Bukefalos 28 år!

Knäckt häst?

melen

Trådstartare
Fick i lördags hem en ny häst som jag först ska ha på foder, fungerar det så köper jag henne sedan. Jag blev förvarnad att det här är en häst som är mycket dominant, ja, hon kunde vara jävlig i allmänhet sas det.

Har nu haft henne ett par dagar och vi är självklart i lära känna stadiet. Hon testar mig mycket men det är något som inte känns rätt i hennes sätt att testa mig. Jag har iofs aldrig varit med om att en häst gjort såhär mot mig, har bara haft en innan henne och han testade mig mycket annorlunda, ja kanske på ett mer sunt sätt.

Igår fick jag inte ens in henne från hagen, jag fick fånga henne men hon ville inte röra sig därifrån. I början blir jag sådär "jaha, ännu ett av hennes test", så försöker vi med allt. Det går inte att få fram henne mer än några steg. Till slut, när jag stått där i 1 timme rör hon helt plötsligt på sig och följer med till stallet. "Victory" tänkte jag.

Men sedan slog det mig att denna häst tycker inget är roligt. Det är ett ganska bra stammat (tror jag?) dressyrsto som säkert bara fått jobba jobba jobba. Det är därför hon antagligen är superseg att rida, hon har inte riktigt viljan där heller. 10 år är hon, ingen gnista. Fin att titta på. Så jag frågar mig om det verkligen är test? Eller att hon bara inte vill? Hon vill inte få krav på sig varje dag eller jobba varje dag.

Har ni några tips och knep för att få denna damen att bli lycklig igen? Att få henne att lita på att jag inte kommer ställa krav på henne varje dag, och när jag gör det ska det bli roligt. Hur får man henne att tro på det i längden? Hur börjar jag? Blir dom glada av godis? Bara gå upp till stallet, kolla igenom henne och berömma massor och ge godis. Jag är så kluven. Eller är det bara test?

Hoppas någon har några kloka ord :)
 
Sv: Knäckt häst?

Varför inte prova att bara skippa alla krav ridmässigt? Skippa ridbanan och ge er ut kravlöst på upptäcktsfärd i skog och mark. Ta in och bara pyssla med henne någon gång då och då, massera, bada.. ja vad hon nu tycks tycka bäst om.
Gå på långa promenader vid hand. Kanske tömkör eller löslongera henne lite? Sitt i hagen och läs, bara var nära henne utan att hon direkt känner att "fan, nu ska jag jobba igen".

Värt att prova? :)
 
Sv: Knäckt häst?

Jag har ridit henne två gånger bara i skogen. Sista gången tyckte hon var kul, tror jag i alla fall. Nu blir det ingen ridning efter gårdagens bravader. Hade tänkt att bara pyssla. Och så kommer det bli framöver med. Är det någon dag som hon känns "taggad" så blir det promenad i skog och sådär, inget rida alls förrän det känns rätt.

Men hur får jag henne att verkligen tro på att det inte kommer bli krav? Kanske dum fråga, det lär hon sig väl med tiden. Jag är ingen som harvar på banan, jag är skogsmulle och det var tänkt att hon med skulle bli det. Dit kommer vi nog tids nog.

Eftersom ägaren säger att hon är mycket dominant (kan hålla med till viss del) så vill jag inte ge upp eller ta genvägen med en annan häst med in varje gång. Känns som att hon kommer lära sig det och aldrig vilja gå in när hon är själv med mig.
 
Sv: Knäckt häst?

Håller helt med dig. Låt henne acklimatisera sig och "vara häst" ett tag och gärna gå med andra hästar om det fungerar bra. Ställ inte alltför höga krav men utan att låta henne få övertaget. Lär henne att du är rolig och trevlig att vara med. Skritturer i skogen både uppsuttna och vid hand är jättebra och efter ett tag kan du ju även träna lite markarbete med naturen till hjälp.
 
Sv: Knäckt häst?

Jag är inne på samma spår som er, helt och hållet. Det enda krav jag har just nu är att hon följer med in från hagen, ställer sig utanför stallet så jag kan kolla igenom henne och även överösa med godis och roligheter. Jag tror absolut på det och det har jag skrivit också.

Grejen är att hon VILL INTE! Hon har ingen gnista alls. Man kan inte heller ta med henne ut och gå utan att hon stannar och fryser fast. Om det är test eller om hon bara inte vill har jag svårt att bedömma. Vad tror du/ni? Hon är inte rädd, hon ser bara helt... ja nästan död ut i ögonen. Jag vill absolut inte ge upp och det har bara gått några dagar.
 
Sv: Knäckt häst?

Det kommer med tiden! Ge henne massor av tid, massor av beröm och ta små steg i taget så lär hon sig snart att du är en djäkligt kul typ!

Jag tycker inte du ska ta genvägen med att ta in en annan häst tillsammas med henne utan istället vänta ut henne. Beröm och släpp ut henn igen. Så hon lär sig att det är ganska behagligt att komma in och inte alltid betyder jobb, jobb, jobb! :)

Men se upp så att du inte släpper på ditt ledarskap, om hon är en väldigt dominant häst så kan det gå fort. Var tydlig med vad du vill, se till att hon går det du vill och beröm sedan.

Det kommer gå fint!
 
Sv: Knäckt häst?

Precis, det är just det. Vänta ut kommer jag få göra, undrar hur lång tid det tar idag att ens komma ur hagen :angel:
Det är det där med att jag har svårt att bedömma om det är test eller något annat. Därför kan jag ju inte ge mig och måste vänta ut henne, ifall det är ett test. Släpper jag efter då får jag ett h***ete att återta ledarskapet.

Sedan, nästa problem (som vi är lååångt från att lösa nu) är hur man får henne att tycka träning och ridning är kul. Hon är nästan som att sitta på en död fisk i skogen :p Men det blir ju ett senare problem...

Usch, känner mig som en rutten nybörjare nu. Inte konstigt man saknar sin gamla häst när sånt här händer :)
 
Sv: Knäckt häst?

Det låter jobbigt och det låter som att du har en stor uppgift framför dig. Om du lyckas med den är jag övertygad om att ni kommer att få det jättebra tillsammans. Håller med de andra. Låt henne få tid att vara häst. Tids nog kommer den andra biten. När ni fått förtroende för varann går det säkert lättare. Lycka till!
 
Sv: Knäckt häst?

Tack så mycket! :) Ja, jag tror också att vi kommer ha en ganska speciellt kontakt efter det här, när vi kommit ur det här. Känns nästan som att det är lite unghästträning som behövs, kontaktträning och lite så. Nu ska jag bara hitta något hon tycker är roligt och massor med beröm. Säkert kommer jag bli så frustrerad och arg men det är lite tjusningen i det hela när man har fått en bra fungerande häst till slut :)
 
Sv: Knäckt häst?

Det är ju alltid svårt att bedöma när man inte är på plats men jag hade nog testat den kravlösa gottevägen i en vecka först. Börja med att ge henne äpple eller morötter varje gång du går fram till henne och bara rykta, visitera. Efter några dagar kan du testa om hon kommer till dig och fortsätt med godiset, kolla över henne, rykta m.m. Testa att leda henne några steg med äpplen som belöning och fortsätt genom att gömma äpplen i hagen som hon får som belöning efter att du lyckats leda henne dit. Fortsätt med delmål som stallet, en bit från stallet o.s.v.

Daltande tycker kanske många men värt att prova efter din beskrivning av henne. Förhoppningsvis blir du ju en ledare som det lönar sig att rätta sig efter och i slutändan rätt trevlig att följa.
 
Sv: Knäckt häst?

När det kommer till "hagproblemet" så är det enda knepet som funkar i längden, att ta tid på sig. Ta en dag då du vet att du har obegränsat med tid. ta med dig mat till stallet. Gå ut och fånga henne i hagen, vill hon inte gå framåt står du med henne, pratar med henne etc. Inga krav. Låt det ta en timme, två timmar om det behövs tills hon själv väljer att gå in. Därefter släpper du ut henne igen. Låt henne vara i en halvtimme medan du äter. Gå tillbaka ut i hagen och börja om igen. Samma process som första gången. Fortsätt så här och tillslut kommer det inte ta mer än några minuter innan hon följer med in. Men du måste vara tålmodig!! Och konsekvent. I det här fallet kan du använda mat som beröm eller för att locka. Däremot ska du inte använda godis för att hon ska "trivas bättre", att ge en häst godis utan anledning kommer bara ge dig ännu fler och större problem.

Precis som många har skrivit får du hitta på lite roliga saker med henne. Rid ut i skogen, gå och bada, longera, löshoppa etc. Du kommer säkert inte märka någon förändring på henne direkt. Sånt brukar ta lite tid. Men om några månader tror jag säkert att du kommer märka skillnad, om inte, borde du nog fundera på om hästen inte har ont någonstans eller dyl.

Lycka till!
 
Sv: Knäckt häst?

Får jag för nyfikenhetens skull fråga vad det är för stam på hästen?
Har haft att göra med ett fåtal hästar med liknande beteende. (O)lustigt nog har dessa hästar haft en gemensam nämnare som stavas "E: D-day 935"....

Självklart är jag medveten om att det är betydligt större "risk" att hennes beteende beror på tidigare erfarenheter/behandling än härstammningen, men tänkte som sagt ändå att jag skulle fråga för att stilla min nyfikenhet :)
 
Sv: Knäckt häst?

Ja, tid kommer jag få lägga ner. En himla massa tid. Min förra häst var svårfångad i hagen så jag vet ungefär hur mycket tid det handlar om. Och det är inte lite heller ;)

Men när hon fryser fast som hon ibland gör? Ska jag bara vänta ut henne utan att göra något? Det verkar nästan som att man kan stå och dra hur mycket som helst. Tror till och med att man skulle få slå henne hur mycket som helst också, så fast står hon! Kunde ha blivit farligt för henne i fel händer när man tänker efter...

Denna häst tycker inte det är kul med ridning än så länge, så det får vänta tills hon visar minsta vilja att göra annat. Promenader, jogga tillsammans osv. '

Det där med smärta har jag funderat på med, men det får faktiskt vänta ett tag just nu. Finns inget som säger att hon har ont, men om detta fortsätter kommer jag självklart undersöka den saken också men inte såhär i början.
 
Sv: Knäckt häst?

Får jag för nyfikenhetens skull fråga vad det är för stam på hästen?
Har haft att göra med ett fåtal hästar med liknande beteende. (O)lustigt nog har dessa hästar haft en gemensam nämnare som stavas "E: D-day 935"....

Självklart är jag medveten om att det är betydligt större "risk" att hennes beteende beror på tidigare erfarenheter/behandling än härstammningen, men tänkte som sagt ändå att jag skulle fråga för att stilla min nyfikenhet :)

Jag vet inte vad det är för stam på mammans sida, men hon är efter Amiral och Edinburgh. Någon sa att Amiral (?) var något bökig på liknande sett. Men jag är helt ointresserad av sånt här så jag vet knappt om det är bra hästar, bara att någon sagt det.

Dumheter kan säkert nedärvas, men i detta fall tror jag som du att det beror på erfarenheter. Hon har haft tråkigt helt enkelt och tycker att livet är pest och pina.
 
Sv: Knäckt häst?

Men när hon fryser fast som hon ibland gör? Ska jag bara vänta ut henne utan att göra något? Det verkar nästan som att man kan stå och dra hur mycket som helst. Tror till och med att man skulle få slå henne hur mycket som helst också, så fast står hon! Kunde ha blivit farligt för henne i fel händer när man tänker efter...

Jag skulle nog testa att vända henne och ställa henne "åt fel håll" gå framåt och sedan stanna, försöka flytta hennes rumpa genom att peka mot den med grimskaftet. hitta på lite allt möjligt, utan att kräva henne att gå in i stallet.
Efter ett tag försöker du gå framåt, vill hon inte börjar du om med dina små "konster" rygga, flytta rumpan etc.
 
Sv: Knäckt häst?

Hon har inga problem att gå åt några andra håll än till just grinden. Så frågan är om det fungerar. Vi får se hur det går idag, annars provar jag det också.
 
Sv: Knäckt häst?

Har du testat med en "draghäst"? Det är ju dock ingen långsiktig lösning på problemet. Men om du låter en annan häst gå först så hon följer efter och när hon kommer in får hon massa beröm och mat, så att hon alltid förknippar stallet med behglighet.

hade gärna varit på plats och försökt hjälpa dig. Svårt att sitta framför en dator och försöka komma på lösningar!
 
Sv: Knäckt häst?

Jag föreslår som de andra. Om hästen inte utnyttjar dteta på ett farligt sätt, ta bort alla krav och låt den få ha kul.

Jag rekommenderar Ellen ofstads (tror jag hon heter) videor. De är perfekt för hästar som låst sig själv inne och inte låter någon komma in.

Min förra islänning öppnade sig otroligt och jag fick en ny häst mentalt. Han som förr gick ifrån alla i hagen, och vägrade bli hämtad, började stå och vänta på mig vid grinden och älskade att umgås med mig. Jag kunde gå ut och gå med honom lös (stallet var så det inte fanns ngn risk med det) och han tyckte om det.

Ellen kör med klickträning och hon är duktig på det. Blanda inte ihop det med ledarskap. Hon använder godis vilket inte har med ledarskap att göra men vissa hästar behöver inte en ledare, de behöver en vän!
 
Sv: Knäckt häst?

Min donna frös fast när jag fick henne, jag har stått och "lutat mig" i grimskaftet och så fort hon ens antydde att gå framåt var det eftergift och massa beröm som gällde. Nu har jag också fattat att hon ogillar för mycket lera och dörför kan vara ovillig att gå men gör det om man går på de minst geggeiga ställena.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 542
Senast: MiniLi
·
Övr. Hund Hej, känner mig vilsen och vet inte hur jag ska göra. För en vecka fick jag hem en 9 veckor gammal valp. Eftersom hon kommer behöva vara...
Svar
8
· Visningar
571
Småbarn Jag är desperat efter sätt att få i vår treåring penicillin. Lång historia kort; vår dotter har haft sår i näsan senaste 8 veckorna. Vi...
Svar
19
· Visningar
1 821
Hästvård Jag ska byta stall i månadsskiftet och fick nu mail från nya stallet och de vill att hästen avmaskas tre dagar innan inflytt. Träckprov...
2 3
Svar
52
· Visningar
2 399

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Hingstar som dött, 2024.
  • Dressyrsnack 17
  • Tungband

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp