Bukefalos 28 år!

kliande häst

Sv: kliande häst

Bland annat att hästen inte respekterar ditt personliga space. Sen tillkommer ju att det inte är särskilt kul att bli kliad mot som en jäkla stolpe, hästarna kan ta i rätt mycket och kläderna blir förstörda/skitiga. Dessutom vill jag överhuvudtaget inte att min häst kliar sig så länge han har utrustningen på, han ska fokusera på det vi håller på med och i gengäld tar jag av utrustningen så fort det är möjligt.
Tycker ofta att hästar som tillåts klia mot människor får det lite som en olat och gör det i tid och otid (även när dem inte stått och kliat i boxen innan, så börjar dem klia sig mot första bästa som kommer in)...
 
Sv: kliande häst

Då kommer min fråga...vad är problemet om hästar kliar sig mot människor ?

Min häst kliar sig mot mig när han är svettig men jag har inga problem med honom..

jag har oxå hört att man får ledarskapsproblem om hästar gör så här men om man inte har det...vad gör man för fel då ???

Du märker vad problemet är när du får en hård hästmule i solar plexus och tror att hela innanmätet har spruckit. :cool:

Det gör ont när hästar kliar sig mot oss, eller iallafall på mig. Jag låter ingen häst klia sig på mig.

Putta snällt på armen och be om att bli kliad är helt ok. Men när man får ett stort hästhuvud i magen, är det bara jag som blir förbannad då? :o

Jag tjongade till min foderhäst när han gjorde så, och det var inte löst.
Han glömmer sig fortfarande ibland, men i sista stund, 'oj då, jag kanske inte ska göra så, det gör ont på mig då', också kliar han sig på väggen istället. :angel:
 
Sv: kliande häst

kl


Jag tar ett steg åt sidan. Får ständigt höra att hästarna då kommer bli dominanta och börja med en massa andra dumheter om jag flyttar mig - men det har inte hänt än.

Går hästen efter och vill fortsätta klia så blir jag lite "stor" och muttrar åt den så att den tar ett steg tillbaka bara.

Kan däremot gärna klia med händerna i ansiktet på den, ställen som är svårt att komma åt för en häst.
 
Sv: kliande häst

Samma här, man får INTE klia sig på matte men står man snällt så kan matte klia huvudet åt en.

*kl

(Dominans eller inte skiter jag i, det gör ju ONT att bli kliad på, därför accepterar jag det inte).
 

Liknande trådar

Ridning Har ridit och tävlat med egen häst i princip hela mitt liv, är en glad amatör som tävlat t.o.m. 135 cm i hoppning och genom åren alltid...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
5 697
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 087
Senast: mamman
·
Hästhantering Precis som rubriken säger har jag en häst som är svår/jobbig att sko. Jag vet varför - en hovslagare har varit dum mot honom en gång -...
2
Svar
29
· Visningar
1 738
Senast: Askur2017
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
33
· Visningar
3 288
Senast: iNHALE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp