Bukefalos 28 år!

Dra hunden i örat!!!

L

Lazy1

Igår när jag var på promenad med mamma och hunden mötte vi en bekant, hon hade en stor schäferhane tidigare som dog av ålder för några år sen. Den här kvinnan och hennes man är väldigt bullriga av sig och ska klappa på våran hund på ett våldsamt sätt, hålla fast och klappa hunden i sidan så hårt dom kan, men min hund är väldigt känslig efter en jobbig uppväxt hos uppfödaren.
När vi så träffades blev hon förvånad över att jag tog ett stadigt tag i kopplet när en man med hund gick förbi. Jag förklarade då att hunden min blev lite knäpp sen han skaffade flickvän och morrar mot hundar och kan hoppa mot dom om mom käftar med honom.
Då säger människan: Men DRA hunden i örat!!!

Jag tappade hakan alldeles. Varför i hela jäla h-vete skulle jag ens fundera på att dra hunden i örat. Finns det verkligen så dumma hundägare att dom drar hunden i örat när dom gör nåt fel, örat består ju mest av brosk och sitter inte så hårt fast.
Efter att ha kännt flera som fått avliva hundarna pga kroniska smärtor i öronen efter ryck och slit verkar detta idiotiskt.

Hon böjer sig ner efter att ha pratat ett tag och drar min hund i örat så han gnäller till och går och ställer sig brevid mamma, äh va fjantig du är säger hon då.(inte mamma alltså). Då tyckte jag att nu får det vara nog så jag sa adjö och sa till mamma att hon kommer inte i närheten av min hund mer.

Ledsen att det blev långt men jag ville skriva av mig, är det dumt av mig att reagera över att dra hunden i örat?
Kan säga att hennes hund hade ont i örat konstant och dom visste inte varför.:smirk:
 
Sv: Dra hunden i örat!!!

Jag kan nypa mina hundar i öronen om de gör riktigt felaktiga saker. Nu är min hund sjukt nojjig över sina öron, så bara jag tar i dem så skriker hon.

Men till saken, om de gör något riktigt fel eller är totalblockade. Oftast är detta jaktsituationer och ett enkelt nip kan snabbt få hunden att släppa fokus och titta på mig.

Men att verkligen dra dem i öronen är inte min typ av korrigering. Att det blir öronen jag niper i är väl mest för att man lätt för tag i dem och de är känsliga, så man behöver inte ta i.

Sen att jag aldrig hade accepterat att mina hundar reagerar ilsket oprovocerat mot andra hundar, det är en helt annan sak...

//E
 
Sv: Dra hunden i örat!!!

Jag jobbar på problemet med aggressiva beteendet och han har blivit mycket duktigare, det är en sak om man nyper tag i örat eller pälsen under örat men att rycka tag ordentligt i själva örat är fel tycker jag. Att du tar tag i hundens öra för att få kontakt är helt ok, så länge man inte drar hårt då det kan uppstå skador.

Min dumbom försvarar flickvännen mot alla sorters hundar så nu gör jag allt för att få honom att sluta bry sig om hundar vi möter, innan kunde hundar hoppa skällandes mot honom utan reaktion från honom. så det är en väldans massa jobb att få honom att sluta bry sig igen, kom ifrån ämnet av nån anledning:smirk:
 
Sv: Dra hunden i örat!!!

Jag har oxå korrigerat mina hundar med små nyp i öronen för att få deras uppmärksamhet om de lysnat dåligt eller så... Men att kärringen skulle dra DIN hund i örat. Nä vet du vad! Jag hade blivit skitarg & berättat några väl (eller kanske mindre väl) valda ord för männskan :devil:
 
Sv: Dra hunden i örat!!!

Känns som att det inte var nån mening att tala om för henne att det inte är acceptabelt, hon förlorade jobbet och har väl haft problem med alkohol i flera år plus att hon jobbade på vuxenpsyk lite för länge.
Dessutom säga fjant åt hunden när han gnäller och går en bit bort när det är hennes fel.
Min hund har lekt med hennes hund sen han var valp och hon har hela tiden varit hårdhänt och aldrig fattat när min hund gnäller att det är obehagligt, jag har sagt att han är känslig men det bryr hon sig inte om utan vill väl att han ska härdas trots att det inte är hennes hund.
Blir så trött på dumma människor som man måste slå i skallen för att dom ska fatta nåt. Tur att jag har Buke att gnälla av mig på:bow:
 
Sv: Dra hunden i örat!!!

även jag kan nypa tag i öronen på mina hundar, men den ena av dom är oerhört känslig och då måste man ju ta det i aktning..
att en främmande människa öht skulle göra NÅGOT med mina hundar utan mitt samtycke tycker jag är helt oacceptabelt!
 

Liknande trådar

Hundträning Jag har upptäckt att min hund, som inte alls är en vaktig ras, har börjat bete sig lite vaktigt mot/för mig. Han vaktar mig mot barnen...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
12 965
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 745
Senast: jemeni
·
  • Artikel
Dagbok Om 1 vecka är det 3 år sedan jag sist kände kärlek, för då lämnade min älskade hund jordelivet. Han levde ett långt och lyckligt liv...
Svar
6
· Visningar
1 808
Senast: Rie
·
Hundträning Hej Ni kanske minns mig, jag skrev en tråd för ett par år sedan om min sambo som hade köpt en hund han inte tog hand om och jag visste...
Svar
18
· Visningar
2 525
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp