Bukefalos 28 år!

Klippa klor...

M

moonlightgarden

Vilken form utav sax tycker ni att det blir bäst resultat av när man klipper marsvninens klor.
Jag har provat några olika, men jag tycker inte att jag får något bra resultat alls på bakklorna, utan dom spricker bara oavset vilken sax man använder sig av. :confused:
 
Jag använde en liten klotång som finns att köpa i de flesta affärer som har en "djurhylla". Den är liten och själva "skären" är rundade så att den nyper av klorna jämnt runt. Funkar fint på katt och kanin också och är smidig att använda. Klipper man med en nagelklippare så pressas nästan klon sönder och spricker väldigt mycket tycker jag.
 
Använder vanlig nagelklippare, klipper man i rätt vinkel och tar lite och ofta så fungerar den utmärkt. ;)
 
Jag använder en liten klotång, det är nog den minsta som finns tror jag. Brukar kosta mellan 50-80 kronor.....(dyrt).
Den fungerar alldeles utmärkt, tycker jag.
 
Absolut en klotång avsedd för smådjur! Jag vill utfärda en varning gällande vanliga nagelklippare till marsvinsklor, eftersom formen inte stämmer överrens.
Eftersom marsvinens klor är runda behövs en tång som är rund i bladet, annars spricker deras klor! Gäller även andra djur med runda klor!
 
Då är alla mina 9 marsvin högst besynnerliga eller så är min teknik bra för där spricker inga klor trots att jag använder vanlig nagelklippare då det är enklare att se så jag kan klippa så nära pulpan som möjligt utan att träffa den ;)
Jag har dessutom två olika storlekar och bladen är rundade på en dessa.
Har faktiskt aldrig sett en nagelklippare med raka kanter när jag tänker efter.
Även på mina katter jag hade (innekatter) använde jag nagelklippare ve och fas men inte heller där fick jag spruckna klor :angel:
Nu skall du få höra det värsta...min kompis kanin klipptes med nagelklippare av mig och vet du vad...hans klor sprack inte heller :D
Med rätt teknik och en bra nagelklippare så spricker inte klorna vad jag har märkt :)
Antar att jag "har den rätta knycket" :D

Hunden har för grova klor så där använder jag klotång ;)
 
vilken vinkel är det man ska använda sig av då? vilken använder du?
 
Jag är fortfarande lite ovan vid att klippa klor, så jag använder en klotång för att få rätt form. Det är säkert lättare ju mer vana man får, och då borde det ju gå att använda vilken sorts klipphjälp man vill. :)
 
Kankse jag som har helt fel vanlig nagelklippare då eller vad tror du? men den är ju rundad så det är ju inget fel på det sättet. har ju använd katten kloklippare å den ska vara den minsta sorten som finns å det blev inte så bra då heller, men det va juförig första gången jag klippte klorna på dom å dom var ju lite stingsliga dom två-tre första gångerna, kan det ha varit därför tror du?
 
tycker inte att det är så himla dyrt, men det kanske beror på att jag fortfarande bor hemma och därför inte har så himla mycket utgifter, så jag läggger det mesta på "onödiga" saker till mina djur och en del på böcker å filmer...
 
jo det borde det, är ju inte så van jag heller, har bju bara haft mina marsvin i fem månader nu så det kommer väll, men jag tror jag ska ta å köpa en egen kloklippare (istället för att snicka mina föräldrars till katten, nästa gång jag anser att jag har väldigt bra med pengar, har reddan laggt ut på en massa "skit" den här månaden :(
 
Jag har bara haft marsvin sen november förra året så jag är också novis. :) Men man lär så länge man lever! :D
 
Ovandelen på nagelklipparen skall vara på ovandelen av klon och nederdelen skall vara på den undre delen av klon.
Skären skall alltså inte vara på sidorna av klorn för då blir det lättare sprickor i klorna.
Jag håller mina marsvin på rygg i famnen (tränade att ligga så snällt) och klipper bakklorna.
Framklorna klipper jag när dom står på något halkfritt underlag.
 
klotång för katt. den är rundad så vinkeln är inget problem. :banana:
 
jo man gör ju det, specielt när det handlar om olika individer...
 
jag håller i mina, tycker att det funnkar bra, förutom dom första gångerna dårå...
 
ok, tack så mycket,
även till alla andra som har hjälpt till :cool:
 

Liknande trådar

  • Låst
IT & mobiler För en tid sedan fick jag veta att reels var det man skulle lägga upp på instagram för att de var populära. Så jag har lagt upp reels...
13 14 15
Svar
288
· Visningar
14 571
Senast: Gunnar
·
BH
Kläder & Bli fin Efter corona, då jag spenderade nästan två år med att jobba hemifrån, så har jag haft svårt att gå tillbaka till att använda vanliga...
2
Svar
21
· Visningar
1 546
Senast: Cattis_E
·
Relationer Har hamnat i en ny och emotionellt lite svår situation. Undrar ifall det är nån här som varit med om nåt liknande och hur det...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 679
Senast: verser
·
Utrustning Jag är ganska usel på att putsa saker. Både i fråga om frekvens och i fråga om hur jag gör, och frekvensen blir ju inte bättre av att...
2
Svar
21
· Visningar
1 507
Senast: kurakosz
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp