Kök o vardagsrum i ett

Här är vår öppna planlösning som vi är väldigt nöjda med. Vår möblering är dock inte exakt som på bilden.

Visa bifogad fil 104438

Har bott i både hus och lägenhet med separat vardagsrum och skulle inte välja det igen om jag inte var tvungen.
Det verkar ju vara en sådan där variant där det finns kontakt mellan kök-matplats-vardagsrum, men där köket ändå är ett ordentligt rum.

Jag tycker det ser både trevligt och socialt ut men är ändå rimligt avgränsat.


Långt ifrån "köksvägg i vardagsrummet".
 
Har inte lusläst hela tråden så någon annan kanske redan har tagit upp det men det krävs ju ett väldigt stort kök om man ska få plats med gott om arbetsyta och stort matbord. Jag har egentligen inga preferenser när det kommer till öppen planlösning eller inte men jag vill gärna ha en stor köksö och ett matbord med 8 platser och det är inte många kök som får plats med. Öppen planlösning kan ju hjälpa till med det.

I vårt nya hus är vardagsrum och kök tyvärr separat vilket gör att vi måste välja mellan matbord och köksö inne i köket. Det tycker jag är lite synd, för nuvarande arbetsyta är lite begränsad och jag gillar mycket plats att stöka runt på. Samtidigt är det smidigt med matbord i köket när man har barn, och inte ha dem ätandes i rummet bredvid.
 
Har inte lusläst hela tråden så någon annan kanske redan har tagit upp det men det krävs ju ett väldigt stort kök om man ska få plats med gott om arbetsyta och stort matbord. Jag har egentligen inga preferenser när det kommer till öppen planlösning eller inte men jag vill gärna ha en stor köksö och ett matbord med 8 platser och det är inte många kök som får plats med. Öppen planlösning kan ju hjälpa till med det.

I vårt nya hus är vardagsrum och kök tyvärr separat vilket gör att vi måste välja mellan matbord och köksö inne i köket. Det tycker jag är lite synd, för nuvarande arbetsyta är lite begränsad och jag gillar mycket plats att stöka runt på. Samtidigt är det smidigt med matbord i köket när man har barn, och inte ha dem ätandes i rummet bredvid.
Oj, matbord med 8 platser har jag bara sett ILR en enda gång tror jag :D Själv tänker jag att det kanske vore smidigt att ha ett bord med plats för 4 personer trots att det bara kommer behövas plats för 2 till vardags.
 
Oj, matbord med 8 platser har jag bara sett ILR en enda gång tror jag :D Själv tänker jag att det kanske vore smidigt att ha ett bord med plats för 4 personer trots att det bara kommer behövas plats för 2 till vardags.

De flesta vi umgås med har nog 6-10 platser. Vi blir 4 till vardags och vill gärna kunna ta över vänner + barn och då är man vips 8. Bara storebror med familj skulle bli 8 och de kommer bo 10 min gångavstånd från oss. Så vi kommer ha ett stort matbord, kanske till och med 10 platser. Men det får bli i vardagsrummet. Köket får ett mindre matbord till att börja med sen får vi se om det blir nån köksö med tiden eller om det blir bäst med bord där med.
 
Har inte lusläst hela tråden så någon annan kanske redan har tagit upp det men det krävs ju ett väldigt stort kök om man ska få plats med gott om arbetsyta och stort matbord. Jag har egentligen inga preferenser när det kommer till öppen planlösning eller inte men jag vill gärna ha en stor köksö och ett matbord med 8 platser och det är inte många kök som får plats med. Öppen planlösning kan ju hjälpa till med det.

I vårt nya hus är vardagsrum och kök tyvärr separat vilket gör att vi måste välja mellan matbord och köksö inne i köket. Det tycker jag är lite synd, för nuvarande arbetsyta är lite begränsad och jag gillar mycket plats att stöka runt på. Samtidigt är det smidigt med matbord i köket när man har barn, och inte ha dem ätandes i rummet bredvid.

Plats för matbord med 8 platser i köket är nog ovanligt, oavsett köksö eller ej? Vanligast är väl isf att man har plats för kanske 4-6 personer i köket och sedan ett större bord i matsal/allrum/vardagsrum.
 
Jag gillar inte heller öppna planlösningar. Verkligen inte av den typen som beskrivs i TS där köket tagits bort och ersatts av något som mer är vardagsrum med kokvrå. När det ser ut som planlösningen i @WildWilma s länk är det väldigt mycket bättre, men inte helt i min smak.

Anledningen är dels praktisk/teknisk. Jag vill inte se diskbänken från soffan eller behöva höra köksfläkten i resten av huset. Jag tycker om att vara i ett ”riktigt” kök. Men framför allt arkitektonisk. De hustyper jag föredrar har ”riktiga” kök. Och är det något som är värre än moderna hus med öppen planlösning är det gamla hus med förvanskade planlösningar :p
 
Plats för matbord med 8 platser i köket är nog ovanligt, oavsett köksö eller ej? Vanligast är väl isf att man har plats för kanske 4-6 personer i köket och sedan ett större bord i matsal/allrum/vardagsrum.

Ja, det är ju det jag säger. Vilket var ett argument för öppen planlösning eftersom allt då har större chans att få plats bredvid/i närheten av varandra.
 
Generellt ogillar jag öppen planlösning så som många boenden ser ut idag. Det dom @WildWilma visade är ok hör det är ett kök med matplats med större öppning in till vardagsrummet.

Dessa två lägenheter passar mig i område, storlek och pris men går bort pga den öppna planlösningen. Det här med hallen rakt in i köket är inte min grej heller.
 

Bifogade filer

  • Screenshot_20221102-191313_Samsung Internet.jpg
    Screenshot_20221102-191313_Samsung Internet.jpg
    27,1 KB · Visningar: 94
Jag vill kunna ha en matplats och sedan en avskiljd soffplats.
 

Bifogade filer

  • Screenshot_20221102-191659_Samsung Internet.jpg
    Screenshot_20221102-191659_Samsung Internet.jpg
    49,6 KB · Visningar: 92
Jag skulle inte heller vilja ha köket längs en vägg i vardagsrummet men det verkar vara många som tycker det är helt ok. Planlösningar likt den nedan är väldigt vanlig i moderna hus.

Prio165-plan1-2021.jpg
 
Generellt ogillar jag öppen planlösning så som många boenden ser ut idag. Det dom @WildWilma visade är ok hör det är ett kök med matplats med större öppning in till vardagsrummet.

Dessa två lägenheter passar mig i område, storlek och pris men går bort pga den öppna planlösningen. Det här med hallen rakt in i köket är inte min grej heller.
En sån planerad lägenhet hittade jag också när jag letade nytt boende. Går helt bort för mig.
 
Det vill jag också rymma.
Vårt kök är perfekt, 36kvm, stor köksö, bord för 8 personer och ryms utan problem att sätta in ett till lika stort bord om man ska vara många 👍
Gillar att det är ett helt separat rum men hade kunnat stå ut med ’halvöppen’ planlösning som jag tror @WildWilma la upp en planritning på där köket ändå är en egen del.


Har inte lusläst hela tråden så någon annan kanske redan har tagit upp det men det krävs ju ett väldigt stort kök om man ska få plats med gott om arbetsyta och stort matbord. Jag har egentligen inga preferenser när det kommer till öppen planlösning eller inte men jag vill gärna ha en stor köksö och ett matbord med 8 platser och det är inte många kök som får plats med. Öppen planlösning kan ju hjälpa till med det.

I vårt nya hus är vardagsrum och kök tyvärr separat vilket gör att vi måste välja mellan matbord och köksö inne i köket. Det tycker jag är lite synd, för nuvarande arbetsyta är lite begränsad och jag gillar mycket plats att stöka runt på. Samtidigt är det smidigt med matbord i köket när man har barn, och inte ha dem ätandes i rummet bredvid.
 
Kan tillägga att jag tycker att det är svårt att säga bu eller bä enbart baserat på öppen planlösning eller inte. Det har ju med så många fler faktorer att göra, hur rummen hänger samman om de är separata och hur stort man bor.

Något som jag verkligen gillar som en del i tråden varit inne på är just det sociala. Att laga mat gör man ofta tillsammans idag och inte en ensam husmor i någon liten vrå som ska gömmas undan. Oavsett om man har vänner hemma ofta eller är en barnfamilj så är det ju både trevligt och smidigt att de man lagar mat till kan vara i närheten. Stort kök är ju drömmen men kanske inte möjligt i städer där varje kvm kostar 100 tkr. Sen skulle jag inte heller vilja ha spisen i soffan, det är det nog få som vill. Halvöppna lösningar tycker jag är perfekt där det kanske finns en vinkel. Eller yta.. en familjemedlem har ett hus där kök och vardagsrum är ett enda stort rum men det är ett stoooooooort rum så tillsammans med möbleringen känns det som separata ytor. Men är perfekt för exempelvis julfiranden osv. Samt toppen att ha överblick över barn som leker i vardagsrummet när man steker på köttbullar.
 
Det vill jag också rymma.
Vårt kök är perfekt, 36kvm, stor köksö, bord för 8 personer och ryms utan problem att sätta in ett till lika stort bord om man ska vara många 👍
Gillar att det är ett helt separat rum men hade kunnat stå ut med ’halvöppen’ planlösning som jag tror @WildWilma la upp en planritning på där köket ändå är en egen del.

Hela min lägenhet är 38 🤷‍♀️:D Vi har dock ändå köket i en vinkel, som ett separat rum fast med stor öppning emot. Känns perfekt. Matbord får ju dock stå i vardagsrummet men man slipper se all disk om man bara släcker ner i köket.
 
Ja, det är ju det jag säger. Vilket var ett argument för öppen planlösning eftersom allt då har större chans att få plats bredvid/i närheten av varandra.

Jag förstod dig som att det faktum att du ville ha plats för stor köksö gjorde att man inte fick plats med 8 sittplatser 😊
 
Jag skulle inte heller vilja ha köket längs en vägg i vardagsrummet men det verkar vara många som tycker det är helt ok. Planlösningar likt den nedan är väldigt vanlig i moderna hus.

Visa bifogad fil 104459

OT men det märkligaste med den där planlösningen var ju inte det öppna. (Det var ju snarare en rätt bra lösning pga lätt att sätta upp vägg ifall man inte vill ha det öppna).

Men känns inte särskilt lyckat att man måste klampa igenom precis hela våningsplanet för att nå toaletten från entren. 🤔
 
Kan tillägga att jag tycker att det är svårt att säga bu eller bä enbart baserat på öppen planlösning eller inte. Det har ju med så många fler faktorer att göra, hur rummen hänger samman om de är separata och hur stort man bor.

Något som jag verkligen gillar som en del i tråden varit inne på är just det sociala. Att laga mat gör man ofta tillsammans idag och inte en ensam husmor i någon liten vrå som ska gömmas undan. Oavsett om man har vänner hemma ofta eller är en barnfamilj så är det ju både trevligt och smidigt att de man lagar mat till kan vara i närheten. Stort kök är ju drömmen men kanske inte möjligt i städer där varje kvm kostar 100 tkr. Sen skulle jag inte heller vilja ha spisen i soffan, det är det nog få som vill. Halvöppna lösningar tycker jag är perfekt där det kanske finns en vinkel. Eller yta.. en familjemedlem har ett hus där kök och vardagsrum är ett enda stort rum men det är ett stoooooooort rum så tillsammans med möbleringen känns det som separata ytor. Men är perfekt för exempelvis julfiranden osv. Samt toppen att ha överblick över barn som leker i vardagsrummet när man steker på köttbullar.
Inte vill man bli undangömd, men det är faktiskt så att det är rätt skönt att få vara ifred, och få koncentrera sig på det man gör när man pysslar i köket också, och faktiskt slippa familjemedlemmar som inte bidrar.

När det finns flera lite större barn, så brukar de oftast hålla till i sina egna rum.

Att hjälpa ett barn läsa läxor, och samtidigt laga mat utan att glömma att salta eller råka bränna något eller få ett enormt stresspåslag?

Det verkar finnas en del mytologi runt de öppna köken, som hör ihop med idén om "den lyckliga familjen", som tillsammans lagar mat och umgås och har så trevligt.

Ibland ja, så är det så. Väldigt ofta absolut inte.
 
Jag gillar inte öppet kök/vardagsrum.
här är en lägenhet jag har kikat på
1667427470302.png

Den var på fel våning och lite för dyr i månadsavgiften. Annars gillade jag den.
 

Liknande trådar

Relationer Ursäkta mig för det dunderlånga inlägget men känner att jag måste få skriva av mig lite, jag vet inte riktigt vad sjutton jag ska göra...
2
Svar
33
· Visningar
11 811
Senast: Mirre
·
Övr. Katt Detta kommer säkert vara osammanhängande o lite luddigt men jag är otroligt upprörd o ledsen just nu... Vid 12-tiden idag så hade jag...
2
Svar
32
· Visningar
7 634
Övr. Hund INFÖR VALPKÖPET Häll ut pölar av kall äpplejuice på golvet och mattorna och gå sedan runt barfota med ljuset släckt Gå till...
Svar
3
· Visningar
1 099
Senast: Cezzan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Annonsera mera hundar 2
  • Kemisk kastration?
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp