Kök o vardagsrum i ett

Vi har öppen planlösning men köket är ändå lite avgränsat. För oss gör det att en liten lägenhet inte känns trång, det blir ljusare osv. Men ja, när man lagar viss mat så blir det matos i precis hela lägenheten och det är ju mindre kul. Vårt kök är ju väldigt litet och vi har jätteont om förvaring. Det funkar för oss men hade ju inte skadat med mer yta. För och nackdelar som med det mesta..

Vår lägenhet ser ut såhär, men spegelvänd. Tog bilden från hemnet, en grannlägenhet som ligger ute.
1E8EAEA9-C3D6-4A2A-8BDB-78D19E8955D8.png
 
Så här "ish" ser den ut orginal ...

Visa bifogad fil 104659
Jag hade betalat mer för originalet. Tycker att denna lösning ser ut att ge både mer arbetsytor i köket, plats för matbord vid fönster i anslutning till matlagningen, och ett ordentligt, rymligt vardagsrum. Men kan tänka mig att någon som har barn kanske resonerar annorlunda och värderar det extra sovrummet.


Kl
Jag har separat kök i nuvarande lägenhet, öppen planlösning i det förra men då i vinkel så att disken inte syntes från soffan.
Viktigast för mig är att det finns ordentligt med plats i köket för matlagning och förvaring, samt gärna umgänge. Huruvida det sker genom ett tillräckligt stort kök eller genom ett "arbetskök" i anslutning till andra sociala ytor spelar inte jättestor roll.
 
Så här hade jag tänkt göra om min 2a till en 3a, genom att just göra köket i vardagsrummet.
Mest "innan jag säljer" så jag kan sälja som 3a och få bättre betalt.

Visa bifogad fil 104658
Jag funderar spontant på ventilation och köksfläkt. Hur kommer ventilationen i huset fungera om du flyttar/tar bort köksfläkten? Och hur kommer du lösa köksfläkt i nya köket? Det känns väldigt kostsamt att dra om vatten och avlopp. Har du verkligen räknat på detta?
 
Här har vi en lägenhet med "Köket i vardagsrummet". I princip alla lägenheter som byggs nu ser ut mer eller mindre på det här sättet, iaf i min kommun.
Visa bifogad fil 104363
Även sett flera bygga om sina lgh för att få ett till sovrum genom att flytta ut köket i vardagsrummet. Att köket verkligen är i vardagsrummet, som på planlösningen, gillar jag inte alls. Men jag förstår varför folk bygger om på det sättet (dyrt att köpa större).

Halv öppen planlösning kan vara ok. Jag har dock kommit fram till att jag föredrar separat kök, men som ligger nära matsal och vardagsrum. Så har jag i min nya lgh. Älskar det!
 
Det där är också något jag inte riktigt förstått mig på. Parkettgolv i kök. Eller i hallen för den delen. Jag tänker att det är så lätt att slabba runt lite med vatten runt diskbänken så att det hamnar på golvet, och det är ju knappast som att man kommer in med torra skor under stor del av året. Och då ska det vara parkettgolv överallt?!
Det gäller dock även gamla lägenheter. Min lgh, eller ja, fastigheten, byggdes 1928 och min lgh har orginalgolv: furugolv i hall och kök (och fiskben av ek i vardagsrum, matrum och sovrum). Men ja, praktiskt är det inte vad gäller hallen, särskilt inte med hund! Det hade varit skönt med stengolv i hallen. I köket funka trägolv bra för mig i alla fall.
 
Jag funderar spontant på ventilation och köksfläkt. Hur kommer ventilationen i huset fungera om du flyttar/tar bort köksfläkten? Och hur kommer du lösa köksfläkt i nya köket? Det känns väldigt kostsamt att dra om vatten och avlopp. Har du verkligen räknat på detta?

Nya köket ligger dock vägg i vägg med badrummet och köksfläkt kan man ha kolfilter 🤷‍♀️
 
Nya köket ligger dock vägg i vägg med badrummet och köksfläkt kan man ha kolfilter 🤷‍♀️
Ur kökets synpunkt kan man ha en kolfilterfläkt.

Men i ett flerbostadshus finns en gemensam ventilation, som måste vara balanserad och justerad, för annars kommer inte ventilationen/fläktarna i andra kök och badrum att fungera som den ska.

Alla ändringar av ventilation, avlopp och vatten bör och i många skall tas med BRF styrelse innan.

KL

En sådan här typ av ombyggnad, alltså att flytta köket, ta ner eller sätta upp väggar eller andra större ingrepp, ska man göra för att man själv vill ha det så.

Inte för att man tror att man får mer betalt. Det är sällan man får det, risken är överhängande att man lagt ner en massa pengar som man inte får igen.
Det finns köpare som gillar "kök i vardagsrummet", det finns andra köpare som vill ha ett väldigt separat kök.

Även andra former av renovering kan vara tveksamt om lägenheten blir mer "lättsåld" av (ger bättre betalt).
De flesta vill ändå måla eller tapetsera om helt eller delvis när man flyttar.

Det som möjligen kan vara befogat att göra är att spärrmåla för att få bort lukten om en inbiten rökare bott i lägenheten eller så.
 
Ur kökets synpunkt kan man ha en kolfilterfläkt.

Men i ett flerbostadshus finns en gemensam ventilation, som måste vara balanserad och justerad, för annars kommer inte ventilationen/fläktarna i andra kök och badrum att fungera som den ska.

Alla ändringar av ventilation, avlopp och vatten bör och i många skall tas med BRF styrelse innan.

KL

En sådan här typ av ombyggnad, alltså att flytta köket, ta ner eller sätta upp väggar eller andra större ingrepp, ska man göra för att man själv vill ha det så.

Inte för att man tror att man får mer betalt. Det är sällan man får det, risken är överhängande att man lagt ner en massa pengar som man inte får igen.
Det finns köpare som gillar "kök i vardagsrummet", det finns andra köpare som vill ha ett väldigt separat kök.

Även andra former av renovering kan vara tveksamt om lägenheten blir mer "lättsåld" av (ger bättre betalt).
De flesta vill ändå måla eller tapetsera om helt eller delvis när man flyttar.

Det som möjligen kan vara befogat att göra är att spärrmåla för att få bort lukten om en inbiten rökare bott i lägenheten eller så.

Givetvis kan man inte göra en sådan hr renovering utan styrelsens godkännande. Vilket de inte kommer göra om det skulle fallera husets ventilation.

Jag har också svårt att se den ekonomiska vinsten inför försäljning. Möjligheten att man kan göra om till en ”trea” finns ju fortfarande.
 
Nya köket ligger dock vägg i vägg med badrummet och köksfläkt kan man ha kolfilter 🤷‍♀️
Det är ändå rör som ska bytas och dras om, vilket man oftast behöver proffs för att utföra. Och hantverkare kostar ofta en hel del pengar. Det var det jag syftade på när jag skrev att det lät kostsamt.
 
Det är ändå rör som ska bytas och dras om, vilket man oftast behöver proffs för att utföra. Och hantverkare kostar ofta en hel del pengar. Det var det jag syftade på när jag skrev att det lät kostsamt.

Det är ingen ändring i ventilationen. Det finns mkt riktigt en fläkt i nuvarande kök som då bara blir en vanlig "utblås" som det enbart är tal om när det gäller med eller utan köksfläkt. Så inga ändringar i varken vatten eller avlopp. Det får jag inte och är medveten om.
Vad gäller nya "köket" i vardagsrummet så är rummet 7 meter långt.
Flytta icke bärande väggar får man göra och flyttar jag väggen i lilla badrummet och tar bort den väggen som är mellan badrum och wc, kan jag använda handfatets avlopp till köket. Samma storlek som kökets är nu. Och mkt riktigt så bygger jag i såna fall köket med en häll med inbyggd fläkt så det inte är i vägen.

Skillnad i pris är enligt följande
2a som min 70 kvm ca 2,5-2,7 (orginal med kök)
3a på ca 80 kvm ca 3,1
4a på ca 95 kvm ca 4,1
Iom att det ändå är rätt stor skillnad i "kundutbud" i en 2a vs en 3a så är det mkt riktigt ett "vågspel" om det lönar sej eller inte. Har inte bestämt mej än, men så ska jag inte sälja just nu oavsett...
 
Vi har öppen planlösning med kök, matplats och vardagsrum. En vinkel gör att man inte ser mer än en liten del av köket från vardagsrummet. Liknande planlösning hade vi i lägenheten vi bodde i innan.

Det funkar fint för oss. Matos i vardagsrummet är bara ett problem om man glömmer att starta köksfläkten. Vill man inte höra köksljud när man tittar på tv så har vi även ett allrum med tv på övervåningen dit man kan gå istället. Men tiden med högljudda apparater i köket brukar vara max någon minut åt gången och inte särskilt ofta.

Den stora fördelen är att det är väldigt smidigt att kunna kommunicera med gäster eller barn som är i vardagsrummet när man är i köket.

Trivs bättre med det än att ha det helt separat som det var i det huset jag växt upp i som min mamma fortfarande bor i. Där känner man sig helt isolerad från de som är i det andra sociala utrymmet. Vi var där i helgen och när jag satte mig i soffan för att mata bebis så kunde jag inte alls kommunicera med de som var i köket vilket var lite opraktiskt.
Jag är både uppväxt med och bor nu i lägenhet med separat kök (inkl matplats ) och separat vardagsrum , där jag även har finare matsalsbord. Jag vill ha olika rum än ett jätterum med både hall vardagsrum och kök i ett.
 
Jag är både uppväxt med och bor nu i lägenhet med separat kök (inkl matplats ) och separat vardagsrum , där jag även har finare matsalsbord. Jag vill ha olika rum än ett jätterum med både hall vardagsrum och kök i ett.

Vi bodde i en sån lägenhet några år. Halva vardagsrummet där "finbordet" stod användes nästan aldrig. Känns helt onödigt för oss att ha två olika matbord efter att ha bott där.

Vi trivs väldigt bra med vårt jätterum men hallen används bara till gäster. I vardagen använder vi groventrén. Men alla är vi olika. Vet dock fler som gillar någon variant av öppen planlösning än som inte gör det.
 
Det är ingen ändring i ventilationen. Det finns mkt riktigt en fläkt i nuvarande kök som då bara blir en vanlig "utblås" som det enbart är tal om när det gäller med eller utan köksfläkt. Så inga ändringar i varken vatten eller avlopp. Det får jag inte och är medveten om.
Vad gäller nya "köket" i vardagsrummet så är rummet 7 meter långt.
Flytta icke bärande väggar får man göra och flyttar jag väggen i lilla badrummet och tar bort den väggen som är mellan badrum och wc, kan jag använda handfatets avlopp till köket. Samma storlek som kökets är nu. Och mkt riktigt så bygger jag i såna fall köket med en häll med inbyggd fläkt så det inte är i vägen.

Skillnad i pris är enligt följande
2a som min 70 kvm ca 2,5-2,7 (orginal med kök)
3a på ca 80 kvm ca 3,1
4a på ca 95 kvm ca 4,1
Iom att det ändå är rätt stor skillnad i "kundutbud" i en 2a vs en 3a så är det mkt riktigt ett "vågspel" om det lönar sej eller inte. Har inte bestämt mej än, men så ska jag inte sälja just nu oavsett...

Finns det några lägenheter som sålts nyligen där samma renovering är gjord som går att jämföra med? Tänker att värdet på 70 kvm 3a med kokvrå är svårt att jämföra med 80 kvm 3a med kök? I värdet 2,5-2,7 finns ju också möjligheten att flytta köket oavsett. Vilket ju alltid går att trycka på i en försäljning.

När vi köpte vår förra lägenhet (2a) så fanns det mängder av lägenheter i området som antingen var större 1or med separat kök, eller mindre ”2or” som alltså var en likadan lägenhet med flyttat kök. Generellt skilde det inte mycket i pris på om flytten var genomförd eller inte. Möjligheten fanns ju.
 
Vi bodde i en sån lägenhet några år. Halva vardagsrummet där "finbordet" stod användes nästan aldrig. Känns helt onödigt för oss att ha två olika matbord efter att ha bott där.

Vi trivs väldigt bra med vårt jätterum men hallen används bara till gäster. I vardagen använder vi groventrén. Men alla är vi olika. Vet dock fler som gillar någon variant av öppen planlösning än som inte gör det.
I vår förening har nästan alla 4:or blivit 3:or, jag tror nog oxå att en trea attraherar fler (om den är så stor som 70 kvm) köpare. Men bara en gissning!
 
I vår förening har nästan alla 4:or blivit 3:or, jag tror nog oxå att en trea attraherar fler (om den är så stor som 70 kvm) köpare. Men bara en gissning!

Fast det är ju en väsentlig skillnad på att ha gjort en trea av en fyra för att få färre men större rum, och att fortsätta ha samma antal rum men att mäklaren kallar den för trea för att man satt en kokvrå i vardagsrummet. Annars gäller ju samma sak där, att potentialen i att kunna göra om från fyra till trea har stor del av värdet, oavsett om det är genomfört eller inte. :)
 
Det är ingen ändring i ventilationen. Det finns mkt riktigt en fläkt i nuvarande kök som då bara blir en vanlig "utblås" som det enbart är tal om när det gäller med eller utan köksfläkt. Så inga ändringar i varken vatten eller avlopp. Det får jag inte och är medveten om.
Vad gäller nya "köket" i vardagsrummet så är rummet 7 meter långt.
Flytta icke bärande väggar får man göra och flyttar jag väggen i lilla badrummet och tar bort den väggen som är mellan badrum och wc, kan jag använda handfatets avlopp till köket. Samma storlek som kökets är nu. Och mkt riktigt så bygger jag i såna fall köket med en häll med inbyggd fläkt så det inte är i vägen.

Skillnad i pris är enligt följande
2a som min 70 kvm ca 2,5-2,7 (orginal med kök)
3a på ca 80 kvm ca 3,1
4a på ca 95 kvm ca 4,1
Iom att det ändå är rätt stor skillnad i "kundutbud" i en 2a vs en 3a så är det mkt riktigt ett "vågspel" om det lönar sej eller inte. Har inte bestämt mej än, men så ska jag inte sälja just nu oavsett...
Tänk på att det måste finnas ventilationsuttag där köket placeras. Annars riskerar man att inte godkänt på OVK besiktningen.
 
Det är ingen ändring i ventilationen. Det finns mkt riktigt en fläkt i nuvarande kök som då bara blir en vanlig "utblås" som det enbart är tal om när det gäller med eller utan köksfläkt. Så inga ändringar i varken vatten eller avlopp. Det får jag inte och är medveten om.
Vad gäller nya "köket" i vardagsrummet så är rummet 7 meter långt.
Flytta icke bärande väggar får man göra och flyttar jag väggen i lilla badrummet och tar bort den väggen som är mellan badrum och wc, kan jag använda handfatets avlopp till köket. Samma storlek som kökets är nu. Och mkt riktigt så bygger jag i såna fall köket med en häll med inbyggd fläkt så det inte är i vägen.

Skillnad i pris är enligt följande
2a som min 70 kvm ca 2,5-2,7 (orginal med kök)
3a på ca 80 kvm ca 3,1
4a på ca 95 kvm ca 4,1
Iom att det ändå är rätt stor skillnad i "kundutbud" i en 2a vs en 3a så är det mkt riktigt ett "vågspel" om det lönar sej eller inte. Har inte bestämt mej än, men så ska jag inte sälja just nu oavsett...

Läste ditt inlägg igen nu. Flyttar du väggen mellan WC och badrum så bryter du tätskiktet i badrummet. Så i så fall är det nog en billigare apparat att bara ta bort lilla wc?
 
Läste ditt inlägg igen nu. Flyttar du väggen mellan WC och badrum så bryter du tätskiktet i badrummet. Så i så fall är det nog en billigare apparat att bara ta bort lilla wc?

Ytskiktet i badrummet är "sådär" ändå iom x antal ägare med sina egna skruvhål i ytskiktet så renovering av badrummet är endast en ägare bort skulle jag vilja påstå...
 
Ytskiktet i badrummet är "sådär" ändå iom x antal ägare med sina egna skruvhål i ytskiktet så renovering av badrummet är endast en ägare bort skulle jag vilja påstå...

Så kan det ju vara. Men det är ju stor skillnad på gammalt badrum enligt dåtidens regler och renoverat badrum i strid med regler. Om vi nu pratar värdemaximering kan ju ”du måste renovera badrummet illa kvickt för ev fuktskada går inte på försäkringen” vara en större värdeminskare än vad väggflytten är en värdehöjare?

Om nu badrumsrenovering vägg i vägg ligger nära i tiden så tänker jag ännu mer att sälja ”potentialen” är bäst så att en köpare kan få göra det precis som man vill :)
 

Liknande trådar

Relationer Ursäkta mig för det dunderlånga inlägget men känner att jag måste få skriva av mig lite, jag vet inte riktigt vad sjutton jag ska göra...
2
Svar
33
· Visningar
11 730
Senast: Mirre
·
Övr. Katt Detta kommer säkert vara osammanhängande o lite luddigt men jag är otroligt upprörd o ledsen just nu... Vid 12-tiden idag så hade jag...
2
Svar
32
· Visningar
7 571
Övr. Hund INFÖR VALPKÖPET Häll ut pölar av kall äpplejuice på golvet och mattorna och gå sedan runt barfota med ljuset släckt Gå till...
Svar
3
· Visningar
1 091
Senast: Cezzan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp