Bukefalos 28 år!

Klippa hunden

Glimfeather

Trådstartare
Jag har börjat fundera på att klippa min hund... jag ställer inte ut honom för tillfället och är såååå trött på pälsen just nu! han är ju i tovålderna och den tovar ihop för minsta lilla.
Han är en bearded collie och vi har en likadan fast en klippt då, helrakad, han är skitsnygg! men man kan ju inte ställa ut honom då och jag sa att jag ville det till uppfödaren när jag köpte honom så hon gav mig den mest lovande valpen så det känns lite som att svika henne om jag klipper honom nu... han har inte gått så bra åpå utställningar (vilket beror på mig) så jag tänkte lägga ner det nåt år tills han inte är så flängig längre och bara ägna mig åt lydnad och agillity.
vill inte klippa helt kort men så att han har kanske nån dm kvar, hans nya päls är ju inte längre än så coh det skulle vara så skönt att få bort den långa!
men jag vet inte, tänk om jag ångrar mig? jag kan ju inte säga åt till uppfödaren :S fast hon bor långt härifrån så hon får nog inte reda på nåt. men det är ju min hund....
vad skulle ni gjort?

Här är en bild på honom, men han är mer långhårig nu och vitare förutom öronen och skulderbladen som är mörkbruna (större delan av kroppen kommer bli mörkbrun):

2757155.jpg
 
Sv: Klippa hunden

Var bor du? Lite elakt att raka av den varma gosiga pälsen lagom till vintern....
Förstår dig dock. Jag har en briard och har också en tovperiod att se fram emot, dock inte förrän till våren.
 
Sv: Klippa hunden

Nejdå, pälsen är ju fortfarande tjock, fast han fryser lite nu, men bara om han ligger stilla ute, inte vid promenader. just nu ligger han under ett täcke på några dynor :) enn den växer snart ut.
jag bor på tjörn och här har det just blivit frost på natten, blri nog inte tjäle förren i december :)
men vad tycker du jag ska göra med min hårboll?
briarder är fina, min va roch lekte med en sån här om dagen, de har ju rätt likt temperament så han tyckte det var urkul!
 
Sv: Klippa hunden

Jag tycker framför allt att du skall göra som DU vill. Även om du känner ansvar gentemot uppfödaren så ska det inte hindra.
Är förresten Beardisarna sådana som skall ha bruksmeriter för att bli champinjoner? Om det skulle vara så så är ju utställningsbiten absolut inte bråttom. Klipp du och meritera hunden så kan lull-lullet komma sen. Sedan tycker jag ju att en seriös uppfödare borde uppskatta bruksmeritering i minst lika hög grad (om inte högre) än utställningsmeriter, det visar ju faktiskt att hunden är nått att ha förutom soffprydnad ;)
Tjörn låter för övrigt blåsigt och rått, själv har jag ju cirkus en meter snö att se fram emot. Man längtar faktiskt lite nu, blir kul att se vad valpen gör i första snön!

Fram med saxen bara, visa gärna bilder sedan!
 
Sv: Klippa hunden

Nej, de behöver inga bruksmeriter, även om jag skulle tycka att de skulle finnas med bland bruksraserna, percis som briarderna.
vat inte om jag vågar klippa själv... kanske blir hackigt då, men jag kan ju fråga mormor :) hon klippte gammelhunden i hans ungdomsår ;)

jag längtade också till dne första snön förra året då min var valp, ville se hur han reagerade. bodde i en lägenhet med två kompisar då, jag pluggade på gymnasiet. och så fort snön hade lagt sig sprang vi ut och kastade snöboll, valpen tycket dock ite det var så enormt konsitgt *asg*
 

Liknande trådar

Övr. Hund Vill varna för en lång historia men ska försöka göra den så kort det går. Vi(jag och min sambo) Har två hundar, en liten havanais...
2
Svar
28
· Visningar
6 221
Senast: Dopy
·
Hundhälsa Nu fick det vara nog. Jag har gråtit hela dagen, och sitter nu med en klump i halsen och tårarna på gång igen. Fan, fan, fan.... Så här...
2
Svar
26
· Visningar
4 168
Senast: Bejbie
·
  • Låst
Hundavel & Ras Chansar och skriver in detta här och ser vilken respons jag får (misstänker dock att tråden inte ens får vara kvar men tänkte prova)...
2
Svar
29
· Visningar
5 396
Senast: Fetaost
·
L
Övr. Hund Igår när jag var på promenad med mamma och hunden mötte vi en bekant, hon hade en stor schäferhane tidigare som dog av ålder för några...
Svar
5
· Visningar
7 495
Senast: blindabelinda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Hönstråden II
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp