"Klippa" manen

Magiana

Trådstartare
Vad finns det för alternativ till att göra manen kortare på hästen om man inte vill rycka manen för att den redan är så tunn och inte vill klippa med vanlig sax rakt av heller?
 
Jag använder bara trimkniv, och upplever inte att man får med annat än det som ska av på längden sas.
 
  • Gilla
Reactions: WS6
Jag hade behövt gå en klippkurs för att få en snygg man. Någon som har mer handfasta tips än att klippa underifrån? Jag är mycket okunnig gällande den typen av avancerat piff:D
 
Jag brukar klippa med sax, först rakt av, sen klipper jag topparna lite underifrån och snett från sidan. Har testat mig fram till vad som såg bäst ut och klippt lite åt gången ifall det skulle se ut som fan.
Jag hade tänkt försöka lära mig att rycka manen, gick inte så bra sist och klippa är rätt smidigt. :angel:
 
På hästar med mycket tunn man så klipper jag rakt av, så ser den tjockare ut.
På hästar med normaltjock/ perfekt knopp tjocklek, klipper jag först rakt och sen kniper jag rakt up en eller 2cm och lite huller om buller så att det ser mindre pått aktigt ut :p.
På hästar med tjock man klipper jag bara rakt upp, ca 5cm. Det tunnar av ordentligt och blir kortare. Det spretar som blir rycker jag av eller bara ignorerar :p.

Tycker inte om trimma eller att rycka.
 
Trimkniv till den ungefärliga längden jag vill ha och sedan jämna till linjen med en effileringssax.

Klipper rakt av med vanlig sax om det skulle vara så, men det är inte alla manar som passar i det och är det inte en tunn man så är det ett jädra meck med att få det att bli bra. Men har man haft en chef som tycker det är det snyggaste så är det bara att lära sig göra det bästa, oavsett mantyp ;)
Men jag föredrar looken som blir av den metoden jag först nämnde.
 
Jag kammar över manen på "fel" sida och sedan klipper jag rakt av. När man sen lägger tillbaka manen på rätt sida så får den rätt look på nåt vis. Brukar dock tunna ut manen en aning också eftersom den är väldigt tjock.
 
Klipper på längden lite längre än jag vill ha slutresultatet, snyggar till kanten med trimkniv (dvs det skall INTE se klippt ut - sjukt fult!) och tunnar vid behov med effileringssax. Har provat som @Speedway sade, men det blev inte alls bra på min, alldeles för tjock man. Använder helst bara kniven och en ryckkam och rycker manen så, men se det gillas inte alls av nuvarande hästen.
 
Klipper på längden lite längre än jag vill ha slutresultatet, snyggar till kanten med trimkniv (dvs det skall INTE se klippt ut - sjukt fult!) och tunnar vid behov med effileringssax. Har provat som @Speedway sade, men det blev inte alls bra på min, alldeles för tjock man. Använder helst bara kniven och en ryckkam och rycker manen så, men se det gillas inte alls av nuvarande hästen.

Sorry, men...

om man nu tycker att det är fult att manen ser klippt ut, varför klipper man den då???
 
Sorry, men...

om man nu tycker att det är fult att manen ser klippt ut, varför klipper man den då???
Jag tycker inte heller att det är så snyggt med rakt avklippt man (på min häst). Han tycker inte alls om att få manen ryckt, så då klipper jag istället och försöker få den att se lite ryckt ut ändå :rofl: Vill inte ha den där rakt avkapade kanten så jag klipper uppåt med saxen och använder urtunningssax.
 
Jag tycker inte heller att det är så snyggt med rakt avklippt man (på min häst). Han tycker inte alls om att få manen ryckt, så då klipper jag istället och försöker få den att se lite ryckt ut ändå :rofl: Vill inte ha den där rakt avkapade kanten så jag klipper uppåt med saxen och använder urtunningssax.

Jaha.
Men vad är det för fel på "the natural look"?
Varför tunna ut manen om hästen har "gåvan" att ha tjockt tagel?
Varför korta av (jag kan förstå om det blir mycket trollflätor, men då kan man använda pälsglans för att reda ut) manen om man har turen att hästen får lång man?
 
Jaha.
Men vad är det för fel på "the natural look"?
Varför tunna ut manen om hästen har "gåvan" att ha tjockt tagel?
Varför korta av (jag kan förstå om det blir mycket trollflätor, men då kan man använda pälsglans för att reda ut) manen om man har turen att hästen får lång man?

Mode, kunna knoppa, mode, rädsla för att tyglarna/händerna ska trassla in sig. Det är väl de anledningar jag har hört från folk. Det ska vara på ett visst sätt helt enkelt, manen ska ha en viss look och längd just det här året (precis som våra frisyrer ;)).

Själv tog jag saxen och stubbade manen på min ponny. Hon hade redan stubbat halva manen på egen hand så jag jämnade bara till det.
 
Jaha.
Men vad är det för fel på "the natural look"?
Varför tunna ut manen om hästen har "gåvan" att ha tjockt tagel?
Varför korta av (jag kan förstå om det blir mycket trollflätor, men då kan man använda pälsglans för att reda ut) manen om man har turen att hästen får lång man?
Jadu, det vet jag inte egentligen om jag ska vara ärlig :o
Har alltid blivit tillsagd att "halvblod ska ha kort man".
Nu har jag iofs varken klippt/tunnat ur hans man på över ett halvår (bra med lång man för att vifta bort flugor), funderade bara så sent som här om dagen på om jag skulle låta den växa ut och bli lång. Men då får jag "skäll" av mina vänner att han ser ovårdad ut :p
 
Sorry, men...

om man nu tycker att det är fult att manen ser klippt ut, varför klipper man den då???

Därför att hästarna inte gillar att man rycker den.

Har den kort för att hästarna blir så varma under manen att de kliar halsen så att det blir sår. Trodde det var ohyra men det var det inte.

Jag tycker dessutom att det är väldigt fult med lång man på mina SWB.
 
Därför att hästarna inte gillar att man rycker den.

Har den kort för att hästarna blir så varma under manen att de kliar halsen så att det blir sår. Trodde det var ohyra men det var det inte.

Jag tycker dessutom att det är väldigt fult med lång man på mina SWB.

Mittenargumentet är bra. Och första raden låter självklar. Jag skulle heller inte gilla om man drar håret av mig.

Sista raden: jo, smaksak. Och då är ju klippa snällare än att rycka - inga problem att klippa.
 
Nästa gång du väntar på din tur i en hårsalong så kan titta på hur frisörer klipper. En test i taget och inte hängandes ned på ryggen för att undvika ett hårt avslut.

Jag klipper mina hästar med sax. Aldrig med manen hängandes på halsen. Jag lyfter ut manen en bit och börjar i mitten på halsen. Sedan framåt mot öronen och tillbaka till mitten och bakåt mot manken. Kortaste delen ska fortfarande gå att knoppa. Manen ska ändå lös förhöja intrycket på halsen.
 

Liknande trådar

Hästvård Hejsan, Jag klippte min häst i september, ja brukar klippa henne och pälsen brukar inte växa super snabbt men nu har den verkligen inte...
Svar
1
· Visningar
545
Senast: Grazing
·
Hundhälsa Har upptäckt att Tilda har märkliga förhårdnader eller liknande på sina två baktassar. Jag har inte tidigare sett detta, även om hon...
Svar
7
· Visningar
877
Senast: Rugge
·
Samhälle ...om att flytta utomlands där det var ett otroligt jämt klimat, utan årstider och utan att det är alldeles för varmt i långa perioder...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
3 857
Senast: SiZo
·
Kropp & Själ Jag ligger hemma sjuk och fördriver tiden alldeles för mycket vid telefonen. Nu har jag slutat kolla på klipp där de verkar kor och i...
Svar
0
· Visningar
241
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2023 -den andra
  • Hundrädda
  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?

Hästrelaterat

  • Ridskoleryttare
  • Annonsera mera VII
  • Magsår eller kolik?

Omröstningar

Tillbaka
Upp