Bukefalos 28 år!

Knorrevångens slakteri bygger ut

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Knorrevångens slakteri bygger ut

Ja, ni är lyckligt lottade.
Jag känner inte till andra än Knorrevången, i Skåne, när det gäller häst. För några år sedan fanns slakteriet i Helsingborg men det är nerlagt nu.

Jag måste påpeka igen att de jag känner som anlitat Knorrevången, och själv varit med in i det sista, är mycket nöjda med hur det går till vid slakten.

Skönt att höra att det går bra till om man själv är med. Det är inget lätt beslut att behöva ta att ens häst måste vandra vidare. Man vill att de ska ha det så bra som möjligt och inte lida. Och eftersom dessa är dom enda i skåne så finns det inte så många andra att välja på. Tyvärr är trotjänaravlivning rätt dyrt :crazy: sist jag behövde ha ut nödslakten så kostade det flera tusen för en b ponny
 
Sv: Knorrevångens slakteri bygger ut

Tack, någon som ser att det går lätt att förhindra att man "råkar ut för" detta fenomen.

Det är jättetråkigt att det finns brottslingar i samhället. Och bra att det finns poliser som håller efter dem. Men bättre ändå är att själv göra vad man kan för att inte utsättas för brott och oärlighet. Hästen har ett värde av c a 10 000 kr (slakt utomlands), hade du gett bort 10 000 kr och hoppats att de skulle användas till ett gott ändamål så som du hade tänkt? Till "vem som helst"?

Och i den här frågan är det ju mer än så; som djurägare tycker jag man ska ta sitt ansvar (om man nu råkar ut för tråkigheter) och ta bort hästen istället för att sätta på skygglappar och intala sig att "allt blir bra, jag ger bort Smulan till den här människan så slipper jag den bördan".
 
Sv: Knorrevångens slakteri bygger ut

Tycker du och (eftersom ni är samstämmiga här) Snufsan att Sveriges animaliebönder också är oansvariga? Eftersom dom vanligen skickar sina djur med "slaktbilen" fvb slakteri. Är dom oansvariga om dom skickar sina djur i st f att själva köra dessa till slakteriet eller för att dom inte åker med i "slaktbilen"?
I så fall är varenda animaliebonde grovt oansvarig!

Sanningen är att dessa bönder använder sig av det system som funnits i generationer och i huvudsak fungerat till belåtenhet tack vare att allt och alla runt slakterierna håller sig till dom regler och lagar som finns och att man där reagerar på dom missar som ibland förekommer och oftast kan betraktas som olycksfall i arbetet.

Skillnad mellan dessa seriösa slakterier och K är påtaglig, både vad gäller djurhantering och seriöst företagande.

Men hur ska en vanlig hästägare veta detta? Hur ska Eva i Byn veta att det är OK för bonden att skicka sina stutar till slakt medan man inte kan göra detsamma med en häst? Eftersom det i ena fallet sker med seriösa företag till skillnad mot det andra. Hur ska Eva veta det?
Jag ska erkänna att jag själv inte hade någon som helst kännedom om Knorrevången innan bedrägerierna med "gåvohästarna" kom till allmän kännedom. Däremot visste jag om problemen med Italien-transporterna.
Alltså skulle jag, om jag bott i Skåne, mycket väl kunnat anlita K för slakt av mina djur. Brrr!

Lika lite som jag förstår angreppen på hästägare som råkat anlita fel slakteri, lika lite förstår jag angreppen på dom som i god tro mer eller mindre skänker bort sina hästar. Visst, det har visat sig att det inte är lyckat alla gånger, men är det verkligen hästägarna som ska hängas i dom fallen??? Är det inte rätterligen dom som missbrukat förtroende, stulit och bedragit som borde utsättas för era och andras missnöje?

Med facit i hand är det lätt att kritsera och moralisera, men handen på hjärtat... om ni skickar barn till skolan med skolskjuts, följer ni med och kollar allt då? Eller räknar ni med att inblandade personer är seriösa och att regelverken följs?

LIA
 
Sv: Knorrevångens slakteri bygger ut

Så blir man sjuk, får kasserad ekonomi osv, då upphör ens ansvar för hästen. Eller vad menar du?
De gånger jag lånat ut häst på foder eller haft vänner och bekanta som gjort det då har fodervärden betalat för hästen, det har liksom varit hela poängen med att låna ut den!
Så ska jag vara ärlig förstår jag inte riktigt vad du menar? Bara för att man inte kan ha häst så är ju inte ge bort den det enda alternativ som finns?
Jag skulle aldrig ge bort en värdelös häst, alltså en häst som man inte kunde ta vettigt betalt för. Just av anledningen att jag är rädd att den skulle hamna i en sådan här situation.
 
Sv: Knorrevångens slakteri bygger ut

Jo - en sak är väldigt ny!

Ordet bedrägeri är nytt - och åklagare anser att lura till sig hästar är bedrägeri.

Det handlar alltså inte om "sålt är sålt" och "skyll dig själv" och "oansvariga hästägare" - även om nu många (du inkluderad) anser att det är dessa påståenden som gäller......
Såvitt jag vet har ditt fall (som inget har med knorrevångens djurhållning att göra) varit uppe i rätten än så vi vet inte om det är bedrägeri idioti eller något annat.
PL
 
Sv: Knorrevångens slakteri bygger ut

Jo - en sak är väldigt ny!

Ordet bedrägeri är nytt - och åklagare anser att lura till sig hästar är bedrägeri.

Det tycker även du med flera, dock måste man komma ihåg att det ännu inte är prövat enligt lagen så ännu så länge har detta ingen juridisk hållbarhet. Men när det har prövats, och om det får gehör så kommer det att ge ett prejudikat som är tillämpligt i framtiden. Ännu så finns inget sådant, därmed så är det tyvärr inte olagligt ur juridisk synvinkel.

Vad åklagaren anser är en sak, vad domstolen tycker är en helt annan.

Sen tycker jag att den diskussionen inte har i den här tråden att göra, eftersom det är en helt annan sak.

Ibland måste man kunna skilja äpplen från päron, det här är nog absolut ett av de tillfällena.
 
Sv: Knorrevångens slakteri bygger ut

*kl*

Skulle aldrig skicka iväg min häst till ett slakteri. Min häst är min vän och ska precis som hunden och katten somna in hemma på gården, i sin hemvanda miljö bland de som bryr sig.
 
Sv: Knorrevångens slakteri bygger ut

Javisst. Det funkade bra för dig ju. Och din häst.

...inte bara mig utan även andra. En ny artikel dagsfärsk om du vill läsa...

http://www.kristianstadsbladet.se/article/20090805/OSTRAGOINGE/363109928

Bilr det en fällande dom i detta ärende (bedrägeri kan bli med fängelse som påföljd) så kommer det att bli lättare för andra att anmäla samma saker i framtiden. Det känns jättebra tycker jag att "slaktbulvans yrket" inte längre är en skyddad zon.
 
Sv: Knorrevångens slakteri bygger ut

Men när det har prövats, och om det får gehör så kommer det att ge ett prejudikat som är tillämpligt i framtiden. Ännu så finns inget sådant, därmed så är det tyvärr inte olagligt ur juridisk synvinkel.

Ibland måste man kunna skilja äpplen från päron, det här är nog absolut ett av de tillfällena.

Du menar att just precis nu är det inte bevisat att det är "bedrägeri". Det är ju riktigt förståss - men - en såpass erfaren åklagare tar nog knappast inte upp ärendet om han inte är säker på sin sak.

Sen när det gäller slakteriet så pågår ju också utredning om djurplågeri och brott mot livsmedelslagar.

Ny dagsfärsk artikel där det står lite mer....

http://www.kristianstadsbladet.se/article/20090805/OSTRAGOINGE/363109928
 
Sv: Knorrevångens slakteri bygger ut

Så blir man sjuk, får kasserad ekonomi osv, då upphör ens ansvar för hästen. Eller vad menar du?

Nej så menade jag inte - död, sjukdom och skilsmässa är orsaken till att dessa 5 hästägare gav bort/sålde billigt sina hästar. Hästarna var mellan 6 år och nyss inriden till 14 år. Samtliga gick att rida, en var tiangelmärkt men fullt ridbar.

Död, sjukdom och skilsmässa är inga företeelser man planerar "in" i kalendern. En pressad situation uppstår och hästägarna har försökt lösa detta genom att sälja billigt eller ge bort hästarna. I denna situation kommer rätt läge för "bedragaren" in.

Oavsett om du eller någon annan här på buke tycket att bedrägeri är ok under dessa omständigheter - så tyck så då - det förändrar inget av vad som händer i verkligheten just nu.
 
Sv: Knorrevångens slakteri bygger ut

*kl*

Skulle aldrig skicka iväg min häst till ett slakteri. Min häst är min vän och ska precis som hunden och katten somna in hemma på gården, i sin hemvanda miljö bland de som bryr sig.

Jag håller med dig. Mycket bättre att göra det hemma om det är oundvikligt.
 
Sv: Knorrevångens slakteri bygger ut

Men fortfarande ointressant eftersom ämnet i tråden inte handlar om din häst, utan om Knorrevången ska bygga ut och har sökt tillstånd om det.
 
Sv: Knorrevångens slakteri bygger ut

Köttdjurshanteringen har jag på tok för lite erfarenhet av för att diskutera, generellt - utifrån de köttbönder jag känner - tycker jag det verkar fungare bra, transportörerna är lugna gubbar som vet vad de gör, systemet fungerar - kanske för att det är vana yrkesmänniskor i alla led? Jag tror få köttdjursproducenter hade tolererat att djuren behandlas illa, de jag känner månar om sina djur och är inte rädda för att säga ifrån.

Vad gäller jämförelserna med barn och skolbussar tycker jag det haltar på flera ben, så jag lämnar det därhän.

Eva i Byn (jag tolkar att hon företräder den generella hästägaren i ditt exempel) är alltså inte mer om sig och kring sig när det gäller sitt ansvar för sina/sitt djur? Nä, jag tror faktiskt att det rör sig om annat än blåögd jämförelse med köttdjurshförållning. Den enkla utvägen, att bara skänka bort sitt djur, för att freda sitt samvete som inte tål att man faktiskt tar bort djuret istället. Det är jag rätt övertygad om är vad som ställer till det i den majoriteten av fallen.

Sedan inser man vad man gjort (oavsett om det gäller italienslakttransporter, Knorrevången, folk som rider annorlunda än vad f d hästägaren gjort, som har en annan syn på hästhållning) och då gastar man i högan sky om att det är någon annans fel.

Jag säger inte att bedrägeri (vilket vi inte vet att det är ännu, eftersom inte dom avkunnats) är OK, men utifrån vad vi läser dagligdax, här i tidningar, så borde väl de flesta av oss vara medvetna om att det finns bedragare. Och att vi kan bli utsatta för dem. Det lättaste sättet att förhindra att bli utsatt är att vara kritiskt granskande. Vilket inte är svårt, inte kostar pengar, men kräver engagemang.

Många av de fall vi kan läsa om hade kunnat förhindras om de som blir utsatta hade varit engagerade. Men istället har de valt den lätta vägen och "litat på" att allt är OK, att någon annan kontrollerat, att det inte hade kunnat ske om det inte var reko etc.

Jag tror de flesta av hos har blivit lurade alternativt blivit utsatta till försök till blåsning någongång. Det är lättare att säga nej från början än att försöka göra gjort ogjort efter.

Och som sagt: bedrägeri vet vi ju faktiskt inte. Det är inte uppe i rätten. Och att åklagaren valt att ta upp det innebär ingalunda en säker utgång.
 
Sv: Knorrevångens slakteri bygger ut

Precis. Det funkar liksom inte att först bara skicka iväg sin häst och sen klaga på vad de gjort.

Det handlar inte om hästarna. DE VAR RIDBARA; FRISKA OCH ENDEL NYSS INRIDNA: förstå att det handlade om våra livs situationer - snuffsan-
 
Sv: Knorrevångens slakteri bygger ut

Så blir man sjuk, får kasserad ekonomi osv, då upphör ens ansvar för hästen. Eller vad menar du?
De gånger jag lånat ut häst på foder eller haft vänner och bekanta som gjort det då har fodervärden betalat för hästen, det har liksom varit hela poängen med att låna ut den!
Så ska jag vara ärlig förstår jag inte riktigt vad du menar? Bara för att man inte kan ha häst så är ju inte ge bort den det enda alternativ som finns?
Jag skulle aldrig ge bort en värdelös häst, alltså en häst som man inte kunde ta vettigt betalt för. Just av anledningen att jag är rädd att den skulle hamna i en sådan här situation.

vill uppärksamma dig om att alla hästar inte GAVS bort. och en sak till, vi skickade dem inte till slakt, JAG står för min del, och jag sålde min häst som RIDHÄST i fulla bruk. Förstå det, han var sex år, fullt ridbar,

min anledning till den snabba försäljningen, kan jag berätta för dig, Jag var sexton år och min mamma slängde ut mig och hästen. Känns det bättre nu? :'(
 
Sv: Knorrevångens slakteri bygger ut

Ja, jag förstår din situation.
Men - du måste ju ha sålt din häst alldeles för billigt eftersom det var lönande att slakta den.
 
Sv: Knorrevångens slakteri bygger ut

Ja, jag förstår din situation.
Men - du måste ju ha sålt din häst alldeles för billigt eftersom det var lönande att slakta den.

Jag tror ej han är slaktad, inte längre. det är min åsikt. tyvärr måste jag säga:(
 
Sv: Knorrevångens slakteri bygger ut

Nähä? Vad har då hänt med den?

Jag vet faktist inte. Men tycker du då inte att det verkar lustigt, Han finns inte med på en enda av deras slaktjournaler som UG gick igenom, han var 100% frisk och fri fårn karrens och innehar pass. Vilket betyder att hade han slaktats där så hade de slaktat honom vitt och allt hade funnits med. Jag tror inte ens Veronica Larsson är så dum att hon svartslaktar en häst som hon KAN och FÅR slakta vitt och fortfarande få samma summa pengar för ? :D:D eller jag kanske bara är korkad. Slaktad i Polen eller på gylland eller vidaresåld, min åsikt..
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Livsmedelsverket åtalsanmäler Knorrevången Slakt AB i Glimåkra för brott mot djurskyddslagen. Orsaken är bristfällig bedövning av en...
Svar
0
· Visningar
753
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Knorrevångens slakteri AB i Glimåkra ska bygga ut. Slakteriet köper 5 000 kvadratmeter mark av kommunen för 75 000 kronor.... Källa /...
Svar
0
· Visningar
627
Senast: Gunnar
·
Anläggning Hej. Vet att det finns massor trådar om detta men jag skriver en ny för att kunna få svar på mina. Vi har nu bestämt hur vi vill bygga...
Svar
18
· Visningar
3 466
Senast: in2u
·
  • Artikel
Hästnyheter Slakteriet Knorrevången i Glimåkra har en ny strid att utkämpa. Nu är det Livsmedelsverket som hotar med rättsliga åtgärder. ... Källa...
Svar
2
· Visningar
1 390
Senast: ginnies
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp