Bukefalos 28 år!

Knäckt häst?

Sv: Knäckt häst?

Jag svarar på ditt inlägg till racerkorv, om att klickerträning vore något för er. Mitt svar är ett rungande JA!

Det finns en fantastiskt trevlig bok, Skjut inte hunden, av Karen Pryor, där hon tar upp filosofin runt klickerträningen, och en massa praktiska tips och tillämpningsområden. Rekommenderas varmt!
 
Sv: Knäckt häst?

Jobbigt med hästar som inte är förstådda och lite deppade. Men med mycket tålamod och kärlek kommer det att vända.

Skit i att ta in henne alls i början. LEK med henne i hagen, ta med lite mat ut i en hink och bara var där (kan ju alltid passa på att visitera/borsta/mysa/tvätta henne när du ändå står där). Lär henne att bara för att du kommer så betyder inte det att hon SKA in från hagen. Efter ett tag kan du börja med att be henne följa dej i hagen, med eller utan grimma. Be henne sen när detta har gått bra ett tag, att följa med dej direkt från hagen ut i skogen. Sätt dej på en sten och bara låt henne stå/tugga.

Rid inte i början, vare sej i skog eller bana utan bygg upp ett förtroende först. Hårda ord, jag veeet att man vill rida och rejsa i skogen när man äntligen fått hem en häst, men ibland behöver man verkligen börja om från börjans början. Man tjänar verkligen på det!

Skynda långsamt! :)
 
Sv: Knäckt häst?

Precis, några i stallet hade en sån teori att hon inte vill lämna hagen pga vännerna och att hon är rädd för att någon ska ta hennes plats eftersom hon just nu klättrar i rang och snart är högsta hönset.
Idag provar jag att ta med en annan häst också, utan att börja försöka själv så att det endast blir en positiv upplevelse utan mitt tjat och gulligull-prat.
 
Sv: Knäckt häst?

En del hästar är helt enkelt sådär. De vill inget. Jag var medryttare på en sån ett tag, visserligen en mycket snäll häst som alltid gjorde vad man sa åt honom, men han ville ingenting. Skritta i skogen var ganska ok, och stå i hagen med kompisarna var bra, men annars ingenting. Inte ens galopp på hemväg med kompisar var roligt, han galopperade pliktskyldigt, men det fanns absolut ingen go i hästen. Ägaren älskade den och tyckte den var super i temperamentet, trygg och säker, men jag skulle blivit tokig att äga en sån häst som ingenting ville mer än att stå i hagen.

Jag blev också lite smått desperat för kanske 2 dagar sedan. Tänkte sådär med, att det här skulle jag aldrig orkar ta itu med. Var i skicka tillbaka-tankarna. Men sedan, när hon gjorde minsta framsteg ljusnade min framtid med henne. Lite bara. Så jag tror inte att hon är ett hopplöst fall, måste bara hitta något hon verkligen tycker är kul så att hon får tillbaks gnistan igen. Jag tror inte att många hästar bara vill stå och hänga i hagen, de flesta tycker ju det är trevligt att umgås med sin människa och hitta på saker. Ibland med krav, ibland kravlöst! :)
 
Sv: Knäckt häst?

Då blir det googling på böcker i eftermiddag ;) Låter kul och intressant, och fungerar det så är det ju GULD! Tack för tipset!
 
Sv: Knäckt häst?

Jobbigt med hästar som inte är förstådda och lite deppade. Men med mycket tålamod och kärlek kommer det att vända.

Skit i att ta in henne alls i början. LEK med henne i hagen, ta med lite mat ut i en hink och bara var där (kan ju alltid passa på att visitera/borsta/mysa/tvätta henne när du ändå står där). Lär henne att bara för att du kommer så betyder inte det att hon SKA in från hagen. Efter ett tag kan du börja med att be henne följa dej i hagen, med eller utan grimma. Be henne sen när detta har gått bra ett tag, att följa med dej direkt från hagen ut i skogen. Sätt dej på en sten och bara låt henne stå/tugga.

Rid inte i början, vare sej i skog eller bana utan bygg upp ett förtroende först. Hårda ord, jag veeet att man vill rida och rejsa i skogen när man äntligen fått hem en häst, men ibland behöver man verkligen börja om från börjans början. Man tjänar verkligen på det!

Skynda långsamt! :)

Jättebra tips och ska absolut prova det! Det är nog bättre som du säger, att bara vara i hagen och leka och pyssla med henne. En trevlig upplevelse.

Men fortfarande är jag ju där, testar hon eller är hon knäckt i psyket? Om hon testar vill jag absolut ha med henne in, här hon helt uttråkad på livet vill jag absolut bara leka och ha kul i hagen tills hon känner att hon kan ta nästa steg. Skitsvårt för er att avgöra som inte sett henne.
 
Sv: Knäckt häst?

ja ibland får man göra som hästarna vill helt enkelt och undvika situationer där man måste stå i en timme för att få dem med sig = tråkigt för hästen o bara jobbigt. (det jag menade med krav = att gå in)

Jag ser ingen nederlag eller vinst för hästen om man måste ändra sina principer lite; tvärtom, hittar man en metod som kan fungera för både häst o människa så är det toppen istället för att tvinga hästen att gå in från hagen ensam "bara för att den SKA KLARA AV DET"

Sen kan man ta en kamp efter ett tag när man fått förtroende; att då ställer man kravet att den ska kunna gå in själv. Men i början kan det vara bra att bara dalta med lite ;) o klappar o godis är inte alls på långa vägar ersättning för en hästkompis!
Lycka till!
 
Sv: Knäckt häst?

det vet du bara om ett tag ;) Svårt att läsa en häst man bara haft en liten stund...
 
Sv: Knäckt häst?

Jättebra tips och ska absolut prova det! Det är nog bättre som du säger, att bara vara i hagen och leka och pyssla med henne. En trevlig upplevelse.

Men fortfarande är jag ju där, testar hon eller är hon knäckt i psyket? Om hon testar vill jag absolut ha med henne in, här hon helt uttråkad på livet vill jag absolut bara leka och ha kul i hagen tills hon känner att hon kan ta nästa steg. Skitsvårt för er att avgöra som inte sett henne.

Jättesvårt att veta. Jag har alltid haft lätt för att "läsa" hästar - kanske därför jag alltid var den som fick knalla ut på betena och ta de svårfångade hästarna.. :angel:

Du kan inte be någon filma dej och hästen (ponnyn?) och ert beteende och kroppspråk? Testa med olika metoder, lek, tvång, hot med pisk, muta med morötter medan ni filmar - kanske kan man se lite grann iaf om hon är helt avtrubbad eller ej. :)
 
Sv: Knäckt häst?

För mig låter det som om hästen blivit knäckt.
Red en häst som fick "panik-attacker" i vissa situationer. Jag sa säker hundra gånger att den stackaren varit med om något och aldrig går att ändra på och ska vi inte ge upp och låta honom stå i hagen tills han blir gammal istället?
Men ja va tvungen att rida den hästen, då den stod i ett turridningsstall och gästarna skulle ju ha dom snälla hästarna. I början försökte ja ändra på hästens beteende på alla sätt, skälla på den, träna på läskiga situationer och ja vet inte allt. Det blev inte bättre. Då gav ja upp och red bara hästen ut i skogen själv då det funkade hyfsat, och med gästerna för att ja va tvungen. Inget arbete, inga korta tygler, INGET! Två månader senare står hästen i hagen och väntar på mig. Den älskar allt arbete och såna olater som hovskrapande på stallgången försvann av sig själva. En häst som inte kunde stå stilla längre än att ja hann kasta mig upp kan stå och sova medans ja sitter och pratar med folk.
Ja löste inte problemen med godis utan med att totalt ignorera hästen när ja red och hanterade den. Bara låta den hålla på med sina nervösa/panik-grejer.
Någon gång trillade myntet ner och han accepterade mig. Detta var dock en arbetsmyra, kunde jobbar timmar i sträck och mådde bättre ju mer han jobbade. Så att rida tills problemen löste sig var det bästa på honom.
Så, finns det något din häst gillar lite mer? Börja där och jobba vidare.
 
Sv: Knäckt häst?

Det är just det jag försöker få reda på, vad hon tycker är roligt. Har bara haft henne sen i lördags nämligen och ägaren har åkt till Island. Ska fråga henne vad hon brukar tycka om när hon kommer tillbaka därifrån.

Har svårt att tro att ignorera skulle hjälpa på denna dam, men helt klart värt att prova alla möjliga metoder som ni har gett som tips! Man kan ju inte mer än misslyckas ;)

Verkar inte som att hon tycker rida är kul med, men å andra sidan har vi bara ridit 2 gånger och det var med andra hästar ut i skogen. Andra gången var nog lite roligare i alla fall, så än är verkligen inte hoppet ute! :)
 
Sv: Knäckt häst?

Jättesvårt att veta. Jag har alltid haft lätt för att "läsa" hästar - kanske därför jag alltid var den som fick knalla ut på betena och ta de svårfångade hästarna.. :angel:

Du kan inte be någon filma dej och hästen (ponnyn?) och ert beteende och kroppspråk? Testa med olika metoder, lek, tvång, hot med pisk, muta med morötter medan ni filmar - kanske kan man se lite grann iaf om hon är helt avtrubbad eller ej. :)

Jag tyckte att jag med var bra på att läsa hästar, men det kan ha varit att jag var bra på min första häst som jag fick ta bort nu i somras. Men jag kanske inte var så bra på andra hästar :D Jag tycker nämligen hon utstrålar ett lugn, stressar i alla fall inte upp sig synligt och blir inte heller rädd. Och helt död ser hon inte heller ut, någonstans mitt emellan kan jag nog tycka. Och så ser hon ut som att hon säger "HAHA, du får inte in mig na na na na naaaa :D"

Har provat att mota med långpisken, ingen respekt för den. Hon är nästan en sån häst man skulle kunna slå hur mycket som helst, hon skulle ändå inte röra sig. Godis går några steg.

Får ta med mig nån att filma, kanske är lättare att se på håll vad hon egentligen utstrålar för känsla.
 
Sv: Knäckt häst?

*kl*

Till TS

Nu skanske jag missförstått många här inne, men det är flera poster med hur du ska lösa problemet att ta in hästen för att den vägrar gå.

Jag vill bara vara säker på att TS är medveten om att bara för att man löser Det problemet så löser man inte det egentliga problemet utan bara en symtom.


För att få en häst som "fungerar" bra och som mår bra, behöver man nå fram till hästen och det gör man inte genom att lura den att bli ledd in.
Det gör man genom att bli dess vän. Knäckta hästar söker inte någon som bossar över dom, det är sådana människor den haft och det är därför den är knäckt. Den behöver en trygg vän. Att bli ledare över en knäckt häst kräver än mer otroligt mkt arbete än vad som krävs för en "normal" häst.
Att bli vän räcker troligast för dig. :)



Men det vet du säkert redan.
 
Sv: Knäckt häst?

Har inget klokt att tillföra i tråden, men ville bara säga att jag blev glad när jag läste dina rader!
 
Sv: Knäckt häst?

Låter som en jobbig situation.

Sätt inga höga krav på henne, låt henne ta det i sitt tempo.!

Lycka till:)
 
Sv: Knäckt häst?

*kl*

Till TS

Nu skanske jag missförstått många här inne, men det är flera poster med hur du ska lösa problemet att ta in hästen för att den vägrar gå.

Jag vill bara vara säker på att TS är medveten om att bara för att man löser Det problemet så löser man inte det egentliga problemet utan bara en symtom.


För att få en häst som "fungerar" bra och som mår bra, behöver man nå fram till hästen och det gör man inte genom att lura den att bli ledd in.
Det gör man genom att bli dess vän. Knäckta hästar söker inte någon som bossar över dom, det är sådana människor den haft och det är därför den är knäckt. Den behöver en trygg vän. Att bli ledare över en knäckt häst kräver än mer otroligt mkt arbete än vad som krävs för en "normal" häst.
Att bli vän räcker troligast för dig. :)



Men det vet du säkert redan.

:bow:
Bra skrivet! Håller helt med om det! Men problemet kvarstår för mig, för egentligen vet jag inte om hon är helt knäckt eller om hon bara testar mig. Att hon inte tycker att ridning är kul kan jag nästan helt säkert säga, målet är att allt blir kul när jobbet är klart, men det är ju en bit kvar.

Till att börja med tror jag att det är bäst att behandla henne som om hon vore knäckt, så att man inte gör större skada. Men, hur märker man skillnaden egentligen? Någon som vill agera hästpratare ;)
 
Sv: Knäckt häst?

Jag tyckte att jag med var bra på att läsa hästar, men det kan ha varit att jag var bra på min första häst som jag fick ta bort nu i somras. Men jag kanske inte var så bra på andra hästar :D Jag tycker nämligen hon utstrålar ett lugn, stressar i alla fall inte upp sig synligt och blir inte heller rädd. Och helt död ser hon inte heller ut, någonstans mitt emellan kan jag nog tycka. Och så ser hon ut som att hon säger "HAHA, du får inte in mig na na na na naaaa :D"

Har provat att mota med långpisken, ingen respekt för den. Hon är nästan en sån häst man skulle kunna slå hur mycket som helst, hon skulle ändå inte röra sig. Godis går några steg.

Får ta med mig nån att filma, kanske är lättare att se på håll vad hon egentligen utstrålar för känsla.

Ibland kan det vara intressant med att titta på vad man själv gör när hästen reagerar på ett visst sätt! DET om något är lärorikt och man inser att kroppspråket betyder sååå mycket mer än våra ord.

På den beskrivningen du uppgett här tycker jag att det låter som en trött häst som på alla sätt och vis försöker tala om att nått är snett. Kanske har någon av de fd ryttarna inte vågat sitta kvar när hon dummat sej och hästen lärt sej att det är enda sättet för människan att förstå att "detta ÄR INTE kul!!".

Börja om, helt och hållet, och skynda långsamt! Rida kan man göra massor sen - men en hästs hjärta kan man bara vinna en gång ;)
 
Sv: Knäckt häst?

Du har fått jättemånga bra tips av de andra men en sak som aldrig nämnts:

Är hästen ok fysiskt? Blev den veterinär besiktigad innan du tog hem den. Jag fick precis hem en häst som förra ägaren haft stora problem med, hade skickats från tränare till tränare och hästen fick panik när man krävde något av den. Jag tog den till klinik där det visade sig att den var halt på alla 4 ben, gamla låsningar i rygg plus en massa annat. Inte konstigt att hästen fick panik så fort den såg en sadel.

Tänkte att det kan ju var något fysiskt som är fel med din häst. Värt att kolla i alla fall.
 
Sv: Knäckt häst?

Det är aldrig fel att ta till en "paniklösning" så länge dne inte skadar hästen, och den just är en "paniklösning". Att man har som mål att göra något åt det stora hela. :)

Det är en bra insikt att försöka behandla hästen som om den vore knäckt.:bow: Det är alltid lättare att rätta till en ouppfostrad häst som blivit ouppfostrad och bufflig för att den fått ta över och blivit bortskämd, än det är att rätta till att man brutit ner en häst mentalt!


I ditt fall skulle jag som sagt kolla på att köpa en av Ellen ofstads videor.
http://www.ellenofstad.com/svensk/videosvenske/videosvenske.html
Jag skulle rekommendera "Motivera din häst". Det är inte problemlösningen du ska rikta in dig på just nu, utan att nå fram.
Jag Kan minnas fel (och ni som vet får gärna rätta mig) men "Hästar med problem" är mer åt ledarskapshållet om jag inte minns fel.


Hur som helst skulle jag tipsa om att försöka nå fram och bli vän med din flicka. Ston är Otroligt envisa och svåra att bli ledare över, och är den dessutom nedkörd och har slutat lyssna kan det skapa svåra situationer för dig om du ska börja försöka förtjäna dig ledarskapet.
Visst kan du få en häst som respekterar att den ska respektera dig, men det är inte samma sak som Att den respekterar dig. Och det är en hårfin skillnad på nedbrutna hästar att se skillnad.


Klickerträning och positiva upplevelser har i mina fall varit mer lämpade.
Delar ur filmen men den visar egentligen inte hur bra filmen i sig är!
http://www.youtube.com/watch?v=bMZUKJTfoh8
I filmen lär man sig steg för steg hur man kommer till allt detta.
Här finns mer ur videon
http://www.ellenofstad.com/svensk/videosvenske/motiveradinhast_svensk/motiveradinhast_svensk.html

När jag såg Ellens video "Motivera din häst" första gången hade jag aldrig hållt på med medveten "NH". När jag provade den på min islänning fick jag som jag berättade innan en helt ny häst mentalt.
Och det gjorde jag helt på egen hand, med hjälp av Ellens video.

Vad jag tycker man skall ha i åtanke om man ska köra klickerträning är följande:

1) Många missar att vara extra noga konsekvent. Låt aldrig hästen Tigga. Den kan föreslå men ske skillnaden mellan att tigga och föreslå!

2) Var medveten att klickertärning med godis inte är ledarskap! Så fort godis kommer in i bilden så arbetar människan med hjärncentrat hos hästen, inte med den sociala delen där ledarskap är.

3) Tänk på att Ett steg är nog i början. Tjata inte. Många klickertränare vill gärna att hästen ska ta flera steg. Det behövs inte, ett räcker!
Oavsett om det är bakåt eller fram åt eller åt sidan. I början räcker Ett! Sedan, när hästen förstår vad det är du vill, kan du öka.

4) Glöm inte att ge hästen en tankepaus! Den är superviktig! En tankepaus kan vara allt ifrån 3 sekunder till 30 sekunder. Allt efter vad hästen behöver. Generellt sett kan man säga att ju längre tid det tar för hästen att förstå det du vill, ju längre behöver den på sig att fundera igenom vad som hände.
(se längst ner på sidan för tankepauser)
http://www.asgard.se/madde/sidor/default.asp?id=5


Men i slutändan är det förstås upp till dig!
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 488
Senast: MiniLi
·
Övr. Hund Hej, känner mig vilsen och vet inte hur jag ska göra. För en vecka fick jag hem en 9 veckor gammal valp. Eftersom hon kommer behöva vara...
Svar
8
· Visningar
518
Småbarn Jag är desperat efter sätt att få i vår treåring penicillin. Lång historia kort; vår dotter har haft sår i näsan senaste 8 veckorna. Vi...
Svar
19
· Visningar
1 761
Hästvård Jag ska byta stall i månadsskiftet och fick nu mail från nya stallet och de vill att hästen avmaskas tre dagar innan inflytt. Träckprov...
2
Svar
32
· Visningar
1 526

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp