"Klippa" manen

@kryddelydd Jag klipper manen för att hästen blir fullständigt vansinnig om jag försöker att rycka den. Hon har en väldigt tjock man som hon blir varm under och som fastnar i utrustningen om den blir för lång (den ligger inte direkt still under arbete och hon gillar inte mer att man drar henne i manen för att fläta eller plocka loss tyglar eller tömmar). Dessutom älskar hon att rulla sig och att varje dag borsta lera ur ett par dm lång och riktigt tjock man är inte så nyttigt för mina eller hästens luftrör. Jag gillar lång man men det finns en praktisk gräns när det blir för långt och bökigt. Så ja, det får vara fult med klippt man, men ibland är det ändå det mest praktiska.
 
Jag klipper manen med saxen vinklad så att den klipper något kortare på stråna som är närmare halsen. Det är det sätt att klippa som gör att det ser minst " klippt" ut och det blir en mer naturlig " look". tycker jag i alla fall ;). Det går förstås också att tagga till det lite nedifrån men det brukar jag inte behöva göra.
 
Jag klippte faktiskt manen på pålle idag. I stallet hittade jag en effilersax så jag använde den när jag kapat manen i lämplig längd. Sedan klippte jag lite kortare närmast halsen. Det blev helt okej resultat tycker jag, men jag glömde att ta kort på det.
 

Liknande trådar

Utrustning Ni som har hästar med grovt tagel och håller manen kort, vad har ni för knep för att det ska bli snyggt utan att man förstör händerna...
Svar
16
· Visningar
1 143
Senast: iNHALE
·
Hästvård Hejsan, Jag klippte min häst i september, ja brukar klippa henne och pälsen brukar inte växa super snabbt men nu har den verkligen inte...
Svar
1
· Visningar
552
Senast: Grazing
·
Hundhälsa Har upptäckt att Tilda har märkliga förhårdnader eller liknande på sina två baktassar. Jag har inte tidigare sett detta, även om hon...
Svar
7
· Visningar
906
Senast: Rugge
·
Samhälle ...om att flytta utomlands där det var ett otroligt jämt klimat, utan årstider och utan att det är alldeles för varmt i långa perioder...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
3 876
Senast: SiZo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Ultraljud
  • Uppdateringstråd 29
  • 1-årsvaccination

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp