Kök o vardagsrum i ett

Finns det några lägenheter som sålts nyligen där samma renovering är gjord som går att jämföra med? Tänker att värdet på 70 kvm 3a med kokvrå är svårt att jämföra med 80 kvm 3a med kök? I värdet 2,5-2,7 finns ju också möjligheten att flytta köket oavsett. Vilket ju alltid går att trycka på i en försäljning.

När vi köpte vår förra lägenhet (2a) så fanns det mängder av lägenheter i området som antingen var större 1or med separat kök, eller mindre ”2or” som alltså var en likadan lägenhet med flyttat kök. Generellt skilde det inte mycket i pris på om flytten var genomförd eller inte. Möjligheten fanns ju.

Vart du får kokvrå ifrån med min ritning får stå för dej, men ja det finns en lgh som gjort liknande, andra som gjort om till 3or har byggt om "inre hall och klädkammare" till kök (dvs mer åt kokvrå hållet) och de har legat marginellt över orginal 2or. Dessa har dock alla legat på övre plan mot min som har radhuskänsla med privata uteplatser på både fram och baksida. Så deras slutsummor kan jag inte referera till...

d15b2ee93a8e06c2ab74d04640d2143f.jpg


Inte samma "bardisk" som jag tänkte bygga och inte samma layout men samma "storlek" knappast kokvrå
 
Så kan det ju vara. Men det är ju stor skillnad på gammalt badrum enligt dåtidens regler och renoverat badrum i strid med regler. Om vi nu pratar värdemaximering kan ju ”du måste renovera badrummet illa kvickt för ev fuktskada går inte på försäkringen” vara en större värdeminskare än vad väggflytten är en värdehöjare?

Om nu badrumsrenovering vägg i vägg ligger nära i tiden så tänker jag ännu mer att sälja ”potentialen” är bäst så att en köpare kan få göra det precis som man vill :)

Absolut och det är ju därför det bara är ett "kanske" på ombyggnationen...
Det är många "om och kanske" när man ska sälja =)
 
Absolut och det är ju därför det bara är ett "kanske" på ombyggnationen...
Det är många "om och kanske" när man ska sälja =)
Tycker det var ett bra förslag du fick att höra med mäklare kring vilken renovering som faktiskt lönar sig ekonomiskt. Så gjorde vi och jag tycker det var väldigt värdefull input.
 
Vart du får kokvrå ifrån med min ritning får stå för dej, men ja det finns en lgh som gjort liknande, andra som gjort om till 3or har byggt om "inre hall och klädkammare" till kök (dvs mer åt kokvrå hållet) och de har legat marginellt över orginal 2or. Dessa har dock alla legat på övre plan mot min som har radhuskänsla med privata uteplatser på både fram och baksida. Så deras slutsummor kan jag inte referera till...

Visa bifogad fil 104860

Inte samma "bardisk" som jag tänkte bygga och inte samma layout men samma "storlek" knappast kokvrå

Jag anser att det är ett ofog av branschen att kalla en lägenhet för ”tre rum och kök” när ”köket” är en del av vardagsrummet. Finns det inget separat kök och man verkligen vill påstå att det finns tre rum, ja då ”med kokvrå” en mer korrekt beskrivning. Du kan ju omöjligen öka antalet rum i en lägenhet genom att ta bort en vägg och flytta köksinventarierna från ett rum till ett annat.

Nu när det är så vanligt att kök och vardagsrum sitter ihop vore det bra om branschen lanserade ett eget begrepp för detta, så att trixandet med ”rum” kan sluta.

Sen fattar jag ju till 100 % att terminologin inte är ditt påhitt och det är inte dig jag kritiserar i det här såklart :)
 

Liknande trådar

Relationer Ursäkta mig för det dunderlånga inlägget men känner att jag måste få skriva av mig lite, jag vet inte riktigt vad sjutton jag ska göra...
2
Svar
33
· Visningar
11 734
Senast: Mirre
·
Övr. Katt Detta kommer säkert vara osammanhängande o lite luddigt men jag är otroligt upprörd o ledsen just nu... Vid 12-tiden idag så hade jag...
2
Svar
32
· Visningar
7 571
Övr. Hund INFÖR VALPKÖPET Häll ut pölar av kall äpplejuice på golvet och mattorna och gå sedan runt barfota med ljuset släckt Gå till...
Svar
3
· Visningar
1 091
Senast: Cezzan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp