inte.

Dock var det över redan innan sparandet när jag försökte skissa på att få plats med både bil och katt tyvärr ☹️
Hur räknade du då? jag drar runt 2 hus,1 bil och 4 hundar på ca 7500/mån i snitt, billigare sommartid
 
Hur räknade du då? jag drar runt 2 hus,1 bil och 4 hundar på ca 7500/mån i snitt, billigare sommartid
Boende 4000 kr
Bil 2000 kr med reservation för att jag inte vet Willes bränslekostnad. Posten inkl besiktning, försäkring, service och bränsle. Inga reparationer eller bärgning.
Mat 2000 kr dvs får dra ner lite på det onyttiga jmf med nu. Posten inkl toapapper, shampoo, glödlampor osv
Katter 1000 kr innefattande mat, sand, försäkring och vaccination. Inga övriga veterinärbesök
A-kassa, mobil, internet, läkemedel och vård 1000 kr

Vi är redan uppe i 10 000 kronor och det finns noll sparande för oförutsedda utgifter, det finns inte en jordsäck, inte en fröpåse, inte ett klädesplagg, inte ett tandläkarbesök mm. Dvs det funkar dåligt att leva på det viset över tid
 
Jag trodde också att en budget att leva på 10 000 kr innebar att det är nåt som man kommer fram till att "det här kanske blir det enda jag kommer få att leva på" då är ju inte jobb inräknat ? För får man jobb så är ju oftast lön mer än 10 000 i månaden. Och om 10 000 kr i månaden inte innebär jobbresor är det ju bara matresor kvar, Och eventuella sjukbesök mm som kräver bil. Vi vet ju redan att Wille inte "nöjesåker" med sin bil, så då borde inte bilkostnader bli så höga.
Men om katterna kostar för mkt och det blir många veterinärkostnader så är det ju en sak man måste överväga om det verkligen är "godtagbart" med de utgifterna.

Ja det blir ensamt utan djur men har man inte råd så har man inte. Och om det står mellan att ha katt eller bil när man bor i hus så hade mitt val varit enkelt. Bil alla dagar i veckan.

Och som många påpekat se över matkostnaderna. Även om man inte tycker man köper mycket "onyttigt" eller tycker "man ska få unna sej" så är det ju när man ser det svart på vitt, som man ser om man äter för mkt "dyra" saker eller inte.
Sen kan det ju mkt väl va så att det inte går att spara mer. Man kan inte äta billigare. Men då har man ju en bra nivå på sitt handlande.

Men glasögonköp eller andra stora oförutsägbara kostnader räknar jag inte in i en budget. Budget är för mej sånt som ALLTID behöver betalas. Såsom boendekostnader, bilkostnader, mat och i detta fall då husdjur.
Men som tex frön, plantor och blommor som man köper till hus måste ju förvisso räknas in i budgeten.
Och nu vill ju Wille ha en Skogsträdgård (vad det nu är) då måste ju kostnaderna in i budgeten.

Det kostar att bo i hus. OM man vill leva av sin trädgård ingår ju kostnader i det med. Gödsel och ny jord tog Wille upp.
Nu kan man ju kompostera och iom det "bygga egen jord" så då får man ju spara in på jord genom de åtgärderna.
Men det kräver ju att man orkar med det. Så mkt av budgetbesparingar vad gäller hus och trädgård betyder att man inte köper saker till dessa utan tillverkar av det man har. Gödslar med gräsklipp osv.
Man sparar frön till det man vill så året efter osv. Sparar sättpotatis. Sätter egen lök osv.

Jag köpte inte gödsel sistm jag satte ut en annons i hästtrådar och frågade om nån ville bli av med hästgödsel, fick massor med svar. Har man inte släp så får man hyra, eller köra säckar i bilen. ÅTERIGEN tungt att hämta och frågan om Wille orkar med detta, men som sagt Wille vill bo som hon gör och säger att det är att ta hand om gården/huset är hennes livsglädje.
 
Alltså är det verkligen SÅ knipigt att man inte har råd med en second hand outfit eller två per år kan man lägga ut en sökesannons på FB under gratis eller gå till någon lokal välgörenhet, detsamma gäller i och för sig med maten... men nog tycker jag ett paket nudlar med eventtuellt strössel av frusna grönsaker räknas som ett mål lagad mat?
Klippningen förstår jag är ett större problem, men det går slänga en sjal runt huvudet och se representabel ut också.

Jag hör vad du säger, men tycker samtidigt att om det är just för att Spara pengar man inte vill gå över budget en tid finns det många sätt att göra det på.
Har man så lite pengar att det inte går leva vettigt långsiktigt (utan att spara) får man söka hjälp.
Men det här är ju inte en tid utan som en permanent lösning vad jag förstår. Jag menar inte alls att alla måste äta utelunch bara att det kostar att arbeta och att de kostnaderna slipper man om man inte behöver arbeta av någon anledning.

Angående dina förslag så kan man ju inte leva fem dagar i veckan på nudlar och frusna grönsaker, och att gå i runt i huvudbonad inomhus tror jag inte skulle gå hem riktigt, framförallt skulle jag inte känna mig särskilt bekväm i det. Men det beror såklart helt på hur representativ man måste vara i sitt arbete.

Men åter till huvudpoängen, det kostar pengar att arbeta. Förhoppningsvis kompenserar lönen för detta. För mig kostar det minst 4000 kr i månaden att arbeta. Utgifter som jag inte har när jag är sjukskriven tex.
 
Men det här är ju inte en tid utan som en permanent lösning vad jag förstår. Jag menar inte alls att alla måste äta utelunch bara att det kostar att arbeta och att de kostnaderna slipper man om man inte behöver arbeta av någon anledning.

Angående dina förslag så kan man ju inte leva fem dagar i veckan på nudlar och frusna grönsaker, och att gå i runt i huvudbonad inomhus tror jag inte skulle gå hem riktigt, framförallt skulle jag inte känna mig särskilt bekväm i det. Men det beror såklart helt på hur representativ man måste vara i sitt arbete.

Men åter till huvudpoängen, det kostar pengar att arbeta. Förhoppningsvis kompenserar lönen för detta. För mig kostar det minst 4000 kr i månaden att arbeta. Utgifter som jag inte har när jag är sjukskriven tex.
Jag förstår det mer som att det är ett försök att kunna bygga upp sparkontot igen, men det finns pengar kvar och det GÅR att leva på en högre summa än så men då kan man inte spara.

Nej, inte fem dagara i veckan under längre tid men det finns andra billiga alternativ som inte kräver en jätteinsats i köket men som inte heller kostar mycket pengar. Jag menar mest att det GÅR att snåla.
En sjal runt huvudet bör dessutom inte räknas som huvudbonad. Min mormor använder det frekvent itsället för peruk efter cancerbehandling till exempel, och har man inte råd med klippning eller kan googla hur man gör det själv är det kanske där man får dra ned kostnaden?

Och ja, det är förhoppningsvis så det funkar. Sedan får man kanske inse att om man vill stoppa undan mer även när man arbetar får man ta genvägar där också, eller också får man leva lön till lön. Det finns gott om människor som inte kan spara. :)
 
Men det här är ju inte en tid utan som en permanent lösning vad jag förstår. Jag menar inte alls att alla måste äta utelunch bara att det kostar att arbeta och att de kostnaderna slipper man om man inte behöver arbeta av någon anledning.

Angående dina förslag så kan man ju inte leva fem dagar i veckan på nudlar och frusna grönsaker, och att gå i runt i huvudbonad inomhus tror jag inte skulle gå hem riktigt, framförallt skulle jag inte känna mig särskilt bekväm i det. Men det beror såklart helt på hur representativ man måste vara i sitt arbete.

Men åter till huvudpoängen, det kostar pengar att arbeta. Förhoppningsvis kompenserar lönen för detta. För mig kostar det minst 4000 kr i månaden att arbeta. Utgifter som jag inte har när jag är sjukskriven tex.
När jag bodde på landet och bilpendlade 8 mil enkel väg så tjänade jag ironiskt nog på att vara sjukskriven eftersom bränslekostnaderna försvann.

Idag skulle jag inte spara något på att inte arbeta dock. Gångavstånd till jobbet samt sitter hemma och jobbar 4 dagar av 5.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Ska det inte vara mer än så här? Räcker det inte snart? Igår fick jag ytterligare 2 käftsmällar nu ekonomiskt. Inte nog med att kroppen...
Svar
10
· Visningar
2 137
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 389
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Året var 1994. Jag var trött på att bo i en förort. Jag ville ut på landet. Några år tidigare hade jag avslutat en 2-årig...
Svar
0
· Visningar
1 241
Senast: Wille
·
  • Artikel
Dagbok På ett sätt tycker jag att det går bra att försöka strama åt min ekonomi, men på ett annat sätt så funkar det uruselt. Det som fungerar...
Svar
0
· Visningar
721
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp