Bukefalos 28 år!

Knäckt häst?

Sv: Knäckt häst?

Men när hon fryser fast som hon ibland gör? Ska jag bara vänta ut henne utan att göra något? Det verkar nästan som att man kan stå och dra hur mycket som helst. Tror till och med att man skulle få slå henne hur mycket som helst också, så fast står hon! Kunde ha blivit farligt för henne i fel händer när man tänker efter...

Hästen stänger av. det är det du beskriver.
jag känner igen det där från några skarpa hästar jag känt, dvs såna som sägs ha skarp stam/anlag. När de upplever stress eller inte vill, så gör de sådär, dvs de bara stänger av och då hjälper inte logik eller de vet inte ens själva tillslut vad de själva vill tror jag. som du säger, så hjälper då inga intryck, och framför allt inte våld.

Så kan det kanske också vara. Har ingen erfarenhet så av stressade hästar. Men hon utstrålar inte stress, men som du säger. Passiv hanterare, då kanske dom inte visar något alls förutom att bara stå.
Ja precis så reagerar en häst som hanterar stress inåt. de stänger av. Det är den svåraste typen av stress att komma tillrätta med hos djur i allmänhet anser jag.

det man behöver göra är att hitta sätt att få hästen "på sin sida", och få den att vilja samma sak man själv vill. Om det är via prat, kontakt, klappar och uppmuntrande snälla ord, eller om det är att helt enkelt lära känna hästen lite bättre och kunna läsa om det finns några mönster i när hon gör sådär, det vet jag inte just med din häst, men som sagt jag känner igen beteendet och typen av häst du beskriver.

skarpa hästar är dessutom oftast väldigt intelligenta, därav anser människan att de är skarpa, för de tänker och köper inte allt rakt av utan har egna åsikter, vettiga eller inte vettiga i våra ögon : )
I min erfarenhet är samma kloka hästar samtidigt väldigt intresserade av att få känna sig duktiga. Beröm och uppmuntran brukar väcka samarbetsgnistan och viljan att vara uppmärksam på sin människa för att få mer beröm och godkännande.

Jag tror därför inte att det hjälper så mycket att lämna denna häst ifred och bara låta den vara häst. jag tror du måste interagera, sen behöver detta inte innebära en massa krav, men jag tycker som sagt att du ska hantera hästen MYCKET.

Hoppas du förstår vad jag är inne på.
 
Senast ändrad:
Sv: Knäckt häst?

Du har fått jättemånga bra tips av de andra men en sak som aldrig nämnts:

Är hästen ok fysiskt? Blev den veterinär besiktigad innan du tog hem den. Jag fick precis hem en häst som förra ägaren haft stora problem med, hade skickats från tränare till tränare och hästen fick panik när man krävde något av den. Jag tog den till klinik där det visade sig att den var halt på alla 4 ben, gamla låsningar i rygg plus en massa annat. Inte konstigt att hästen fick panik så fort den såg en sadel.

Tänkte att det kan ju var något fysiskt som är fel med din häst. Värt att kolla i alla fall.

Tanken har slagit mig. Tanken har även slagit mig om något fattas. Ingen besiktning har skett ännu och det är självklart något man skulle ha gjort innan hon kom hem till mig. Det är en sak man ska kolla upp så att hon inte har ont någonstans. Ändå känns det inte som att hon skulle ha ont, men det är som du skriver. Det vet man aldrig, syns inte alltid.

Ska prata med ägaren när hon kommer hem, än så länge är hon en foderhäst.
 
Sv: Knäckt häst?

Klickerträning ska jag läsa om och lära mig lite om, kan inget om ämnet i princip. Vet kanske pyttelite vad det går ut på. Verkar intressant och definitivt något att prova, även roligt när alla problem är borta.

Jag lägger ledarskapet åt sidan lite, men det betyder så klart inte att hon får göra som hon vill för det. Jag tror att om man är vän med hästen så accepterar och respekterar den mer när man börjar med olika ledarskapsövningar. För i hantering är hon hur trevlig som helst, det är endast detta som är problemet. Att hon fryser fast. Och ridningen så klart, men det problemet behöver man inte ta nu.
 
Sv: Knäckt häst?

När du hade häst som stängde av helt, hur fick du den på ditt spår? Om det var din häst vill säga :) Jag är lite slut på idéer som kan få henne att tycka att det är det minsta intressant att gå ett steg åt vänster eller höger. Förutom att locka med godis, då kan hon gå ett steg men sen blir det stopp. Hjälper det kanske bara att umgås i hagen? Vara med henne när hon betar, klappa och gosa med henne. Bara sitta hos henne. Skulle hon bli nyfiken på mig då och vilja följa med mig? Finns så klart inget rakt svar på det.

Vad tror du om att hon inte vill lämna hagen för att hon klättrar i rang, och är rädd för att en annan häst ska ta över platsen? Tänker dom så?

Haha, jag blir mer och mer vilsen ju mer jag tänker på det. Kanske inte skulle göra det så komplicerat för mig, kanske bara vänta ut och vänta ut och en himla massa beröm som gäller, om det nu är så att hon är körd i botten :confused:
 
Sv: Knäckt häst?

*knapplån*

Just att stå som en åsna och vägra ta ett steg framåt är min häst expert på. Inte med mig men med "nya" människor.

Hon är inte det minsta avtrubbad eller knäckt, bara ruskigt smart. Varför anstränga sig om man kanske slipper?

Hon kanske bara är smart din häst?
Visar hon inga andra obehag eller att det uppkommer andra broblem så hade jag inte bekymrat mig så mycket. Fungerar det att ta in henne samtidigt som en annan häst så varför inte göra så i början. Problemet kanske försvinner av sig själv.

Eller så gör hon precis som min gamle märr, nämligen testar alla nya människor. Vem vet kanske har man tur och slipper lämna kompisarna i hagen?

Mvh

Tora
 
Sv: Knäckt häst?

När du hade häst som stängde av helt, hur fick du den på ditt spår? Om det var din häst vill säga :) Jag är lite slut på idéer som kan få henne att tycka att det är det minsta intressant att gå ett steg åt vänster eller höger. Förutom att locka med godis, då kan hon gå ett steg men sen blir det stopp. Hjälper det kanske bara att umgås i hagen? Vara med henne när hon betar, klappa och gosa med henne. Bara sitta hos henne. Skulle hon bli nyfiken på mig då och vilja följa med mig? Finns så klart inget rakt svar på det.

Vad tror du om att hon inte vill lämna hagen för att hon klättrar i rang, och är rädd för att en annan häst ska ta över platsen? Tänker dom så?

Haha, jag blir mer och mer vilsen ju mer jag tänker på det. Kanske inte skulle göra det så komplicerat för mig, kanske bara vänta ut och vänta ut och en himla massa beröm som gäller, om det nu är så att hon är körd i botten :confused:

Ja det var min häst och jag har haft ett par andra liknande. Men de stängde bara av i uppenbart pressade situationer, inte av att ledas till eller från hagen. I det läget var processen givetvis en bit att lära känna hästen och förstå hur den funkade. Jag har dock aldrig ngnsin löst ngt med hjälp av hårda tag eller våld på en sån häst, det funkar inte!

I ditt fall är jag faktiskt lite inne på Toras linje. Gör ingen grej av det just nu. Hästen kom i lördags, det är naturligt att de inte vill lämna den nya flocken, alla intryck och allt runtomkring den är nytt, den binder sig då väldigt hårt till de andra hästarna, det gör alla hästar vid flytt.

ett litet tips på vägen, som kommer från min hopptränare men kan appliceras rent allmänt tycker jag:
Gör ingen stor affär i förväg av ett problem innan det uppstått. se det snarare som en intressant studie i linje med "undrar vad som ska hända nu" :D
och om problemet uppstår, se det som en studie i att lära sig mer, och lösa det på ett odramatiserat sätt i lugn takt, istället för att problematisera det.

avdramatisera avdramatisera avdramatisera.

du ska inte rida OS med hästen nästa vecka eller hur?
där har du nog svaret : ) du har gott om tid. Lär känna hästen, och använd episoderna då hon "inte funkar" som material i en studie över att lära känna hästen och se hur den funkar. sen kan du sätta i hop ett samband OM det finns ett problem. det kanske det inte finns! ;)

det finns för övrigt både för och nackdelar med att få all information om en häst man inte känner i förväg. fördelen är att man uppfattar det som detaljerad information i syfte av ärlighet och att hjälpa.
men nackdelen är att man gärna lägger in informationen som bagage, i sitt eget handerande av hästen. därmed kan man läsa in saker, eller signalera saker till hästen som man inte gjort om man bara kört på i sin vanliga självklara takt och sina vanliga självklara hanterings metoder. så att säga.
 
Sv: Knäckt häst?

Hej!

Jag har inte orkat läsa alla svar, men har du testat att gå ut i skogen och busa? Från marken alltså? Gå ut, gå över stock och sten, gör oväntade saker, typ stanna, spring iväg (så häst får trava efter), hittar du nån lämplig stock kan ni hoppa båda två (ha långt grimskaft bara)..

Är häst tömkörd/inkörd? Annars kan det vara något att börja leka med. Tömkörning i skogen har båda mina älskat, både på riktiga ridvägar och styrning "offroad".

Försök tänka på att du också ska ha roligt, jag tror sånt smittar även till hästar.

Angående om häst har ont, är det inte vet.besiktigad innan du tog över den? Det är alltid bra att göra det så man vet hur status var när man fick hästen och många hästar kan visa smärta just genom att inte vilja komma in från hagen (in från hagen=arbete=ont).

Angående att fånga hästen är jag rädd att jag inte har några bra tips. Min tjej är löjligt lättmutad, jag behöver bara tänka godis så kommer hon!

Lycka till med häst, hoppas ni hittar lite gemensam arbetsglädje!

/ lavinia, vars häst älskar att arbeta, men säjer till tydligt när det är dags för promenad offroad!
 
Sv: Knäckt häst?

Ja jag tror definitivt att klickerträning skulle kunna hjälpa henne och dej.
Klickertränade hästar GILLAR att träna, de står på kö för att få komma in i paddocken. De älskar överenskommelsen att när de gör rätt får de omedelbart veta att de gjort rätt (klicket) och sedan får de en godbit (några lucernpellets ;-) De förstår reglerna och VET att det aldrig blir irriterat eller otrevligt under träningar och dessutom får de oftast välja att göra rätt helt själva så att säga. Hästar reagerar mycket positivt på att få chansen att göra rätt utan att man håller i eller drar eller för dem dit. Som extra bonus får man en räcka smarta sätt att be hästen skärpa till sig, koncentrera sig eller lugna ned sig vilket gör att hästen känner sig väl till mods och sällan behöver vara fastbunden, fasthållen eller på annat sätt känna sig fångad eller pressad.
Man kan lära hästar precis vad som helst med hjälp av klickerträning och man kan göra det UTAN att vara gudabenådad eller hästpratare;-)
 
Sv: Knäckt häst?

Hästen ger mig lite olika signaler tycker jag. Igår var hon helt med, ville komma in och knallade direkt in till stallet :eek: Hon har inte velat gå in i stallet själv innan, och gick med mig in från hagen utan frysa fast. Så vi stog inne i stallet och pysslade, sedan gick vi ut på vägen. Hon var med hela tiden och såg glad och uppmärksam ut. Så skön känsla att man är på väg!!

Men det gör mig så osäker också, om hon verkligen bara testar mig eller om livet är skittrist. Det kanske jag märker längre fram när jag börjar ställa större krav på henne.

Jag tycker det är superintressant det här faktiskt. Tycker det är lite kul med problemhästar, men inte lika kul när man är slut på idéer. Många kloka bukare har ju gett mig många tips på vägen, så nu är det bara att tuta och köra och prova allt. Och ha KUL med lilla gumman :)
 
Sv: Knäckt häst?

Igår gick hon in med mig problemfritt, till och med in till stallet! Så igår hade vi lite kul på skogsvägen, hon verkade gilla det och var uppmärksam på vad som skulle hända härnäst. Hon är inte inkörd och dom hade precis börjat tömköra henne, så det är något jag kommer jobba vidare på så att vi får massor med variation i träning framöver.

Hon är inte svårfångad, hon bara står och inte vill med. Hade nästan varit lättare för mig om hon varit svårfångad, min förra var det ibland. Mycket lättare att läsa eftersom man har erfarenheten :p

Tyvärr inte besiktigad ännu. Veterinär kommer jag ta om jag verkligen börjar misstänka smärta. I dagsläget gör jag faktiskt inte det. Och om det blir eventuellt köp kommer vi självklart gå igenom processen (även om jag ändå kommer köpa henne, om hon inte skulle gå UA, så vet jag ju vad problemen är).

Men jag har stort hopp om henne eftersom hon gjort sånt framsteg igår bara. Bakslag kommer alltid, men det är sånt man får ta! Skynda långsamt :)
 
Sv: Knäckt häst?

SKÖNT att du är så FÖRSTÅENDE hästmänniska som sätter hästen först och som inte MÅSTE rida rida rida rida för att en häst "ska kunna ridas"!

:bow: Stor eloge! :bump:
 
Sv: Knäckt häst?

SKÖNT att du är så FÖRSTÅENDE hästmänniska som sätter hästen först och som inte MÅSTE rida rida rida rida för att en häst "ska kunna ridas"!

:bow: Stor eloge! :bump:

Jag trodde i min lilla bubbla till värld att dom flesta hästmänniskor gör så. Annars får man inte kalla sig hästmänniska :D Fast rötägg finns det ju överallt, det ser man ju var och varannan dag. Kanske extra många inom hästvärlden :(

Klart man vill ha en klar och rolig häst. Välmående djur, finns nästan inget så tacksamt! :bump:
 
Sv: Knäckt häst?

Det är just det jag försöker få reda på, vad hon tycker är roligt. Har bara haft henne sen i lördags nämligen och ägaren har åkt till Island. Ska fråga henne vad hon brukar tycka om när hon kommer tillbaka därifrån.

Har svårt att tro att ignorera skulle hjälpa på denna dam, men helt klart värt att prova alla möjliga metoder som ni har gett som tips! Man kan ju inte mer än misslyckas ;)

Verkar inte som att hon tycker rida är kul med, men å andra sidan har vi bara ridit 2 gånger och det var med andra hästar ut i skogen. Andra gången var nog lite roligare i alla fall, så än är verkligen inte hoppet ute! :)


Ignorera var ett dumt ordval. Det ja ville ha fram var mera att låta hästen vara och komma till dig av egen vilja. Det dumma med din häst är ju att den krånglar med att komma in från hagen. Det är ju en sån sak som på något sätt måste fungera... Det problemet kan ja inte hjälpa dig med, har aldrig varit med om något liknanade.
 
Sv: Knäckt häst?

Hästen ger mig lite olika signaler tycker jag. Igår var hon helt med, ville komma in och knallade direkt in till stallet :eek: Hon har inte velat gå in i stallet själv innan, och gick med mig in från hagen utan frysa fast. Så vi stog inne i stallet och pysslade, sedan gick vi ut på vägen. Hon var med hela tiden och såg glad och uppmärksam ut. Så skön känsla att man är på väg!!

Men det gör mig så osäker också, om hon verkligen bara testar mig eller om livet är skittrist. Det kanske jag märker längre fram när jag börjar ställa större krav på henne.

Men du -
du har haft henne sen i LÖRDAGS.
Det är som sagt otroligt vanligt att en häst på ett nytt okänt ställe knyter sig väldigt hårt till den nya flocken i början. Jag ser inget konstigt alls i hennes beteende faktiskt om det bara handlar om det.

Jag tror du läser in lite mycket för att säljaren flaggat att hon är så dominant osv.... ta det med en nypa salt ha det i bakhuvudet men låt det inte bli anledningen/förklaringen till varje liten grej hon gör/inte gör. Jag ser det som sagt som ett rätt naturligt beteende det hon uppvisat de här första dagarna på ett nytt ställe.

Det dumma med din häst är ju att den krånglar med att komma in från hagen. Det är ju en sån sak som på något sätt måste fungera... Det problemet kan ja inte hjälpa dig med, har aldrig varit med om något liknanade.

som sagt, det är högst vanligt de första dagarna på ett nytt ställe att de nya hästarna/flocken blir det allra viktigaste och den hårdaste knytpunkten i hästens tillvaro, till att börja med.
 
Sv: Knäckt häst?

Hmm, Jag skulle bara ha nån med mig som föser henne bakifrån samtidigt...ÄVEN om hästen är less ska den inte frysa fast och vägra gå. Du kan ha nån som föser..när du kommit ur hagen kan du ta in hästen i stallet, ge den lite mat och borsta o ha dig, sen ut igen om det är det du vill. Håll inte på o klappa och beröm, det är INTE berömvärt att låta sig ledas eftersom hästen vet hur man ska föra sig i grimma o grimskaft. Gör det inte till nån stor grej för då känner hästen att den har nåt att "spela" på.
 
Sv: Knäckt häst?

Hej!
Skippa ridbanan ett tag. Träna tempoväxlingar i skogen och träna skänkelvikningar på grusvägar t.ex. Då behåller man ju lydnaden, men gör det på ett roligt sätt! Antagligen har hon helt enkelt tröttnat på dressyrlivet. Att gå runt, runt på samma ridbana varenda dag är nog inte så roligt. "Varierat arbete" är ibland inte så varierat som ryttarna påstår.. Så, ut i skogen och ha kul! Att hålla lydnaden och få henne i rätt form kan man likagärna göra ute i skogen eller på en äng. Variera arbetet, ena dagen kanske du går ut och går med henne i skogen och låter henne beta där gräset är extra gott! Lär henne några enkla tricks och få henne att känna sig duktig! Beröm, beröm, beröm och var alltid positiv. Var bestämd och konsekvent, men låt hästen också få ha kul och göra saker utan krav!
Det tror jag kan göra susen, tror att din dam har tappat livsgnistan. Men den går med all säkerhet att väcka upp om du låter henne ha kul. Rid ut med en kompis och rejsa över ängar, det brukar få liv i de flesta hästar.

Jag tror att hon självmant kommer bli piggare om du gör såhär. När du sedan måste rida på banan, rid inte så jättelänge och sluta direkt när det går bra. Rid jättevarierat, byt varv och växla tempo hela tiden. Som sagt, sluta när det går bra, det är väldigt viktigt. Glöm inte heller; beröm, beröm, beröm!

Volter/serpentiner på ängar, skänkelvikningar över en bred skogsstig, tempoväxlingar i skogen; allt som man kan göra på en bana kan man göra ute i naturen också! Rid inte på samma äng, utan efter att ha ridit några serpentiner kan du ju rida till en annan äng och träna tempoväxlingar.

Lycka till!
 
Sv: Knäckt häst?

SKÖNT att du är så FÖRSTÅENDE hästmänniska som sätter hästen först och som inte MÅSTE rida rida rida rida för att en häst "ska kunna ridas"!

:bow: Stor eloge! :bump:

Efter att ha läst tråden kan jag bara hålla med! :bow:
 
Senast ändrad:
Sv: Knäckt häst?

Jag hade nog låtit hästen byta miljö ett tag = rid ut i skog och mark! Ut o lek med er! :) Låt henne busa och mysa tillsammans med dig så att hon känner att hon kan lita på dig som vän och inte bara behöva jobba hela tiden :)
 
Sv: Knäckt häst?

KL.

Nu har det gått några dagar och pållan har börjat få en liten gnista i ögonen. Följer med felfritt från hagen och in i stallet även fast hästarna står och gnäggar bakom. Jag hoppas verkligen på den här hästen och är nu mer inne på spåret att hon testar mig. Kanske för tidigt att säga, bara gått lite mer än en vecka :)

Red i alla fall första gången igår, ensam ut i skogen. Hon kändes piggare och tyckte det var kul. Frös fast en gång, men fick loss henne efter en stund och vi lunkade glatt på vidare. Galopp och trav och fick nästan bromsa ett par gånger! Så nu är det bara lek och ha kul tillsammans, inga större krav ännu.

Klickerträning ska jag lära mig, skulle vara hur kul som helst att utöva det på henne!

Tack för alla bra svar. Kanske återkommer med andra problem om det dyker upp. Men bakslag kommer ju för det mesta ;)
 
Sv: Knäckt häst?

Tänkte bara skriva lite som en uppdatering om mitt lilla monster till häst :love:

Nej, hon är inget monster. Efter att ha gett henne tid och varit ganska neutral mot henne och lekt lite kall så har allt gått bra. Hon följer med mig utan problem och kommer ibland när jag ropar. Att lämna stallplan (ridning) är absolut inga problem längre, nu har hon helt ändrat inställning. Har till och med testat henne på banan ett par gånger, och ja, det är ingen action men hon bjuder en del vissa dagar när det känns roligare.

Så jag kan bara säga till er som har ston som verkligen är skarpa och testar som bara den: Dom blir sjukt underbara när man kommer innanför skalet!

Nu ska jag inte vara den som bara höjer min häst, som iofs inte är helt min ännu, till skyarna. Hon vet vad hon vill och hon kan vara en :devil: samtidigt, men aldrig på samma sätt. :love:
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 488
Senast: MiniLi
·
Övr. Hund Hej, känner mig vilsen och vet inte hur jag ska göra. För en vecka fick jag hem en 9 veckor gammal valp. Eftersom hon kommer behöva vara...
Svar
8
· Visningar
518
Småbarn Jag är desperat efter sätt att få i vår treåring penicillin. Lång historia kort; vår dotter har haft sår i näsan senaste 8 veckorna. Vi...
Svar
19
· Visningar
1 761
Hästvård Jag ska byta stall i månadsskiftet och fick nu mail från nya stallet och de vill att hästen avmaskas tre dagar innan inflytt. Träckprov...
2
Svar
32
· Visningar
1 526

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp