Verktyg för underhåll av grovt tagel

iNHALE

Trådstartare
Ni som har hästar med grovt tagel och håller manen kort, vad har ni för knep för att det ska bli snyggt utan att man förstör händerna? Trimkniv, sax och effileringssax är inte effektivt när taglet är så grovt, man är helt avdomnad i händerna innan man ens gjort hälften även om man bara tar tunna slingor åt gången.

Har dragit mig för att fixa hennes man hela vintern men nu börjar det bli hög tid att få det gjort så behöver nya tips och idéer.

20240408_184605.jpg
 
När jag hade en unghäst med väldigt tjock och grov man som jag absolut inte fick rycka använde jag en sån här som på bilden.
Med den kunde jag både tunna ut och göra manen kortare. Jämnade till det sista med sax. Mycket smidigt.

IMG_2641.jpeg
 
Är det alltså att taglet är så hårt att du måste ”ta i” med saxen för att klippa?
Isf kanske köpa riktigt bra och vass sax?

(Ursäkta på förhand om jag missuppfattat hela situationen🤪)
 
Är det alltså att taglet är så hårt att du måste ”ta i” med saxen för att klippa?
Isf kanske köpa riktigt bra och vass sax?

(Ursäkta på förhand om jag missuppfattat hela situationen🤪)
Ja det kan man säga, hon har både tjock man (iaf på halva halsen) och tjocka grova tagelstrån så det tar på händerna att klippa i det.
 
Du ville inte testa lång man på henne? super snygg färg ju :D
Jag funderade på det men hennes man är så ojämt tjock att det nog hade sett konstigt ut. Aptjock närmast huvudet och väldigt tunn längre bak. Dessutom blir hon enormt svettig under sin man även när den är i denna längden som på bilden och jag är för lat för att orka fläta den inför varje träning.
 
Min häst uppskattar inte att man rycker på traditionellt dessvärre så får hålla mig till att faktiskt kapa av tagelstråna.
Klipper min med en textilsax, vass och trevlig, jag har inget behov av att tunna ur hans men det finns urtunningssax på hööks.

20240127_103252.jpg

Tjock man som jag håller lite lätt fluffig men ändå jämn, klipper sen med vinklad sax just för att få en "Dal-mas" frisyr.

Ardenner med tjock och lockig man
 
Klipper min med en textilsax, vass och trevlig, jag har inget behov av att tunna ur hans men det finns urtunningssax på hööks.

Visa bifogad fil 143391
Tjock man som jag håller lite lätt fluffig men ändå jämn, klipper sen med vinklad sax just för att få en "Dal-mas" frisyr.

Ardenner med tjock och lockig man
Menade ju såklart att jag INTE ville ha en pottfrisyr/dalmas 😅
 
Klipper min med en textilsax, vass och trevlig, jag har inget behov av att tunna ur hans men det finns urtunningssax på hööks.

Visa bifogad fil 143391
Tjock man som jag håller lite lätt fluffig men ändå jämn, klipper sen med vinklad sax just för att få en "Dal-mas" frisyr.

Ardenner med tjock och lockig man
Smart! En textilsax kan nog göra susen, de är riktigt skarpa.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
11 122
Senast: Karminnie
·
J
Hästvård Nu drar det snart ihop sig för tävlingssäsong för oss och då vill man ju gärna att hästen är snygg i manen. Min hästs man växer väldigt...
Svar
5
· Visningar
3 083
Senast: Happy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp