Knorrevångens slakteri bygger ut

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Knorrevångens slakteri bygger ut

Låt oss då hoppas att hästen har sålts vidare.

Jo, men hade han funnits i sverige hade man nog märkt det... Efter alls som varit om dessa hästar... eller så är personen som har honom nu, rädd att han/hon skulle behöva lämna tillbaka honom eller något;S vet inte.. Men men, skulle han leva vore det guld värt, att bara veta att han lever och har det bra...


tillbaka till ämnet, så tycker jag det är pest att Knorrevången ska få bygga ut :(
Cissi
 
Sv: Knorrevångens slakteri bygger ut

Äsch, det där är inte ett dugg sant !!!!

Oj då :D vem är du :)

Jaså, jag kan dra det från början, de skiljdes 05, jag bodde hos mamma, brorsan hos pappa, mamma "slängde" ut mig första gången och jag flyttade till pappa, där bodde jag en kort tid, sedan tillbaka till mamma, köpte Lukas hösten 06, flyttade ganska snart till pappa en kort tid igen, sedan tillbaka till mamma, hon bad mig fara och flyga, jag flyttade till min pojkvän, och ingen av mina föräldrar hjälpte mig med Lukas, han skulle byta stall för att pappa skulle hjälpa mig, mamma bytte lås på huset för att jag inte skulle ta mig in, ingen av dom ville betala stallhyra någon annan stans, där står man. Vad hade du gjort?

men du vet säkert allt om mitt liv (L)(L) puss på dig med.

glöm ej att denna tråden var till för att diskutera knorrevången och inte anledningen till varför jag var tvungen att sälja min häst.
 
Sv: Knorrevångens slakteri bygger ut

Sanningen är att dessa bönder använder sig av det system som funnits i generationer och i huvudsak fungerat till belåtenhet tack vare att allt och alla runt slakterierna håller sig till dom regler och lagar som finns och att man där reagerar på dom missar som ibland förekommer och oftast kan betraktas som olycksfall i arbetet.


Sanningen är den att "fungera till belåtenhet" innebär att det förekommer djur som skadas eller avlider när de ska fösas in i transporten , transporteras, fösas av, förvaras, motas till slakt.

Olyckor sker för att den hanteringen långt ifrån är optimal från djurens sida, men acceptabel från konsumenternas.
 
Sv: Knorrevångens slakteri bygger ut

Vad ville du ha sagt?
Att olyckor förekommer vet vi alla. Att det förekommer mindre lämpliga personer inom de flesta yrken, t o m inom slakterivärlden, vet vi också.

På vad sätt skulle detta innebära att bönder eller hästägare är oansvariga som anlitar seriösa slakterier?

LIA
 
Sv: Knorrevångens slakteri bygger ut

På vad sätt skulle detta innebära att bönder eller hästägare är oansvariga som anlitar seriösa slakterier?

LIA

Nej, det vill jag inte påstå, vi skickar ex våra tjurar till slakt med slaktbilen, men det jag vill påstå är att systemet för djuren långt ifrån är perfekt, faktiskt inte ens alltid bra, det är bara mer accepterat när det gäller svin och nöt att det sker viss skada, än när det gäller häst, och för säkerhets skull, jo, jag tycker Knorrevången ska rätta till sina brister.
 
Sv: Knorrevångens slakteri bygger ut

Nej, perfekt är vi överens om att det inte är. Men frågan jag ställde tidigare var om bönder skulle anses oansvariga som använde sig av de vanliga slaktrutinerna inbegripet transporterna. Detta eftersom hästägarna beskylls för just det.

Jag tycker helt enkelt att man på en del håll överdriver kraven på hästägare när det blir aktuellt med att göra sig av med sin häst, till slakt eller annat. Det ska vara ett :devil: daltande och fjompande och ve den som inte följer alla oskrivna regler. Här tillåts inte minsta misstag från dom som står med facit i handen.

Jag skulle inte lämna, och har inte lämnat, hästar med slakttransport utan kört själv och varit med hela tiden. Inte för att jag misstrott slakteri eller åkeri, utan för att det känts rätt mot hästen och för att jag anser det vara min plikt. Har skickat svin några gånger och det har inte känts så kul. Föredrar helt klart gårdsslakt.

Knorrevången borde läggas ner alternativt byta ägare!!

LIA
 
Sv: Knorrevångens slakteri bygger ut

Äsch, det där är inte ett dugg sant !!!!

Du är helt otrolig Ginnies. Hur kan du bara kläcka ur dig en sån grej när du inte har en aning om något! Har du inga gränser? Eller du kanske skämtade igen?! Ett tips; skämt ska vara roliga även för mottagaren....
 
Sv: Knorrevångens slakteri bygger ut

Jag vet.Det är inte bara något jag kläcker ur mig.

Och vill på detta sätt belysa problemet med billiga hästar med gammal skada som inte är värt något på markanden, de säljs billigt utan kontroller, köps in, pysslas med ett tag för att sedan säljas vidare,fortfarande billigt, annars blir man ju inte av med hästen, utan kontroll, och då går det som det går.

Jag har inget problem med hästslakt men i många fall, de flesta antagligen, av de här billiga, halvskadade hästarna som ingen egentligen vill ha, är slakt bäst direkt så de slipper risken att fara runt till en massa olika ställen.

Det jag hoppas är att hästen blev slaktad i Sverige och att den slapp stå och vänta i lokaler som inte var godkända.
 
Sv: Knorrevångens slakteri bygger ut

Nej, perfekt är vi överens om att det inte är. Men frågan jag ställde tidigare var om bönder skulle anses oansvariga som använde sig av de vanliga slaktrutinerna inbegripet transporterna. Detta eftersom hästägarna beskylls för just det.


Så är det säkert, utan tvekan blir man klassad som ytterst oansvarig hästägare om man skulle skicka dem till slakt på samma sätt som nöt, svin och får.
En anledning är såklart stressen, men även det att det skulle vara oundvikligt med skador, särskilt på de hästar som är i lite högre blod.

Några av våra tjurar har ju-fast de är vana att åka slakttransport innan slakt- bevisligen blivit mer eller mindre galna av stressen och stångat halvt ihjäl sig.

Tama kor kör jag in.
På den tiden vi hade gris körde jag även in dem. Det är därför jag sett en del.
 
Sv: Knorrevångens slakteri bygger ut

Jo, men hade han funnits i sverige hade man nog märkt det... Efter alls som varit om dessa hästar... eller så är personen som har honom nu, rädd att han/hon skulle behöva lämna tillbaka honom eller något;S vet inte..


Men du har sålt hästen. Frivilligt. Hon har betalt vad du ville ha och sen är det inte din sak vad hon gör med den. Varför sitter du här och antyder bedrägeri? Du hade inte råd att ha kvar hästen och sålde den med vinst, helt frivilligt, eller hur?
 
Sv: Knorrevångens slakteri bygger ut

Ja, man kan ju inte låta bli att undra vad cissi h själv gav för muntligt löfte till den förre ägaren när hon köpte Lukas? Evigt gröna hagar och stadigvarande hem???, och antagligen inte det att det var första anhalten på ett liv som eventuell vandringspokal-om nu ingen slaktade den då förståss vid vidareförsäljningen. Och om cissi h´s löften inte infrias-är det också bedrägeri????

Stackars häst- ingen som tar ansvar.:cry:
 
Sv: Knorrevångens slakteri bygger ut

Men du har sålt hästen. Frivilligt. Hon har betalt vad du ville ha och sen är det inte din sak vad hon gör med den. Varför sitter du här och antyder bedrägeri? Du hade inte råd att ha kvar hästen och sålde den med vinst, helt frivilligt, eller hur?

Ja visst :) jag hade inte brytt mig om jag vetat att han inte stått i knorrevångens utdömda stall. enda anledningen till att jag bryr mig är att han kan ha farit illa. Och nej, någon vinst gick jag inte med det kan jag dig lova
 
Sv: Knorrevångens slakteri bygger ut

Ja, man kan ju inte låta bli att undra vad cissi h själv gav för muntligt löfte till den förre ägaren när hon köpte Lukas? Evigt gröna hagar och stadigvarande hem???, och antagligen inte det att det var första anhalten på ett liv som eventuell vandringspokal-om nu ingen slaktade den då förståss vid vidareförsäljningen. Och om cissi h´s löften inte infrias-är det också bedrägeri????

Stackars häst- ingen som tar ansvar.:cry:

Jag lovade en chans. Och jag gav honom den, jag red in honom och gav honom en chans. Han stog hos uppfödaren och hon hade ingen nytta av honom, han skulle aldrig gå att ha på travet och ingen orkade rida in honom. Men ja visst, du verkar veta det mesta, För 34343 gången så såldes han inte som rent sällskap. Veronica L lovade dyrt och heligt att hennes vänner skulle rida honom när hon red rolex :D
 
Sv: Knorrevångens slakteri bygger ut

Gick back? Du köpte hästen för 500 så du sålde en 6-årig, frisk, ridbar häst för under 500 kr?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Livsmedelsverket åtalsanmäler Knorrevången Slakt AB i Glimåkra för brott mot djurskyddslagen. Orsaken är bristfällig bedövning av en...
Svar
0
· Visningar
748
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Knorrevångens slakteri AB i Glimåkra ska bygga ut. Slakteriet köper 5 000 kvadratmeter mark av kommunen för 75 000 kronor.... Källa /...
Svar
0
· Visningar
626
Senast: Gunnar
·
Anläggning Hej. Vet att det finns massor trådar om detta men jag skriver en ny för att kunna få svar på mina. Vi har nu bestämt hur vi vill bygga...
Svar
18
· Visningar
3 440
Senast: in2u
·
  • Artikel
Hästnyheter Slakteriet Knorrevången i Glimåkra har en ny strid att utkämpa. Nu är det Livsmedelsverket som hotar med rättsliga åtgärder. ... Källa...
Svar
2
· Visningar
1 389
Senast: ginnies
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp