Knoppar i manen

Sv: Knoppar i manen

Jag brukar ha 19 små knoppar i min hästs man. Ingen i pannluggen.
Min häst är inte stor eller kraftig, tvärtom, men hon är mkt finare i små knoppar.
 
Senast ändrad:
Sv: Knoppar i manen

Det skall alltid vara ojämt antal knoppar med luggen inräknad. Alltså jämnt antal i manen och en knopp i luggen så blir ojämt.

Man ska alltid ha ojämnt antal knoppar i manen. Om man har jämnt antal upplevs hästens hals som "uppdelad" i två delar, men med ojämnt antal lurar man ögat och halsen ser mer "hel" ut.
 
Sv: Knoppar i manen

Jag brukar bara knoppa och se vad det blir. Blir det jämnt antal i manen räknar jag med luggen och tvärt om :D Då slipper man oroa sig eftersom det hela tiden råder delade meningar om detta
 
Sv: Knoppar i manen

Det brukar bli mellan 11-15 knoppar i ponnyns man.

Men på ridskolehästen som jag brukar tävla blir det bara ca 7-9 på. han har så kort o tunn man :cry:
 
Sv: Knoppar i manen

Så här såg min pålle ut i Lördags tror det vart ca 9 st...

 
Sv: Knoppar i manen

Hade 11 knoppar med pannluggen inräknad. Tycker att det nästan uteslutande är snyggast med få och större knoppar än tvärt om.:bump:

 
Sv: Knoppar i manen

Jag har ett problem bara, min hästs man är TJOCK och jag orkar helt enkelt inte rycka den.. :p Det är jobbigt, tar tid och gör ont. Är det någon som har något tips? Men annars tycker inte jag det spelar ngn roll alls hur många knoppar en häst har så länge de är lagom stora och lagom många! :)
 
Sv: Knoppar i manen

Ja, självklart ska man ha knoppar:D

Jag knoppar i princip alltid och det blir ca 11-13 knoppar på min ponny.
Jag tycker bäst om små och täta knoppar :)
 
Sv: Knoppar i manen

Det beror på hur halsen ser ut !! :) Jag brukade ha 8-9 st på min B-ponny (i början hade jag 15-17 på honom, men sen blev det bara mindre och mindre xD) Han var fin i både stora och små knoppar :)
C-ponnyn har jag ca 11 st på, han har sån smal hals så jag tycker det är finare att ha få än många på honom, men blir det för några så ser det ut som knoppar med hals, inte hals med knoppar ;D

Här kmr några bilder på mina gullungar ^^
http://www.pixbox.se/usr_show_id73781_page0_order1.html
 
Sv: Knoppar i manen

jaså skall det? :smirk:

själv tycker jag att det är absolut snyggast med ojämnt antal knoppar i manen, pannluggen ej inräknad.

Det är en smaksak helt enkelt.

Jovisst är det en smaksak men om man ska följa "regler" så är det jämt antal i manen och en knopp i luggen som gäller.
 
Sv: Knoppar i manen

regler och regler. Riktlinjer mera. Det finns riktlinjer (regler) för hur man skall knoppa. Tex på vissa utställningar/tävlingar skall ston ha knoppar eller fläta på höger sida och hingstar på vänster. Ston ska ha ojämt eller jämtantal knoppar och hingstar tvärtom. Det finns massa sådana (regler) riktlinjer men som sagt tycker man att hästen passar bäst i små knoppar så får man ha det:p
 

Liknande trådar

Trädgård & Växter Såhär ser det ut hos mig just nu. Spaljén som först var så fin, med klematis, två klätterrosor och en ljuvlig akebia quinata ... är nu...
Svar
4
· Visningar
358
Senast: Hellhound
·
Kläder & Bli fin Jag är en lat person så jag brukar sova med örhängen kvar. Bara knoppar. Stora örhängen tar jag ur. Jag har långa naglar så det är...
2
Svar
28
· Visningar
1 597
Senast: Anemone
·
Anläggning Nån som har tips hur man sköter en 40*40 m hage som hästarna går i året runt. Skulle t.ex vilja att det växer tätare med gräs blir...
6 7 8
Svar
140
· Visningar
5 359
Senast: Krålus
·
Utrustning Ni som har hästar med grovt tagel och håller manen kort, vad har ni för knep för att det ska bli snyggt utan att man förstör händerna...
Svar
16
· Visningar
1 153
Senast: iNHALE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp