"Knähäst"?

Daffan

Trådstartare
Jag har ett föl på snart 9 månader. Han är världens snällaste och jag har känt honom sedan hans första dag i livet. Jag har legat inne hos honom i både boxen och flera gånger, men har fått väldigt olika reaktioner på det. Vissa idiotförklarade mig helt och sa mer eller mindre att jag var dum i huvudet som låg inne hos min häst och andra tyckte att det var jättegulligt. Jag menar, hallå, om jag nu har en häst som litare på mig tillräckligt mycket för att våga ligga över mig, ha huvudet i knäet m.m så är det väl inget fel med det?! Jag tycker själv att det är en "bra start" på ett samarbete som vi förhoppningsvis kommer ha hela livet, och att det bygger mycket på tillit men ville bara höra vad andra tyckte. :rofl:

Bilder finns på http://blezterstar.blogg.se/1203072799_blezter.html
 
Sv: "Knähäst"?

tror du kommer få mycket olika svar här med. Hälften kommer nog säga att det är bra, hälften kommer tycka du är idiotisk :) Men jag ser inget fel med det så länge du håller koll på hovarna :D
 
Sv: "Knähäst"?

Ok, tack :) Ja, jag är försiktig med honom för man vet ju aldrig vad som kan hända :)
 
Sv: "Knähäst"?

Tycker att det verkar vara en underbart trygg häst som litar helt på sin matte! Kan inte tänka mig en bättre start på ett livslångt samarbete, som du själv skriver.

Tänk bara på att hästar också kommer in i olika trotsåldrar, och då vill de gärna klättra på rangskalan. Så se till att det är du som bestämmer när det ska lekas, när det ska gosas och när det är stopp för den här gången. Sätt också gränser för hur mycket närkontakt han får ha.
 
Sv: "Knähäst"?

Klart man tycker det ser jättegulligt och gosigt ut när man ser bilderna.
Men tänk ändå på vad som kan hända om hästen blir skrämd och försöker fly.
 
Sv: "Knähäst"?

tänk ändå på vad som kan hända om hästen blir skrämd och försöker fly.
Glöm det, en trygg häst blir inte så skrämd att den försöker fly.


Daffan: Välkommen i dom idiotförklarades gäng, jag har ju också alltid haft väldigt nära relationer till dom hästar jag haft eller haft hand om och skulle du "råka" somna :angel: och ligga så inte hästen kommer upp utan att behöva stödja på framdelen så märker du ingenting för dom är väldigt lätta i fram när dom reser på sig. Jag "råkade" ju somna i en box och märkte inte ens när hästen reste sig och då var det ändå en fullvuxen häst som la tynden från framdelen över mig.:D

Däremot är det lite jobbigt när dom trocklat in mulen i nacken och börjar snarka i örat på mig. :crazy:
 
Sv: "Knähäst"?

Hästar är och kommer alltid att vara flyktdjur. Även en trygg häst kan bli skrämd.
 
Sv: "Knähäst"?

Så satt jag med mitt (fd.) föl oxå! Hur mysigt som helst! Var han på väg att resa sig kunde jag ta runt halsen på honom och "lägga" honom igen. Det var en härlig känsla att känna hur han bara slappnade av och litade fullständigt på mig!:love:

Han såldes som ett-åring så i dagsläget vet jag inte hur han är, mer än att han älskar när man pysslar med honom. Tror dock inte att nuvarande ägaren har honom i knät...;)
 
Sv: "Knähäst"?

Jag gjorde oxå så med mitt föl. Viktigt att tänka på, som redan påpekats, är ju att det är du som bestämmer när, vad, var, hur, det får ske..
 
Sv: "Knähäst"?

mysigt det ser ut,har själv en egen uppfödning som man kunde mysa och ha i käet,men tänk på som några skrev att de växer upp och kommer i trots perioder då gäller det att hästen vet att du är människa och inte en hästkompis man kan busa med hursom helst. Har haft mina duster med en pigg liten 2års buse innan han fattade vart gränsen mellan hästkompis och människa är. Tror det kan vara lättare att fostra en unghäst när tonårstrotsen kommer som man inte hållit på så mycket med som föl,men samtidigt har man också mycket igen att ha så nära kontakt att hästen alltid litar på en.
Nuförtiden sover inte han i knäet på oss människor men är fortfarande en väldigt kelen och social häst som glatt lämmnar kompisarna på bete för att vara med oss människor.
 
Sv: "Knähäst"?

Peewee mitt varmblod är ju flask född och vi satt så med honom också, speciellt på nätterna när han skulle ha flaskan, han låg med huvudet i ens knä och drack ur sin flaska:)
Det är ju gulligt och mysigt bara man ser till att behålla ledarskapet:)
 
Sv: "Knähäst"?

jag tycker också det är jätte mysigt.. min lill tjeja på 3 år nu (arab korsning) har alltid varit en "sova mattes knä häst" =) har jag satt mej i boxen så kommer hon å lägger ser och lägger hon sej inte så står hon alltid och sover över mej med huvet =) Fortfarande nu som 3 åring tycker hon det är mysigt =)

Jag litar på min tjej till 100%. å ja visst kan hon bli rädd men då e de mitt fel som är på fel plats vid fel tillfälle inte hennes. hittills har hon aldrig blivit rädd när vi har nanat.

Här e en bilder på henne när hon var 3 mån =) Hon älskar att bli kliad på halsen därav den söta mulen för bild 1 och 4=)

17043958.jpg


17043959.jpg


17043957.jpg


17043956.jpg
 
Sv: "Knähäst"?

Gosa du med hästen!:love

Detta var en riktig knähundsponny, som gosade från första dagen i stort sett (uppfödd hos oss) Här är han med dotterns kompis hemma hos henne en sommardag. Det var världens goaste ponny och inga "ledarskapsproblem" öht:rofl:


rambo2.jpg
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 043
Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
10 501
Senast: liiinnea
·
  • Artikel
Dagbok Inspirerad av @parellikusken och hennes kloka dagboksinlägg, för jag känner att det är så himla viktigt att dela med sig om vägen ut...
Svar
10
· Visningar
1 292
Övr. Barn Sedan en tid tillbaka är vår snart åttåriga son extremt konfliktsökande i hemmet. Det är alltså med mig och hans far som dessa bråk...
4 5 6
Svar
109
· Visningar
12 594
Senast: Imogen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp