Kök o vardagsrum i ett

orientalkatten

Trådstartare
Vad tycker ni om dessa nya hus med kök i vardagsrummet.
Själv gillar jag öppen planlösning men kök i vardagsrummet kan jag tänka mig i ett fritidshus.
Kök i anslutning till vardagsrum känns ok. Då kan man laga mat, slamra, köra fläkt på högsta och ha rejält ljust när man lagar mat.
Har man kök i vardagsrummet kommer det att lukta matos oavsett hur bra fläkt man har.
Köra igång matberedaren och baka bröd under en fotbollsmatch går ju knappast. Eller tänker man att de flesta inte tittar på tv i vardagsrummet, läser mm, utan ligger med plattan i sängen och ser program.
 
Vi har öppen planlösning med kök, matplats och vardagsrum. En vinkel gör att man inte ser mer än en liten del av köket från vardagsrummet. Liknande planlösning hade vi i lägenheten vi bodde i innan.

Det funkar fint för oss. Matos i vardagsrummet är bara ett problem om man glömmer att starta köksfläkten. Vill man inte höra köksljud när man tittar på tv så har vi även ett allrum med tv på övervåningen dit man kan gå istället. Men tiden med högljudda apparater i köket brukar vara max någon minut åt gången och inte särskilt ofta.

Den stora fördelen är att det är väldigt smidigt att kunna kommunicera med gäster eller barn som är i vardagsrummet när man är i köket.

Trivs bättre med det än att ha det helt separat som det var i det huset jag växt upp i som min mamma fortfarande bor i. Där känner man sig helt isolerad från de som är i det andra sociala utrymmet. Vi var där i helgen och när jag satte mig i soffan för att mata bebis så kunde jag inte alls kommunicera med de som var i köket vilket var lite opraktiskt.
 
Vi har halvöppen planlösning mellan kök och vardagsrum. Det finns en kortare vägg men inte mer. Besväras inte av matos ens i köket. Lutar lite mat javisst men inte obehagligt osande, snarare luktar gott:)
Vi tittar sällan på tv och isf tillsammans på kvällarna. Om vi mot all förmodan skulle vilja titta på dagen när en stökar i köket så har vi ett extrarum med tv i. Men den har inte varit på under de 3 åren jag känt min sambo.
Jag trivs jättebra med öppen planlösning ffa när vi har gäster.
 
Vad tycker ni om dessa nya hus med kök i vardagsrummet.
Själv gillar jag öppen planlösning men kök i vardagsrummet kan jag tänka mig i ett fritidshus.
Kök i anslutning till vardagsrum känns ok. Då kan man laga mat, slamra, köra fläkt på högsta och ha rejält ljust när man lagar mat.
Har man kök i vardagsrummet kommer det att lukta matos oavsett hur bra fläkt man har.
Köra igång matberedaren och baka bröd under en fotbollsmatch går ju knappast. Eller tänker man att de flesta inte tittar på tv i vardagsrummet, läser mm, utan ligger med plattan i sängen och ser program.
Har inte tv i vardagsrummet utan i sovrummet. Då kan man prata istället🙄
 
Har halvöppen planlösning både i nuvarande hus och i det förra, samt i båda lägenheterna som jag bodde i mellan husen. Jag trivs med att det inte är helt separata rum, att det går att kommunicera mellan kök o vardagsrum. :)
 
Jag blir lite full i skratt när jag ser de nya planlösningarna med delat kök/vardagsrum. Det var nämligen såna planlösningar jag gjorde när jag pluggade arkitektur, men blev avfärdad varje gång av lärarna att " Det blir matos i vardagsrummet och man kommer se köks-stök VAD SKA GÄSTERNA SÄGA!!". Nu är nästan alla nybyggda hyreslägenheter så. Tydligen så gick det för sig ändå.

För mig var den största fördelen att man maximerade de kvadratmeter man hade till upplevelse av rymd och öppenhet, speciellt om lägenheten eller huset inte är så stort. Betydligt bättre att ha ett kök som känns öppet och rymligt och ett vardagsrum som känns öppet och rymligt, istället för två ganska små separata bås där man tillbringar ändå begränsad tid. Dessutom så blir man inte helt isolerad i köket ensam, om man lagar mat och de andra boende gör nåt annat.
 
Vad tycker ni om dessa nya hus med kök i vardagsrummet.
Själv gillar jag öppen planlösning men kök i vardagsrummet kan jag tänka mig i ett fritidshus.
Kök i anslutning till vardagsrum känns ok. Då kan man laga mat, slamra, köra fläkt på högsta och ha rejält ljust när man lagar mat.
Har man kök i vardagsrummet kommer det att lukta matos oavsett hur bra fläkt man har.
Köra igång matberedaren och baka bröd under en fotbollsmatch går ju knappast. Eller tänker man att de flesta inte tittar på tv i vardagsrummet, läser mm, utan ligger med plattan i sängen och ser program.
For mig som bor ensam blir det knappast ett problem med att "stora" nagon annan, utan snarare sa okas upplevelsen av rymd och ljus, plus att det blir lattare att underhalla gaster med ett stort "allrum".
 
Jag avskyr alla former av öppen planlösning, jag uppskattar tydligt avskilda rum där man kan stänga om sig. Vet inte om det beror på att jag under många år bodde i små ettor där olika hörnor hade olika syften, sovhörnan, bokhyllehörnan, datorhörnan. När jag nu bor större vill jag ha konkreta gränser mellan de olika rummen.
 
Jag avskyr alla former av öppen planlösning, jag uppskattar tydligt avskilda rum där man kan stänga om sig. Vet inte om det beror på att jag under många år bodde i små ettor där olika hörnor hade olika syften, sovhörnan, bokhyllehörnan, datorhörnan. När jag nu bor större vill jag ha konkreta gränser mellan de olika rummen.

Samma här. Vill kunna stänga om mig för att få läsa/lyssna på musik/böcker ifred och begränsa barnatjut och tv-ljud. Tycker inte att man ska vara inom räckhåll för andra i huset oavsett var man befinner sig, det är jag för privat för. Skrymslen och vrår i murriga färger, det är grejer det! Däremot har jag gärna ett stort kök som rymmer fler människor än kocken, det är oftast där eventuellt umgänge blir.
 
Jag avskyr alla former av öppen planlösning, jag uppskattar tydligt avskilda rum där man kan stänga om sig. Vet inte om det beror på att jag under många år bodde i små ettor där olika hörnor hade olika syften, sovhörnan, bokhyllehörnan, datorhörnan. När jag nu bor större vill jag ha konkreta gränser mellan de olika rummen.
Jag känner samma i övriga delar av huset. Där gillar jag att ha mga enskilda rum. Men just vardagsrum och kök gillar jag att ha ihop. Vi har slagit ut en vägg i köket ut till vardagsrummet. Och vips så kändes det lilla köket mkt större. Jag har nu jättesvårt att tänka mig att ha ett separat kök igen.
 
Jag har bott i massa år med öppet mellan kök och vardagsrum. Inga problem alls förutom att det var lite litet för det jag ville få in i rummet och förvaringsutrymmet i köket var högst begränsat. Matos är inget problem, fläkten fungerade bra och det är ytterst sällan jag lagar mat så det direkt osar något illaluktande. Jag som person vill ändå ha snyggt och rent när jag lagar mat så stök var inget problem heller. En stor fördel var att det var mer socialt att laga mat när man hade gäster eftersom man kunde vara med i samtalet fast de satt i soffan. Bor nu med separat kök. Vet faktiskt inte vad jag föredrar, båda planlösningarna har sina fördelar och nackdelar.
 
Egentligen tycker jag bäst om separat kök, separat matplats (matsal), separat vardagsrum.

Tyvärr har vi en lösning som liksom går in i varandra. Vardagsrummet går in i matplatsen som är en förlängning av köket. Men åtminstone slipper man se vardagsrummet från köket.
 
Jag förstår nog inte helt skillnaden på det ni menar är nytt och vanlig öppen planlösning. Någon som kan lägga ut planlösningar på respektive?
Här har vi en lägenhet med "Köket i vardagsrummet". I princip alla lägenheter som byggs nu ser ut mer eller mindre på det här sättet, iaf i min kommun.
79cb49ee190b302523cb2b36fd292ede.jpg
 
Jag tycker det här är en av livets stora frågor (okej, nästan) 😅 Och något jag håller på att brottas med just nu är just fördelarna och nackdelarna med respektive planlösning. Roligt att läsa allas tankar. Jag är ungefär lika känslig för att känna att det är omysigt som att det är instängt, jag vill kunna få nervsammanbrott ifred i köket utan att gästerna ser, samtidigt kanske det är hälsosammare att sänka ribban och umgås med sina gäster, jag tycker det är jobbigt med ljud och lukt från köket samtidigt som jag vill kunna öppna terassdörrarna och släppa in naturen genom vardagsrum och kök, och ha koll på hundarna. Ett litet minus är att inredningen mellan de två rummen måste samordnas mer om det är öppet. Ytterligare ett minus är att en vägg för konst försvinner, och jag hade gärna haft en storskalig målning över hela väggen bredvid matbordet.

I nuläget har jag bestämt att vi ska avvakta med att bygga den väggen, så får vi se hur det ser ut först. Jag tycker det är helt omöjligt att uppskatta hur det kommer bli.
 

Liknande trådar

Relationer Ursäkta mig för det dunderlånga inlägget men känner att jag måste få skriva av mig lite, jag vet inte riktigt vad sjutton jag ska göra...
2
Svar
33
· Visningar
11 734
Senast: Mirre
·
Övr. Katt Detta kommer säkert vara osammanhängande o lite luddigt men jag är otroligt upprörd o ledsen just nu... Vid 12-tiden idag så hade jag...
2
Svar
32
· Visningar
7 571
Övr. Hund INFÖR VALPKÖPET Häll ut pölar av kall äpplejuice på golvet och mattorna och gå sedan runt barfota med ljuset släckt Gå till...
Svar
3
· Visningar
1 091
Senast: Cezzan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp