Bukefalos 28 år!

kliar sig, varför? (långt)

Sv: kliar sig, varför? (långt)

Du är inte ensam med att ha en hund som börjat klia sig, jg har en jack russel på 16 månader som har börjat och klia sig just runt munnean och ögonen (ansiktet).
Har kontaktat veterinär och de tyckte inte det såg ut som skabb heller utan någon slags allergisk reaktion. Har funderat och jag tror mig komma ihåg att han började nog stax efter vi bytte foder till Bravo m. kyckling. (Han bantar så han ska ha mager diet). Så detta kan nog va orsaken på min, ska byta tillbaka till det gammla fodret igen Bravo med vom för att se om det slutar klia.

Han har fått kortison mot besvären, och slutat klia sig därefter, så vi tänkte först låta honom äta upp kuren, börjar han sedan klia sig igen så plockar vi fodret.. Låter det logiskt eller dumt?
Tycker detta låter ok, så hade jag gjort. Håller med om att man ska ta en sak i taget. Tar du bort fodret nu oxå så vet du ju inte om det är kortisonet eller fordret som hjälp eller båda. Det är jobbigt det här med klåda och allergi.:(


Det hundar oftast är allergiska mot är protein. Protein som kommer från kyckling, nöt, gris, lamm, fisk etc. Helt enkelt de proteinkällor som används mest i hundfoder.
Men vad ska man ge dem om de är proteinallergiker??:confused:
 
Sv: kliar sig, varför? (långt)

Fast nu tror jag att Malibu Stacys svar blev lite feltolkat. Den vanligaste typen av allergier är s.k. IgE-förmedlad allergi. Det innebär att den som är allergisk bildar IgE-antikroppar mot proteiner som finns i födan och omgivningen. Allergenet som man reagerar på är vid denna typ av allergi är alltså ett protein.

Har man en IgE-förmedlad allergi så betyder dock det inte att man är allergisk mot alla proteiner. Somliga allergiker av denna typ reagerar mest på proteiner i växtslag medan andra på proteiner i animalier. Det finns de som är allergiska mot nästan allt och det finns de som bara är allergiska mot en sak. Även pollenallergi är en IgE-förmedlad allergi där man reagerar på proteinet i pollenet.

Så för att besvara din fråga så är det sällan som en hund är allergisk mot allt protein. Vissa proteiner har dock liknande allergena strukturer vilket gör att man kan korsreagera eller utveckla nya allergier även mot sådant som kroppen tycker påminner om det man inte tål. En hund som är allergisk mot kyckling kan därför reagera även på kalkon eller anka, etc. Det man gör då är att man ger något som hunden aldrig tidigare har ätit och som har en allergen struktur som skiljer sig från det hunden inte tål. Ett annat sätt är att ge hydrolyserat foder där proteinet har spjälkats på ett sätt som gör att den får en struktur som kroppen inte känner igen som något som den är allergisk mot.
 
Sv: kliar sig, varför? (långt)

Ok, nu blev det lite klarare.

Men hur fort kan en hund utveckla en typ av allergi, tex mot kyling protein?

Som min hund som började klia sig efter bara några dager efter jag bytt över till det nya fodret - kan det verkligen va kycklingen då?
Det kanske är något helt annat i fodret som han reagerar på, eller inte fodret överhuvudtaget.
 
Sv: kliar sig, varför? (långt)

Det tar ett tag innan foderallergi utvecklas, det är alltså inget som kommer från en dag till en annan (då skulle ju även hela principen med en eliminationsdiet inte fungera).
Kyckling finns i de flesta foder, även om det inte står direkt utskrivet. Det brukar nämligen gömma sig under rubriken "köttbiprodukter", "animaliska biprodukter" och liknande, så om det nu var fodret hon reagerade på så är det antagligen så att hon fått foder innan som innehållit kyckling (eller något annat som även Bravo innehöll) och utvecklat en allergi mot just det.

En eliminationsdiet består av en proteinkälla och en kolhydratkälla som hunden aldrig ätit/smakat förut, just eftersom den då aldrig haft tid att utveckla en allergi mot just det proteinet (eller den kolhydraten). Oftast blir det något lite mer exotiskt, som till exempel hästkött/ren/älg/struts och sötpotatis/hirs/quinoa etc. Man ger då uteslutande det i 6-8 veckor. Inget godis, tuggben eller fodertillskott som inte består enbart av just det proteinet och den kolhydraten man valt att ge.
De hydroliserade foderna från tex RC, Hill's, Eukanuba etc. kan i vissa fall även utlösa allergi vilket gör de mindre lämpade för en eliminationsdiet än när man lagar själv, men finns det ingen möjlighet till det så går de foderna också bra, men man måste vara medveten om att resultatet inte blir 100% tillförlitligt.
 
Senast ändrad:
Sv: kliar sig, varför? (långt)

Nu plockar jag upp denna tråden igen med lite funderingar som kanske ni foderkunniga har svar på,

lillvovven började klia sig efter kortisonkuren (magkänslan hade rätt, foderallergi av någon typ..) Vi bytte till taste of the wild, lax varianten för att helt bryta mönstret och sedan dess har allt varit så gott som bra men några saker har jag allt funderat över:

Äter han färdig levergodis blir han med en gång irriterad runt munnen och ögonen,
men har inga problem med egentorkad älglever?
Kan det vara konserveringsmedel som ev. finns i föregående foder ?
eller skiljer innehåll från lever till lever?

känns som att det kan vara skönt att veta om det är konserverings/tillsatsmedel han reagerar på, så behöver man inte utesluta i onödan och vice versa

går detta att göra allergitest på? eller är det alldeles för omständigt?

Spännande detta med foderlära! Tacksam för svar:)
 
Sv: kliar sig, varför? (långt)

De "färdiga" levergodisarna innehåller lever från gris. Det är troligen grisproteinet hon reagerar på om älg går bra.
Ja det går att testa, men bara genom en eliminationsdiet (se mitt inlägg ovan). Det går inte att testa foderallergi på annat sätt, tyvärr. Blodproven är inte tillförlitliga, tyvärr är det många veterinärer som fortfarande erbjuder det till sina kunder, om det handlar om okunskap eller pengagirighet vet jag inte.
 
Sv: kliar sig, varför? (långt)

Eftersom han tål fiskfoder bra, så prova att ge torkad fisk som träningsgodis. Tål han inte den sort man köper torkad så kan man skiva vanlig färsk eller frusen fisk tunt och torka i cirka 50-75 grader i ugnen (tar någon/några timmar innan det är helt torrt beroende på hur tjocka skivorna är). Man kan torka mycket åt gången och sen förvara i plastpåse i kylen. Måste vara helt torrt annars håller det sig inte.
 
Sv: kliar sig, varför? (långt)

Tack för tipset!

Jo vi har torkat egen älglever på liknande vis, men jag har då hört att omväxling förnöjer :d
 
Sv: kliar sig, varför? (långt)

"Levergodis" innehåller väldigt lite lever.
Det huvudakliga innehållet är vete, vilket lätt ger klåda.
Inte alltid beroende på allergi, utan för att vete är en surare råvara.
 

Liknande trådar

Äldre Jag blir galen på våran granne snart! Huah, är jag lättretlig eller har jag rätt till att vara det? :eek: Sambon och jag har nyligen...
Svar
18
· Visningar
2 731
Senast: martha
·
Hundavel & Ras Jag gjorde ett impulsköp i höstas, som jag tyvärr ångrar bittert. En mops. Jag har alltid haft fördomar om folk som köper och...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
19 988
Senast: Migo
·
Hästvård Lägger in tråden åt en kompis då det är hennes häst det handlar om. Hästen i fråga är en PRE född 2005, importerad från Spanien i...
Svar
5
· Visningar
2 500
Senast: Hoobes
·
Relationer Ursäkta mig för det dunderlånga inlägget men känner att jag måste få skriva av mig lite, jag vet inte riktigt vad sjutton jag ska göra...
2
Svar
33
· Visningar
11 844
Senast: Mirre
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp